Danske soldaters betingelser i Helmand
Fra : Lyrik

Dato : 27-03-08 14:14

Den risikovilligste af reportere,- Rasmus Tantholdt,- fortalte uddybende i
TV2 NEWS.

Må danskerne planlægge og så gå ud og bekæmpe Taliban? Nej det må de ikke!
Først skal de udfylde papirer i flere eksemplarer og sende til ISAF's
ledelse (NATO):
http://www.nato.int/isaf/index.html

.....Så får de svar tilbage, gående på at de meget ofte IKKE får lov til at
smartbekrige Taliban!

Hva' så? Jo så tager de en tolk som har en højttaler på ryggen med ud til
grensen mellem dem og Taliban. I højttaleren råber de mærkelige ting
som:"Jeres koner er grimme!"

Derpå kan de være "heldige" at Taliban skyder på dem. Så må de gerne
fortsætte indsatsen. De kan imidlertid kun indtage 500 meter ad gangen. Så
opretter de en ny lejr i det erobrede område. Den sidste "Camp Amadillo".
Baglandet som de forlader skal forsvares af regeringsstyrker, som er en
svag forsamling.(Dårligt trænede og dårligt udrustede)
Krigen må føres på WW2 måde med skyttegrave og mand mod mand. Tanks kan
ikke pløje ud over frodige marker. Derfor er maskinel krigsførelse umulig
i praksis.

Den langsommelige fremrykning skyldes primært manglende soldater fra de
andre NATO-lande. Splittelsen i Vesten giver svækkelse IMHO. Kom nu
Tyskland!

Taliban går nu forår og sommer i møde efter at have ligget brak i
vintermånederne. Nu kommer perioden som GT kalder "sæsson for
krigsførelse"-sommer, løv på træer og buske-gemmesteder for en terrorist.
Opbakning af flere allierede soldater er væsentlig for fremgangen.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-03-08 17:36

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.t8oe0uftcof222@lyrik.local

> [...]
> vintermånederne. Nu kommer perioden som GT kalder "sæsson for
> krigsførelse"-sommer, løv på træer og buske-gemmesteder for en

GT er mig en stadig kilde til moro. I dag slog jeg lige et slag indenom
femte Mosebog og læste, at man ikke er velkommen i kirken eller andre af
'herrens forsamlinger', hvis man har fået knust sine nosser eller fået
skåret pikken af. (5.Mosebog vers 2.)

Sandelig et stort værk til oplysning af menneskene ... LOL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-08 18:14

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
> femte Mosebog og læste, at man ikke er velkommen i kirken eller andre af
> 'herrens forsamlinger', hvis man har fået knust sine nosser eller fået

Du kunne lige så godt have henvist til 6. Mosebog kapitel 34 vers 7 ...

<http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-03-08 18:24

> Du kunne lige så godt have henvist til 6. Mosebog kapitel 34 vers 7

Det ville jeg have svært ved, da jeg ikke har kendskab til en eneste
bibel indeholdende en 6. Mosebog

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-08 18:28

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Det ville jeg have svært ved, da jeg ikke har kendskab til en eneste
> bibel indeholdende en 6. Mosebog

Så vid, at der heller ikke er noget der hedder 5. Mosebog vers 2 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-03-08 18:32

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Du kunne lige så godt have henvist til 6. Mosebog kapitel 34 vers 7 ...
>
> <http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm>

Mos 5 23:1

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-08 18:56

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Mos 5 23:1

Åh, ja. Sådanne absurditer har nu aldrig været en del af kristendommen,
og jeg tvivler på at dagens jøder ville fornægte eunukker adgang til
synagogen:

