Indrejse til USA og lidt til...
Fra : Rikke

Dato : 28-05-08 19:58

Hej 'Rejse'gruppe

Jeg får snart en af mine drømme opflydt, nemlig at komme til New York.

Derfor har jeg lige nogen lidt praktiske spørgsmål og hvad jeg ellers
lige kunne komme i tanke om.

Vi skal flyve med American Airlines fra Bruxelles. Er der nogen der
har fløjet med dem før? Og hvis ja, hvad synes I?

Og er der især nogen som kender til hvad 'light economy' betyder når
det står på vores billet? Ja, jeg er stadig uni studerende så det blev
ikke til first class denne omgang, hehe.

Hvad må man tage med ind i USA? Jeg regner med ingen fødevarer,
deriblandt frugt, da jeg har hørt at de skulle være ret hysteriske med
det, specielt i Californien pga. deres frugtplantager.

Men er der andet, hvad hvis vi køber nogle snacks til turen i flyet,
er det 'lovligt' at have med på flyet?
Må man gerne tage det med hvis det er købt i toldfri området? Er
forvirret på dette område.

Vi skal vel også udfylde APIS papirene? Bliver dette vores turist
visum? Eller er det noget helt andet vi skal udfylde?
Jeg ved der er en del spørgsmål, og jeg forventer heller ikke svar på
dem alle, men jeg er ret. ja vel, hyped omkring at skulle rejse til
USA for første gang, fordi jeg glæder mig helt vildt, men bl.a. også
fordi jeg har hørt så mange 'historier' om hvor hysteriske USA er med
deres regler, og jeg har bare ikke lyst til at blive nægtet indrejse
eller et eller andet i den stil. Så vil gerne have styr på de her
ting.

Jeg håber I har lyst til at bidrage lidt til disse spørgsmål :)

venligst
Rikke Frost

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-05-08 22:55

Rikke wrote:

> Men er der andet, hvad hvis vi k�ber nogle snacks til turen i flyet,
> er det 'lovligt' at have med p� flyet?
> M� man gerne tage det med hvis det er k�bt i toldfri omr�det? Er
> forvirret p� dette omr�de.

Jeg kender ikke reglerne, men jeg vil råde dig til at lade være med at
tage alt for meget med. Når man flyver med rutefly på de lange ruter
(som f.eks. til USA), så er der en rigtig god forplejning om bord. Jeg
har godt nok kun erfaring med Lutfhansa, men der kan man ganske gratis
(vel, det er jo med i billetprisen) bede om kaffe, te, juice,
sodavand, øl, vin. Desuden får man nogle gange udleveret små poser med
snacks, og så er der naturligvis også måltiderne.

God tur!

--
Michael Knudsen

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 29-05-08 09:11

Jeg håber I har lyst til at bidrage lidt til disse spørgsmål :)

venligst
Rikke Frost

Hej Rikke
Det var en ordentlig mundfuld, men jeg forstår din glæde og massive trang
til at spørge.
Du får lige en stribe korte svar her:
- Lad være med at tage fødevarer med generelt.Den med Californien er
rigtig. Du kansagtens have snacks, slik osv med i tasken, både i flyet og
med ind i USA.
- Drikkevarer/andre vædsker over 100 ml. bliver konfiskeret inden du går op
i flyet, så drop vand, sodavand osv.
- Vædsker/div. plejeprod.osv u/100 ml. skal frem i en klar zip-pose ved
indcheckningen
- Bærbare skal ud af tasken og op på båndet
- i Bruxelles (eller bare generelt sidste påstigning inden USA) skal du
tage overtøj+sko+bælte af ved indtjekning/bagage-screening og tømme
lommerne.Det gælder alle!
- i USA liner man ikke op i kø ved skranken - man venter pænt bagude til
man bliver kaldt frem til skranken.
- Economy i fly = dårlig benplads hvis man som jeg er knap 2 meter og vejer
110 kg. De fleste i normal strrelse har ok plads
- Husk at i USA "tipper" man 10-15 % (eller 1-3 USD) til alle
service-relaterede ydelser, dvs taxi, servitrice, bordafryddere osv.,husk
det nu !Det er en del af deres løn.
- De formularer I skal udfylde i flyet, får I udleveret ca. 1 time før I
lander. I skal have en grøn og en hvid. Svar nej til ALT (har du været i
nærheden af dyr på en gård for nylig, er du straffet osv osv) og hav jeres
pas og første opholdsadresse klar - den skal stå i disse formularer. Man kan
finde hjælp til at udfylde formularen et eller andet sted på British Airways
websider, så vidt jeg husker.
- Hav en fotokopi af jeres pas på jer, så I ikke risikerer at miste selve
passet...

