12V til stik
Fra : Thore

Dato : 02-06-08 09:10

Hej...

På min gamle Fiat Croma monterede jeg en fast 12V ledning fra bilens
batteri via sikring til det 7-polede stik, der sad på den. Der var så
ladning på campingvognens batteri når jeg kørte, og det fungerede fint i
9 år.

På min nuværende bil er der 13-polet stik. Bruger en 7-13 polet adaptor
på stikket ved tilslutning af campingvogn (der har 7-polet stik).

Findes der en anvisning på, hvilket ben i det 13-polede stik, en fast
12V ledning skal monteres?

Den adaptor jeg bruger er sådan en "bajonet-lignende - Ind-og-drej ting"

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Jørn Gilreiner

Dato : 02-06-08 10:34

"Thore" <dinotec@mail.invalid> wrote in message
> [...]
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)

Se f.eks her:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

Mvh
Jørn

Fra : Thore

Dato : 02-06-08 11:24

On Mon, 2 Jun 2008 11:34:04 +0200, Jørn Gilreiner <gilreiner@privat.dk>
wrote:

>"Thore" <dinotec@mail.invalid> wrote in message

> [...]

Tak for info...

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 12:12

> [...]
> 12V ledning skal monteres?
>
> Den adaptor jeg bruger er sådan en "bajonet-lignende - Ind-og-drej ting"

Jeg tror bare ikke du vikl få det til at virke med den adapter.

På det 13 pol stik er der plads til tågelys, baklys, 2x strøm til CV (1x lys
& 1x batterie køleskab). På det gamle 7 pol er der kun et ledig stik. Dette
bliver som standrd brugt til tåagebaglys. Så de fleste adapter føre
tågebaglys fra det 13 polet over i tågebaglys i det 7 polet. Så man skal
have en specielt adapeter

PEr

Fra : Thore

Dato : 04-06-08 12:22

On Tue, 3 Jun 2008 13:11:48 +0200, "PerW"
<internet_snabela_wolfsdorf.dk> wrote:

> [...]
>bliver som standrd brugt til tåagebaglys. Så de fleste adapter føre
>tågebaglys fra det 13 polet over i tågebaglys i det 7 polet. Så man skal

Jeg vælger nok at skifte til 13-polet stik på cv'en..

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-06-08 17:17

> [...]
> 12V ledning skal monteres?
>
> Den adaptor jeg bruger er sådan en "bajonet-lignende - Ind-og-drej ting"

Hej Thore.

Den bedste løsning er at skifte stik på din cv.

1. du få et meget bedre stik.
2. med en adaptor taber du spænding en gang mere.
3. flere muligheder for forbindelser til lys såsom baklys, tågelygte strøm
til lys i cv og ledning til køleskab.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Thore

Dato : 04-06-08 12:10

On Tue, 3 Jun 2008 18:17:02 +0200, "Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid>
wrote:

> [...]
>2. med en adaptor taber du spænding en gang mere.
>3. flere muligheder for forbindelser til lys såsom baklys, tågelygte strøm

Det er jo hele to operationer (x), men jeg overvejer det...:)

(x) Jeg skal lægge en ledning til bilens 13-polede stik, og jeg skal
montere 13-polet på cv'en...

Fra : cr

Dato : 04-06-08 14:56

Thore skrev:

> Det er jo hele to operationer (x), men jeg overvejer det...:)
>
> (x) Jeg skal lægge en ledning til bilens 13-polede stik, og jeg skal
> montere 13-polet på cv'en...

Nærmere 2ledninger i bilen/cv'en 1 ledning til battriet direkte, for lys
og 1 ledning via et relæ, der er styret over tændningen, kan være
kørelyset, til køleskabet, begge ledninger skal have en passende sikring
tæt på akkumulatoren, 10 - 15 - 20 ampere.
PS! Husk at frakoble hvis du parkerer længe og har evt. glemt noget lys
i cv'en. Samt tilkoble igen når du skal videre.

cr