Hvidt plastkrus i mikrobølgeovn?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-05-08 01:56

Et absolut ukultiveret spørgsmål:

Kan et hvidt plastkrus, et af de billige på vistnok 20 eller 22 CL, tåle
at komme i mikrobølgeovn, med henblik på opvarmning af f.eks.
honningmælk eller kakao?

Der står "PS" i bunden. Jeg havde regnet med at der ville stå PE eller
PP, for det ved jeg hvad er, men PS er jeg ikke sikker på... Står det
for polystyren?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 09-05-08 11:20

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Der står "PS" i bunden. Jeg havde regnet med at der ville stå PE eller PP,
> for det ved jeg hvad er, men PS er jeg ikke sikker på... Står det for

Om det kan holde til det er jeg lidt i tvivl om men prøv da, du kan jo evt.
sætte kruset i en skål eller noget så væsken ikke kommer ud i microen.

og ja, PS står for polystyren.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-05-08 13:19

> [...]
>

> Der står "PS" i bunden. Jeg havde regnet med at der ville stå PE
> eller PP, for det ved jeg hvad er, men PS er jeg ikke sikker

Du kan godt opvarme noget i en polystyrenbeholder i mikroovnen, du
skal dog være opmærksom på, at polystyren kan smelte ved
overophedning.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-05-08 14:51

Tove Krieger wrote:
> Du kan godt opvarme noget i en polystyrenbeholder i mikroovnen, du skal
> dog være opmærksom på, at polystyren kan smelte ved overophedning.

Nu tænker jeg på opvarmning af mælk og lignende væsker, der må formodes
at have et kogepunkt omkring de 100 grader. Dermed forventer jeg at
polystyrenen først kommer op over de 100 grader efter at alt væsken er
fordampet.

Min bekymring går derfor snarere på, om polystyrenen afgiver giftige
stoffer eller noget, hvis de bliver varme nok. Jeg synes tit jeg har set
folk drikke kaffe af engangskrus af netop den type, men jeg vil hellere
spørge først, for en sikkerheds skyld.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-05-08 15:20

> [...]
> tit jeg har set folk drikke kaffe af engangskrus af netop den
> type, men jeg vil hellere spørge først, for en sikkerheds skyld.

Jeg har flere slags beholdere der er beregnet til mikroovn. På én af
dem (en skål med låg) står der at den kan bruges i mikroovn men
tåler max 200 grader. Jeg tror ikke at polystyren afgiver noget
giftigt, men jeg er da ikke sikker. Har du ikke et ganske
almindeligt keramikkrus eller glaskrus (Pyrex) du kan bruge. Så er
du da helt sikker på at det ikke er skadeligt. Jeg har googlet mig
til, at styrén er et farligt stof, men når det er bundet i
polystyren er det ganske uskadeligt, og bruges bl.a. til kopper
o.l., så mon ikke det kan bruges uden fare for helbredet.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-05-08 15:20

Peter Knutsen wrote:
> Kan et hvidt plastkrus, et af de billige på vistnok 20 eller 22 CL,
> tåle at komme i mikrobølgeovn, med henblik på opvarmning af f.eks.
> honningmælk eller kakao?

Polystyren begynder at blive blødt omkring 95 grader så det er næppe en god
ide.

Ebbe

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-05-08 19:35

Peter Knutsen wrote:
> Et absolut ukultiveret spørgsmål:
>
> Kan et hvidt plastkrus, et af de billige på vistnok 20 eller 22 CL, tåle
> at komme i mikrobølgeovn, med henblik på opvarmning af f.eks.
> honningmælk eller kakao?

Hvorfor ikke bare prøve det???????

Hvis du er nervøs, så prøv i forskellige niveauer/tid.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-05-08 23:58

Jørgen Rasmussen wrote:

> Hvorfor ikke bare prøve det???????
>
> Hvis du er nervøs, så prøv i forskellige niveauer/tid.

