Opbevaring af lækkerier?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-05-08 23:03

Netop hjemvendt fra en dejlig ferie i Umbrien (Italien), bugner køleskabet
med delikatesser - langt mere end vi kan konsumere på kort tid. Hvordan
opbevarer jeg følgende, så vi kan nyde det hen over sommeren:

1. Trøfler. Jeg fik dem vaccuumpakket, men hvor længe kan de holde sig
sådan. Skal de i køleskab og/eller kan de fryses?

2. Ost. Jeg købte en hel ost på 3,4 kilo. Det er ikke den helt gamle og
knastøøre; der er stadig konsistens i midten. Kan jeg dele den i kvarte og
fryse noget af det, eller holder den sig et mørk og køligt sted?

3. Vildsvineskinke af den krydrede og tørrede slags, som jeg fik
vaccuumpakket. Samme spørgsmål.

4. Mortadella. Købte en ordentlig moppedreng og den kan vel fryses i
passende stykker, eller hyr?

Det er sådan set bare mængden der er et problem. Vi vil æde så meget og så
hyppigt vi orker og jeg går ikke efter langtidsopbevaring i sig selv; blot
vil jeg gerne sikrer mig, at det sidste ikke fordærver, før jeg når at få
det spist.

Diverse lokale vine og olier regner jeg ikke med at få mange overvejelser
omkring
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-05-08 06:50

Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> 1. Trøfler. Jeg fik dem vacuumpakket, men hvor længe kan de holde sig
> sådan. Skal de i køleskab og/eller kan de fryses?

Ikke fryses! Brug dem; trøfler skal bruges frisk.

Evt. kan du snitte lidt og komme i en flaske go' olivenolie. Trøflen
'går til', men olien får en herlig smag..

> 2. Ost. Jeg købte en hel ost på 3,4 kilo. Det er ikke den helt gamle og
> knastøøre; der er stadig konsistens i midten. Kan jeg dele den i kvarte og
> fryse noget af det, eller holder den sig et mørk og køligt sted?

Du kan naturligvis dele stykket og pakke hvert enkelt ind i film, men
evigt holder de jo ikke i et dansk køleskab, hvor fugtigheden er
relativt høj.

Du skulle have fået dem til at vacuumpakke den i kilo-stykker, så kan
hvert enkelt stykke holde sig. Kan du ikke lave en aftale med din lokale
slagter, der uden tvivl har en vacuum-maskine?

> 3. Vildsvineskinke af den krydrede og tørrede slags, som jeg fik
> vaccuumpakket. Samme spørgsmål.

Det værste for en tørret skinke er fugt, så kan den opbevares mørkt,
køligt og tørt, er det det bedste. De er ikke overdrevent sarte..

Men nyd den i løbet af sommeren sammen med lidt godt brød og en kølig
vin på terrassen

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 20-05-08 00:35

On 20 Maj, 07:50, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> Ikke fryses! Brug dem; trøfler skal bruges frisk.

Enig! Måske det allerede er synd med vakuum-indpakning.

> Evt. kan du snitte lidt og komme i en flaske go' olivenolie. Trøflen
> 'går til', men olien får en herlig smag..

Man kan også gemme dem i sprit, men det er klart, at smagen bliver en
anden.

De par gange, jeg har haft en skinke, har den bare ligget i bunden af
køleskabet pakket ind i et stort viskestykke. Blev viskestykket
fugtigt, blev det skiftet. Det fungerer fint, omend de første par
skiver naturligvis bliver seje, hvis den ligger en uge mellem der
bliver skåret af den.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-08 10:43

On Mon, 19 May 2008 23:34:49 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

> Enig! Måske det allerede er synd med vakuum-indpakning.

Det har aldrig været meningen at langtidsopvare dem, men vores kalender for
de nærmeste dage ser noget anstrengt ud og levner ikke plads til finere
måltider.

Nogle ideer til lidt snacks eller et let måltid sent på aftenen, hvor vi
kan få fornøjelse af trøflerne?

Vaccuum er vel blot lufttæt indpakning og er vel hverken værre eller bedre,
end at opbevare dem i et glas, som i butikkerne dernede?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-05-08 11:36

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Vaccuum er vel blot lufttæt indpakning og er vel hverken værre eller bedre,
> end at opbevare dem i et glas, som i butikkerne dernede?

Netop. Men den fjerner jo ikke ilgen fra svampens indre, så en
fordærvelsesproces kan stadig starte, selvom den naturligvis er
forsinket en del.
Så kan du bruge dem i løbet af sommeren er det sikkert fint.

