USA uden bil
Fra : Mort1s1

Dato : 26-05-08 13:40

Hvad er mulighederne, hvis man ikke ønsker "Kør selv" men alligevel gerne
vil afslutte et familiebesøg med at opleve noget på egen hånd i USA.
Udgangspunktet er Mineapolis og der er 8 dage til rådighed.

Mort1

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-05-08 06:52

On May 26, 2:39 pm, "Mort1s1" <mortensensfj...@fjernmail.dk> wrote:

> Hvad er mulighederne, hvis man ikke ønsker "Kør selv" men alligevel gerne
> vil afslutte et familiebesøg med at opleve noget på egen hånd i USA.
> Udgangspunktet er Mineapolis og der er 8 dage til rådighed.

Jeg sidder selv i en lignende situation, idet jeg skal tilbringe et
halvt års tid i Berkeley (Californien) og jeg har ikke noget kørekort.
Jeg er kun i opstartsfasen og har indtil videre kun kigget nærmere på
Amtrak. Prøv deres interaktive kort

http://tickets.amtrak.com/secure/content/atlas/index.html

hvor du kan se alle deres ruter; der er vist også et par stykker, der
kører via Mineapolis. Jeg napper selv en tur fra San Francisco til Los
Angeles. Hvad angår priser, så ser det ud til at være mindst lige så
dyrt som at flyve, men hvis man vil se noget af USA, er det da en
oplagt måde at gøre det på.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-05-08 09:47

On May 26, 2:51 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Jeg sidder selv i en lignende situation, idet jeg skal tilbringe et
> halvt års tid i Berkeley (Californien) og jeg har ikke noget kørekort.

Er der i grunden nogen, der kender reglerne for, hvornår man i USA må
køre motoriserede køretøjer? Mon jeg, selv om jeg ikke har kørekort,
kan leje (og køre på!) en knallert, scooter eller noget lignende?

--
Michael Knudsen

Fra : SparreZ

Dato : 28-05-08 09:51

Findes der overhovedet knallerter i USA?, jeg mener, de må jo fandme køre en
bil når de er 16, og brugte biler derovre koster jo ikke meget mere en hvad
en god knallert vil koste herhjemme, nogen tilfælde vel mindre.

Så bruger de overhovedet den slags transport :)

--
Sparre

Fra : BoA

Dato : 28-05-08 10:45

SparreZ skrev:

> Så bruger de overhovedet den slags transport :)
Stort set nej - og efter min oplevelse
af trafikken i Californien så vil jeg
meget fraråde dig at tænke på noget småt
og langsomt på 2 hjul !! = langsomt
selvmord / russisk roulette. Der køres
meget tæt og ofte temmeligt hurtigt med
pludselige vognbaneskift. Det med at
give tegn ved retningsændring er ingen
selvfølge.
Hvis du vil på 2 hjul (ingen
parkeringsproblemer !) så skal det være
en mc der kan følge med i trafikken, og
helst en model der fylder lidt og er
synlig.
US kørekort er meget nemmere at få end
dansk, men desværre kan du ikke
umiddelbart bruge et US-kørekort når du
kommer hjem igen.

BoA

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-05-08 12:03

On Mon, 26 May 2008 08:47:14 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

>Er der i grunden nogen, der kender reglerne for, hvornår man i USA må
>køre motoriserede køretøjer? Mon jeg, selv om jeg ikke har kørekort,
>kan leje (og køre på!) en knallert, scooter eller noget lignende?

Generelt må man køre bil og motorcykel, når man er 16, og der er ikke
nogen speciel knallertkategori. Så hvis du vil køre på scooter, så
skal du have et kørekort. Selve kortet er meget nemt at få, der er en
kort teoriprøve (multiple choice) og en praktisk prøve. Du skal selv
stille med scooter eller motorcykel. Du kan hente en håndbog, der
fortæller om, hvad du kan blive spurgt om, på de fleste DMV kontorer
(den er gratis).

Det lidt mere komplicerede er, at de fleste amerikanske stater
forlanger, at man skal have et social security number for at kunne få
et kørekort, og sådan et nummer kan man kun få, hvis man opfylder
nogle betingelser. Jeg vil råde dig til at checke, om du kan få et
SSN, når du opholder dig i USA i en begrænset periode.

--
Lars Ehlers

Fra : Mort1s1

Dato : 29-05-08 11:39

"Lars Ehlers" <lars@NOSPAMehlers.us> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> --
> Lars Ehlers
> "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

Det lyder jo alt sammen meget godt, men - er vi ikke kommet lidt af spoiret
i forhold til mit spørgsmål?

Mvh
Mort1s1

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-05-08 17:56

On Thu, 29 May 2008 12:39:25 +0200, "Mort1s1"
<mortensensfjern@fjernmail.dk> wrote:

>Det lyder jo alt sammen meget godt, men - er vi ikke kommet lidt af spoiret
>i forhold til mit spørgsmål?

Jo, det kan man vel godt sige, selvom det stadig har at gøre med USA
og biler
--
Lars Ehlers

Fra : Armand

Dato : 05-06-08 21:54

Michael Knudsen skrev:

> Er der i grunden nogen, der kender reglerne for, hvornår man i USA må
> køre motoriserede køretøjer? Mon jeg, selv om jeg ikke har kørekort,
> kan leje (og køre på!) en knallert, scooter eller noget lignende?

Man kan tage kørekort fra man er 16, så mon ikke at knallert-begrebet
nærmest er ikke eksisterende :-/

--
Armand.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-05-08 07:04

On May 28, 11:44 am, BoA <boaFJERNDETTE...@tiscali.dk> wrote:

> Stort set nej - og efter min oplevelse
> af trafikken i Californien så vil jeg
> meget fraråde dig at tænke på noget småt
> [...]

