Die dumme dänen
Fra : Joakim

Dato : 26-03-08 15:38

er alligevel ikke så dumme endda.

Banker hårdt presset af utro kunder

http://borsen.dk/finans/nyhed/128829/

Bankerne skal bruge stadig flere kræfter på at holde på deres
kunder, fordi de danske bankkunder shopper rundt efter de højeste
indlånsrenter og laveste udlånsrenter - helt i tråd med
anbefalingen fra Forbrugerrådet.

"Der er gode penge at hente, hvis man finder den bank, som
henholdsvis giver det bedste bud på udlånsrenten og indlånsrenten.
Læren i dag er, at den dovne forbruger bliver snydt, mens den
kvikke belønnes," siger direktør John Norden fra Mybanker.biz til
Ritzau.

Jamen er det ikke bare herligt at læse. Endnu et eksempel på at
markedskræfterne er den direkte vej til billigere og bedre
forbrugs-, og opsparingsmuligheder for den enkelte borger.

Husk lige det næste gang i sætter jeres kryds.

Fra : Tveskaeg

Dato : 26-03-08 16:19

On Wed, 26 Mar 2008 15:38:08 +0100, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>forbrugs-, og opsparingsmuligheder for den enkelte borger.
>
>Husk lige det næste gang i sætter jeres kryds.

Markedskræfterne fungerer kun hvis de holdes under stramt opsyn.

Ellers aftaler de en mindste pris på deres varer og tjenesteydelser
samt regler for hvordan og hvorhenne de skal konkurere med hinanden.

Det er der talrige eksempler på.

Fra : Neuman

Dato : 26-03-08 23:29

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers aftaler de en mindste pris på deres varer og tjenesteydelser
> samt regler for hvordan og hvorhenne de skal konkurere med hinanden.

Og lige så mange lavprisselskaber der får succes ved at udbyde varerne
billigere end de etablerede "dyre" varer.

Fra : Egon Stich

Dato : 27-03-08 10:31

> [...]
>
> Ellers aftaler de en mindste pris på deres varer og tjenesteydelser
> samt regler for hvordan og hvorhenne de skal konkurere med hinanden.

Nemlig..!!
Fex. er vi da menge, der venter på, at de postulerede "markedskræfter", sammen med en nylig dom for prisaftaler, skal vise sig på markedet.
Der tænkes her på det store foretagende Hempel.
Så vidt vides har hverken dom eller "markedskræfter" formået at afskaffe firmaets priskontrol.

Husk det, når I stemmer

Egon

Fra : Joakim

Dato : 28-03-08 18:41

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Der tænkes her på det store foretagende Hempel.
Så vidt vides har hverken dom eller "markedskræfter" formået at

Så køb International i stedet for Hempel.

Fra : Egon Stich

Dato : 29-03-08 12:11

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:47ed2da2$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Så vidt vides har hverken dom eller "markedskræfter" formået at
> afskaffe firmaets priskontrol.
>
> Så køb International i stedet for Hempel.

Aha-
Og dermed er problemet men karteller løst?

Ser du forøvrigt større konkurrence hvad International angår?
Nej - vel?

Egon

Fra : Joakim

Dato : 29-03-08 13:55

Aha-
Og dermed er problemet men karteller løst?

*Hvis alle forbrugerne køber I i stedet for H, så løser problemet
ligesom sig selv.

Ser du forøvrigt større konkurrence hvad International angår?
Nej - vel?

*Internationals bundmaling er som jeg husker det lidt billigere end
Hempels. Har du undersøgt deres priser hos samtlige forhandlere?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-03-08 20:57

Tveskaeg wrote:

> [...]
>
> Ellers aftaler de en mindste pris på deres varer og tjenesteydelser
> samt regler for hvordan og hvorhenne de skal konkurere med hinanden.

Hvis alternativet er statstyring og monopol, så er markedskræfterne
årsagen til direkte vej til billigere og bedre forbrugs-, og
opsparingsmuligheder for den enkelte borger.

