Arv og skatteregler
Fra : jhg@dk.ibm.com

Dato : 03-06-08 06:56

Jeg har muligheden for at koebe min Fars sommerhus til ca. 10% under
den offentlige vurderingen. Vurderingen er 1.2 MDKK og prisen jeg skal
give er 1.1 MDKK. Den offentlige vurdering paa 1.2 MDKK er per 1/10
2007. Jeg har taenkt mig at koebe sommerhuset i slutningen af aaret.

Mine spoergsmaal er nu: Skal jeg betale skat naar jeg faar lov at
koebe sommerhuset til under vurderingen? Hvilken offentlig vurdering
gaelder mht. min skattepligt. Er det vurderingen per 1/10 2007 eller
er det vurderingen per 1/10 2008? Jeg kan risikere at vurdering vil
kan stige per 1/10 2008 og er bekymret for om det vil have indflydelse
paa min skat.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-08 14:49

jhg@dk.ibm.com skrev:
> [...]
> er det vurderingen per 1/10 2008? Jeg kan risikere at vurdering vil
> kan stige per 1/10 2008 og er bekymret for om det vil have indflydelse

Der er ingen fast regel fordi man ikke kan ansætte værdien præcist, men
hidtil har Skat accepteret familiehandler til 15 % under den offentlige
vurdering, og det er selvfølgelig på det tidspunkt handelen foregår.

--
Niels

Fra : jhg@dk.ibm.com

Dato : 03-06-08 08:52

On Jun 3, 3:49 pm, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> [...]
> hidtil har Skat accepteret familiehandler til 15 % under den offentlige
> vurdering, og det er selvfølgelig på det tidspunkt handelen foregår.

Hej Niels, tak for info.

Min koebspris er fast dvs. de 1.1MDKK. Er du klar over om den
offentlige vurdering per 1/10 2008 gaelder for skatteaaret 2008 eller
den off. vurderingen per 1/10 2007 gaelder mht beskatning af dette
koeb. Og har det nogen indflydelse om jeg koeber foer eller efter den
1/10 2008?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-08 18:03

jhg@dk.ibm.com skrev:

> [...]
> den off. vurderingen per 1/10 2007 gaelder mht beskatning af dette
> koeb. Og har det nogen indflydelse om jeg koeber foer eller efter den

Som Alex så rigtigt siger, er det ikke skat men afgift man eventuelt
risikerer. I øvrigt er det muligt at 'fordele' et større beløb over
flere år vha. et rentefrit lån. Hvis børnene og konen ikke slår til

I forbindelse med en lignende handel mente min sagfører at når en ny
vurdering var bekendtgjort, var det den der gjalt.

--
Niels

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 16:52

<jhg@dk.ibm.com> skrev

> [...]
> er det vurderingen per 1/10 2008? Jeg kan risikere at vurdering vil
> kan stige per 1/10 2008 og er bekymret for om det vil have indflydelse

Du bliver under ingen omstændigheder beskattet, men der kan blive tale om
gaveafgift.
Afgiften er 15 % af det beløb der er over 56.800 kr.

Så selv om vurderingen skulle stige inden købet, har du først 15% rabat før
der kan blive tale om gave, dernæst 56.800 kr. før der bliver tale om
afgift.
Hvis du skulle have børn må de få samme beløb, en evt. kone må få 19.800 kr,
så mon
ikke du og din far kan skue noget gaveværk sammen og få det til at passe med
husprisen til den tid.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 03-06-08 18:03

Fra : jhg@dk.ibm.com

Dato : 04-06-08 02:26

On Jun 3, 5:52 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> så mon
> ikke du og din far kan skue noget gaveværk sammen og få det til at passe med

Hej Alex, jeg har forsoegt at beregne en eventuel afgift ved mit koeb
ved et scenarier hvor den offentlige vurdering er 1.5 MDKK. Forstaar
jeg din kommentar korrekt og har jeg beregnet rigtigt?

Off. vurdering: 1.500.000
Min koebspris: 1.100.000
Diff ml. off vurdering og koebspris: 400.000
15% af off vurdering: 225.000
Maks gave: 56.800
Afgift grundlag: (400.000 - 225.000 - 56.800): 118.200
Afgift af betale: (15% af 118.200) 17.730

Fra : alexbo

Dato : 04-06-08 14:54

<jhg@dk.ibm.com> skrev

> [...]

>Maks gave: 56.800
>Afgift grundlag: (400.000 - 225.000 - 56.800): 118.200
>Afgift af betale: (15% af 118.200) 17.730

Ja, ud over at det aldrig er sjovt at betale afgift, så er beløbet ikke
skræmmende.
Vi er meget langt fra en indkomstbeskatning af forskellen på vurdering og
købspris, hvis det var det du frygtede til at starte med.

Hvis vurderingen stiger mere end forventet, så kan man vælge at sætte
købsprisen op, og kompensere med et rentefrit familielån.
Det ganske klare krav til et sådant lån, hvis ikke SKAT skal erklære det som
skattetænkning, så hvis det bliver aktuelt så søg på familelån, så kan du
læse mere om det.

mvh
Alex Christensen