Jeg har ikke så megen erfaring med trafikken i Californien, men mit
indtryk efter at have tilbragt en uge i Long Beach er dog, at folk
virker meget mere hensynsfulde i trafikken derovre sammenlignet med i
Danmark. Den fremherskende mentalitet blandt billister i Danmark er
bestemt ikke noget at prale af.

For øvrigt oplevede jeg, at de fleste cyklister cyklede på (de meget
brede) fortove, selv om der kun vare meget lidt trafik på vejene. Er
det mon lovligt 'over there'?

--
Michael Knudsen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-05-08 22:43

On Wed, 28 May 2008 06:04:22 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>virker meget mere hensynsfulde i trafikken derovre sammenlignet med i
>Danmark. Den fremherskende mentalitet blandt billister i Danmark er

Generelt kører folk pænt i Californien, og folk er som regel venlige i
trafikken. Men der er altid idioter imellem og til forskel fra
tilsvarende bilister i Danmark, så er nogle amerikanske bilister
bevæbnede. Der har været en del tilfælde i Californien, hvor folk har
skudt på hinanden, når de er blevet uenige i trafikken.

En hel anden ting er, at mange bilister kører uden ansvarsforsikring,
og så kan man komme til at stå med håret i postkassen, hvis man er ude
for et uheld.

>For øvrigt oplevede jeg, at de fleste cyklister cyklede på (de meget
>brede) fortove, selv om der kun vare meget lidt trafik på vejene. Er
>det mon lovligt 'over there'?

Jeg tror ikke, at det er lovligt, men jeg tror heller ikke, at det er
noget der bliver håndhævet. Folk fiser jo også rundt på deres
motoriserede løbehjul på fortovet uden, at det har nogle konsekvenser.
--
Lars Ehlers

Fra : Armand

Dato : 05-06-08 22:00

Michael Knudsen skrev:

> [...]
> virker meget mere hensynsfulde i trafikken derovre sammenlignet med i
> Danmark. Den fremherskende mentalitet blandt billister i Danmark er

Mine erfaringer fra Florida er dyb skuffelse over trafikanterne i den
motoriserede private transports oprindelsesland.

--
Armand.

Fra : Rikke

Dato : 28-05-08 20:04

Et kørekort koster $25, og det er lovpligtigt, efter hvad jeg har
fået
fortalt, at man i staten California, som udenlansk statsborger, skal
erhverve sig et kørekort inden for relativ kort tid (en uge?). Så det
er jo en mulighed. .... OG så kan du jo lege en bil, istedet for en
knallert :)
Men der er så forudsætning for at du skal have en du kender, til at
lære dig at køre bil.
God tur :)

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-05-08 17:28

On Wed, 28 May 2008 19:03:45 -0700 (PDT), Rikke <RikkeFrost@gmail.com>
wrote:

> [...]
> erhverve sig et kørekort inden for relativ kort tid (en uge?). Så det
> er jo en mulighed. .... OG så kan du jo lege en bil, istedet for en

Det er rigtigt, men kun hvis man bosætter sig i USA, ikke hvis man er
udstationeret i en periode.

> Men der er så forudsætning for at du skal have en du kender, til at
> lære dig at køre bil.
> God tur :)

Jeg gik på det lokale DMV kontor, tog teoriprøven med det samme og
fordi jeg allerede havde et dansk kørekort, så fik jeg udleveret i
midlertidig kørekort. Jeg måtte aftale en tid til den praktiske prøve,
og jeg måtte selv finde en bil (lånte min kærestes bil) til selve
køreprøven.

--
Lars Ehlers

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-05-08 22:47

On May 29, 4:03 am, Rikke <RikkeFr...@gmail.com> wrote:

> [...]
>  erhverve sig et kørekort inden for relativ kort tid (en uge?). Så det
>  er jo en mulighed. .... OG så kan du jo lege en bil, istedet for en

Der blev jeg sgu lidt nervøs! Men, som jeg læser det nedenstående
(sakset fra http://www.dmv.ca.gov/dl/dl_info.htm#2500), så er det ikke
noget, jeg skal bekymre mig om.

'If you take a job here or become a resident, you must get a
California driver license within 10 days. Residency is established by
voting in a California election, paying resident tuition, filing for a
homeowner’s property tax exemption, or any other privilege or benefit
not ordinarily extended to nonresidents.'

Jeg er ansat på et dansk universitet, og det er derfra, jeg får min
løn udbetalt, mens jeg er derovre. Hvad mon i grunden baggrunden for
sådan en lov er?

>  Men der er så forudsætning for at du skal have en du kender, til at
>  lære dig at køre bil.

På visse områder er de sgu godt nok lidt underlige derovre

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-05-08 22:31

On May 29, 12:39 pm, "Mort1s1" <mortensensfj...@fjernmail.dk> wrote:

> Det lyder jo alt sammen meget godt, men - er vi ikke kommet lidt af spoiret
> i forhold til mit spørgsmål?

Jo, det er vi da vist. Jeg har desværre ikke andre forslag end Amtrak.
Har du undersøgt det, eller har du selv fundet på andet?

--
Michael Knudsen

Fra : Mort1s1

Dato : 30-05-08 13:06

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Jo, det er vi da vist. Jeg har desværre ikke andre forslag end Amtrak.
Har du undersøgt det, eller har du selv fundet på andet?

Arbejder i øjeblikket med Amtrak, som ser ud til at kunne tilbyde det jeg
ønsker - så tak for dit input

Mort1s1

Fra : N/A

Dato : 05-06-08 21:54