Opsigelse uden løn ?
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 31-05-08 03:07

Håber der er en på nettet, som er inde i personalejura.

Jeg er ansat i en større dansk virksomhed, hvor vi har årlige
Medarbejder-Udviklings-Samtaler. I den forbindelse har jeg fået en
efter min opfattelse helt urimelig beskrivelse af min væremåde og
indsats.

Den negative beskrivelse skyldes, at jeg har fået en dårlig start med
min nærmeste leder, som kun har været i jobbet et halvt år. Jeg føler,
at der er tale om en magtdemonstration, og et forsøg på at få mig til
at sige op.

Jeg har svært ved at skulle arbejde under disse vilkår, men er i tvivl
om, hvad der kan ske juridisk, hvis jeg ikke kan tilslutte mig den
negative beskrivelse og vurdering.

Hvis jeg fastholder min uenighed med dem, og ikke kan tilslutte mig
deres konklusioner, så formoder jeg, at det kan føre til en opsigelse
fra min arbejdsgiveres side.

Kan jeg i sådan en situation være sikker på, at de ikke fratager mig
løn i opsigelsesperioden. F.eks. hvis de argumenterer for at jeg er
illoyal og der ikke længere er gensidig tillid ?

Fra : Codexx

Dato : 31-05-08 04:13

On 31 Maj, 11:07, allan...@jubii.dk wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg fastholder min uenighed med dem, og ikke kan tilslutte mig
> deres konklusioner, så formoder jeg, at det kan føre til en opsigelse

Ja, specielt når du kan har været ansat i ½ år, så kan arbejdsgiver
fyre "frit".

> Kan jeg i sådan en situation være sikker på, at de ikke fratager mig
> løn i opsigelsesperioden. F.eks. hvis de argumenterer for at jeg er
> illoyal og der ikke længere er gensidig tillid ?

Kort sagt, ja. Kun hvis du tæver chefen, stjæler fra firmaet, eller
bliver snuppet med firmahemmelighedderne i kopimaskinen osv. kan du
bortvises straks, uden opsigelsesperiode.

/Bacher

Fra : -= JF =-

Dato : 01-06-08 10:40

Codexx skrev:

> Ja, specielt når du kan har været ansat i ½ år, så kan arbejdsgiver
> fyre "frit".

Det er hans leder der kun har været ansat i et halvt år.

--
Mvh. John

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-06-08 12:58

-= JF =- wrote:

> Det er hans leder der kun har været ansat i et halvt år.

Allan skriver at lederen kun har været i jobbet et halvt år. Det tolker
jeg som at lederen har været i pågældende stilling i et halvt år, men
han kan jo være kommet fra en anden stilling i firmaet, og derfor have
været ansat i længere tid.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-06-08 23:46

Codexx wrote:

> Ja, specielt når du kan har været ansat i ½ år, så kan arbejdsgiver
> fyre "frit".

Vrøvl. Naturligvis kan han ikke det.

/F

Fra : alexbo

Dato : 31-05-08 11:36

<allan.pe@jubii.dk> skrev i

>Kan jeg i sådan en situation være sikker på, at de ikke fratager mig
>løn i opsigelsesperioden. F.eks. hvis de argumenterer for at jeg er
>illoyal og der ikke længere er gensidig tillid ?

Der skal meget til at blive bortvist, så det ville jeg ikke være alt for
bekymret for.
Jeg læser det som at du har været længere i firmaet end din chef, men har du
været længe nok til en tidligere vurdering af chefens forgænger, og derved
kan henvise til at han ikke var helt så negativ.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 31-05-08 11:56

allan.pe@jubii.dk wrote:

> [...]
>
> Jeg har svært ved at skulle arbejde under disse vilkår, men er i tvivl
> om, hvad der kan ske juridisk, hvis jeg ikke kan tilslutte mig den

En negativ udtalelse i en personaleudviklingssamtale er ofte udtryk for
en første advarsel til en medarbejder.