Et par ideer:

- som ekstra smagsstof til en sommersalat: Iceberg, ristede bacontern,
pesto, brødcroutoner, parmesanflager

- gratinerede asparges:
Et bundt af de tynde grønne asparges (har grønthandleren 'vilde
asparges' er de endnu bedre!) blanceres let, og fordeles på tallerkenerne.
En skive go ost - gerne pecorino - lægges hen over, og det får et stænk
olivenolie.
Grilles i ovn, til osten er 'gratineret'.
Ved serveringen rives flager af frisk trøffel hen over.

Normalt bruger vi trøffelost, men friske trøfler er endnu bedre..

Severs med et stykke friskbagt flutes eller toast

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-08 10:45

On Tue, 20 May 2008 07:50:03 +0200, Gert Krabsen wrote:

> Du skulle have fået dem til at vacuumpakke den i kilo-stykker, så kan
> hvert enkelt stykke holde sig. Kan du ikke lave en aftale med din lokale
> slagter, der uden tvivl har en vacuum-maskine?

God ide. Jeg står på god fod med min slagter og selv om han selv handler
med ost, gør han det sikkert gerne,
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Andersen

Dato : 20-05-08 21:03

Hej Kurt!

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> knastøøre; der er stadig konsistens i midten. Kan jeg dele den i kvarte og
> fryse noget af det, eller holder den sig et mørk og køligt sted?

Min kæreste købte på et tidspunkt et hel goudaost med brændenælder (dejlig
ost, iøvrigt!). Den skal vi ud i passende stykker, som vi pakkede i
plastikposer og frøs ned enkeltvis. Stykkerne holdt sig ganske udmærkede på
den måde - og jeg synes ikke at hverken smag eller konsistens var gået tabt
efter frysning/optøning.

> 3. Vildsvineskinke af den krydrede og tørrede slags, som jeg fik
> vaccuumpakket. Samme spørgsmål.

En kammerat lavede en hel svineskinke (med klov, skind og det hele) til mig
for nogle år siden. Jeg pakkede den ind i et gammelt lagen (for fluernes
skyld) og hængte den tørt, luftigt og selvfølgelig i skyggen. Ganske længe
hang den ude i skuret og på et tidspunkt i carporten. Den blev faktisk bare
bedre og bedre.
Det, som til sidst tog livet af (resten af) den, var et utæt tag på
carporten. Det dryppede ned på lagenet og den (vi opdagede det ikke med det
samme), og så pludseligt begyndte den at mugne.

> 4. Mortadella. Købte en ordentlig moppedreng og den kan vel fryses i
> passende stykker, eller hyr?

Har ingen erfaring med dette, men det lyder sandsynligt, at du bare kan
fryse det ned.

> [...]
> det spist.
>
> Diverse lokale vine og olier regner jeg ikke med at få mange overvejelser

God appetit!

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Linde

Dato : 21-05-08 17:55

"Michael Andersen" <michael@stifinder-rejser.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> på den måde - og jeg synes ikke at hverken smag eller konsistens var gået

Som regel kan man godt fryse oste, især de tørre og faste oste er
ligegyldige overfor det. I Danmark kan vi godt lide bløde oste med højt
vandindhold, derfor kan vi ikke fryse vores egne oste ude de smuldrer. Mht.
smagen har jeg aldrig prøvet en ost fra frost, men jeg tror dig gerne når du
siger det ikke påvirker smagen synderligt(hvis altså det ikke er en af vore
egne bløde oste).

Mvh
Linde

Fra : -V-

Dato : 21-05-08 06:30

On 20 Maj, 00:02, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> Netop hjemvendt fra en dejlig ferie i Umbrien (Italien), bugner køleskabet
> med delikatesser - langt mere end vi kan konsumere på kort tid. Hvordan
> opbevarer jeg følgende, så vi kan nyde det hen over sommeren:

Ved du hvad, det er synd og skam at du skal stå med det problem.
Hvis du skriver din adresse, så kommer jeg fluks og hjælper dig af med
alle de grimme ting.

Nejnej, ingen grund til at takke mig. Det er et hårdt job, men nogen
må jo ofre sig.

-V-

Fra : fix

Dato : 21-05-08 14:51

-V- wrote:

> [...]
> alle de grimme ting.
>
> Nejnej, ingen grund til at takke mig. Det er et hårdt job, men nogen

og husk lige altid at spise det bedste stykke, og gemme det dårligste!

finn