Sprængstoffer m.v.
Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 09:36

Hvor går lovens grænser, når det gælder sprængstoffer?

Det er åbenbart ingen hemmelighed overhovedet, hvordan man fremstiller
sortkrudt.
http://www.galathea3.dk/dk/Menu/Forskning/Svovl+og+salpeter+til+krudtfremstilling
Ville hjemmesidens folk kunne retsforfølges, hvis de anviste opskrifter
på plastisk sprængstof, eller er det også ganske legalt?

Er det en myte, at det vil give problemer, hvis man går ind på et apotek
og beder om s vovl, sa lpeter og t rækul, men ikke to af ingredienserne?

vh

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 09:43

Bjarne wrote:

> Er det en myte, at det vil give problemer, hvis man går ind på et apotek
> og beder om s vovl, sa lpeter og t rækul, men ikke to af ingredienserne?

Måske har de også et middel, der kan få dine ord til at hænge sammen.

Fra : Hauge

Dato : 02-06-08 09:51

Holst wrote:
> Måske har de også et middel, der kan få dine ord til at hænge sammen.

Hvorfor futter du ikke til sprog? På trods af diverse overskydende
mellemrum, var det letlæseligt alligevel.. Men du kan sikkert få hjælp til
det..
Men nu futter jeg til dk.snak, hvor det sikkert passer bedre.

/Hauge

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:36

Hauge skrev:

> Men nu futter jeg til dk.snak, hvor det sikkert passer bedre.

Det rigtige forum for en der ikke har noget at sige.
God fornøjelse.

Bjarne

Fra : Hauge

Dato : 02-06-08 10:39

Bjarne wrote:
> Det rigtige forum for en der ikke har noget at sige.
> God fornøjelse.

Men du er da umiddelbart det største fjols her i tråden, siden du selv kører
videre med vrøvlet. Jeg håber seriøst ikke på at du får nogle brugbare svar.
Håber du den her gang vil acceptere at tråden futtes væk, selvom du sikkert
er rystende ligeglad, og kører videre her.

/Hauge

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:47

Hauge skrev:

> [...]
> Håber du den her gang vil acceptere at tråden futtes væk, selvom du sikkert
> er rystende ligeglad, og kører videre her.

Nej, jeg er ikke rystende ligeglad med din mangel på respekt. Det er da
træls.
Dit futteri er uden mening. Du vil åbenbart gøre dig bemærket.

Bjarne

Fra : Hauge

Dato : 02-06-08 10:54

Bjarne wrote:
> Nej, jeg er ikke rystende ligeglad med din mangel på respekt.

Du er vist lettere syg i hovedet, men ok, du er lovlig undskyldt, men skal
jo selvfølgelig passe på, du laver nok noget der kan sige bang.

> Det er
> da træls.

Ja det er du faktisk.

> Dit futteri er uden mening. Du vil åbenbart gøre dig bemærket.

Nej dine kommentarer er uden mening, men du vil sikkert gøre dig bemærket.
Sæt dig ud i dit lille sorte køretøj, og kør en meget lang tur.

/Hauge

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:35

Holst skrev:

> Måske har de også et middel, der kan få dine ord til at hænge sammen.
Sikkert.
Men jeg spurgte af interesse for emnet og havde det ganske naive håb, at
nogen her kunne svare. Det er der måske ikke, men kunne man da blot
blive fri for dem, der skal snakke for at gøre sig bemærket.
Mellemrummene var for at undgå, at for mange useriøse skulle læse med
via Gurgel.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 10:39

Bjarne wrote:

> Men jeg spurgte af interesse for emnet og havde det ganske naive håb, at
> nogen her kunne svare. Det er der måske ikke, men kunne man da blot
> blive fri for dem, der skal snakke for at gøre sig bemærket.

Viden er sjældent ulovlig. Produktionen af sprængstoffer er derimod.

> Mellemrummene var for at undgå, at for mange useriøse skulle læse med
> via Gurgel.

Hvorfor ikke bare bruge X-No-Archive: Yes til sådant?

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:51

Holst skrev:

> Viden er sjældent ulovlig. Produktionen af sprængstoffer er derimod.

Jeg kan ikke bruge dit "sjældent" til noget. Beklager.
Mener du, at man frit kan anvise opskrifter på f.eks. p lastisk spræng
stof, eller er der en grænse for, hvad man må, og hvor går den ifølge
hvilken lov.
Det var spørgsmålet.
Reglerne om produktion er klare nok.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 11:23

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mener du, at man frit kan anvise opskrifter på f.eks. p lastisk spræng
> stof, eller er der en grænse for, hvad man må, og hvor går den ifølge

Det kan næppe være forbudt at udgive en "kogebog".
Men måske nok give anledning til uønsket opmærksomhed

Egon

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:53

Holst skrev:

> Hvorfor ikke bare bruge X-No-Archive: Yes til sådant?

Det er meget muligt, du har ret.
Jeg er almindelig NG-bruger og kender til søgemaskiner, men er ikke
nyhedsgruppe-nørd.

vh
Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-08 11:49

Bjarne wrote:

> Det er meget muligt, du har ret.
> Jeg er almindelig NG-bruger og kender til søgemaskiner, men er ikke
> nyhedsgruppe-nørd.

Din bekymring går formodentlig på at PET eller lignende læser med, og så
enten spilder en masse tid på at efterforske dig selv om du er en
lovlydig borger, eller også at de opdager at du rent faktisk har et
kriminelt forehavende som du bliver knaldet for.

Uanset hvilken af de to der er tale om, så tror jeg ikke at

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 13:11

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> lovlydig borger, eller også at de opdager at du rent faktisk har et
> kriminelt forehavende som du bliver knaldet for.

Hvis man havde et kriminelt forehavende, ville man næppe skrive om det her.
Men man kan godt være lidt google-bevidst alligevel

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-08 11:51

Holst wrote:

> Viden er sjældent ulovlig. Produktionen af sprængstoffer er derimod.

Jeg synes da tit at jeg hører (læser) som folk der er blevet knaldet for
at have diverse tekstfiler liggende på deres harddiske, omhandlende
fremstiling af sprængstof of bomber.

Okay, det har vistnok altid været muslimer og/eller folk af mellemøstlig
herkomst, der er blevet retsforfulgt for den slags, men jeg synes ikke
man naivt bør satse på at man kan gå fri hvis man ligger udenfor begge
de to grupperinger.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 12:25

Peter Knutsen wrote:

> Jeg synes da tit at jeg hører (læser) som folk der er blevet knaldet for
> at have diverse tekstfiler liggende på deres harddiske, omhandlende
> fremstiling af sprængstof of bomber.

Jeg tror, der skal være flere beviser på bordet for hensigten om at begå
en terrorhandling end blot at have sådanne tekster liggende på
harddisken, hvad enten man er muslim eller kristen.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-08 13:14

Holst wrote:

> Jeg tror, der skal være flere beviser på bordet for hensigten om at begå
> en terrorhandling end blot at have sådanne tekster liggende på
> harddisken, hvad enten man er muslim eller kristen.

Flere beviser, før hvad sker?

Før man bliver puttet i fængsel? Eller før man får ransaget sit hjem?

Jeg forestiller mig at sidstnævnte i sig selv kan være ganske
irriterende, også selv om man ender med at blive frifundet, eller selv
om resultatet af ransagningen er at der slet ikke bliver rejst sag.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 13:41

Peter Knutsen wrote:

> Flere beviser, før hvad sker?

Før man bliver "knaldet for", som du skrev det. Nu ved jeg naturligvis
ikke, hvad din definition af "knaldet for" er.

> Jeg forestiller mig at sidstnævnte i sig selv kan være ganske
> irriterende, også selv om man ender med at blive frifundet, eller selv
> om resultatet af ransagningen er at der slet ikke bliver rejst sag.

Givetvis.

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 16:24

Peter Knutsen skrev:

> Jeg synes da tit at jeg hører (læser) som folk der er blevet knaldet for
> at have diverse tekstfiler liggende på deres harddiske, omhandlende
> fremstiling af sprængstof of bomber.

Det sker nok først i de tilfælde, hvor det den hemmelige del af politiet
i forvejen mistænker de pågældende for noget.
Hvis oplysningerne ikke er skjulte, men tværtimod ligger på det åbne
internet - ligesom oplysningerne om sortkrudt - behøver man ikke lede
efter dem på nogen harddisk.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 11:29

> [...]
> Hvis oplysningerne ikke er skjulte, men tværtimod ligger på det åbne
> internet - ligesom oplysningerne om sortkrudt - behøver man ikke lede

Jeg formoder da, at enkelte ligefrem har sådanne bøger stående på reolen.
I kategorien Fagbøger?

