Vand i køleskab?
Fra : Peter Noes

Dato : 11-05-08 21:21

Hej gruppe,

Jeg håber ikke dette er OT, det er trods alt derinde jeg opbevarer alle mine
madvarerer.

Jeg døjer enormt med vandophobning i bunden af mit køleskab. Jeg har i
forgårs prøvet at skrue termostaten til det koldeste det kan, men der bliver
ved med at danne sig en sø under mine to nederste skuffer...hvad skyldes
dette, og mere interessant - hvordan slipper jeg for at skulle dræne bunden
2-3 gange om ugen?

Venligst
Peter

Fra : Lars

Dato : 11-05-08 21:44

Peter Noes skrev:
> [...]
> dette, og mere interessant - hvordan slipper jeg for at skulle dræne bunden

En oplagt mulighed er, at kondensafløbet inde i bunden af køleskabet er
tilstoppet (pga. mug el. lign). Kan renses med piberenser el. lign.

Der opstår hele tiden kondens i et køleskab, når du åbner lågen, men
normalt ikke mere end at det kan nå at løbe ud via hullet i bunden af
skabet (på bagvæggen, som regel) til et lille kar på kompressoren, hvor
det så fordamper pga varmen.

En anden mulighed er, at dit køleskab ikke lukker tæt - hvis der kan
komme luft ind, så dannes der kondens hele tiden i en mængde, som
køleskabet ikke kan komme af med.

Fra : Gamle

Dato : 11-05-08 21:46

Peter Noes wrote:
> [...]
> skuffer...hvad skyldes dette, og mere interessant - hvordan slipper
> jeg for at skulle dræne bunden 2-3 gange om ugen?

Hej.

Der er sikkert et afløb i bagsiden af køleskabet ned mod bunden. Det er
beregnet til kondensvandet fra kølelegemet. Hvis dette afløb er stoppet, får
du vand i bunden. Kør noget stift bøjeligt (f.eks. ståltråd) gennem dette
afløb og vandet løber ud bag køleskabet ned i en bakke under kompressoren
hvorfra det fordamper.

Mvh.
Torben

Fra : Peter Noes

Dato : 11-05-08 22:33

Det var da lige præcis det der var problemet...tusind tak for hjælpen (det
var da en løsning der var lige til højrebenet...pinligt)!

VH
Peter