Problemer med jernet
Fra : Max

Dato : 07-06-08 20:59

Hej

Jeg har sådan et jern

http://www.sandcastle.dk/Artikler/Jernet.jpg

Nogen der ved hvad det egentlig hedder ?

Og er der nogen der kender gamle opskrifter på dejen ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 21:13

> Hej
>
> Jeg har sådan et jern
>
> http://www.sandcastle.dk/Artikler/Jernet.jpg
>
> Nogen der ved hvad det egentlig hedder ?
>
> Og er der nogen der kender gamle opskrifter på dejen ?

Hej Max.

Øv altså, jeg ved da godt hvad det hedder, men varmen har slået
hjernen fra. Jeg kommer tilbage når det dukker op.

Jeg mener at det er et jern man dypper i en tynd dej, og derefter i
frituregryden, men navnet er smuttet p.t.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 21:18

> [...]
>
> Jeg mener at det er et jern man dypper i en tynd dej, og derefter
> i frituregryden, men navnet er smuttet p.t.

Hej igen.

Hermed et link til Thailandske lotuskager. Det er samme princip, men
det danske navn står der ikke. Det kan være, at du kan bruge
opskriften på dejen.

http://www.gandaskitchen.dk/htm/Kager/lotuskager.htm

Fra : Henrik

Dato : 08-06-08 09:13

Det ligner en slags krustadejern.
Henrik

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-08 10:13

"Henrik" <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Det ligner en slags krustadejern.
> Henrik

Krustadejern er helt anderledes. Det er to beholdere der sidder ved
siden af hinanden på en stang, men princippet i det er ens. De skal
også dyppes i en slags lind dej, og derefter i kogende svinefedt
eller olie.:

http://www.qxl.dk/accdb/ViewItem.asp?IDI=531113476

Og jeg er altså ikke kommet på navnet endnu på det jern Max har, men
jeg ved at det har et navn, som så er "smuttet" i varmen.

Fra : Max

Dato : 08-06-08 15:30

Hej Tove

> Krustadejern er helt anderledes. Det er to beholdere der sidder ved
> siden af hinanden på en stang, men princippet i det er ens. De skal

Mit krustadejern har nu kun til en krustade af gangen.

> Og jeg er altså ikke kommet på navnet endnu på det jern Max har, men
> jeg ved at det har et navn, som så er "smuttet" i varmen.

Jeg må en tur på Museum i Nim, var på Løndal her for en måned siden,
der stod der nogle gamle koner fra det museum og bagte/kogte "vafler"
med sådan et jern. Man kan nok med lidt bestikkelse og pæne ord lokke
en opskrift ud af dem.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 08-06-08 15:28

Hej Henrik

> Det ligner en slags krustadejern.

Ja, men det er det ikke.

http://museum.syssel.dk/krustadejern.htm

--
Mvh Max

Fra : Ole

Dato : 08-06-08 15:53

Max wrote:
> Hej
>
> Jeg har sådan et jern
>
> http://www.sandcastle.dk/Artikler/Jernet.jpg
>
> Nogen der ved hvad det egentlig hedder ?
>
> Og er der nogen der kender gamle opskrifter på dejen ?

Krumkagejern ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Max

Dato : 08-06-08 16:05

Hej Ole

> Krumkagejern ?

Nej, et krumkagejern beger de vafler man
ruller kræmmerhuse af til is.

--
Mvh Max

Fra : Ole

Dato : 08-06-08 16:25

Max wrote:
> Hej Ole

> Nej, et krumkagejern beger de vafler man
> ruller kræmmerhuse af til is.

Øv, jeg har helt sikkert set det jern før.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-06-08 16:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>
> http://www.sandcastle.dk/Artikler/Jernet.jpg
>
> Nogen der ved hvad det egentlig hedder ?
>
> Og er der nogen der kender gamle opskrifter på dejen ?

Kan det være et "gode råd" Jern ?

Bjarne K.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-06-08 19:31

Bjarne K. skrev:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Kan det være et "gode råd" Jern ?

Nej - et 'goderådsjern' minder om et vaffeljern, men med et
uregelmæssigt mønster.

Fra : Max

Dato : 08-06-08 20:16

Hej Gert

> Nej - et 'goderådsjern' minder om et vaffeljern, men med et
> uregelmæssigt mønster.

Ligner det ikke det tidligere omtalte krumkagejern ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-08 20:32

> Hej Gert

> Ligner det ikke det tidligere omtalte krumkagejern ?

Hej Max

Nej ikke engang tilnærmelsesvis. Det er en del mindre og
rektangulært:

http://www.struermuseum.dk/jernkager.htm

Fra : Max

Dato : 08-06-08 21:40

Hej Tove

> Nej ikke engang tilnærmelsesvis. Det er en del mindre og
> rektangulært:

Det er også rigtigt, kendte egentlig godt det jern, men havde
helt glemt det igen.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 07:40

> Hej Tove

> Det er også rigtigt, kendte egentlig godt det jern, men havde
> helt glemt det igen.

Min salige mor brugte jernet til at bage "møllehjul" med, men hvad det hed
ved jeg ikke.

/karsten

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-08 19:20

> [...]
>
> http://www.sandcastle.dk/Artikler/Jernet.jpg
>
> Nogen der ved hvad det egentlig hedder ?
>
> Og er der nogen der kender gamle opskrifter på dejen ?

Andet forslag fra mig.

"kirstens vaffel og bageform"

i.flg http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=814&page=2

Selvom det stadigvæk nok ikke er det rigtige navn.

Men vi giver ikke op

Bjarne K.

Fra : Max

Dato : 09-06-08 21:23

Hej Bjarne

> Andet forslag fra mig.
>
> "kirstens vaffel og bageform"
>
> i.flg http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=814&page=2

Det de snakker om er vidst et krustadejern, det fungere jo
på samme vis. Forøvrigt kan jeg huske at de er blevet solgt
i nyere tid, i firserne kunne man købe dem, en udgave hvor
man kunne skifte hovedet mellem flere forme, bl.a. den
til krustader.

--
Mvh Max