Jeg kan ikke forestille mig, at kemi på nogen måde kan være belastende,
udover som sidste lille led i en bevis eller indiciekæde.

Ellers har jeg da nogle bøger, jeg skal have brændt

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 09:48

> [...]
>
> Er det en myte, at det vil give problemer, hvis man går ind på et apotek
> og beder om s vovl, sa lpeter og t rækul, men ikke to af ingredienserne?

Apotek?
Hvorfor ikke en materialist?
Hjemmesider?
Hvad med et bibliotek?
(skønt de gode bøger om emnet, som fandtes i 50erne, på mystisk vis er
"forsvundet")
Eller køb en bog om elementær kemi?

Ang. dit spørgsmål:
Fremstilling af sprængstof er forbudt.
Våbenloven med tilbehør.

Egon

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 10:44

Egon Stich skrev:

> [...]
> Hjemmesider?
> Hvad med et bibliotek?
> (skønt de gode bøger om emnet, som fandtes i 50erne, på mystisk vis er
Konspiration???
Eller har en eller anden myndighed besluttet, at de skulle væk?

> Eller køb en bog om elementær kemi?
>
> Ang. dit spørgsmål:
> Fremstilling af sprængstof er forbudt.
> Våbenloven med tilbehør.

Tak for det første seriøse svar.
Jo, der er vist ingen tvivl om, at det er ulovligt at blande sort k rudt
sammen i en gryde, som vi gjorde da jeg var barn. (Uden rør og muffer)
Loven er ganske klar på det område. Man skal have en tilladelse for at
lege med alt hvad der kan eks plodere.

Jeg er bare ikke stødt på noget, der definerer ytringsfriheden m.h.t. at
oplyse, hvordan det fremstilles. Og undrede mig over, at det er så nemt
at finde på en tilsyneladende officiel hjemmeside. Så kan alle jo være med.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 10:50

Bjarne wrote:

> [...]
> at finde på en tilsyneladende officiel hjemmeside. Så kan alle jo være med.

De fleste børn lærer vel i løbet af folkeskolen, at krudt fremstilles
ved at blande trækul, svovl og salpeter.

Den officielle hjemmeside, du linkede til, nævner dog intet om de
passende blandingsforhold for de tre ingredienser.

Dem kan du for eksempel finde nævnt her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Krudt

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-08 11:06

Holst skrev:

> [...]
> passende blandingsforhold for de tre ingredienser.
>
> Dem kan du for eksempel finde nævnt her:

Tak
Interessant link

Vh
Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-08 11:53

Holst wrote:

> De fleste børn lærer vel i løbet af folkeskolen, at krudt fremstilles
> ved at blande trækul, svovl og salpeter.

Er sortkrudt i øvrigt specielt anvendeligt til terrorisme og anden
kriminalitet? Hvor godt er det, sammenlignet med den der
gødnings-blanding man også kan lave?

> Den officielle hjemmeside, du linkede til, nævner dog intet om de
> passende blandingsforhold for de tre ingredienser.
[...]

Nej, det er vel dér det går lidt skævt for de fleste der prøver.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 11:44

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Er sortkrudt i øvrigt specielt anvendeligt til terrorisme og anden
> kriminalitet? Hvor godt er det, sammenlignet med den der gødnings-blanding
> man også kan lave?

Hjemmefremstillet sortkrudt er generelt uanvendeligt til det meste.
Der er flere vanskeligheder end man umiddelbart tror, ved nævnte blanding.
Exempelvis er det ikke uden betydning, hvilket træ trækullet er fremstillet
ud fra.
Ligeledes byder inkorporeringen af blandingen besværligheder, ligesom
kornstørrelsen ikke er uden betydning.
Ønsker man mere viden om dette, findes der en glimrende bog om Frederiksværk
krudtværks historie, der fortæller om sagerne.
Ønsker man, hypotetisk, at fremstille grimme stoffer, er Materialisten samt
en kemibog nok det bedste.-)

MVH
Egon

Fra : Bjarne

Dato : 04-06-08 09:42

Egon Stich skrev:

> [...]
> Frederiksværk krudtværks historie, der fortæller om sagerne.
> Ønsker man, hypotetisk, at fremstille grimme stoffer, er Materialisten

Tak for de forskellige svar.
Og bogtippet. Historien bag det er også interessant.
Jeg var bare nysgerrig, fordi det undrer mig, at man er ved at ændre
hele retssystemet for at gøre det nemmere at skride ind mod organiserede
bombemænd, mens ingen tilsyneladende går op i, at alt sammen er
nytteløst over for den lidt mere begavede anonyme bombemand (M/K) Carina
fra Tølløse, som kan finde det hele frit tilgængeligt og strikke sine
rørbomber m.v. hjemme på køkkenbordet uden at snakke i mobil med Bosnien
eller mødes med suspekte unge fra slumkvartererne.
Men det er åbenbart rigtigt nok, at det er som det skal være.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 11:37

> Konspiration???
> Eller har en eller anden myndighed besluttet, at de skulle væk?