v1 En mand må ikke gifte sig med sin fars hustru, han må ikke løfte sin
fars kappeflig.
v2 Ingen, der har fået sine testikler knust eller sit lem skåret af,
har adgang til Herrens forsamling.
v3 Ingen, der er født i blandet ægteskab, har adgang til Herrens
forsamling. Selv hans efterkommere i tiende slægtled får ikke adgang til
Herrens forsamling.
v4 Ingen ammonit eller moabit har adgang til Herrens forsamling. Selv
deres efterkommere i tiende slægtled får aldrig adgang til Herrens
forsamling. v5 For de kom jer ikke i møde med mad og drikke undervejs,
da I var draget ud af Egypten. Og det var dem, der lejede Bileam, Beors
søn fra Petor i Aram-Naharajim, til at forbande dig; v6 men Herren din
Gud ville ikke lytte til Bileam, så for din skyld forvandlede Herren din
Gud forbandelsen til velsignelse, fordi han elskede dig. v7 Du skal
aldrig tilstræbe deres velfærd eller lykke, så længe du lever.
v8 En edomit må du ikke nære afsky for, han er din broder. En egypter
må du ikke nære afsky for, du var jo selv fremmed i hans land. v9 Deres
efterkommere i tredje slægtled skal have adgang til Herrens forsamling.
v10 Når du drager i felten mod dine fjender, skal du tage dig i agt for
alt, hvad der er anstødeligt.
v11 Er der nogen hos dig, som på grund af sædafgang om natten ikke er
ren, skal han gå uden for lejren; han må ikke komme ind i lejren.
v12 Ved aftenstid skal han bade sig i vand, og når solen er gået ned,
må han komme ind i lejren.
v13 Du skal have et afmærket sted uden for lejren, hvor du kan gå
afsides. v14 Du skal have en teltpløk med dig foruden dine våben, og
før du sætter dig derude, skal du grave et hul med den; bagefter skal du
dække din afføring til. v15 For Herren din Gud drager med i lejren for
at give dig sejr og overgive dine fjender til dig. Derfor skal din lejr
være hellig. Han må ikke få noget skændigt at se hos dig, så han vender
sig fra dig.
v16 En træl, der er rømmet fra sin herre og har søgt tilflugt hos dig,
må du ikke udlevere til hans herre. v17 Han må slå sig ned hos dig på
det sted, han selv vælger, i den af dine byer, han synes om, og du må
ikke udnytte ham.
v18 Ingen israelitisk kvinde eller mand må blive helligskøge. v19 Du
må ikke komme med skøgeløn eller hundebetaling til Herren din Guds hus,
når du skal indfri et løfte, for Herren din Gud afskyr begge dele.
v20 Du må ikke kræve renter af din landsmand, hverken af penge eller af
fødevarer eller af noget som helst, man låner ud. v21 Af udlændingen må
du kræve renter, men ikke af din landsmand, for at Herren din Gud kan
velsigne dig i alt, hvad du erhverver i det land, du skal ind og tage i
besiddelse.
v22 Når du aflægger løfte til Herren din Gud, må du ikke tøve med at
indfri det. Ellers vil Herren din Gud kræve det af dig, og det vil blive
regnet dig til synd. v23 Men hvis du lader være med at aflægge løfte,
vil det ikke blive regnet dig til synd. v24 Hold omhyggeligt det, der
kommer over dine læber; du har jo frivilligt lovet Herren din Gud det,
du har udtalt.
v25 Når du kommer ind i en anden mands vingård, må du gerne spise dig
mæt i hans druer, men du må ikke lægge dem i din kurv.
v26 Når du kommer ind på en anden mands kornmark, må du gerne plukke
aks med hånden, men du må ikke svinge seglen i hans korn.
=

Ja, selv den gode, gamle »hellige prostitution« er nævnt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-03-08 19:34

> [...]
> synagogen:
>
> v1 En mand må ikke gifte sig med sin fars hustru, han må ikke løfte sin

Min gamle bibel har anden nummerering som er mere logisk, forekommer det mig
(mærkeligt at man respektløst har ændret det - ingen andre sprog gør det
iflg hastig undersøgelse):

28. Når en Mand træffer en Jomfru, der ikke er trolovet, og
tiltvinger sig Samleje med hende, og de gribes på fersk Gerning,
29. skal den Mand, der havde Samleje med hende, give Pigens Fader
halvtredsindstyve Sekel Sølv og tage hende til Ægte, fordi han
krænkede hende; og han har ikke Ret til at skille sig fra hende,
så længe han lever.

30. Ingen må ægte sin Faders Hustru eller løfte sin Faders Tæppe.

5.Mosebog 23

1. Ingen, der er gildet ved Knusning eller Snit, har Adgang til
HERRENS Forsamling.

> Ja, selv den gode, gamle »hellige prostitution« er nævnt ...

Og mos 5 22:28-29 er gode for kofoden at studere

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-03-08 21:10

> Åh, ja. Sådanne absurditer har nu aldrig været en del af
> kristendommen,

Haha - hvordan kan du få dig selv til at påstå, at sådanne absurditeter
aldrig har været del af kristendommen? Jesus tilråder at man kastraterer
sig selv for at komme i himlen. I sig selv absurd nok; men det bliver
endnu mere absurd, når man ser, at Moseloven forbyder adgang for
kastrater til guds forsamling.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-03-08 22:11

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> sig selv for at komme i himlen. I sig selv absurd nok; men det bliver
> endnu mere absurd, når man ser, at Moseloven forbyder adgang for kastrater

Hvorfor ikke bede din lokale præst om teologisk vejledning?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-03-08 22:24

Martin Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Hvorfor ikke bede din lokale præst om teologisk vejledning?

