Frugtis - frossen smoothie - ideer søges
Fra : Marianne

Dato : 27-04-08 17:45

Hej

Min datter (og jeg) er blevet glade for frossen frugt i blendet form. Det er
fint, da det erstatter diverse is - som vi pga mavemålet ikke har godt af.

Indtil nu har klassiskeren været 1 ps frosne hindbær + 1 banan + 4 dl
havremælk (eller mælk + youghurt). Plus lidt krydderier. Ingen sukker.

Nu søger jeg nye opskrifter, og jeg er i gang med at fryse friskpresset
frugtjuice, som jeg tænker at blende med mango.

Hvad kan man ellers lave? Jordbær + banan vil være oplagt, noget med
ferskner ligeså. Men derudover?

Ideer modtages med kyshånd

mvh
Marianne

Fra : Kim

Dato : 27-04-08 19:17

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> af.
>
> Hvad kan man ellers lave? Jordbær + banan vil være oplagt, noget med

http://www.smoothieweb.com/

Mvh, Kim

Fra : Marianne

Dato : 27-04-08 22:32

> http://www.smoothieweb.com/

Super - der er til hele sommeren! Takker.

mvh
Marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-04-08 20:28

Marianne skrev:

> Hvad kan man ellers lave? Jordbær + banan vil være oplagt,
> noget med ferskner ligeså. Men derudover?

Blåbær, spinat, agurk, citrusjuice. Tjah, alle blendbare
frugter kan vel bruges.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Marianne

Dato : 27-04-08 22:27

> Blåbær, spinat, agurk, citrusjuice. Tjah, alle blendbare
> frugter kan vel bruges.

Jo, jo - men jeg forestillede mig nok også, at det skulle smage OK. Og
konsistensen samt udseendet må også gerne være indbydende. Spinat og hindbær
ser fx ikke særlig godt ud sammen.

Hvorfor har man opskrifter? Al mad kan jo bruges til at spise

mvh
Marianne

Fra : Max

Dato : 27-04-08 22:34

Hej Marianne

> Hvorfor har man opskrifter? Al mad kan jo bruges til at spise

Det bliver ikke til mad bare fordi nogen spiser det :)

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-08 01:01

Marianne skrev:

> konsistensen samt udseendet må også gerne være indbydende.
> Spinat og hindbær ser fx ikke særlig godt ud sammen.

Det kommer lidt an på hvor længe man kører spinaten, synes jeg.
Hvis man kører den længe nok til at stykker er små nok til ikke
at være generende, men ikke så lang tid at smoothien får en
underlig fesen farve, kan det såmænd være dekorativt med de
grønne bladstykker i en rødlig (jordbær, hindbær) eller blålig
(blåbær, aronia) smoothie.

> Hvorfor har man opskrifter?

Jeg plejer at ta' det på slump efter hvad jeg har lyst til, men

· http://knoter.zone237.dk/2007/05/blbr-smoothie-med-hrfr.html
· http://knoter.zone237.dk/2008/03/smoothie-med-banan-og-avocado.html

En grøn smoothie af banan + avocado + spinat + citronsaft er
heller ikke dårlig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-04-08 00:46

> Indtil nu har klassiskeren været 1 ps frosne hindbær + 1 banan + 4 dl
> havremælk (eller mælk + youghurt). Plus lidt krydderier. Ingen sukker.

Husk nu at varmebehandle de frosne hindbær før brug. Antallet af hindbær
relaterede virus og bakterie-infektioner er eksploderet efter smoothies med
frosne hindbær er blevet moderne. Der har endda været en håndfuld dødsfald
også.

Her er et link til en artikel der nævner problemet...

http://fpn.dk/mad/fodevaresikkerhed/article1055781.ece

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne

Dato : 29-04-08 00:42

> [...]
> dødsfald også.
>
> Her er et link til en artikel der nævner problemet...

Oups - det gør jeg ikke. Faktisk smider jeg bærrene i 'rå', dvs frosne.

Men de bør have en tur i ovnen, kan jeg se. Hvor meget/længe skal de mon
varmes op?

mvh
Marianne

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-04-08 20:08

> Oups - det gør jeg ikke. Faktisk smider jeg bærrene i 'rå', dvs frosne.
>
> Men de bør have en tur i ovnen, kan jeg se. Hvor meget/længe skal de mon
> [...]

Jeg vil egentlig tro, at det er lettest at hælde dem i en gryde, varme dem
op og lade dem koge et par minutter. Med ovnen tager det nok længere tid og
det er måske sværere at vurdere hvornår bærrene reelt er oppe at koge.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-04-08 15:45

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det er måske sværere at vurdere hvornår bærrene reelt er oppe at koge.

Anbefalingen siger kogende vand i et minut. Det er nævnt på
Fødevarestyrelsens hjemmeside.

- Martin

Fra : Zarinaen

Dato : 01-05-08 05:18

On 30 Apr., 16:45, "Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk>
wrote:

> Anbefalingen siger kogende vand i et minut. Det er nævnt på
> Fødevarestyrelsens hjemmeside.
>
> - Martin

> - Vis tekst i anførselstegn -

Gælder det alle frosnebær??