Best regards
Martin Jørgensen

Hi, there. I'm just another signature motherfucker.

Fra : Joakim

Dato : 28-03-08 18:33

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse
> On Wed, 26 Mar 2008 15:38:08 +0100, "Joakim"
> <ncm_abfjern@hotmail.com>

> Markedskræfterne fungerer kun hvis de holdes under stramt opsyn.

Hvis du med stramt opsyn mener at staten til enhver tid skal fjerne
de brådne kar, forhindre karteldannelser, prisaftaler mv., så enig.
Men ellers skal staten holde nallerne langt væk og lade naturen gå
sin gang.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-03-08 20:40

> Jamen er det ikke bare herligt at læse. Endnu et eksempel på at
> markedskræfterne er den direkte vej til billigere og bedre
> forbrugs-, og opsparingsmuligheder for den enkelte borger.

Jojo, og her er et mere,,,

http://www.marketwatch.com/news/story/uk-government-nationalize-northern-rock/story.aspx?guid=%7BB54FB0C9-FD45-4796-9FB0-DD042DA18612%7D

U.K. government to nationalize Northern Rock

"The U.K. government said on Sunday that it will nationalize Northern Rock PLC
after the mortgage lender almost collapsed last year as the subprime crisis turned
into a global credit crunch. "

"The surprise decision makes Gordon Brown's British government and taxpayers in the country the new
owners of the struggling company.

The government said it will run Northern Rock temporarily until it can find a buyer.
Northern Rock shares will be suspended before trading starts on Monday and the government will buy
the stock and the company's assets, Chancellor of the Exchequer Alistair Darling said in a statment.
An independent "valuer" will work out how much compensation investors will get, he added.

Northern Rock grew quickly into one of the largest mortgage lenders in the U.K. by relying on
securitization -- repackaging most of the loans it originated into securities and selling them on to
institutional investors. But that source of financing dried up when the U.S. subprime crisis hit
Europe.

That forced the company to borrow emergency money from the Bank of England. When customers found out
about the lifeline, many withdrew their savings in the first bank run in Britain for roughly a
century. "

Jan Rasmussen

Fra : Joakim

Dato : 28-03-08 18:40

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse

> [...]
> of England. When customers found out about the lifeline, many
> withdrew their savings in the first bank run in Britain for

Jeg synes det er helt ude i hampen at UK's skatteydere skal betale
til en nationalisering af Northern Rock. Man skulle i stedet fra
dag ét have drejet nøglen om på foretagendet. Nu skal de øvrige
pengeinstitutter så pludselig til at konkurrere mod et statsejet
pengeinstitut. Mageløst.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-03-08 22:29

> [...]

> dag ét have drejet nøglen om på foretagendet. Nu skal de øvrige
> pengeinstitutter så pludselig til at konkurrere mod et statsejet

Konsekvensere ved at lade en så stor bank gå under,
ville måske have være for store, for den generelle økonomi.

Skatteyder finansiering af de store tunge drenge er oppe i tiden.

http://news.yahoo.com/s/ap/20080328/ap_on_bi_ge/fed_credit_crisis
Fed offers $100 billion more to banks.

The Federal Reserve announced Friday it will auction another $100
billion in April to cash-strapped banks as it continues to combat the
effects of a credit crisis.
The Fed's auctions have drawn criticism from some that the central
bank, and ultimately U.S. taxpayers, could be financing a bailout for
big Wall Street firms that had engaged in risky lending practices.

Fed Chairman Ben Bernanke will fact questions about the Fed's recent
moves when he testifies on Wednesday before the congressional Joint
Economic Committee.

Jan Rasmussen

Fra : Joakim

Dato : 29-03-08 13:50

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Konsekvensere ved at lade en så stor bank gå under,
> ville måske have være for store, for den generelle økonomi.