Gad vide hvad han ville sige til denne:

I 1.Kor 11,14 belærer os, at det ifølge naturen (sic) er vanærende for
en mand at have langt hår.

Det eneste fornuftige er vist at sige, at der står en masse vrøvl og vås
i biblen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-03-08 22:33

> [...]
> mand at have langt hår.
>
> Det eneste fornuftige er vist at sige, at der står en masse vrøvl og vås i

Men prøv lige at gå 2 vers længere ned:

16. Men har nogen Lyst til at trættes herom, da have vi ikke sådan
Skik, og Guds Menigheder ej heller.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-08 22:43

> [...]

> Men prøv lige at gå 2 vers længere ned:
>
> 16. Men har nogen Lyst til at trættes herom, da have vi ikke sådan

Og på Pauli tid dikterede det romerske herremoderåd kort hård til mænd -
i størstedelen af middelalderen og frem til 1. verdenskrig, gik de
fleste mænd med langt hår.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-03-08 23:41

Martin Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Men prøv lige at gå 2 vers længere ned:
>
> 16. Men har nogen Lyst til at trættes herom, da have vi ikke sådan
> Skik, og Guds Menigheder ej heller.

Hahahahaha - Jesus portrætteres konstant som langhåret!

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-08 06:53

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Hahahahaha - Jesus portrætteres konstant som langhåret!

Jesus var jo også jøde, og en jøde formodedes vel ikke nødvendigvis at
følge hårmoden i Rom.

Jesu fjende Saulus var derimod romersk statsborger, også efter at han
blev kristen [og traditionen derfor giver ham navnet Paulus].

Saul, latiniseret til Saulus.

Saul, heleniseret til Paulos, latiniseret til Paulus.

Ja, hele etymologien kan jeg ikke lige finde ud af.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-03-08 10:04

"Per Rønne" wrote:

> Jesus var jo også jøde, og en jøde formodedes vel ikke nødvendigvis at
> følge hårmoden i Rom.

Næh, jeg påpegede såmænd også blot endnu et tåbeligt vers i NT.

Her kunne vi så passende tage endnu et eksempel fra biblens righoldige
mængde af absurditeter og vanvid og ondskabsfuldhed osv; men jeg faldt
lige over denne:
http://www.uib.no/zoo/brage/bible/1innerr.html

Sandelig et troværdigt værk - LOL

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-08 22:43

> [...]

> Haha - hvordan kan du få dig selv til at påstå, at sådanne absurditeter
> aldrig har været del af kristendommen? Jesus tilråder at man kastraterer

Hvor dog?

I øvrigt er ingen Jesus-ord overleveret os til nutiden; manden dikterede
jo i modsætning til Muhamed ikke en bog, og det vi har er hvad der er
husket og fortolket-gengivet i evangelierne; det eneste af dem der
sandsynligvis indeholder en øjenvidneberetning er Johannesevangeliet,
skrevet af »den discipel Jesus elskede«, nedskrevet af den voksne mand
der var den dreng, der havde kendt Jesus.

> I sig selv absurd nok; men det bliver endnu mere absurd, når man ser, at
> Moseloven forbyder adgang for kastrater til guds forsamling.

Selv GT indeholder jo kontradiktioner. Der findes hele to forskellige
udgaver af De ti Bud (der endda ikke optræder som ti bud), og der findes
eksempelvis to forskellige angivelser af hvem der dræbte Goliath. David
er ikke den eneste nævnte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-03-08 23:53

"Per Rønne" wrote:

> Hvor dog?

Matt 19,12

> I øvrigt er ingen Jesus-ord overleveret os til nutiden;

Woot!! I Biblen citeres han ellers utallige gange. (Ret sejt at du sådan
kan vide, at alle citaterne er forkerte)

Og som du nok ved er biblen jo guds ord fra ende til anden. Det står der
selv i biblen

2 Tim 3,15-16

"og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom
til frelse ved troen på Kristus Jesus. v16 Ethvert skrift er indblæst
af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til
opdragelse i retfærdighed,"

> manden
> dikterede jo i modsætning til Muhamed ikke en bog,

Ahem ...'manden' er jo ifølge kristen vedtagelse en del af den treenige
gud og igen ... biblen er guds ord - indblæst og alt det der, såh .....

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-08 06:56

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Woot!! I Biblen citeres han ellers utallige gange. (Ret sejt at du sådan
> kan vide, at alle citaterne er forkerte)

Jeg siger ikke at alle citaterne er forkerte, men de er overleveret
mundtligt i årtier, før de er nedskrevet - og med sandsnynlig undtagelse
af Johannes var ingen af forfatterne øjenvidner, og for Johannes
vedkommende er det måske en 65-årig mand der nedskriver, hvad han husker
fra han var en skægløs dreng på 15.

