Misbrug af evne svag Piger
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 06-06-08 12:39

jeg kender en pige på 22 år der har boet sammen med en voldelig mand - det
var så galt nok i sig selv.

men han har så også købt en del ting ( uden hendes viden ) så hun er kommet
til at hænge på en gæld på 200 000 kr. Han har så vedkendt at han har solgt
det vider !

og de er vist kommet frem til at gælden skal deles i 2 - men jeg mener i og
med hun har en diagnose på hun er hjerne skadet ... kan hun så ikke få en
bedre ordning ind det ?

og når han har solgt det så må det vel også betyde noget ?

jeg mener manio depressive der handler helt ude af kontrol når de er maniske
at de kan komme ud af det på en eller anden måde ?

Bedste hilsner
Bo M Mogensen

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-08 13:29

har pigen en økonomisk værge?

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-06-08 00:19

<none> skrev i en meddelelse
> har pigen en økonomisk værge?
nej

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-06-08 13:36

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg mener manio depressive der handler helt ude af kontrol når de er
> maniske at de kan komme ud af det på en eller anden måde ?

Først et opklarende spørgsmål!
Er eller har de været gift eller haft registreret partnerskab?

Hvis ikke, hæfter hun ikke for en tøddel af hans gæld!
Den er hans alene.
Altså forudsat at oplysningen, om hun intet vidste, er korrekt.
I så fald mangler hendes underskrift på lånedokumenterne, og hun hæfter ikke
for hans gæld.
Hvis han har forfalsket hendes underskrift, må hun nedlægge påstand om det,
og anmelde ham for dokumentfalsk.
Man har ikke fælleseje, førend man gifter sig eller indgår i et
kontraktmæssigt forhold som registeret partnerskab eller i en anden
kontraktlig forpligtelse.
At man har boet sammen, betyder ikke, at man har fælleseje.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ole C

Dato : 06-06-08 13:47

Frodo Nifinger skrev blandt andet:

> Man har ikke fælleseje, førend man gifter sig eller indgår i et
> kontraktmæssigt forhold som registeret partnerskab eller i en anden
> kontraktlig forpligtelse.

Men man hæfter ikke (nødvendigvis) for ægtemandens gæld:

Lov om ægteskabets retsvirkninger indeholder i § 25 en regel, som går ud
på det stik modsatte, nemlig at hver ægtefælle hæfter med sin egen
formue, dvs. sin egen bodel og med sit eget særeje for sine egne
gældsforpligtelser - uanset om disse er opstået før eller under
ægteskabet.
(Citat fra Familieadvokaten.dk)

Der er nogle undtagelser mht. indkøb af daglivarer, boliger etc., men
ovenstående er hovedreglen.

--
vh
Ole C

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-06-08 00:23

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Først et opklarende spørgsmål!
> Er eller har de været gift eller haft registreret partnerskab

Nej - de har delt folkeregister adresse en tid

> Hvis ikke, hæfter hun ikke for en tøddel af hans gæld!
> Den er hans alene.

jamen på en eller anden måde har han ind til vider fået det halve tøret af
på hende ..

> Altså forudsat at oplysningen, om hun intet vidste, er korrekt.

hun har en forstand som en på 9 år

> I så fald mangler hendes underskrift på lånedokumenterne, og hun hæfter
> ikke for hans gæld.

ja nu er det jo ikke til at vide om det man for at vide er sandt - men som
jeg har forstået det har hun ikke skrevet under på noget

> Hvis han har forfalsket hendes underskrift, må hun nedlægge påstand om
> det, og anmelde ham for dokumentfalsk.

Det vil jo være fint

> [...]
> kontraktlig forpligtelse.
> At man har boet sammen, betyder ikke, at man har fælleseje.

Nahh men han har på en _ eller _ anden måde fået det tørret af på hende -
men nu er det jo 2 genier i meget lange svøber for han har mere eller mindre
erkendt at han købt det i hendes navn og har helt erkendt han har solgt det
vider ..