Ja, men kritikerne vil mene at statens indgriben har en større
negativ indvirkning på den generelle økonomi. Argumentet er
forholdsvist enkelt. Tilskyndelsen til at mindske den
risikobetonede adfærd forsvinder, når man er sikret en statslig
overtagelse ved økonomisk uføre. Eller sagt på en anden måde,
gevinsten ved at drive en sund og ansvarlig forretning er pludselig
ikke så attraktiv.

Den aktuelle krise i den finansielle sektor er efter min mening
en udmærket lejlighed til at få ryddet op blandt de uansvarlige
aktører. Det vil gavne økonomien og os alle i sidste ende.

Fra : Konrad

Dato : 30-03-08 02:13

Joakim wrote:
> [...]
> overtagelse ved økonomisk uføre. Eller sagt på en anden måde,
> gevinsten ved at drive en sund og ansvarlig forretning er pludselig

Fra side 1 i lærebogen. Du har helt ret.

> Den aktuelle krise i den finansielle sektor er efter min mening
> en udmærket lejlighed til at få ryddet op blandt de uansvarlige
> aktører. Det vil gavne økonomien og os alle i sidste ende.

Enig. Jeg vil ikke engang kalde det en krise. Det handler om, at amerikanske
obligationer og dollaren nu finder sit naturlige leje, efter at have været
overvurdureret i årtier. Man kan ikke føre ulandsøkonomi med 5.000 mia i
underskud, når sundere økonomier som kina og Japan og EU står på spring.

Fra : Joakim

Dato : 30-03-08 10:25

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> amerikanske
> obligationer og dollaren nu finder sit naturlige leje, efter at

Ja, forholdene ser unægteligt anderledes ud end tidligere. Jeg
husker hvordan Euroen faldt med 20 procent i forhold til Dollaren
efter dens indførelse i 1999. EU-modstanderne var naturligvis
straks fyr og flamme, hvilket man blandt andet kan se af
nedenstående § 20-spørgsmål fra Peter Skaarup til daværende
Økonomiminister Marianne Jelved:

»Finder ministeren, at det er bekymrende, at den vaklende euro nu
er ved at trække den stærke danske krone med i sit tilsyneladende
frie fald, og hvor længe finder ministeren, det er til gavn for
Danmark at have en fast tilknytning til euroen?«

Skriftlig begrundelse

Euroen har netop sat en ny bundrekord på de internationale
valutamarkeder og er nu under dollarens værdi. Spørgeren finder på
den baggrund, at ministerens tidligere udtalelse om, at euroen er
en »fantastisk succes«, må have været forhastet. Spørgeren finder
ydermere, at det er bekymrende, at den hidtidigt så stærke danske
krone nu, takket være den faste tilknytning til EU-valutaen,
trækkes med ned. Udviklingen kan, finder spørgeren, ikke længere
fortsætte, hvis vi da ønsker at have en stærk valuta.

http://www.folketinget.dk/Samling/19991/spor_sv/S714.htm

I dag er situationen ganske modsat. Dollaren er faldet med 40 pct.
i forhold til Euroen og med udsigt til yderligere kursfald. Euroen
står ligeledes stærkt på de internationale valutamarkeder. På den
baggrund må man sige at Marianne Jelved havde ret, da hun kaldte
Euroen en »fantastisk succes«, men det får man næppe Peter Skaarup
og DF til at indrømme.

Fra : Konrad

Dato : 01-04-08 03:05

Joakim wrote:
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

hmm, du forholder dig politisk til det - det er en fejl.

Så tjener du ikke penge.

> [...]
> baggrund må man sige at Marianne Jelved havde ret, da hun kaldte
> Euroen en »fantastisk succes«, men det får man næppe Peter Skaarup

Næppe! Men er Euro en success ift pundet, kronen og schweizer-francen?
Ja, men ikke solitært ift til.