Det kan jeg jo af gode grunde ikke vide noget om.
Derimod ved jeg, at i den periode, kan ikke huske årstallet, hvor en
forvildet ung mand sprængte telefonboxe, og endte med selv at blive offer,
"forsvant" enkelte bøger jeg før med glæde havde læst, fra bibliotekerne.
Og det var jo før man havde ansat "bibliotekarer", der åbenbart mener, det
er deres fremmeste opgave at luge ud i magasinerne

> Tak for det første seriøse svar.

Jeg ber´--
Men det var vel for at få et svar, du spurgte?
Jeg har forhåbentlig ikke gjort noget forkert, ved at have denne
opfattelse

> [...]
> finde på en tilsyneladende officiel hjemmeside. Så kan alle jo være med.

Præcis.
Alle kan være med.
Det er alene vor personlige moral og lovlydighed, der sætter grænser her.
Præcis som det vel bør være?

(forøvrigt har man ikke i mange år kunnet købe natriumklorat i brugsen.
Kedeligt. Det var et godt ukrudtsmiddel)

MVH
Egon

Fra : Hauge

Dato : 03-06-08 12:07

Egon Stich wrote:
> Derimod ved jeg, at i den periode, kan ikke huske årstallet, hvor en
> forvildet ung mand sprængte telefonboxe, og endte med selv at blive
> offer,

Han blev fanget 1. maj for 30 år siden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Bombemanden_fra_Gladsaxe

Mvh Hauge

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-08 17:08

> [...]
> Ville hjemmesidens folk kunne retsforfølges, hvis de anviste opskrifter på
> plastisk sprængstof, eller er det også ganske legalt?

Det er jo ikke en opskrift, der mangler de korrekte forhold! - Hvis man bare
blander det med 1/3 af hver bliver det ikke særligt eksplosivt... (Dog
stadigt farligt/brandbart/brandnærende).

Jeg tror ikke ejerne/bagmændende bag siden kan retsforfølges, sikkert ikke
engang selvom der var detaljerede anvisninger!

Iøvrigt... Nitroglycerin fremstilles af svovlsyre, saltpetersyre og
glycerin... Men fremstillingen kræver stor kontrol og meget koncentrerede
syrer og er iøvrigt ret farlig og kan danne dødelige dampe!

Acetone-peroxid som flere gange er brugt i terroristbomber, fordi det er
ekstremt nemt at fremstille, kan laves af ting du kan købe i ethvert
byggemarked/supermarked/apotek/materialist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitroglycerin
http://en.wikipedia.org/wiki/Acetone_peroxide

Internettet FLYDER med opskrifter på alle mulige stoffer der kan sprænge
dine hænder af!

> Er det en myte, at det vil give problemer, hvis man går ind på et apotek
> og beder om s vovl, sa lpeter og t rækul, men ikke to af ingredienserne?

Jeg tror den er god nok, men det er sikkert nok bare at købe svovl og
saltpeter samtidigt, for trækul har jeg nu ikke set hos nogen materialist...
Men det kan man jo nemt lave der hjemme.

Jeg kan iøvrigt huske at for et par år siden blev netop byggemarkederne bedt
om at holde øje med kunder som køber acetone og saltsyre (på én gang) i
større mængder... Det er nemlig to af ingredienserne i acetoneperoxid
(TATP/TCAP og hvad de ellers kalder det).

Brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-06-08 19:45

Brian Lund wrote:

> Jeg tror ikke ejerne/bagmændende bag siden kan retsforfølges, sikkert
> ikke engang selvom der var detaljerede anvisninger!

Det er ikke ulovligt at publicere bombeopskrifter. Om det er små
kanonslag eller atombomber gør ingen forskel. Viden om bomber er ikke
ulovligt.

Opfordring til forbrydelser er naturligvis en anden ting, men den
pågældende side kan næppe siges at gøre dette.

--
Jesper Lund