- OK, mor har talt! Rigtig god tur, og nyd nu hele turen. N.Y. er bare en
så dejlig by at være i . Jeg har lige selv lige været dér i marts/april for
2. gang, og det er en skøn by.
Metroen en nem, byen er relativ sikker, kursen er os venlig stemt så det
hele tegner godt
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Henrik Hansen

Dato : 29-05-08 15:48

Rikke skriver:

> [...]
> deres regler, og jeg har bare ikke lyst til at blive nægtet indrejse
> eller et eller andet i den stil. Så vil gerne have styr på de her

Da jeg var i USA sidste efterår (SAS), skulle vi ved check-in oplyse
hvilket hotel eller adresse vi boede på første nat, så ha' adressen
klar. Ved ombordstigning i København blev vores pas og billeter checket,
samt at opholdsadressen var oplyst.

Ombord på flyet får I en grøn (I94 Visa Waiver) og en hvid (U.S. Customs
Declaration Form) blanket. Når I rejser sammen kan I nøjes med at
udfylde en Customs Declaration, mens hver person skal udfylde en I94.

I lufthavnen bliver i først præsenteret for indrejsekontrollen, der er
mest interresseret i den grønne blanket, som bliver gransket nøje.
Derefter skal i afleverer fingeraftryk (elektronisk) og der tages et
billed af jer. Når i har fået lov til at rejse ind i landet, beholder
kontrollen den øverste halvdel af den grønne blanket, og det nederste
hæftes ind i jeres pas - pas godt på den, den SKAL afleveres ved afrejse
- i har nu turist visa til USA i 90 dage.

Når i har fået jeres bagage skal i igennem tolden, hvor der vises
interresse for en hvide blanket, normalt går det rimelig let gennem
tolden, men vær forberedt på, at de vil se i jeres kuffert - evt. kører
de den igennem en stor scanner der vil afslører evt. frugt og kød - som
man IKKE må indfører i USA.

Den beskreve procedure er hvad jeg har oplevet i Seattle - men den
afviger nok ikke ret meget fra den i New York.

Når I skal hjem igen, skal i huske af få afleveret den grønne del der er
hæftet i jeres pas (flyselskabet sørger for det ved gaten), hvis i ikke
får den afleveret vil i få problemer med at komme ind i USA en anden
gang, idet i vil være mistænkt for at have overskredet de 90 dage som en
turist-visa gælder.

Nu skal i ikke blive forskrækket af den lidt omstændige procedure, det
går faktisk meget let, og de gange jeg har besøgt USA, er jeg altid
blevet høfligt behandlet i kontrollen.

Rigtig god tur.

/Henrik

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 29-05-08 18:20

> Når I skal hjem igen, skal i huske af få afleveret den grønne del der er
> hæftet i jeres pas (flyselskabet sørger for det ved gaten)

Der findes andre varianter. I Denver skal man bruge et selvbetjeningsystem,
hvor man sætter sin finger på. Dermed er man registreret som rejsende ud af
landet. Det er lidt fiffigt, men ikke tydeligt. Det stod godt nok på et
skilt, men ikke sindsygt tydeligt.

Kennet

Fra : Henrik Hansen

Dato : 29-05-08 18:28

Kennet og Pernille skriver:

> [...]
> landet. Det er lidt fiffigt, men ikke tydeligt. Det stod godt nok på et

Sådanne maskiner så jeg beskrevet, men fandt dem aldrig.

I Seattle spurge jeg efter maskinen hos noget SAS-personale ved gaten,
han svarede med et smøret grin, at de maskiner duede ikke, så dem havde
man valgt at fjerne igen, for istedet manuelt at 'udskrive' folk fra USA
- det var mere sikkert.

/Henrik

Fra : Rikke

Dato : 29-05-08 18:36

Hej Allesammen

Wow, hvor fint med alle de her besvarelser. Tusind tak skal I
have :):D Det var virkelig sødt af jer.

