Tomatsalat
Fra : Hauge

Dato : 27-05-08 19:26

Hejsa

Jeg kan ret godt li' at lave tomatsalat, eller hvad det nu kaldes:

Tomat, agurk, løg, edikke, salt, pebber og sukker..

Kan man lave det som syltning, altså som man sylter agurker til vinteren?
Hvis ja, hvordan er det bedst?

Jeg har drivhus, og sidste år fik jeg ca. "3 ton" agurker og tomater (ok der
var mange), så jeg ville gerne kunne bruge i hvert fald tomaterne til andet
end tomatsovs.

Håber på et par gode råd

Mvh Hauge

Fra : marlene

Dato : 30-05-08 18:35

> [...]
>
> Håber på et par gode råd
>
> Mvh Hauge
>lav pure eller en lækker tomatsuppe begge dele kan fryses,
vi spiser tomat suppe hele året på denne konto - bl.a i dag.
har god,nem opskrift hvis du er interesseret.
der findes også opskrifter på tomat marmelade, har prøvet den grønne, men
det var ikke helt sagen,
men er vild med syltede grønne tomater.

Fra : Hauge

Dato : 30-05-08 18:41

Hej Marlene
marlene wrote:

> lav pure eller en lækker tomatsuppe begge dele kan fryses,
> vi spiser tomat suppe hele året på denne konto - bl.a i dag.
> har god,nem opskrift hvis du er interesseret.

Den med tomatsuppen synes jeg kunne være meget interessant, så den må du
meget gerne dele med os andre

> der findes også opskrifter på tomat marmelade, har prøvet den grønne,
> men det var ikke helt sagen,

Har smagt det engang, og det var heller ikke lige min smag.

> men er vild med syltede grønne tomater.

Uh, jeg ved ikke helt hvorfor, men umiddelbart virker det mig lidt som om
det ikke smager godt, uden at have noget at have det i

Mvh Hauge

Fra : marlene

Dato : 02-06-08 09:35

> [...]
>
> Mvh Hauge
>du snyder dig selv, hvis du ikke har prøvet de syltede grønne tomater,
ovenud perfekt til en gammeldags oksesteg

men suppen.
jeg tager 1 1/2 kg, tomater delt i kvarte.
1/2 kg. løg i kvarte
9 fed hvidløg
1 1/2 l. grønsagsbuillion.
koges ca 1/2 times.
tilsæt oregano, salt peber
blend alt fyldet og hæld det tilbage i suppen,

færdig - nemt og ret enkelt. vi spiser små pasta og kødboller i suppn og
nybagt flute.
tomater kan sagten tages direkte fra fryseren, men det er da lettest at
fryse det efter tilberedning, så der altid er nem mad ved hånden.

Fra : Blueskies

Dato : 02-06-08 22:12

Hauge skrev:
> [...]
> var mange), så jeg ville gerne kunne bruge i hvert fald tomaterne til andet

Du kan helt sikkert sylte dine tomater... Pluk dem når de er grønne og
sylt dem...
Virkelig forrygende når det er blevet vinter