> Hvis jeg fastholder min uenighed med dem, og ikke kan tilslutte mig
> deres konklusioner, så formoder jeg, at det kan føre til en opsigelse
> fra min arbejdsgiveres side.

Du behøver såmænd ikke "fastholde din uenighed".
Personaleudviklingssamtalen giver dig mulighed for at forbedre din
væremåde og indsats. Hvis du ikke udnytter den mulighed, tager du endnu
et skridt mod en afskedigelse.

> Kan jeg i sådan en situation være sikker på, at de ikke fratager mig
> løn i opsigelsesperioden. F.eks. hvis de argumenterer for at jeg er
> illoyal og der ikke længere er gensidig tillid ?

Der skal en del mere til end dårlig opførsel og manglende evner for at
blive bortvist.

Hvis du har mulighed for at finde et andet job, synes jeg du skulle gøre
det, ingen er tjent med at arbejde i gensidig antipati og mistro. Du
skal ikke regne med at kunne "vinde over" din chef i sådan en sag.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-08 12:27

allan.pe@jubii.dk skrev den 31-05-2008 11:07:

> Hvis jeg fastholder min uenighed med dem, og ikke kan tilslutte mig
> deres konklusioner, så formoder jeg, at det kan føre til en opsigelse
> fra min arbejdsgiveres side.

Det er altid muligt at blive afskediget..... virksomheden skal bare være
villig til at betale prisen for opsigelsen, såfremt den strider mod
lovgivning hhv. overenskomst, hvis en sådan er indgået.

Ligesom du altid har mulighed for at opsige.

I din aktuelle situation bør du kontakte din fagforening for at få
ordentlig afklaring.

husk endvidere, at du altid kan kontakte din læge for at få en
sygemelding, hvis dit arbejde gør dig ude af stand til at arbejde.
Sygemeldingen kan du så bruge til jobsøgning.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-06-08 07:37

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Sygemeldingen kan du så bruge til jobsøgning.

Jeg ville nu give den til arbejdsgiver, og så
bruge den opnåede frihed/fritid til at søge
nyt job i. Just an idea.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-08 12:56

Andersen [3650] skrev den 01-06-2008 08:36:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Jeg ville nu give den til arbejdsgiver, og så
> bruge den opnåede frihed/fritid til at søge
> nyt job i. Just an idea.

Nahhh, når vi nu skal fluekneppe, så ville jeg give lægeattesten til
nuværende arbejdsgiver...og så bruge perioden, hvor man er sygemeldt til
at søge nyt job i.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JBH

Dato : 01-06-08 13:06

> Nahhh, når vi nu skal fluekneppe, så ville jeg give lægeattesten til
> nuværende arbejdsgiver...og så bruge perioden, hvor man er sygemeldt til
> at søge nyt job i.

Det er vist et fedt... Sådan en sygemelding stinker og det er vist de
færreste arbejdsgivere (på nær det offentlige) som vil ansætte en person
som under en sygemelding render rundt og søger nyt arbejde.

mvh
JBH

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-08 18:21

JBH skrev den 01-06-2008 14:05:

> Det er vist et fedt... Sådan en sygemelding stinker og det er vist de
> færreste arbejdsgivere (på nær det offentlige) som vil ansætte en person
> som under en sygemelding render rundt og søger nyt arbejde.

Hvem siger, at man skal sige, at man sygemeldt fra sit gamle arbejde?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Newt Bridges

Dato : 01-06-08 21:46

On 2008-06-01 19:21:17 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> Hvem siger, at man skal sige, at man sygemeldt fra sit gamle arbejde?

Så man skal starte sit ansættelsesforhold ved en ny arbejdsgiver med en
lemfældig omgang med sandheden?

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Jens G

Dato : 02-06-08 08:01

On Sun, 01 Jun 2008 20:45:50 GMT, Newt Bridges
<nospam@invalid.invalid> wrote:

>Så man skal starte sit ansættelsesforhold ved en ny arbejdsgiver med en
>lemfældig omgang med sandheden?

