bestyrelse og konstituering.
Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-06-08 12:49

Ved vores seneste generalforsamling valgte vi en selvkonstituerende
bestyrelsesform.

Dens første møde blev aftalt til at være nogen tid efter GF.

Mit spørgsmål er derfor, hvem har beslutningskompetencen, indtil den
nyvalgte bestyrelse har afholdt sit første møde?
Og hvad er god skik?

A: Den siddende forretningsbestyrelse

eller

B: Den nyvalgte selvkonstituerende.

Flemming Rubini

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-06-08 13:17

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er derfor, hvem har beslutningskompetencen, indtil den
> nyvalgte bestyrelse har afholdt sit første møde?

Det har den nyvalgte bestyrelse, medmindre foreningens vedtægter explicit
fastlægger det anderledes.
At man er selvkonstituerende betyder ikke at man ikke har nogen magt indtil
man har konstituteret sig. Det betyder bare at bestyrelsen selv fastlægger
hvem der skal tage sig af hvilke opgaver (idet omfang vedtægterne ikke har
bestemt det anderledes, feks. ved et direkte formandsvalg)

> Og hvad er god skik?

Foreningsret siger, at når en bestyrelse er valgt, så er det den, der
bestemmer. Det har ikke noget med god skik at gøre.

> A: Den siddende forretningsbestyrelse

Det begreb kender jeg ikke, så medmindre det fremgår af jeres vedtægter at
en sådan størrelse findes, så glem at der er noget der hedder sådan.

Måske det var en god ide for jeres foreningen at melde jer ind i ABF
(Andelsboligforeningernes fællesrepræsentation), og sende nogen medlemmer på
kursus hos dem i forenings- og bestyrelsesarbejde. Jeg synes efterhånden du
har haft mange grundlæggende spørgsmål
Det er helt ok for mig at du stiller dem, men måske det var tryggere i det
daglige at have den viden internt i foreningen.

/Per

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-06-08 13:58

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> Det er helt ok for mig at du stiller dem, men måske det var tryggere i det
> daglige at have den viden internt i foreningen.

Helt enig.
Jeg havde blandt en opgave med at tage stilling til en udleje, som den
nye bestyrelse ikke kunne nå at tage sig af, deraf fremkom
problemstillingen. Administrator skrev til mig hvis hun skulle bruge en
formandsunderskrift så ville det blive min, men jeg var afgående. Derfor
ville jeg dobbelttjekke her.
Formålet er også at finde ud af hvor præcise/robuste vores kommende
forslag til vedtægter skal være med hensyn til disse ting.
Tak for hjælpen, som nu overgå til andre interesser.

Flemming Rubini

Fra : Holst

Dato : 05-06-08 13:22

Flemming Rubini wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er derfor, hvem har beslutningskompetencen, indtil den
> nyvalgte bestyrelse har afholdt sit første møde?

Normalt skifter en forening bestyrelse i forbindelse med
generalforsamlingen, hvorfor det er den nye bestyrelse, der "har magten"
umiddelbart efter generalforsamlingen. Altså medmindre foreningens
vedtægter siger andet.

Derfor plejer sådanne selvkonstituerende bestyrelser også at afholde
deres første bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen skal konstitueres, ganske
kort efter generalforsamlingen. Jeg ved, at i nogle foreninger har de
afholdt konstituerende bestyrelsesmøde i umiddelbar forlængelse af
generalforsamlingen.