Bedste hilsner
BMM

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-06-08 11:46

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej - de har delt folkeregister adresse en tid

> jamen på en eller anden måde har han ind til vider fået det halve tøret af
> på hende ..

Hvordan?

> [...]
> men nu er det jo 2 genier i meget lange svøber for han har mere eller
> mindre erkendt at han købt det i hendes navn og har helt erkendt han har

Det korte af det lange er, at enten har han købt tingene alene, eller osse
har hun skrevet under på lånedokumenter, eller har hun givet ham en fuldmagt
til at handle på sine vegne.
Dog burde det ikke være til strækkeligt til at optage lån.hos
pengeinstitutter og kviklåns-forretninger, så som Handelsfinans med flere.
Har han åbnet købekontoer i flere butikker uden hendes vidne og tilsagn og
uden hendes udtrykkelige fuldmagt, hæfter hun heller ikke for hans
dispositioner.

Jeg får den mistanke, at han har haft held til at åbne en byggekonto i et
byggemarked, købt en masse redskaber og byggemateriale og videresolgt
varerne til andre.
Har hun åbnet kontoen og givet ham ret til at købe på den, så er der et
problem
Visse byggemarkeder har en meget lemfældig omgang med deres købekontoer.

Jeg har f.eks en byggekonto i den lokale tømmerhandel. Her har min kone
flere gange handlet på min konto, uden at jeg har accepteret det skriftligt.
Bare oplyst tlfnr. og sagt ja, når ekspedienten spørger, om navnet er
korrekt.
Hvis det er foregået således, og der derfor ikke foreligger en skriftlig
accept af, at manden må købe på hendes konto, kan hun afvise alle kravene
fra byggemarkedet med henvisning til at hun ikke har købt de pågældende
genstande eller har givet accept på, at de måtte købes.

Du bør undersøge, hvad der findes af papirer, og hvad hun nøjagtigt har
skrevet under på.
Har hun ikke sat underskrift på noget som helst, skal manden bare vises
vintervejen.
Hvis du vil hjælpe hende, så må du sætte dig helt ind i sagerne og finde ud
af, hvordan der nøjagtigt er handlet.

En anden side af sagen er, at hvis pigen er så dårlig, at hun modsvarer en 9
årig mentalt, bør hun ikke være myndig og bør have en værge, der kan
beskytte hende mod sådanne tilfælde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-06-08 23:11

> Hvordan?

Ja nu har hun jo som sagt en forstand som en på 9 år så det er lidt defust
hvad der egentligt er sket

> [...]
> Har han åbnet købekontoer i flere butikker uden hendes vidne og tilsagn og
> uden hendes udtrykkelige fuldmagt, hæfter hun heller ikke for hans

jeg mener bestemt ikke hun har skrevet under på noget ( selv om alt andet
lige virker sært )

> [...]
> problem
> Visse byggemarkeder har en meget lemfældig omgang med deres købekontoer.

Det der nok er sket er at hun har fået nogen kontokort som han så har rippet
( må man det ?)

> [...]
> fra byggemarkedet med henvisning til at hun ikke har købt de pågældende
> genstande eller har givet accept på, at de måtte købes.

ok ja for han har helt sikkert ikke fået lov til det - og dog han tævede
hende jo i et par år og det fandt hun sig i så .. alt er muligt men på den
anden side så har han allerede påtaget sig den ½ gæld

> [...]
> Hvis du vil hjælpe hende, så må du sætte dig helt ind i sagerne og finde
> ud af, hvordan der nøjagtigt er handlet.

jeg tager ud til hende ... men det er ubeskriveligt frustrerende at snakke
med hende nogen gange synes jeg når man spørger i øst så svare hun i West

> En anden side af sagen er, at hvis pigen er så dårlig, at hun modsvarer en
> 9 årig mentalt, bør hun ikke være myndig og bør have en værge, der kan
> beskytte hende mod sådanne tilfælde.

helt sikkert ... men det er en lang og trist historie hendes mor er incest
offer fra hun var 4 til hun blev 16 år har så fået 3 børn med de mindst
heldige mænd man kan møde i en brandert på en bodega og de her børn har så
gået fra institusionen til institution til pleje familier og de er smidt ud
fra det ene sendt vider til det andet ...der er bare nogen mennesker der
altid trækker det korteste strå , men jeg mener der jo ingen grund til at
gøre skaden større ind den allerede er.

tak for svaret.

