Hjortestegning
Fra : Aage Jæger

Dato : 06-05-08 14:53

I januar købte jeg nogle frosne hjortemørbradder i supermarkedets udsalg af
overskudslageret fra nytår, og nu har jeg så tænkt mig at smide sådan en
bandit i Weberen i aften...

På pakken står, at den skal steges til en kernetemperatur på 70 grader. Det
synes jeg umiddelbart lyder lidt højt. Jeg vil jo nødig tørstege den.

Er der nogen, der har råd og erfaringer mht stegning af hjort, de vil dele
ud af?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-05-08 15:16

Aage Jæger skrev:
> [...]
> synes jeg umiddelbart lyder lidt højt. Jeg vil jo nødig tørstege den.
>
> Er der nogen, der har råd og erfaringer mht stegning af hjort, de vil dele

Nu er hjortemørbrad jo et vidt begreb; også rent størrelsesmæssigt. Der
er stor forskel på et dådyr og en kronhjort..

Men generelt er det rigtigt, at hjortekød normalt ikke steges så rødt
som oksekød. I ovn vil ca. 30 minutter ved ca. 200 nok ikke være helt
ved siden af, men hvad det svarer til i en kuglegrill må andre klare..

Fra : Aage Jæger

Dato : 06-05-08 15:34

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Men generelt er det rigtigt, at hjortekød normalt ikke steges så rødt som
> oksekød. I ovn vil ca. 30 minutter ved ca. 200 nok ikke være helt ved
> siden af, men hvad det svarer til i en kuglegrill må andre klare..

Jeg stikker et termometer i måsen på den, så jeg er mere interesseret i en
temperatur, jeg kan sigte efter...

Fra : Max

Dato : 06-05-08 15:39

Hej Aage

> Jeg stikker et termometer i måsen på den, så jeg er mere interesseret
> i en temperatur, jeg kan sigte efter...

Hvorfor så ikke prøve den der står på pakken ?

--
Mvh Max

Fra : Aage Jæger

Dato : 06-05-08 15:45

Fra : Max

Dato : 06-05-08 15:51

Hej Aage

> "Det synes jeg umiddelbart lyder lidt højt. Jeg vil jo nødig tørstege
> den."

Har du mere tillid til at jeg siger, steg den til termometret siger 60
grader, pak den så ind og lad den stå et kvarter ?

--
Mvh Max

Fra : Aage Jæger

Dato : 07-05-08 07:52

> Hej Aage

> Har du mere tillid til at jeg siger, steg den til termometret siger 60
> grader, pak den så ind og lad den stå et kvarter ?

Ja, hvis du siger det baseret på din egen erfaring.
Hvorfor tror du, jeg beder om råd og erfaringer, din klyde?

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-05-08 19:12

On Tue, 6 May 2008 16:44:45 +0200, "Aage Jæger"
<aage@ingenspam.invalid> wrote:

>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

>"Det synes jeg umiddelbart lyder lidt højt. Jeg vil jo nødig tørstege den."

Hej Aage!

Jeg er enig med dig -- den foreslåede kernetemperatur er helt klart
til den høje side.

Sidst jeg lavede hjortemørbrad, lagde jeg to lag fars (foie gras,
gråand & svampe) rundt om, for at holde på saften og undgå kødet blev
for tørt.

Det blev fremragende, se evt. resultatet her:
http://www.bergholt.net/hjortemoerbrad_med_to_lag_fars_skorzonerroedder_marv_pastinak_foiegras_og_roedvinssauce.html

Den svenske tv-kok, Tina Norström, anbefaler 55 grader her:
http://www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/TinaNordstroem/TinasKoekken/20070702102018.htm

- det lyder mere fornuftigt.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts madospkrifter)

Fra : Aage Jæger

Dato : 07-05-08 07:57

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Den svenske tv-kok, Tina Norström, anbefaler 55 grader her:

Hej Kasper

Tak for rådene. Det ser lækkert ud, din farsløsning. Det skal helt sikkert
prøves næste gang.
Det endte med (også pga. tidspres), at jeg skar den i stykker og stegte dem
som bøffer.
Det smagte stadig godt. :)