Polakker arbejde legalt i Danmark?
Fra : Lars Tyndskid

Dato : 05-06-08 17:39

Kan en polak arbejde legalt i Danmark i en periode, f.eks. 3 eller 6
måneder? Hvor kan jeg læse om krav og betingelser for såvel arbejderen, som
den danske arbejdsgiver? Opholdet vil kun være for at tjene penge, ikke at
slå sig permanent ned i Danmark.

Jeg formoder at vedkommende kan få en midlertidig/tidsbestemt opholds- og
arbejdstilladelse, men skal der så betales skat i Danmark eller i Polen?

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 05-06-08 17:50

On Thu, 5 Jun 2008 18:38:48 +0200, Lars Tyndskid wrote:

> [...]
> arbejdstilladelse, men skal der så betales skat i Danmark eller i Polen?

Okay, jeg var måske lidt for hurtig, idet jeg selv fandt Udlændingeservice'
hjemmeside. Ifølge denne, er det helt umuligt, når det drejer sig om
almindelig faglært og ufaglært arbejdskraft.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/arbejdsophold.htm

Så vidt jeg læser teksten, er det ret kategorisk og ikke afhængigt af
beskæftigelsessituationen i Danmark. Er det korrekt opfattet?

Et er teori/jura, et andet er (måske?) praksis. Er dr nogen der kan
forklare mig, under hvilke vilkår de tusindvis af polske arbejdere der
arbejder i Danmark, er ansat? De kan vel ikke være her illegalt allesammen.

Fra : A R:nen

Dato : 05-06-08 18:00

Lars Tyndskid <lars@tyndskid.dk> writes:

> [...]
> hjemmeside. Ifølge denne, er det helt umuligt, når det drejer sig om
> almindelig faglært og ufaglært arbejdskraft.

Der er jo fri bevægelighed for arbejdskraft inden for EUropa, se dog:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/borgere_fra_eu_og_norden/
statsborgere_nye_eu_lande/statsborgere_nye_eu_lande.htm

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-06-08 18:17

Lars Tyndskid wrote:
[...]
> Et er teori/jura, et andet er (måske?) praksis. Er dr nogen der kan
> forklare mig, under hvilke vilkår de tusindvis af polske arbejdere der
> arbejder i Danmark, er ansat? De kan vel ikke være her illegalt allesammen.

Rent u-juridisk, så synes jeg at jeg flere gange har hørt at der i
princippet ikke er tale om ansættelsesforhold, men derimod om
kontraktopgaver (lidt a'la udlicitering?) udført at polske firmaer -
somme tider enmands-firmaer, altså hvor det er den polske håndværker
(eller lignende) der er direktør og regnskabsansvarlig og så videre, og
som betaler sig selv en løn som han finder passende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 05-06-08 21:47

On Thu, 05 Jun 2008 19:17:19 +0200, Peter Knutsen wrote:

> [...]
> (eller lignende) der er direktør og regnskabsansvarlig og så videre, og
> som betaler sig selv en løn som han finder passende.

Ja, desværre. Det er mit indtryk, at mange polakker er her på nogle
kontrakter, som de ikke forstår en hylende hattefis af.

I det aktuelle tilfælde, arbejder min svoger og hans ældste søn for et
polsk firma, som tilfældigvist indehaves af min tidligere ven (dansker i
landflygtighed). Fra ham har jeg altid fået at vide, at de fik en anstændig
løn (omkring 90 kr. i timen uden at betale skat), men nu er det kommet til
mit kendskab, at de kun får 45 kr. i timen.

De har skrevet under på at de er selvstændige erhvervsdrivende og derfor
selv ansvarlige for afregning af skatter både her og der, samt andre
ydelser. Altså 45 kr. "skattefrit", hvilket faktisk er attraktivt, i
forhold til hvad de kan tjene i Polen.

Min svoger har vist mig sine lønsedler fra Polen og deraf fremgår, at han
får ca. 225 zloty (= ca. det dobbelte i danske penge) udbetalt om ugen for
48 timers arbejde. Hvis han arbejder 48 timer om ugen i Danmark (og det gør
han så rigeligt), tjener han således 2.160 kr. om ugen i Danmark, mod ca.
450 kr. i Polen.

Min tidligere ven har således bundet mig en historie på ærmet og jeg er
vildt forarget. 45 kr. i timen er simpelthen uanstændigt, uanset om det for
polakker er meget eller lidt.

Jeg vil gerne hjælpe med at skaffe ham et legalt arbejde i Danmark til en
anstændig løn, mod at han naturligvist betaler hvad der fordres af skatter
m.m.

Jeg vil nu studere nærmere, hvad de nye regler pr. 1. maj går ud på.
Arbejdskraftens fri bevægelighed har jo været så som så, når der har været
tale om borgere fra de nye EU-land (herunder Polen) indtil nu, men det ser
da ud som om, at min svoger og dennes søn umiddelbart kan tage lovligt
opholde i landet og arbejde. Herfra er jeg usikker, men jeg læser
naturligvis teksten, før jeg stiller supplerende spørgsmål.

Foreløbigt tak for responsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-06-08 10:35

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> lignende) der er direktør og regnskabsansvarlig og så videre, og som
> betaler sig selv en løn som han finder passende.

Det er der også nogen, der er men der er også nogen som er ansat på mere
almindelige vilkår.
Og så er der dem, der er ansat i Danmark på meget ualmindelige vilkår, feks.
til under sædvanlig løn, og måske med en forpligtigelse til at bo til leje
hos arbejdsgiveren til en meget høj leje.
Begge dele er i strid med lovgivningen.

/Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-06-08 18:43

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> til under sædvanlig løn, og måske med en forpligtigelse til at bo til leje
> hos arbejdsgiveren til en meget høj leje.

Ja det har jeg læst om på tekst-TV for en del måneder siden (sidste
år?). Det er østeuropæere der får en ganske god løn, men som er
kontraktligt forpligtet (eller noget) til at bo til leje hos
arbejdsgiver, hvor de betaler en mindre formue for kost og logi.

> Begge dele er i strid med lovgivningen.

Igen helt u-juridisk: Heldigvis da!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars 8210

Dato : 10-06-08 23:40

Lars Tyndskid wrote:
> [...]
>
> Jeg formoder at vedkommende kan få en midlertidig/tidsbestemt
> opholds- og arbejdstilladelse, men skal der så betales skat i Danmark

Nej - Aldrig