Toppen på kagen blir ikke som den skal vær~
Fra : Jakob Griffel

Dato : 31-05-08 17:43

Hej med jer

Min mor har tit lavet en famile-bradepande-kage, som minder om en
drømmekage, bare med grovvalsede havregryn på toppen i stedet for kokos.

Nu er vores mor ikke mere, og siden da har min søster og jeg - i snart 10
år! - forgæves forsøgt at lave kagen lige så perfekt. Topfyldet blir altså
bare ikke som det skal være

Opskriften til topfyldet er således (der er ingen vejledning, kun en
ingrediensliste):

220g smør
300g sukker
150g grovvalsede havregryn
3 spiseske fløde
Vanillesukker

Smøret smelter vi så i en gryde, tilsætter sukkeret, tilsætter havregryn,
fløde og vanillesukker til sidst og lader det "koge" lidt inden det kommes
på kagen.

Vi forbager bunden en smule og lægger så topfyldet på og bager den færdig
ved 200 C (så meget kan vi da huske fra dengang hun lavede den...)

Vores problem er, at toppen ikke bliver så dejlig hård og karameliseret,
"som vor mor lavede den". Den bliver lidt blød og hvidlig og slet ikke hård
i overfladen.

Hvad gør vi forkert? Og hvad kan vi lave om?
Jeg tror jo at der går noget galt allerede i gryden. Hvordan laver man en
karameltop...?

Håber nogen har et godt tip - jeg vil gerne bage den til min fars fødselsdag
på tirsdag

--
Hilsen Jakob

Fra : Lars

Dato : 31-05-08 18:09

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> karameltop...?
>
> Håber nogen har et godt tip - jeg vil gerne bage den til min fars fødselsdag

Giv den en gang grill før I tager den ud af ovnen.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 31-05-08 18:12

> Giv den en gang grill før I tager den ud af ovnen.

Tror du det bare er varmen der mangler?
--
Hilsen Jakob

Fra : Padre

Dato : 31-05-08 19:44

Jakob Griffel skrev:
> [...]

> Hvad gør vi forkert? Og hvad kan vi lave om?
> Jeg tror jo at der går noget galt allerede i gryden. Hvordan laver man en

Du giver jo sådan selv svaret, når du siger, at det skal være karamel

Smelt smørret ved lav varme, og tilsæt derefter sukkeret. Lad det stå
ved lav varme indtil det bliver til karamel, dvs. bliver gyldenbrunt.
Tilsæt fløde og havregryn. Her skal du nok have lidt tålmodighed, for
karamellen vil formentlig blive hård, så det tager tid inden den
"smerlter" igen. Tilsæt vanillesukker og hæld det ud over kagen.

--
padre

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 31-05-08 14:41

On 31 Maj, 20:43, Padre <spirito_sa...@nospam.yahoo.com> wrote:

> [...]
> karamellen vil formentlig blive hård, så det tager tid inden den
> "smerlter" igen. Tilsæt vanillesukker og hæld det ud over kagen.

Du er helt sikkert inde på noget af det rigtige, bortset fra at man
sagtens kan koge vanillesukker med fra starten. En anden mulighed er
at smelte smør i gryden og erstatte sukker med brun farin (eller endnu
bedre: muscovadosukker), som bare smeltes i gryden før de øvrige
ingredienser tilsættes. På den måde burde man opnå et resultat meget
lig drømmekagen fra Brovst.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 01-06-08 22:02

edelvang@gmail.com skrev:

> Du er helt sikkert inde på noget af det rigtige, bortset fra at man
> sagtens kan koge vanillesukker med fra starten.

Ja men det er min erfaring, at vanillen mister smag ved det. Jeg tror,
at den intense varme, som skal til for at sukkeret karamelliserer,
ødelægger smagsstofferne.

--
padre

Fra : Jakob Griffel

Dato : 01-06-08 12:41

> Du giver jo sådan selv svaret, når du siger, at det skal være karamel

Ja, men jeg ved ik hvordan man laver det - åbenbart...

> Smelt smørret ved lav varme, og tilsæt derefter sukkeret. Lad det stå ved
> lav varme indtil det bliver til karamel, dvs. bliver gyldenbrunt. Tilsæt
> fløde og havregryn. Her skal du nok have lidt tålmodighed, [...]

Det er jo nok det med tålmodigheden der fejler. Jeg tror som sagt også, at
fejlen ligger i gryden _inden_ det kommer på kagen. Prøver med lidt mere tid
næste gang.

--
Hilsen Jakob

Fra : Blueskies

Dato : 02-06-08 21:56

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> karameltop...?
>
> Håber nogen har et godt tip - jeg vil gerne bage den til min fars fødselsdag

Håber jeg når det... :)

Jeg er kok og tror jeg ved hvad der er galt...

Ovne til hjemmebrug er ikke særlig stabile så derfor kan man ikke regne
med at de "brænder" ved samme temp. allesammen.

Finten ved at få en hård og sprød overflade med en blød midte er at give
den fuld gas indtil overfladen er lækker gylden. Stik en strikkepind
eller lign. i og hvis der er noget af toppings der hænger ved, skru da
lidt ned (150*-160*) og bag færdig...

Håber det lykkes - Enjoy