Surdej.
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-05-08 22:25

Hej.

Jeg er ret ny i alt det her med surdej. Jeg prøvede for et par uger siden en
opskrift på surdej fra DR´s hjemmeside. Alt sammen var ok... men desværre
afgik surdejen ved døden for et par dage siden pga. mug! Jeg havde stillet
den for varmt i for lang tid, så det var forståligt nok.

Jeg er derfor begyndt forfra igen, og vil gerne undgå samme problem en gang
mere.

Så her er hvad jeg er i tvivl om:

1. Jeg laver surdejen.... den fylder vel ca. 5-6 dl. Til opskriften på
rugbrødet (
http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/boller+af+staal/opskrifter/20080124094657.htm )
skal der bruges 3 dl.

2. Skal jeg nøjes med de 3 dl. eller bruge al den surdej jeg har? Det er
specielt hér jeg har problemet... hvis jeg ikke bruger al den surdej jeg
har, bliver den resterende del da ikke "sur" med tiden?

3. Lad os sige, at jeg kun bruger de 3 dl. og jeg kun bager en gang om
ugen... jeg har læst at dejen skal "fodres" en gang hver 3. dag. Det
betyder, at dejen med tiden vil fylde hele køleskabet, da jeg kun bager en
gang om ugen, fylder en del på, og samtidig kun bruger 3 dl.

4. Den oprindelige surdej består hovedsagligt af rugmel, tykmælk og vand....
hvis jeg tager en klat af "Mogens´ rugbrød", vil surdejen senere hen blive
fyldt med kerner. Er det ok, eller er det et eller andet jeg ikke fatter
mht. surdeje?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh

Jasper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-05-08 23:03

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> 4. Den oprindelige surdej består hovedsagligt af rugmel, tykmælk
> og vand...

En "surdej" lavet på surmælksprodukter er næppe til at vedligeholde i
længere tid. De bakterier der lever i surmælk kan lide laktose (mælke-
sukker), mens traditionelle "surdejsbakterier" foretrækker maltose (fx
fra rugmel).

Tag i stedet og start en surdej på vand, salt, rugmel og bag-selv-
rugbrødsblanding (som indeholder tørret surdej), så får man en god og
velsmagende surdej der kan vedligeholdes fra bagning til bagning uden
at mugne. Eller blot på vand, salt, rugmel og honning, men så er det
lidt af et lotteri hvad der kommer ud af det. Men drop surmælken.
Surmælk smager dejligt, og man kan bruge det til mange ting, men surdej
er ikke en af dem. Camilla Plum skulle ha' et pølsehorn stukket op i
numsen for at lære folk den slags.

> hvis jeg tager en klat af "Mogens' rugbrød", vil surdejen senere
> hen blive fyldt med kerner. Er det ok, eller er det et eller andet
> jeg ikke fatter mht. surdeje?

Det er ok.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 11:17

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> vand.... hvis jeg tager en klat af "Mogens´ rugbrød", vil surdejen
> senere hen blive fyldt med kerner. Er det ok, eller er det et eller

Jeg bager selv alt mit brød med surdej, og her er mine erfaringer:

- Når du starter en surdej, så nøjes med at beuge groft mel, vand og
honning. Salt hæmmer udviklingen, og bør ikek bruges før du bager selve
brødet.
- Når du frisker surdejen op er det nok at bruge en spisesefuld mel, og en
smule vand.
- Når du bager, så lad være at tage dej fra til surdejen. I stedet komemr du
mel og vand i den beholder hvor du har den "rigtige" surdej, og rører godt
rundt. Den smule surdej der sidder på siderne af beholderen er rigeligt til
at fortsætte surdejen på. På denne måde kan durdejen også stå lidt længere
inden den _skal_ bruges.
- Jeg opbevarer min beholder - en plasticbøtte fra Creme Fraiche - i
køleskabet, da dette også forlænger holdbarheden, og gør at dejen kan stå
lidt længere mellem hver bagning.
- Hvis du ved der komemr til at gå mere end en uge mellem to bagninger, så
undlad at "fylde" surdejen op med det samme, men stil blot beholderen, men
en smule surdej, på køl. Der kan den stå i op til en uge, før man kommer mel
og vand på.
- Når man skal fodre en durdej er det vigtigt at man bruger fuldkornsmel, da
den ikke rigtig kan leve af almindeligt mel (det problem er dog ikke så
stort når man bager rugbrød, da rugmel er groft) Jeg bager fx ikke rugbrød,
men alm. grovbrød af spelt/hvede, og her er det rigtig vigtigt at det er
groft mel.
- For at surdejen har de bedste vilkår for at udvikle sig bør den have en
grød-agtig konsistens. Når surdejen er klar til brug er der masser af små
bobler på overfladen.

Held og lykke med brødbagningen

Louise

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 14-05-08 22:11

> [...]
> rundt. Den smule surdej der sidder på siderne af beholderen er rigeligt
> til at fortsætte surdejen på. På denne måde kan durdejen også stå lidt

Vil det sige, at hvis du tager de sidste fx. 3 dl. surdej fra bøtten, kun
blander mel + vand og den lille smule "originale" surdej fra siderne sammen?

> - Jeg opbevarer min beholder - en plasticbøtte fra Creme Fraiche - i
> køleskabet, da dette også forlænger holdbarheden, og gør at dejen kan stå
> lidt længere mellem hver bagning.

Ja, jeg læste at den bare skal tages ud et døgns tid før den skal bruges,
for at den ligesom kan "vågne" igen.

> [...]
> en smule surdej, på køl. Der kan den stå i op til en uge, før man kommer

Er det korrekt, at den skal stå ved stuetemp. i et døgns tid, hver gang man
man "fodrer" den?

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 10:45

> Vil det sige, at hvis du tager de sidste fx. 3 dl. surdej fra bøtten,
> kun blander mel + vand og den lille smule "originale" surdej fra
> siderne sammen?

Når jeg skal bage tømmer jeg surdejen ud i min bage-skål. Hvor meget der er,
er for mig underordnet, jeg bager _altid_ på slump.
Hvis jeg ved jeg snart skal bage igen, ja så kommer jeg bare mel og vand i
bøtten, og rører det sammen med detn smule surdej der sidder fast på
siderne.
Hvis jeg ved jeg ikke lige skal bage inden for den næste uge, stiller jeg
bare bøtten i kleskabet, mens den er "tom".

> Ja, jeg læste at den bare skal tages ud et døgns tid før den skal
> bruges, for at den ligesom kan "vågne" igen.

Det jeg gør er at blande surdejen op med tilsvarende mængde mel og vand, og
rører det til en grød-agtig masse, dækker skålen til, og lader den stå på
køkkenbordet og trække.
Hvor mange timer den står tænker jeg ikke over, den står bare indtil
overfladen er fuld med små bobler - det ligner lidt at den "koger" - og så
går jeg videre i bageprocessen. Det er mens den står på køkenbordet at den
vågner igen, det er en kombination af temperaturen, og så det at der er
tilsat yderligere mel, der f¨r den til at vågne.

> Er det korrekt, at den skal stå ved stuetemp. i et døgns tid, hver
> gang man man "fodrer" den?

Jeg fodrer ikke min surdej mellem bagningerne. Hvis jeg har stillet bøtten i
køæeskabet uden at fylde op med mel og vand, fylder jeg mel og vand på ca 2
dage før jeg vil bage, så passer det med at surdejen er klar...

> Mvh
>
> Jasper

Disse erfaringer er nogle jeg har gjort mig efterhånden, og den måde jeg
bager på er ikke"den rigtige".
Med tiden lærer du din surdej at kende, finder ud af den ideelle konsistens,
hviletid etc.

Louise