Hvis man ikke bliver spurgt om man er sygemeldt?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-08 16:28

Newt Bridges skrev den 01-06-2008 22:45:

> Så man skal starte sit ansættelsesforhold ved en ny arbejdsgiver med en
> lemfældig omgang med sandheden?

Og arbejdsgiverens omgang med sandheden er altid smuk og nydelig.

Prøv fx at se Dancop's nyhedsbrev, hvor de gerne giver til gode formål,
men at tage vare på deres egne medarbejdere er tilsyneladende temmelig
svært (se frederiksborg avisen den 29. maj).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Newt Bridges

Dato : 02-06-08 23:00

On 2008-06-02 17:27:40 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> Og arbejdsgiverens omgang med sandheden er altid smuk og nydelig.

Næh, men jeg vil nok foretrække en verden hvor man som udgangspunkt kan
antage, at ens "samarbejdspartnere" er interesseret i et tillidsfuldt
forhold.

> Prøv fx at se Dancop's nyhedsbrev, hvor de gerne giver til gode
> formål, men at tage vare på deres egne medarbejdere er tilsyneladende
> temmelig svært (se frederiksborg avisen den 29. maj).

Kan du give et kort resume?

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 31-05-08 15:12

Hej,

Der er brug for lidt opklaring før jeg tør byde ind med et svar.

1) Er det en offentlig eller en privat virksomhed.
2) Er du ansat under overenskomst, med kontrakt, efter funktionærloven,
tjenestemand eller noget helt andet.
3) Hvori skulle illoyaliteten bestå.
4) Er du medlem af en fagligforening.
5) Hvad er din jobfunktion - administration, ledelse, udvikling,
logistik, lager, produktionsstyring, produktionsmedarbejder, værkfører.....
find selv på et passende overbegreb.

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-08 12:57

Bo G. Christensen skrev den 31-05-2008 16:12:
> [...]
> 5) Hvad er din jobfunktion - administration, ledelse, udvikling,
> logistik, lager, produktionsstyring, produktionsmedarbejder, værkfører.....

Og forskellen i den oplevede dårlige behandling er hvad, når man har
svaret på de spørgsmål?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 01-06-08 14:51

> Og forskellen i den oplevede dårlige behandling er hvad, når man har
> svaret på de spørgsmål?

Hej Carsten,

Dette er dk.videnskab.jura, dårlig behandling er som sådan ikke en juridisk
størrelse,
dårlig behandling kan meget vel være i overensstemmelse med overenskomster,
lovgivning, kontrakt eller andet - idet dårlig behandling som udgangspunkt
er en
subjektiv størrelse.

Allan, spurgte:
"Kan jeg i sådan en situation være sikker på, at de ikke fratager mig
løn i opsigelsesperioden. F.eks. hvis de argumenterer for at jeg er
illoyal og der ikke længere er gensidig tillid ?"

Hvis jeg skal give et kvalificeret bud, er jeg nødt til at vide noget om
ovenstående,
for henholdsvis at kunne vurdere Allans retsstilling udfra han
ansættelsesforhold og
jobfunktion, samt give et bud på hvor jeg ser muligheder.

Tudekiks findes her: http://www.kinagrill.dk/ (-;
Det er dog ikke mit indtryk at Allan ønsker tudekiks, men derimod ønsker
konkrete retshenvisninger, hvilket der i den seneste tid har været et stort
fravær
af i denne gruppe.

Jeg holder fast i at indlæg i dk.videnskab.jura som ikke er uddybende i
forhold oprindeligt
spørgsmål, eller som ikke indeholder retshenvisninger i forhold til det
adspurgte er OT.

Med venlig hilsen

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-08 18:20

Bo G. Christensen skrev den 01-06-2008 15:51:

> [...]
> ansættelsesforhold og
> jobfunktion, samt give et bud på hvor jeg ser muligheder.

så nævn bare én jobfunktion, som giver arbejdsgiveren ret til at trække
i løn fordi man er uenig i en MU-samtale?
Og gerne fra fx det offentlige eller private......eller nogen af de
andre ting du du mener gør dine svar forskellig.

