opskrift på kagemand søges
Fra : bk

Dato : 22-05-08 11:33

jeg skal bage en kagemand og har søgt efter en opskrift men kun fundet
opkrifter på gærdej.
Er der nogen som har en opskrift som bagerne lavede dem før i tiden?

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 22-05-08 04:45

On May 22, 11:33 am, "bk" <b.kjeld...@tdcadsl.dk> wrote:
> jeg skal bage en kagemand og har søgt efter en opskrift men kun fundet
> opkrifter på gærdej.
> Er der nogen som har en opskrift som bagerne lavede dem før i tiden?

Hvad mener du med "som bagerne lavede dem før i tiden"?
Wienerbroedsdej?

Jeg har en opskrift (derhjemme), der bruger en roert dej men
stiftpiskede aeggehvider tilsat til sidst. Saa laver man et omrids af
en kagemand/kone af staniol (3 cm hoej) og saetter den paa en
bageplade. Derefter dejen i og saa i ovnen. Det virker fint, hvis det
er den slags dej, man vil have.

Som barn, i Aarhus, saa jeg vist kun wienerbroedsdej eller brunsvier
fra bagerne. Min morfar lavede dem altid med hjemmelavede snegle. Og
selv har jeg kun lavet den roerte (holder sig ikke frisk i lang tid,
med er supernem).

Hanne i London

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-05-08 18:45

bk wrote:

> jeg skal bage en kagemand og har søgt efter en opskrift men kun fundet
> opkrifter på gærdej.
> Er der nogen som har en opskrift som bagerne lavede dem før i tiden?

Jeg kender dem kun lavet af brunsvigerdej, med ditto fyld samt slikpynt
(opskriften af fynsk oprindelse).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK