Opskrift: En Jalapeno sovs for chili lover~
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 11:14

Jeg har fundet på en sovs som jeg har lyst til at dele med jer.
Jeg mener selv den er så lækker at det er svært at lade være med at drikke
den fra gryden.
Den er hot, men ikke overdrevent, med med fantastisk smag af Jalapeno, løg
og flødeost.

2½- 3 dl. god boullion eller fond, jeg bruger en kalve.
9-10 friske jalapeno, kan fås i føtex til sygelig overpris.
1 løg.
2 spsk. flødeost.
Salt og peber, limesaft.

Fjern frø og frøvægge fra chilierne, og hak jalapenoerne groft.
Hak løg groft.
Kog løg og chili i fond'en i 10-15 min. Fond'en skal kun lige dække
grøntsagerne, så bliver konsistensen rigtig.
Blend sovsen med en stavblender.
Tilsæt ca. 2 spsk flødeost, pisk, smag til med salt, peber og limesaft.
Kog sovsen op igen.

Jeg vil være glad for feedback, og evt. forslag til variationer, efter i har
prøvet den.

Fra : Inger D.

Dato : 17-05-08 16:59

> Den er hot, men ikke overdrevent, med med fantastisk smag af Jalapeno, løg
> og flødeost.

Hvad spiser du den til? (Når du ikke drikker den af gryden

Inger D.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 17:09

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i meddelelsen

> Hvad spiser du den til? (Når du ikke drikker den af gryden

Foreløbigt til pastaretter. Men den vil helt sikkert være en fin tilbehør
til en grill aften.
Jeg kan også forestille mig den til steak og kartofler, eller ris.
Så generelt en god allround sovs. Men det kan da godt være jeg er lidt
biased, da jeg er MEGET begejstret for den.
Her er den på en pasta pølseret med 3 forskellige chili pølser jeg lavede
den anden dag
http://www.myupload.dk/showfile/4979727417.JPG

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 17:41

"Suede" <-----> skrev i meddelelsen

> "Inger D." <blabla@no.no> skrev i meddelelsen

Og her er den på min mad fra i dag. Mindre billede og forhåbentlig hurtigere
side.
http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=11864

Fra : Inger D.

Dato : 17-05-08 17:48

> [...]
> biased, da jeg er MEGET begejstret for den.
> Her er den på en pasta pølseret med 3 forskellige chili pølser jeg lavede

Den ser meget grøn ud - interessant. Opskriften er hermed gemt til en dag,
hvor jeg kommer i nærheden af nogle jalapenõer. Mon man kan bruge andre
chilier?

Inger D.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 17:55

> Den ser meget grøn ud - interessant. Opskriften er hermed gemt til en dag,
> hvor jeg kommer i nærheden af nogle jalapenõer. Mon man kan bruge andre
> chilier?

Jeg ville nok ikke bruge de standard thai chili man finder de fleste steder,
men der er helt sikkert andre der kan bruges. Og finder du en egnet rød
chili bliver sovsen en fin rød farve.
Man kan også lave sovsen med rød eller grøn peberfrugt, og derefter tilsætte
chili, men det er ikke helt det samme. Jeg ville nok ikke lave den med gul
peberfrugt da jeg forestiller mig at farven kunne blive lidt mystisk, men
jeg har ikke prøvet.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-05-08 11:20

"Suede" <-----> wrote in message

> Jeg ville nok ikke bruge de standard thai chili man finder de fleste
> steder, men der er helt sikkert andre der kan bruges.

Hvad er der galt med dem ?

> Man kan også lave sovsen med rød eller grøn peberfrugt, og derefter
> tilsætte chili, men det er ikke helt det samme.

Man kan jo også få røde jalapeños (Går ud fra at det er det samme som de
grønne, bare mere modne eller ?)

Noget helt andet, så kunne man jo vælge f.eks habanero, der foruden den er
sindsyg stærk, rent faktisk også smager af noget.

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 16:40

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i meddelelsen

> Hvad er der galt med dem ?

De smager vist ikke af så meget plus at de er min. 10-20 gange (
50.000-100.000 scoville) så stærke som jalapeno.
Dem der har prøvet min sovs siger alle den smager rigtig godt. Men der er
forskel på hvor stærk de synes den er. Dem der er vant til at spise chili
synes den har en behagelig rimelig mild brænder. Dem der sjældent spiser
chili siger at den skal ihvertfald ikke være stærkere.

> Man kan jo også få røde jalapeños (Går ud fra at det er det samme som de
> grønne, bare mere modne eller ?)

Ja, bestemt, de er nok op til dobbelt så stærke som de grønne, da de er mere
modne, men fandt jeg dem som friske et sted ville jeg afgjort prøve dem.

> Noget helt andet, så kunne man jo vælge f.eks habanero, der foruden den er
> sindsyg stærk, rent faktisk også smager af noget.