> [...]
> til frelse ved troen på Kristus Jesus. v16 Ethvert skrift er indblæst
> af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til

Her tales om GT, og at det er »indblæst« eller inspireret af Gud er ikke
det samme som at de er bogstaveligt sande; de er skrevet af mennesker.

> Ahem ...'manden' er jo ifølge kristen vedtagelse en del af den treenige
> gud og igen ... biblen er guds ord - indblæst og alt det der, såh .....

Udtrykket »manden« er ukontroversiel blandt kristne, når man taler om
Menneskesønnen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-03-08 09:54

"Per Rønne" wrote:

> Jeg siger ikke at alle citaterne er forkerte,

Hvordan kommer du så frem til, at "ingen Jesus-ord er overleveret os til
nutiden"?

> [...]
> Johannes vedkommende er det måske en 65-årig mand der nedskriver,
> hvad han husker fra han var en skægløs dreng på 15.

Og de har allesammen citeret forkert og ingen af citaterne er korrekt
gengivet Jesu-ord?

> Her tales om GT,

Det var Satans - 2 Tim 3,15-16 er ellers at finde i NT - hvad mener du
egentlig?

> og at det er »indblæst« eller inspireret af Gud er
> ikke det samme som at de er bogstaveligt sande;

Hvad betyder "indblæst" så? At de "hørte" noget og derefter skrev, hvad
de følte, det betød? Og alligevel nåede de frem til det, der er "nyttigt
til undervisning, til bevis, til
vejledning og til opdragelse i retfærdighed,"?

> de er skrevet af
> mennesker.

Ja, og tilmed mennesker der havde samtlige skruer liggende løse og flyde
omkring. :)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-08 10:37

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Hvordan kommer du så frem til, at "ingen Jesus-ord er overleveret os til
> nutiden"?

Fordi de er husket i årtier i menneskehjerner - er du sikker på at du
kan huske konkret hvad der er blevet sagt noget sted, årtier senere?

> Og de har allesammen citeret forkert og ingen af citaterne er korrekt
> gengivet Jesu-ord?

Ingen kan huske ordret over årtier.

> Det var Satans - 2 Tim 3,15-16 er ellers at finde i NT - hvad mener du
> egentlig?

For forfatteren, Timoteus, var det han skrev jo ikke en del af Skriften;
for NTs forfattere var Skriften GT.

> [...]
> retfærdighed,"?

> Ja, og tilmed mennesker der havde samtlige skruer liggende løse og flyde

Det er jo så din ateistiske indgangsvinkel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-03-08 14:26

"Per Rønne" wrote:

> Ingen kan huske ordret over årtier.

Ork jo - feks. er det ikke noget problem for en menighed at huske, at
deres fantasifulde guru sagde, at bespottelse af helligånden er
utilgiveligt.

> Det er jo så din ateistiske indgangsvinkel.

Sludder - ateisme har kun at gøre med, at jeg ikke tror på guder. Det er
biblen selv, der viser, at folkene bag var ude i det rene fantasteri.

Hvad mener du f.eks. om skabelsesberetningen? Eller hvis du vil have
noget fra NT, hvad mener du så om den rablende Johannes Åbenbaring?

Der er ikke en eneste vinkelskriver i biblen, som ikke har skrevet
sludder og forfærdeligheder i lange baner.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-08 17:08

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Hvad mener du f.eks. om skabelsesberetningen?

Hvilken af dem?

> Eller hvis du vil have noget fra NT,

Den tredie af skabelsesberetningerne står faktisk i NT. »I begyndelsen
var /logos/, og /logos/ var hos Gud, og /logos/ var Gud...«

> hvad mener du så om den rablende Johannes Åbenbaring?

Jeg må indrømme at jeg aldrig har læst den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-03-08 17:37

"Per Rønne" wrote:

> Hvilken af dem?

Den morsomme tågesnak, der sparker biblen igang. (1.Mos)

> Jeg må indrømme at jeg aldrig har læst den.

Underholdende læsning ellers :)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-08 18:19

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Den morsomme tågesnak, der sparker biblen igang. (1.Mos)

Genesis starter med /to/ skabelsesberetninger.

> Underholdende læsning ellers :)

Efter hvad jeg ved ligger den lige lovligt langt ude.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-03-08 19:21

"Per Rønne" wrote:

> Genesis starter med /to/ skabelsesberetninger.

Og jeg taler om den, der starter biblen igang. Så det er altså bare at
læse fra begyndelsen.

Fra : Henry Vest

Dato : 28-03-08 18:12

Henrik Svendsen wrote:

> Den morsomme tågesnak, der sparker biblen igang. (1.Mos)

Der er to.

--
Henry Vest

Fra : Jim