Absolut bedste Whisky til Irish coffee??
Fra : Jesper TH.

Dato : 11-05-08 11:39

Hejsa

Jeg skal lige høre hvilke irsk whisky der er bedst til kaffen?
Og fri os nu for bemærkninger som bare brug den billigste!

Er det Jameson eller Tullamore Dew........ eller en helt 3.

Mvh Jesper

Fra : fix

Dato : 11-05-08 11:46

Jesper TH. wrote:
> Hejsa
>
> Jeg skal lige høre hvilke irsk whisky der er bedst til kaffen?
> Og fri os nu for bemærkninger som bare brug den billigste!
>
> Er det Jameson eller Tullamore Dew........ eller en helt 3.

Hvis vi er ovre i så detaljeret feinsmecker, betyder valget/fremstillingen
af kaffen vel mindst ligesåmeget?

finn

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-05-08 15:29

Hermed en kommentar, ikke et svar:

Nu du selv nævner det.... Jeg fik engang beskrevet Tullamore Dew som
noget billigt wisky, der kun kunne bruges til at lave Irish coffee af.

Jeg kan forstå at det ikke lige er det du søger.?

Indtil jeg fik den besked drak jeg iøvrigt Tullamore Dew med stor
velbehag..! - Altså ikke i Irish coffee.

TD er vel en af de billigste?

Mvh. Jørgen

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-05-08 13:11

On Sun, 11 May 2008 12:38:52 +0200
"Jesper TH." <ingen@newmail.her.dk> wrote:

> [...]
> Og fri os nu for bemærkninger som bare brug den billigste!
>
> Er det Jameson eller Tullamore Dew........ eller en helt 3.

Jeg fik det serveret et par gange i Irland (både turist stedet og små
lokale pubber på vestkysten). 3/4 gange brugte de jameson. Det sidste
sted brugte de en lokal produceret whiskey.
Til gengæld brugte de en så fuldfed fløde at når den smeltede på
toppen, så dannedes der et fedtlag som var der proppet smør direkte i
kaffen.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-05-08 20:46

"Jesper TH." <ingen@newmail.her.dk> wrote in news:4826ccbe$0$23288
$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com:

> Hejsa
>
> Jeg skal lige høre hvilke irsk whisky der er bedst til kaffen?

Den "originale" amerikanske efterligning af Irish Coffee der serveres på
Buena Vista Cafe i San Fransisco, laves nu med Tullamore Dew. Tidligere
brugte man en hjemmblandet blended whiskey.

Kaffen skal iøvrigt være Peerless og sukkeret C&H rørsukker.

Fra : LNL

Dato : 12-05-08 10:13

"Jesper TH." <ingen@newmail.her.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg skal lige høre hvilke irsk whisky der er bedst til kaffen?
> Og fri os nu for bemærkninger som bare brug den billigste!
>
> Er det Jameson eller Tullamore Dew........ eller en helt 3.

Tja, hvad synes du selv smager bedst? Det må jo nødvendigvis være den bedste
for dig. Andre kan jo have andre smagsløg end dig selv.

Lasse.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-05-08 10:18

LNL skrev:

Andre kan jo have andre smagsløg end dig selv.

Det må man da håbe...(sorry, den lå til højrebenet)

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Lars 8210

Dato : 13-05-08 23:06

Jesper TH. wrote:
> [...]
> Og fri os nu for bemærkninger som bare brug den billigste!
>
> Er det Jameson eller Tullamore Dew........ eller en helt 3.

Whiskey+kaffe er en muhammedtegning!
Drik begge dele rent!

Lars

Fra : Henrik

Dato : 19-05-08 13:12

"Jesper TH." skrev i en meddelelse >
> Jeg skal lige høre hvilke irsk whisky der er bedst til kaffen?
>
> Er det Jameson eller Tullamore Dew........ eller en helt 3.

Skal vi måske lige starte med at "rettet" ind dig ind...
Som som nogle af de andre diskret har svaret så hedder det whisk_e_y på den
grønne ø - whisky er fra øen hvor mænd går med kjoler.

Hvis det bedste er det originale, så skal du skaffe dig en flaske Powers
Gold Label (Irish Whiskey), Bewleys coffee og Golden Vale Cream.

Sådan en drink har naturligvis sin egen festival
http://www.irishcoffeefestival.com hvor ovenstående fakta er fra
(http://www.irishcoffeefestival.com/recipe.html )

Historien bag finder du også her
http://www.irishcultureandcustoms.com/2Kitch/aCoffee.html

hvor ingredienser og tilberedning siger følgende:
Ingredients:
Cream - Rich as an Irish Brogue
Coffee - Strong as a Friendly Hand
Sugar - Sweet as the tongue of a Rogue
Whiskey - Smooth as the Wit of the Land.

Method:
Heat a stemmed whiskey goblet
Pour in one jigger of Irish whiskey
Add one spoon of brown sugar. Fill with strong black coffee to within one
inch of the brim
Stir to dissolve the sugar. Top off with whipped cream, slightly aerated, by
pouring it over the back of a spoon, so that it floats.
Do not stir after adding the cream as the true flavor is obtained by
drinking the hot coffee and Irish whiskey through the cream.

Sláinte
H.