Bedste hilsner
Bo M Mogensen

Fra : Kim2000

Dato : 07-06-08 23:46

> [...]

> der altid trækker det korteste strå , men jeg mener der jo ingen grund til
> at gøre skaden større ind den allerede er.

Det er altid trist at høre den slags historier. Velfærdssamfundet blev
bygget for at sikre den slags børn og voksne, men det er som om det altid er
dem der bliver svigtet mens dem, der kan klare sig selv mere eller mindre
malker systemet.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 08-06-08 20:48

> Det er altid trist at høre den slags historier. Velfærdssamfundet blev
> bygget for at sikre den slags børn og voksne, men det er som om det altid
> er dem der bliver svigtet

Tjaaee det er en lang diskusion om hvordan det bør gribes an - men jeg tror
nu en gang på selv om man bør så kan man ikke betale sig fra eller til
omsorg
det er noget hvor man er heldig eller uheldig ... jeg kender dem igenem den
små kendte læge Eva Graungaard der har " fundet " dem igenem årene og taget
dem til sig . men hun er jo en dame på 80 år så hun kan ikke mere ...

>mens dem, der kan klare sig selv mere eller mindre malker systemet.

Ja nu skal jeg så for en ikke råbe for højt efter som jeg er førtids
pensionist og i det store hele har det meget godt :) hvis jeg bare ikke
bliver stresset og husker at tage min medicin , men det er der well ikke
noget galt med

Fra : Kim2000

Dato : 09-06-08 19:40

> [...]
> pensionist og i det store hele har det meget godt :) hvis jeg bare ikke
> bliver stresset og husker at tage min medicin , men det er der well ikke

Og for 50 år siden havde man fundet en fredelig lille stilling på
motorkontoret i Thisted til dig I dag er der jo benhårde
effektivtetskrav til folk.

Fra : Ole C

Dato : 06-06-08 13:41

Bo Mørch Mogensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> men han har så også købt en del ting ( uden hendes viden ) så hun er
> kommet til at hænge på en gæld på 200 000 kr. Han har så vedkendt at

Hvordan er I kommet frem til, at hun hæfter for den gæld manden har
stiftet?

--
vh
Ole C

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-06-08 00:24

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er I kommet frem til, at hun hæfter for den gæld manden har
> stiftet?

fordi han har oprettet gælden i hendes navn ...

Fra : Ole C

Dato : 07-06-08 08:18

> fordi han har oprettet gælden i hendes navn ...

Kan ikke lade sig gøre - i hvert fald ikke så hun hæfter for den.
Mon ikke det var en rigtig god idé at få koblet en advokat på sagen?

--
vh
Ole C

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-06-08 22:58

> Kan ikke lade sig gøre - i hvert fald ikke så hun hæfter for den.
> Mon ikke det var en rigtig god idé at få koblet en advokat på sagen?

jeg vil se på sagen men hun har ingen penge så ?!

Fra : Ole C

Dato : 08-06-08 00:45

> jeg vil se på sagen men hun har ingen penge så ?!

Der er gratis retshjælp i nogle af de store byer:
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_daDK248DK249&q=retshj%c3%a6lp
- og gratis advokatvagt i en del flere byer.

Læs evt. her:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/161.html
og:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/162.html

--
vh
Ole C

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 08-06-08 20:51

> [...]
> - og gratis advokatvagt i en del flere byer.

tak skal du ha Ole jeg har sendt dit indlæg til mig selv også må jeg se om
jeg kan få hende med ind og se om de kan gøre noget for hende

bedste hilsner
Bo M Mogensen