De sundeste madolier?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 26-04-08 15:47

Hej

Jeg kom til at tænke på alt det dér med kolesterol osv., og i den
forbindelse prøver jeg at finde ud af, hvilke olier der er de sundeste, både
hvad kolesterol angår, men også i det hele taget.

Kan man graduere planteolierne i en slags hitliste...? Rapsolie,
vindruekerneolie, olivenolie (er der forskel på jomfru- og koldpresset osv?
Eller er det det samme?) osv.

Hvad er bedst til stegning hhv. salat - eller er det ligegyldigt?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ole Christiansen

Dato : 27-04-08 07:38

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv? Eller er det det samme?) osv.
>
> Hvad er bedst til stegning hhv. salat - eller er det ligegyldigt?

Hvorfor ikke bruge Google:

http://www.google.com/search?q=sundhed+olie+stegning&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7HPEA

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 27-04-08 10:18

"Ole Christiansen" <abc@mail.invalidtele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvor ville det være befriende, hvis du havde andre indlæg end "Prøv Google",
Ole Christiansen. Kan vi ikke antage, at de fleste mennesker her udmærket
kender Google, men vælger at skrive i gruppen fordi de eftersøger personlige
erfaringer og viden?
Tænk hvis alle mennesker svarede "Kig i leksikonet" hvergang du spurgte
nogen om noget.....

just m2cw

Anders

Fra : Ivar

Dato : 27-04-08 20:41

Jakob Griffel skrev:

> Kan man graduere planteolierne i en slags hitliste...? Rapsolie,
> vindruekerneolie, olivenolie (er der forskel på jomfru- og koldpresset osv?
> Eller er det det samme?) osv.

Jeg ved det ikke, men EU har brugt et stor pose penge på at fortælle
at olivenolie er sundt. Det var for at hjælpe olivenbønderne. Så
man kan helt sikkert finde mange lovprisninger af olivenolie.
EU's initiativ har øget salget af olivenolie betydeligt.

Sagen har gjort at jeg har mistet tilliden til dem, der vil
fortælle om det ene eller det andet er sundt.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Padmé Amidala

Dato : 28-04-08 09:09

Macadamia-olie skulle også være rigtig sundt og kan bruges ved høje
temperaturer uden at blive bittert og besk.
Jeg mener at det samme gælder for hørfrøolie.

VH
Padmé

Fra : fix

Dato : 28-04-08 09:22

Padmé Amidala wrote:
> Macadamia-olie skulle også være rigtig sundt og kan bruges ved høje
> temperaturer uden at blive bittert og besk.
> Jeg mener at det samme gælder for hørfrøolie.

Ja, linolie kan uden tilsætningsstoffer godt spises eller bruges som
stegefedt, men jeg foretrækker nu at bruge den til træbehandling, hvor det
har uovertrufne egenskaber.

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-08 09:30

Padmé Amidala skrev:

> Macadamia-olie skulle også være rigtig sundt og kan bruges
> ved høje temperaturer uden at blive bittert og besk.
> Jeg mener at det samme gælder for hørfrøolie.

Det samme gælder ikke for hørfrøolie. Olien er ganske vist sund
pga. sit høje indhold af omega-3-fedtsyrer (ca. 60%), men den tåler
dårligt opvarmning.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-04-08 09:44

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message
> [...]
> osv? Eller er det det samme?) osv.
>
> Hvad er bedst til stegning hhv. salat - eller er det ligegyldigt?

Lånte for nogle år siden, en lille tynd bog på biblioteket. Det hed et eller
andet med fedt (fakta om fedt eller sådan noget)

Der var en gennemgang af de forskellige olier.

Desuden, mente forfatteren (der virkede lidt fanatisk), at uanset olietypen,
var den ikke sund med mindre den var koldpresset, samt blev opbevaret på
passende måde. (Mørkt og koldt)
Noget med at der ellers udvilkes frie SF'er eller var det radikaler.

Bjarne K.

Fra : Emil

Dato : 29-04-08 12:19

"Bjarne K." wrote:

> [...]
>passende måde. (Mørkt og koldt)
>Noget med at der ellers udvilkes frie SF'er eller var det radikaler.

Det lyder som om det er forfatteren til denne side:
<http://www.alun.dk/sund-kost-livet-er-fedt.asp>

Der er masser af tekst om olier på siden. Til slut er der en kort
gennemgang af egenskaberne for nogle olier.

m.v.h. Emil