Naturligvis er det en sucess ift dollar - men det var forventeligt. Der er
sket det jeg har spået alle dage, dokumenterbart. Hvordan har
ulandsøkonomien USA kunne holde skansen? Med 5.000 mia underskud osv? Nåja -
fordi vi jo i sidste ende troede på dollaren. Fordi når der var krise, eller
man ville være sikker, så investerede man i amerikanske værdipapirer. Men
det gør man ikke længere. I dag invensterer russerne mere i euro end i
dollar. 86 af de første 250 på Forbes rigeste har adresse i Moskva. Og man
orienterer sig over Atlantan, over Stillehavet, imod Kina og Japen.

Og når så nogle låne-eventyr i USA krakker, hvem betaler prisen? Ja,
rigtigt, dem som troede på den amerikanske økonomi! Desværre gælder det også
en del af vores eget lånemarked, men langt fra det meste. Vi går fri - at
tale om krise nu er latterligt.

Men har du set "The Day After Tomorrow"? En fremragende actionfilm. Men den
beskriver det helt nøgternt, hvis man oversætter til økonomiske forhold. Der
kommer en kæmpekrise for dem nu, altså amerikanerne, seriøst - for de har
intet tilbage - intet! Ingen grundlæggende produktion, ingen
computerindustri, ingen tillid til værdipapirer, ingen biler, ingen stål,
mangel på kvalificeret arbejdskraft, ingen - ingenting.

Og når den nuværende finanskrise har lagt sig, vil du se en ny tid - i "the
day after tomorrow" en istid - men i virkeligheden en ny økonomisk realitet.
Hvor EU og Asien vil styre markedet, og USA ikke længere med deres
fantasi-underkud på 5.000 milliarder tror de kan holde skuden oppe.

Sådan er det. Det er det der vil ske.

Det er meget ironisk. USA dør faktisk på de samme præmisser som Sovjet, dvs
et overudviklet forsvar. Jeg ved godt det for en normal dansker kan være
vanskeligt at forestille sig, men hvem forestillede sig murens fald og
Sovjets sammenbrud? Jeg forestiller mig absolut ikke et USA i direkte knæ,
men jeg forestiller mig et mere realistisk og ydmygt USA, som må bukke under
for det faktum, at i EU er vi snart 500 mio totalt rige handlende, i Kina
snart 1.4 mia der gerne skulle løftes op på et niveau, og et sydamerika klar
til sin anden renaissance. Og der kommer USA altså i anden række.

Fra : Joakim

Dato : 01-04-08 10:13

> [...]
> Moskva. Og man
> orienterer sig over Atlantan, over Stillehavet, imod Kina og

Tre ting:

De 5000 mia. lyder af mange penge, ja, men underskuddet skal måles
op imod USA's samlede økonomi, og så ser det pludselig ikke helt så
sort ud.

At kalde USA for en ulandsøkonomi er nok lige i overkanten. USA
tegner sig trods alt for 60 pct. eller deromkring af
verdensøkonomien.

Den svage dollar og den stærke euro er primært resultatet af, at de
to kontinenters økonomier går i hver deres retning. USA oplever en
faldende vækst, (nogle taler ligefrem om en recession), mens EU
oplever en stigende inflation.

> [...]
> gælder det også
> en del af vores eget lånemarked, men langt fra det meste. Vi går

Vi får se.

> [...]
> ingen stål,
> mangel på kvalificeret arbejdskraft, ingen - ingenting.

Amerikanerne har levet over evne, ja enig, men jeg synes ærlig talt
at du tegner et alt for dystert billede af verdens førende nation.
Og nej, jeg har ikke set den pågældende film.

> [...]
> sydamerika klar
> til sin anden renaissance. Og der kommer USA altså i anden række.

Det lyder til gengæld ikke helt utænkeligt. Du har muligvis en
pointe her. Jeg vil ikke afvise at det blir fremtiden.

Fra : Lyrik

Dato : 01-04-08 23:24

Den 01.04.2008 kl. 11:12 skrev Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com>:

> [...]