> Jeg holder fast i at indlæg i dk.videnskab.jura som ikke er uddybende i
> forhold oprindeligt
> spørgsmål, eller som ikke indeholder retshenvisninger i forhold til det
> adspurgte er OT.

jamen, så kom dog med nogen retshenvisninger til retsforhold som giver
arbejdsgiver ret til at fratage løn pga. en MU-samtale

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 01-06-08 22:35

> [...]
> Og gerne fra fx det offentlige eller private......eller nogen af de andre
> ting du du mener gør dine svar forskellig.

Som udgangspunkt kan en MU-samtale ikke anvendes opsigelse og
øjeblikkelig standsning af løn, Allans spørgsmål var:

[...]

Scenariet er altså, Allan skriver ikke under, og spørger til lovligheden af
at arbejdsgiver opsiger, og standser lønen med begrundelse illoyalitet,
dette kan man f.eks. opleve hvis man er kontrakt-ansat, med klausul
om en vis "adfærd", eller overenskomstansat med klausuler -
i den forbindelse hjælper hverken funktionærloven, eller overenskomst,
da er der kun civilretslige søgsmål tilbage, omhandlende urimelig binding.

Læs evt. funktionærlovens §18
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207

Samt aftalelovens §36 og § 38

Man kan således diskutere hvorvidt at illoyalitet er en urimelig binding,
det kræver at man ved hvilken jobfunktion vedkommende har haft,
samt at man kender til hvad der konkret er foregået, som af arbejdsgiver
kan bedømmes at være illoyalt.

Dette findes både indenfor det offentlige og det private.

Derudover er der tjennestemænd, skal udvise en passende adfærd, og kan
derefter, efter tjenesteligt forhør både miste løn, degraderes, og
afskediges
de på grund af at de har udvist en uacceptabel adfærd, så ryger pensionen
også.

Tjenestemandsloven:

Tjenestemands pensionsloven:

Jeg kan ikke udfra ovenstående se, hvilke regler der kan tages i anvendelse,
derfor et behov for uddybning, jeg nægter at bruge krystalkugle.

Ovenstående er således bud i blinde, som både kan støtte arbejdsgivers
ret til at afskedige og standse løn, med afsæt i illoyalitet hos
medarbejderen,
og argumenter for det modsatte.

Det er ikke ligegyldigt om man arbejder i firmaet marketing afdeling og
opfører sig "dumt" ved f.eks. offentligt at tale nedsættende om virksomheden
og dens produkter, eller om man går og fejer ude i produktionen, og har
foretaget sig det samme.

OT: Carsten hvad med at du kommer med nogle retshenvisninger, som
kunne støtte Allan, og give ham noget konkret at arbejde med......

> jamen, så kom dog med nogen retshenvisninger til retsforhold som giver
> arbejdsgiver ret til at fratage løn pga. en MU-samtale

Er lige gjort, og som skrevet, da vi intet får at vide om Allans
ansættelsesforhold,
kan man ikke vide hvad der er muligt eller ikke muligt i ovenstående sag.

Med venlig hilsen

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-08 16:44

Bo G. Christensen skrev den 01-06-2008 23:34:

> [...]
> det kræver at man ved hvilken jobfunktion vedkommende har haft,
> samt at man kender til hvad der konkret er foregået, som af arbejdsgiver

Mon du overstrækker illoyalitets-konceptet en del? (aka: griber efter et
halmstrå).
Der er tale om en uenighed i Medarbejderudviklings-samtalen, hvor
medarbejderen ikke er enig i de konklusioner som er trukket frem.

Som du selv er inde på, så er illoyalitet, at man omtaler virksomheden
hhv. virksomhedens produkter negativt.

> [...]
> afskediges
> de på grund af at de har udvist en uacceptabel adfærd, så ryger pensionen

Og det mener du helt seriøst er uacceptabel adfærd , når man er uenig
i det "referat" fra MU-samtalen som fremlægges?

> [...]
>
> Jeg kan ikke udfra ovenstående se, hvilke regler der kan tages i anvendelse,
> derfor et behov for uddybning, jeg nægter at bruge krystalkugle.