Jeg synes jeg har fået svar på en masse, og også fået informantioner
jeg ikke havde fantasi selv til at tænke over.
Specielt det med det elektroniske fingeraftryk og fotografering, er
det mon det nye skud på stammen af 'påfund'? Jeg har aldrig hørt om
det før. :)

Men jeg har alligevel et spørgsmål og det var angående det Niels skrev
omkring hvis jeg havde været på en gård inden afrejse?
Jeg kan ikke rigtig love at jeg ikke tager hjem til mine forældres og
de har et heste stutteri, men tror I der forskel på hvilke dyr man
snakker om? Køer vil måske være mere slemt pga mund og klov syge, det
er de i Irland hvor de tvinger en til at gå igennem sådan en måtte med
spritlignede vædske på, når man ankommer til Dublin lufthavn.

Men jeg føler mig, på baggrund af jeres hjælp, meget rustet til turen
især nu hvor tingene er blevet mål, vejet og skåret ud i pap for mig.
Listen er lang med alle jeres fine råd, og jeg vil se om jeg kan huske
dem alle sammen men forløblig, hæfter jeg mig ved
-ingen frugt og kød med i tasken.
-vædsker under 100 ml. i en klar zip-pose, og de skal frem ved
indcheckningen - hvor man også smider sko, jakke og tømmer lommerne.
-at tippe :)
-fotokopi af en pas
-2 formularer, grøn ved indrejsekontrollen, gem den anden halvdel som
afleveres ved udrejse.
- osv. :) :)
Igen, tak for rådene - det varmede gevaldigt og rigtig god sommer til
jer.

venligst
Rikke :)

Fra : ks

Dato : 30-05-08 17:02

On Thu, 29 May 2008 17:36:25 -0700 (PDT), Rikke <RikkeFrost@gmail.com>
wrote:

>-vædsker under 100 ml. i en klar zip-pose, og de skal frem ved
>indcheckningen - hvor man også smider sko, jakke og tømmer lommerne.
>venligst
>Rikke :)

Min erfaring med de 100 ml væsker i zip lock posen er , at du ikke
behøver at tage posen frem i sikkerhedskontrollen. Den kan sagtens
blive liggende i håndbagagen.Jeg går udfra at de kan kontrollere det
på deres scanner. Og skoene har jeg endnu aldrig haft behov at tage af
i København. Det har jeg faktisk kun været udsat én gang og det var
ved afrejse fra USA.
Og så kan det være en rigtig god ide at have en udskrift af din hotel
booking ved hånden når du checker ind. Adressen for din første
overnatning i USA skal nemlig påføres din reservation.
Ha,ha... sikke meget at holde styr på . Rigtig god fornøjelse !

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 02-06-08 08:02

[...]

Du skal krydse ca. 10 forskellige rubrikker af, og heraf er én af dem den
med , om du har opholdt dig på en gård inden for den sidste måned.
Mit råd er, at svare nej, uanset om du har eller ej, simpelthen for at spare
dig for en ualmindelig masse bøvl.
Det er selvfølgelig for at minimere risikoen for at der bliver bragt div.
sygdomme med ind i landet, men jeg er næsten sikker på, at en lille hvid
løgn her, vil du få tilgivelse for i himlen
De andre rubrikker handler om, hvorvidt du medbringer varer med det formål
at drive handel i USA, om du medbringer mere end det tilladte beløb i USD,
om du er tidligere straffet, om du tidligere er blevet afvist ved indrejse
og mere af samme skuffe... (og om du er terrorist - hehe)...
For din egen skyld: Svar nej til det hele ! Ellers bliver din ferie afkortet
med al den tid du efterfølgende skal bruge i lufthavnen på at forklare
dig...

Skriv bare hvis der er mere.

Mvh Niels

Fra : Rikke

Dato : 03-06-08 06:53

>lille hvid løgn... vil du få tilgivelse for i himlen
Hehe, sikkert men jeg har det alligevel ikke godt med det. Så jeg må
bare sørge for at jeg ikke lyver.;)
Hvad er det tilladte beløb i medbragte USD? En bekendt fortalte mig
$3000 men det lyder af meget.
Hvad mener I er det korrekte beløb?
// Rikke

Fra : Bjarne

Dato : 03-06-08 09:14

Custom Declaration siger følgende:

13. I (we) bring currency or currency means worth USD 10 thousand or
an equivalent of that amount in foreign currency (for definition of
currency means see the reverse) – yes/no

Jeg tror egentlig det ikke betyder det store andet end hvis du
virkelig tager en kuffert penge med.

mvh
Bjarne