> Det lyder til gengæld ikke helt utænkeligt. Du har muligvis en
> pointe her. Jeg vil ikke afvise at det blir fremtiden.
USA har nogle ressourcer der er enestående. For det første er de den
førende kultur. Det ligger i at alt kan lade sig gøre og alle idéer kan
føres ud i livet uden restriktioner og spørge "naturfredningsnævnet og
lokalplanen først"
At man kan svejse uendeligt antal af choppere sammen i alle tænkelige
versioner uden at bremses af "Typegodkendelsesnævnet". At alle
styresystemer til computere er US-koncepter. At alt det amerikanerne laver
er cool! At man kan lave højhuse. Ja som byer! Det må vi ikke for mo-ar!
iPod er cool. Det er i-China ikke. Harley er cool. Det er Suzuki ikke.

Amerikanerne kan lave trend. De er trendsættere. De er de førende 9
verden. De er hovedet og alle vi andre er halen! Med de ressourser kan det
ikke glippe. De har friheden til at eksperimentere og de er hurtige i
beslutningsprocessen.
Vi mistede lige den førende bioenergiforsker til USA fordi vi var for
sløve i betrækket. For sløve til at tage beslutninger.

Jeg talte med en svensker i dag og diskuterede at Sverige er 5 år foran
Danmark i high tech-løsninger. Hun sagde:"Svenskerne er hurtige til at
tage beslutninger og gennemføre dem. Danskerne snakker og snakker. Det
bliver ikke til noget."
Så er vi altså førende i bioenergi. Hvad fik vi ud af det? Ingenting for
vi begyndte med at gøre det forbudt for en kommune der prøvede, at
importere skrald fra anndre kommuner! De forbrugte skraldet hurtigere til
bioenergi end de kunne fylde lagrene op!

Og nu!? Nu kan vi ikke komme af med vores affaldsproblem. vi spænder hele
tiden ben for os selv i Danmark. Vi var førende på atomforskningsområdet
med Niels Bohr. Den sidste atomforsker jeg så arbejdede som hjemmehjælper!
Han var uønsket i Danmark!

Nej venner! USA har friheden og dynamikken til at forny sig. De er hovedet
alle de andre er halen! Danmark er en evig landsbydrøm der ikke vil nye
tider! Danmark vil ikke være sin nutid bekendt. Den vil restaurere gamle
pakhuse og lave trendy mode i dem istedet for at rive lortet ned og bygge
verdens højeste bygninger!
Se det snoede tårnbyggeri i Malmø! Malmø er en provinsby. man skulle tro
det var København der var provinsby!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-04-08 00:29

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
news.t8ydutqmcof222@lyrik.local...

> [...]
> verdens højeste bygninger!
> Se det snoede tårnbyggeri i Malmø! Malmø er en provinsby. man skulle tro

Omkring i 1880 byggede man i USA på 10 år 100000 (skriver hundrede tusind)
km jernbane med håndkraft - fældede træer til sveller etc.

DK er er i øjeblikket ved at miljøundersøge udvidelse med et spor mellem Kbh
og Roskilde som skulle have været lagt for 50 år år siden. Høringer etc
ventes at tage mindst 10 år. Derpå vil det sikkert tage endnu 10 år før
sporet er lagt.

Jo - det går strygende

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 02-04-08 15:35

Men vi har den lille havfrue.

> Omkring i 1880 byggede man i USA på 10 år 100000 (skriver
> hundrede tusind) km jernbane med håndkraft - fældede træer til
> sveller etc.

Ja, og det var kineserne som gjorde det hårde arbejde med at
forbinde den amerikanske øst og vestkyst med en jernbane.

(glimrende eksempel)

> [...]
> siden. Høringer etc ventes at tage mindst 10 år. Derpå vil det
> sikkert tage endnu 10 år før sporet er lagt.

Hvorfor tage toget, hvis man kan køre i bil?