Du skyder godt nok langt med de forslag du er kommet med.

Ud fra, hvad Allan har fortalt, så er ingen af dine henvisninger som bør
bruges i en senere konflikt, da de begreber du rører ved: illoyalitet
og passende adfærd.....er en helt anden boldgade end hvad der kommet ud
af den MU-samtale, som Allan har beskrevet.

> OT: Carsten hvad med at du kommer med nogle retshenvisninger, som
> kunne støtte Allan, og give ham noget konkret at arbejde med......

Ikke andet end, at såfremt virksomheden opsiger Allan, så er der de
opsigelsesvarsler som er i funktionærloven eller den overenskomst han må
være en del af.

Men lad os håbe, at han opsiger inden virksomheden gør.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 02-06-08 22:50

> [...]
> medarbejderen ikke er enig i de konklusioner som er trukket frem.
>
> Som du selv er inde på, så er illoyalitet, at man omtaler virksomheden

[SNIP]
Efterhånden mangler jeg noget konkret fra Allan, det er Allan der
frygter afskedigelse og lønstop med begrundelsen illoyalitet, jeg
har for lidt konkret viden til at kunne vurdere hvor reel denne sanktions
mulighed er.

Du har selv været inde på i et andet indlæg i tråden, hvordan nogen
virksomheder
optræder udadtil og indadtil.

Gruppen her er dk.videnskab.jura ikke dk.clairvoyance.bud så,
indtil der er noget konkret fra Allan omkring hans job-funktion og
ansættelses-
forhold, kan jeg ikke give flere svar end jeg allerede har gjort, og de
er i kattegorien "Ukvalificerede gæt" (-;
Idet et kvalificeret gæt, bygger på at man har fakta man kan gætte
ud fra.

Mit mest kvalificerede gæt, er og bliver som jeg også skrev
tidligere - det er usandsynligt at virksomheden kan opsige og standse
lønnen med baggrund i illoyalitet - men det kommer an på ansættelsesform,
jobfunktion, og andre faktorer, som giver Allan anledning til at antage at
sådan sanktion er en mulighed.

Gæt er dog som udgangspunkt ganske OT i denne gruppe.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-06-08 21:58

Bo G. Christensen wrote:

> [...]
> den forbindelse hjælper hverken funktionærloven, eller overenskomst, da
> er der kun civilretslige søgsmål tilbage, omhandlende urimelig binding.

Væsentlig misligholdelse, der kan føre til bortvisning, er forhold som
dem Codexx nævnte. Du kan ikke aftale at det er væsentlig misligholdelse
hvis arbejdsgiveren er utilfreds med funktionærens indsats.

> Læs evt. funktionærlovens §18
> https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207

§18 omhandler konkurrenceklausuler. Det er noget helt andet.

--
Jesper Lund

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 02-06-08 00:09

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis arbejdsgiveren er utilfreds med funktionærens indsats.

> §18 omhandler konkurrenceklausuler. Det er noget helt andet.

Jeps, Carsten bad om eksempler som kunne udløse lønstop,
det kan f.eks. konkurenceklausulen, og brud på den.

Dernæst, så er der stadig forholdet: opsigelse på grund af illoyalitet,
en opsigelses begrundelse man hører ind imellem, og som er utroligt
svær at afgøre med mindre man har detaljerne i sagen.

Eksemplerne fra Codexx er rigtige, men der er dog også andre
ting som kan udløse dette, f.eks. en medarbejder i marketing
som offentligt ytrer sig nedsættende om virksomhedens produkt,
eller andre forhold, vil stå ringere i en sag om afskedigelse på grund
af illoyalitet, end ungarbejderen som fejer ude på lageret, og som
har gjort det samme.

Man kan i en medarbejders ansættelseskontrakt, formulere
loyalitetsforpligtelsen overfor virksomheden, samt fastlægge
sanktioner.

Igen dette er krystalkugle og kaffegrums, jeg efterlyser noget
mere konkret fra Allan, for at kunne vurdere sagen.