Fordi jeg dels er bekymret for at kruset smelter og dermed fucker min
mikrobølgeown op, og dels fordi jeg er bekymret for at der er tale om en
usynlig bivirkning, f.eks. at plasten frigiver nogle stoffer som er
giftige på langt sigt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 10-05-08 08:42

Hej Peter!

Prøv metoden at varme kruset med vand i, stillet på en tallerken, og hvis
der sker noget med plastiken vil det smelte stille og roligt, så du kan nå
at få stoppet microovnen og få det ud. Det vil ikke eksplodere eller noget.

Opvarmning af drikke kan det helt sikkert godt holde til, du skal jo ikke
koge noget i kruset, og jeg tvivler stærkt på at plastiken kan afgive
farlige stoffer, så ville det forhånbentlig ikke være brugt til fødevarer.

Hilsen
PeterLS

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-05-08 10:18

Peter Løhde Svarre wrote:

> [...]
> hvis der sker noget med plastiken vil det smelte stille og roligt, så
> du kan nå at få stoppet microovnen og få det ud. Det vil ikke

Kruset smelter ikke så længe der er vand i.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-08 10:48

Erik Olsen DK wrote:

> Kruset smelter ikke så længe der er vand i.

Hvis polystyrens smeltepunkt er 95 grader celcius?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-05-08 11:04

Peter Knutsen wrote:

> Hvis polystyrens smeltepunkt er 95 grader celcius?

Det smelter ikke ved 95 C, men derfra sker en begyndende blødgøring.
Varmformning sker ved ca. 120 C.

Selvom man nedsænker et stykke polystyrenplade f. eks. 1 mm tykkelse i
kogende og holder det der i f. eks. 5 min, sker der ikke en blødgøring
som er stor nok til at den kan udnyttes til plastisk formning af emnet.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-05-08 11:08

Erik Olsen DK wrote:

> Selvom man nedsænker et stykke polystyrenplade f. eks. 1 mm tykkelse i
> kogende og holder det der i ...

Læs "... i kogende vand og holder det ..."

Fra : Max

Dato : 10-05-08 13:43

Hej Erik

> Det smelter ikke ved 95 C, men derfra sker en begyndende blødgøring.
> Varmformning sker ved ca. 120 C.

Har du prøvet at hælde kogende vand i sådan et drikkekrus ? I kaffeautomater
er det faktisk et problem at krusene er meget tæt på at blive deformeret
når kaffen hældes i.

--
Mvh Max

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-05-08 11:23

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev:

> [...]
> jo ikke koge noget i kruset, og jeg tvivler stærkt på at plastiken
> kan afgive farlige stoffer, så ville det forhånbentlig ikke være

Det afhænger af hvilken temperatur materialet er beregnet til at blive
brugt ved.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-05-08 11:33

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det afhænger af hvilken temperatur materialet er beregnet til at blive
> brugt ved.

Netop.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Posten

Dato : 11-05-08 13:36

Stil det hvide bæger der er omhandlet i vasken, og hæld kogende vand fra en
kedel i.

Og husk at det bliver ikke varmere end 100°C i mikroovnen sålænge der er
vand i.

mvh
Posten

Fra : Hauge

Dato : 11-05-08 13:45

Posten wrote:
> Og husk at det bliver ikke varmere end 100°C i mikroovnen sålænge der
> er vand i.

Hvor varmt er overophedet vand så? Ja i en mikroovn..

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 11-05-08 13:48

Hej igen
Hauge wrote:
> Hvor varmt er overophedet vand så? Ja i en mikroovn..

Nåja, kan da selv prøve at svare på det:
http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=74

Citat:
"Helt rent vand i et rent glas varmes op i en mikrobølgeovn. Vandet
forbliver flydende ved temperaturer over 100 grader Celsius."

Derfor smelter et plastbæger ret nemt i en mikroovn, det bliver lavt og
buttet.

Mvh Hauge