Rygerben
Fra : Jo

Dato : 23-05-08 11:17

Hvis man har rygerben skal man holde op med at ryge og drikke kaffe.

hvad kan man drikke istedet for kaffe, når man ellers drikker 2-3 kander om
dagen.

ob

Fra : fix

Dato : 23-05-08 11:38

Jo wrote:
> Hvis man har rygerben skal man holde op med at ryge og drikke kaffe.
>
> hvad kan man drikke istedet for kaffe, når man ellers drikker 2-3
> kander om dagen.
>
> ob
Postevand er angiveligt ganske sundt.!
kineserne sværger til grøn the.
inderne drikker sort the.

finn

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-05-08 16:22

Jo wrote:
> Hvis man har rygerben skal man holde op med at ryge og drikke kaffe.
>
> hvad kan man drikke istedet for kaffe, når man ellers drikker 2-3 kander om
> dagen.

Té indeholder såvidt jeg ved en smule koffein; vistnok 4-10 gange mindre
en kaffe, så det kunne du jo forsøg at drikke i en overgangsfase, indtil
du går over til noget endnu sundere, f.eks. postevand.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 23-05-08 18:05

Hej

> Hvis man har rygerben skal man holde op med at ryge og drikke kaffe.

Hvem siger det ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 23-05-08 18:13

Hej Max

Max wrote:
> Hvem siger det ?

Det siger de kloge. Husk på, når man har en eller anden skavank/sygdom, så
starter lægen: "Ryger du? Ja. Ok, så stop med det, for det er grunden til
din skavank/sygdom", hvis man ikke ryger, går lægen videre til kaffe, og
drikekr man det, så er det grunden..

Men som så mange gange før, så er det jo bevist at kaffe ikke er skadeligt..
Selvom det er i større mængder..

Mvh Hauge

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 24-05-08 09:55

Hauge skrev:
> [...]
> drikekr man det, så er det grunden..
>
> Men som så mange gange før, så er det jo bevist at kaffe ikke er skadeligt..

Hej

Da jeg havde undervisning i netop rygerben (Claudicatio intermittens),
da var teksten til det bedste råd faktisk: "Stop smoking and keep
walking". Rygerben opstår fordi blodkarrene bliver tilkalkede
(arteriosclerotiske) og netop de forsnævrede blodkar opstår når man ryger.

Hvad kaffe (koffein) så skulle have med sygdommen at gøre, det kan jeg
ikke gennemskue. Måske nogen har en viden de kan dele?

Hilsen Jesper

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-05-08 16:41

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
>
> Hvad kaffe (koffein) så skulle have med sygdommen at gøre, det kan jeg
> ikke gennemskue. Måske nogen har en viden de kan dele?

Koffein påvirker også blodkarene, men såvidt jeg husker forårsager det
kun en midlertidig sammentrækning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org