Med venlig hilsen

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-06-08 23:25

Bo G. Christensen wrote:

> Jeps, Carsten bad om eksempler som kunne udløse lønstop, det kan f.eks.
> konkurenceklausulen, og brud på den.

Du kan vel først bryde konkurrenceklausulen når du er fratrådt? (i øvrigt
efter at du selv har sagt op; konkurrenceklausulen gælder ikke hvis
virksomheden opsiger dig).

--
Jesper Lund

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-06-08 10:53

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> (i øvrigt efter at du selv har sagt op; konkurrenceklausulen gælder
> ikke hvis virksomheden opsiger dig).

Er du sikker på det? Hvis virksomheden giver godtgørelse for
klausulen, kan de så ikke bruge den selv om de opsiger dig?

/Benny

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-06-08 19:52

Benny Amorsen wrote:

> Er du sikker på det? Hvis virksomheden giver godtgørelse for klausulen,
> kan de så ikke bruge den selv om de opsiger dig?

Nu bliver jeg usikker på min egen påstand, men jeg mener bestemt at jeg
har fået det at vide fra en jurist med speciale på området (ikke at du
kan bruge det vage svar til noget...).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-06-08 20:04

Jesper Lund wrote:

> Nu bliver jeg usikker på min egen påstand, men jeg mener bestemt at jeg
> har fået det at vide fra en jurist med speciale på området (ikke at du
> kan bruge det vage svar til noget...).

Efter lidt mere research:
Det følger af aftalelovens §38, stk 2 (klausulen bortfalder kun hvis du
ikke selv har givet anledning til opsigelsen; derudover gælder
begrænsningen kun konkurrenceklausuler, ikke kundeklausuler, og typisk
vil arbejdsgiverne gerne have begge dele da kundeklausulen er "gratis"
når der er betalt for konkurrenceklausulen).

§ 38. Har nogen forpligtet sig til, at han af konkurrencehensyn ikke
må drive forretning eller anden virksomhed af en vis art eller tage
ansættelse i en sådan, er vedtagelsen ikke bindende for ham, forsåvidt
den med hensyn til tid, sted eller andre forhold går videre end påkrævet
for at værne imod konkurrence eller på urimelig måde indskrænker den
forpligtedes adgang til erhverv. I sidstnævnte henseende skal hensyn
tages også til den interesse, den berettigede har i, at vedtagelsen
efterkommes.

Stk. 2. Har nogen, der er ansat i en forretning eller anden
virksomhed, overfor dennes indehaver påtaget sig en forpligtelse af det
ovenfor angivne indhold, som skal gælde efter ansættelsens ophør, bliver
forpligtelsen uvirksom, hvis han opsiges eller afskediges uden at have
givet rimelig anledning dertil, eller han selv fratræder sin stilling, og
indehaverens undladelse af at opfylde sine forpligtelser har givet ham
gyldig grund dertil.

--
Jesper Lund

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 02-06-08 15:19

On May 31, 4:12 pm, "Bo G. Christensen" <b...@greennet.gl> wrote:
> [...]
> løn i opsigelsesperioden. F.eks. hvis de argumenterer for at jeg er
> illoyal og der ikke længere er gensidig tillid ?

1) privat virksomhed
2) Funktionærloven
3) Jeg blev vurderet til at min loyalitet ikke er god nok - begrundet
i en enkelt simpelt misforståelse og bagatel, som jeg ikke kan komme
nærmere ind på af hensyn til diskretion.
4) Nej
5) Fagspecialist (AC)

Status nu er at jeg skal rette ind og udvikles i henhold til MUS-
vurderingen. Det bliver selvfølgelig overordentligt vanskeligt at gøre
i en positiv ånd når jeg er meget uenig i vurderingen. Jeg satser på
hurtigt at finde et godt job, men indtil da ville det være godt med en
afskedigelse fra virksomhedens side - evt. råd i den forbindelse
modtages gerne - dvs hvordan fremprovokerer man en afskedigelse med
fuld løn i opsigelsesperioden (forargelse er ikke nødvendigt for der
er tale om voksenmobning i denne sag). Tak for alle jeres gode input.