Jalapeno smager skam også af noget.
En sovs til ca. 4 personer med 8-10 habanero(350.000–580.000 scoville) i,
vil nok være liiige i overkanten.
Men jeg kunne godt forstille mig at bruge opskriften , med habanero, og så
koge den extra ind, og bruge lidt af den til at blande i f.eks. en chip dip.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-05-08 17:12

> "Suede" <-----> wrote in message

Ved ikke lige hvad der er galt, men når jeg forsøger at svare på dit (Suede)
indlæg, for jeg en fejl der siger
"Bad charset in header", så jeg svarer lige under mit eget indlæg.

> [...]
> synes den har en behagelig rimelig mild brænder. Dem der sjældent spiser
> chili siger at den skal ihvertfald ikke være stærkere.

Ok, det med smagen er rigttig nok.

> [...]
> koge den extra ind, og bruge lidt af den til at blande i f.eks. en chip

Det er sjældent jeg køber Jalapeños. Man skal være heldig, hvis de lokale
supermarkeder, i det hele taget har chile. Der er selvf. superbrugsen, men
de har som regel også kun, de ret store røde og grønne chili . De hverken
smager af noget, eller er stærke. (Ved ikke hvad de hedder)

Den smag jeg efterlyser, har jeg kun stødt på hos Habanero og Scotch Bonnet,
og er en frugtagtig parfumeret smag (de par sekunder smagsløgene overlever).

Måske der findes andre sorter der ikke er særligt stærke, men stadig har
smag ?

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 19:08

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> skrev i meddelelsen

> [...]
> overlever).
>
> Måske der findes andre sorter der ikke er særligt stærke, men stadig har

Jeg ved nøjagtig hvilken smag du efterlyser.
Måske hvis du dyrker din egen Habanero Dulce.
Gartneriet toftegaard har den, eller rettere havde den, for den er udsolgt.
Den smager sandsynligvis som habanero, men den har kun en styrke på 1 ud af
11.
Så kan man jo bare justere styrken med 1 af de hotte habanero.
http://www.gartneri-toftegaard.dk/menu.asp?l1=2&l2=2&l3=0

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-05-08 19:30

"Suede" <-----> wrote in message

> [...]
> af 11.
> Så kan man jo bare justere styrken med 1 af de hotte habanero.

Fint. Tak for tippet.

Kan godt lide at side at svede over en stærk chile ret, men kan også godt
lide den omtalte smag.

Skal også have prøvet din spændende opskrift.

Forøvigt, hvis der er nogen i gruppen der ligger inde med et par dåser Jigi
Jigi, eller skulle falde over dem i et supermarked, er jeg interesseret. Det
sidste er dog nok ikke så sandsynligt. Google kan ikke rigtigt finde noget
for mig. Tror firmaet er stoppet (Stewmate Products)
Jigi Jigi = En karibisk ret med Scotch Bonnet chilies = Mums

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 20:11

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> skrev i meddelelsen

> Skal også have prøvet din spændende opskrift.

Jeg ser frem til at høre din anmeldelse.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 21-05-08 07:19

Bjarne K. wrote:
> [...]
> ikke rigtigt finde noget for mig. Tror firmaet er stoppet (Stewmate
> Products) Jigi Jigi = En karibisk ret med Scotch Bonnet chilies = Mums

Prøv den tørrede jolokia fra chilihouse, hvor habanerosortens frugtsmag er
bevaret: http://kortlink.dk/jolokia/5amz

Jigi Jigi kender jeg ikke - og det er jeg lidt overrasket over - men jeg går
omgående på jagt.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-05-08 09:36

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote in message

> Prøv den tørrede jolokia fra chilihouse, hvor habanerosortens frugtsmag er
> bevaret: http://kortlink.dk/jolokia/5amz

Vil jeg checke ud.

> Jigi Jigi kender jeg ikke - og det er jeg lidt overrasket over - men jeg
> går omgående på jagt.

Tror ikke det er muligt at finde det. De oplysninger jeg har kunnet finde på
google om firmaet, er tilbage til år 2000.
bl.a dette http://www.accessmylibrary.com/coms2/summary_0286-28749147_ITM

Men derefter intet.
Snøft.

Bjarne K.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 21-05-08 11:11

Bjarne K. wrote:

> Tror ikke det er muligt at finde det. De oplysninger jeg har kunnet
> finde på google om firmaet, er tilbage til år 2000.
> [...]

Har tilskrevet stewmate for at høre om firmaets skæbne. Siden her er fra
2001
http://web.archive.org/web/20010124181400/http://www.jigi-jigi.com/

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-05-08 19:13

"Suede" <-----> skrev i en meddelelse

> 9-10 friske jalapeno, kan fås i føtex til sygelig overpris.

Hvis du har et drivhus, kan du selv lave dem.

Mvh
Aksel