Harddisk 24/7
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 30-05-08 11:18

En kollega fortæller mig at jeg skal passe på med at købe en "tilfældig"
harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som netværksdrev. Kan
nogen bekræfte det? I så fald, hvad skal jeg så kigge efter af
harddisktyper?

Lars

Fra : lars

Dato : 30-05-08 11:36

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som netværksdrev. Kan
> nogen bekræfte det? I så fald, hvad skal jeg så kigge efter af

Jeg er ikke sikker på at produktet kan købes men prof firmanerne køre altid
SCSI diske og ikke IDE Diske

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-05-08 12:11

Hej!

lars wrote:
> Jeg er ikke sikker på at produktet kan købes men prof firmanerne køre altid
> SCSI diske og ikke IDE Diske

SCSI? Idag kører servere da ofte med SAS-diske så vidt jeg er orienteret
(incl. den på mit arbejde).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frandsen

Dato : 30-05-08 13:26

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> SCSI? Idag kører servere da ofte med SAS-diske så vidt jeg er orienteret
> (incl. den på mit arbejde).

Mja, det er stadigvæk en option. Vi har lige fået 5 servere med SCSI-diske.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-05-08 14:37

lars wrote:

> Jeg er ikke sikker på at produktet kan købes men prof firmanerne køre altid

Hvad er du ikke sikker på?

> SCSI diske og ikke IDE Diske

Det afhænger af formålet. Seagate Barracuda ES/ES.2 hører til i Seagates
Enterprise-segment.

Jesper Poulsen

Fra : Hagar

Dato : 30-05-08 11:43

> [...]
> harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som netværksdrev. Kan
> nogen bekræfte det? I så fald, hvad skal jeg så kigge efter af

Jeg har kørt med forskellige størrelser Seagate harddiske de seneste 10 - 12
år, og de kører 24/7 uden problemer, og det er ikke nogen specielle jeg har.
Derfor kan der godt være der er andre der oplever det modsatte.

Hagar

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 30-05-08 13:54

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som netværksdrev. Kan
> nogen bekræfte det? I så fald, hvad skal jeg så kigge efter af

Bare du sørger for at den har lidt køling, så den altid ligger på eller under 30-35 grader, så plejer de at holde i mange år.

Det var noget andet dengang diskene havde kuglelejer..

Monteringen skal være enten vandret eller lodret, ikke på skrå, forstået på den måde at skiverne skal rotere vandret eller lodret.

Efter min erfaring holder vandret montering længst, men der er nok ikke den store forskel.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-05-08 14:36

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> En kollega fortæller mig at jeg skal passe på med at købe en "tilfældig"
> harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som netværksdrev. Kan
> nogen bekræfte det? I så fald, hvad skal jeg så kigge efter af

Det er korrekt.

> harddisktyper?

Seagate Barracuda ES/ES.2 eller Western Digital RE/RE2.

Jesper Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 30-05-08 16:54

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in news:483fd3cb$0
$90276$14726298@news.sunsite.dk:

> En kollega fortæller mig at jeg skal passe på med at købe en "tilfældig"
> harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som netværksdrev. Kan
> nogen bekræfte det?

Det er tildels rigtigt. Harddiske er blevet bedre med årene, hvis man
tænker bort fra IBMs berygtede deathstar-diske (som faktisk officielt hed
deskstar), hvor IBM til sidst måtte advare imod mere end 8 timers brug
dagligt for minimering af datatab. :)

(Og der er nok mange, der forbander min smiley ovenover.)

--
Peter T.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-08 19:37

> [...]
>tænker bort fra IBMs berygtede deathstar-diske (som faktisk officielt hed
>deskstar), hvor IBM til sidst måtte advare imod mere end 8 timers brug

Den havde et allerhelvedes dårligt ry, men min Desktar 45GB (som blev
købt i største størrelse dengang, så kan du selv gætte alderen)
snurrer stadig lystigt og har endda i en årerække kørt 24/7 i en
server.

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-06-08 10:30

Peter T. wrote:

> [...]

> hed deskstar), hvor IBM til sidst måtte advare imod mere end 8 timers
> brug dagligt for minimering af datatab. :)

Det var jo altså kun en af modellerne. Deres efterkommere udmærker sig i
øvrigt ved at være stille og ved ikke at blive særlig varme.

> (Og der er nok mange, der forbander min smiley ovenover.)

If it is worth recording .... er der nogen som husker det slogan?

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 30-05-08 17:22

On Fri, 30 May 2008 15:53:48 +0000, Peter T. wrote:

> [...]
> tænker bort fra IBMs berygtede deathstar-diske (som faktisk officielt hed
> deskstar), hvor IBM til sidst måtte advare imod mere end 8 timers brug

Nej, det måtte de faktisk ikke. Du opfordres hermed til at starte en ny
tråd hvor du kommer med dokumentation.

Jeg har ikke noget særligt forhold til IBMs diske, jeg kan bare ikke
fordrage fejlagtige oplysninger.

Det er nu en meget interessant historie hvor der var problemer med en
enkelt model af deskstar og kun dem produceret på en ungarsk fabrik. De
ungarske diske var så til gengæld alle så dårlige at IBMs diske under et
fik så dårligt et rygte at IBM endte med at sælge harddiskproduktionen til
hitachi.

Tomas

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-06-08 10:28

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> "tilfældig" harddisk hvis den altid skal være tændt og fungere som
> netværksdrev. Kan nogen bekræfte det? I så fald, hvad skal jeg så

Nå. Det er når der er tale om raid 0, 10 eller 5 du skal til at være
forsigtig, for raid bevirker at diskene får flere seeks da kontinuerte filer
er fordelt over diskene. Det specificeres klart af de disk fabrikant
hjemmesider, jeg har været inde på.

Pas på temperaturen .... eksterne kabinetter bør altid være på højkant, så
de frit kan stråle varme ud til siderne ...

> Lars

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-06-08 18:46

Peter Larsen skrev:
> [...]
> forsigtig, for raid bevirker at diskene får flere seeks da kontinuerte filer
> er fordelt over diskene. Det specificeres klart af de disk fabrikant

Hmm.
Kører man f.eks. Raid 0 fordeles data skiftevis ud på de to diske. Så
hvis du vil læse en fil kontinuert begynder diskene begge med at seeke
til start af filen - og derefter læser de begge kontinuert fremad. Der
er altså kun tale om eet seek (på hver disk) hvis du vil læse een fil.

Hvis du i stedet havde haft de to diske monteret individuelt ville du
selvfølgelig kun få et seek på den ene disk (den, som filen lå på).

Så der vil altså foretages dobbelt så mange seeks på et Raid 0 som uden
Raid.

Dette er selvfølgelig en forskel, men der er altså ikke tale om, at
diskene søger voldsomt meget mere i Raid.

-Rune