Venlige hilsner Allan

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 03-06-08 01:12

[...]

Ok, for mig giver svaret sig selv, så må Codexx og Carsten samt andre
gerne rette mig (-;

Du kan ikke afskediges med lønstandsning for illoyalitet, jf.
funktionærlovens
regler: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207
Gør din virksomhed det alligevel, så er det et civilt søgsmål, idet
du ikke har en fagforening til at køre sagen for dig, selv AC'ere kan have
brug for en fagforening, men det ved du jo nok allerede... (Sorry, kunne
ikke lade være)

Dernæst, du bør undgå at blive uønsket afskediget i forbindelse med
noget du provokrerer, du har ikke en fagforening til at vurdere og rådgive
dig meget konkret og fortroligt, så det kan gå rigtigt galt hvis du
forsøger. (IMHO)

Men, du kan give udtryk for at du ikke er enig i MU-samtalens vurdering,
og skriftligt gøre indsigelse overfor din leder, med kopi til jeres løn og
personale-afdeling.

Det vil her være gavnligt hvis der er tidligere MU-samtale referater, hvor
du har
været i "God trivsel og udvikling".

Alt efter hvad du har i arkivet fra tidligere MU-samtaler, kan du jo starte
med at
bede om kopi af samtlige bilag i din personale-sag, disse kan du så få
vurderet
hos en advokat, som du mod en passende betaling får til at lave noget
teater-
torden, hvis din virksomhed agter at gennemføre udvikling imod din vilje, og
når i er uenige.

Advokaten kan ved en sådan lejlighed tilbyde et forlig, om at du går stille
og roligt,
uden at der sker yderligere skridt, mod at virksomheden fritstiller dig, og
afskediger
dig med en passende begrundelse, f.eks. "Manglen mulighed for genplacering i
forhold
til strukturændring i afdelingen", eller lignende.

Som udgangspunkt skal du stadig høres, og alt efter hvor længe du har været
i virksomheden,
kan man ikke bare komme og sige, at du pludselig er blevet umulig, det er en
længere proces,
hvor virksomheden skal have gjort store anstrengelser for at få dig til at
fungere, før der
kan skrides til afskedigelse.

Igen, det er lidt trist med den manglende fagforening, det er før set at en
fagforening trækker
et medlem ud af virksomheden, med henvisning til medlemmets
psykiske-helbred, og også
har held til at gennemføre dette ved arbejdsretten.

Du står i en situation, hvor din gamle arbejdsgiver måske bliver kontaktet
af din kommende
arbejdsgiver, og da vil det være bedst om din afsked er på ordnet plan, og
at der ligger
en aftale om at du går, mod ikke at lave ballade - der ligger normalvis også
i sådan en aftale
at virksomheden ikke omtaler dig nedsættende, men holder sig til at bekræfte
du har været
ansat, og at de ikke længere har brug for dig.

Helt alternativt, prøv at bede din løn og personaleafdeling om en udtalelse,
idet du ønsker at
søge nye udfordringer - såfremt de giver en sådan og ikke en tjenesteattest,
står du godt
i en kommende tvist med arbejdsgiver, udtalelser gives som udgangspunkt kun
til værdsatte
medarbejdere........

Nå, meget af det blev så over i OT området, men det korte svar på dit
oprindelige spørgsmål,
er udfra det du siger: Nej, det kan din arbejdsgiver ikke med loven i
hånden, om de så gør
det er en helt anden historie.

Min personlige umiddelbare strategi i situationen ville være:

0) Du skal fra nu af optræde yderst korrekt, og intet foretage dig som
kan tolkes som provokation, indtil
punkt 6, kan man ikke tale om at du er "provokerende".
1) Bed om en udtalelse da du søger nye udfordringer.
Gives denne er det helt perfekt, får du kun en tjenesteattest så er
det knap så godt.
Udtalelse har den fordel at det så ikke er så nødvendigt at ringe
til din tidliger arbejdsgiver for at høre om dig.
2) Bed om en kopi af samtlige bilag og notater der findes i din
personale-sag.
Får du at vide mappen er tom, så bed om at få det skriftligt, alle
de kloge jurister må rette mig,
Persondataloven, kapitel 1, samt kapitel 9:
http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/persondataloven/
3) Søg alle de jobs, du kan og løb alt hvad du kan jf.
http://www.google.gl/search?hl=da&q=psykopat+leder&lr=
Glem alt om at vinde over din leder, og kæmpe for dit job, hvis du
har en psykopatisk leder.
4) Nægt at skrive under på MU-samtalens referat, og se hvad der sker.
5) Bliver der sanktioner fordi du ikke skriver under, så skal du have
gang i en advokat, hvis du har fået en udtalelse, og din
personalesag er tom, så står virksomheden dårligt med deres sag.
(IMHO)
6) Gå igang med at få nogen til at hjælpe dig ud af virksomheden, ved
enten at true med civilt søgsmål fordi
man ikke har håndteret din sag korrekt, eller omtale i diverse
medier som kan afholde andre fra at søge en
stilling i din virksomhed.
Anden trussel kunne være anmeldelse til arbejdstilsynet, for at
ledelsen tillader voksen-mobning,
dette kan dog først ske, efter at du har rejst sagen overfor jeres
sikkerhedsrepræsentant (SR), og
mobningen fortsætter derfeter - selv du er omfattet af SR, og har
du ingen SR, så må i se og få valgt
en, det er så virksomhedens leder, og SR som skal løse
problemstillingen.
Mål: fritstilling med løn i opsigelsesperioden, samt fredspligt
fra din og virksomhedens side, de
skal omtale dig pænt hvis de kontaktes af potentielle nye
arbejdsgivere til dig, og du omtaler
dem pænt, og holder dig væk fra området.
Evt. at det kun er din nuværende personalechef som må
udtale sig, og at din
nye chef ikke må.
Tip: Man kan godt sige til sin chef, vi gidder ikke hinanden, skal
vi ikke finde ud af
det her som voksne mennesker ? (Jeg smutter, og du giver
mig den økonomiske
mulighed ved at fritstille mig, medens jeg søger)
En sådan henvendelse er godt at gøre på e-mail, så har du
et skriftligt svar, hvilket
mange glemmer når de svarer på e-mail, men bordet fanger i
høj grad ved e-mails.

IMHO, så er det som AC'er ikke en farbar vej, at du henvender dig hos lægen,
og lader sig sygemelde med begrundelsen
dårligt psykisk-arbejdsmiljø, og at du så søger arbejde i sygeperioden,
arbejdsgivere taler sammen også selvom de ikke
må, og du skal videre med dit liv, og have et nyt job - da vil det tænker
jeg ikke være smart at en kommende arbejdsgiver
får dig præsenteret på den måde.

Nå, det var vidst for lige knap 25,- øre, så er jeg spændt på hvad andre har
af gode bud.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-06-08 22:05

> Du kan ikke afskediges med lønstandsning for illoyalitet, jf.
> funktionærlovens
> regler: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207

Kunne du specificere det lidt mere? Bliver man bortvist, er det jo uden løn.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 08:21

<allan.pe@jubii.dk> skrev

> dvs hvordan fremprovokerer man en afskedigelse med
>fuld løn i opsigelsesperioden

Du får også løn i opsigelsesperioden hvis du selv siger op, du vælger blot
at sige op med det varsel firmaet har.

Jeg tror i virkeligheden du ønsker at blive fritstillet med løn, om du kan
fremprovokere det er svært at sige, men i forvejen synes firmaet jo ikke at
du duer til noget, så det er vel bare at fortsætte i samme gænge.
Risikoen er selvfølgelig at de vælger at bortvise, men det kan blive dyrt
hvis de taber en sag på dette, så bortvisning er sjældent.

Du kan forsøge en mellemvej, sig op med langt varsel, så tilbyder firmaet
måske at du kan stoppe med det samme og få løn nogen tid frem.

mvh
Alex Christensen