Hvad hedder sprit på Græsk
Fra : Id

Dato : 15-05-08 15:43

Hej vi skal 14 dage til Grækenland
Er der nogen her i gruppen der kan fortælle hvad SPRIT hedder på græsk, og
hvilken type forretninger det kan købes i.
Det er ikke drikke sprit, men sprit til brug i en Trangiasæt

Mvh.

ID

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-05-08 16:44

Id skrev:
> Hej vi skal 14 dage til Grækenland
> Er der nogen her i gruppen der kan fortælle hvad SPRIT hedder på græsk, og
> hvilken type forretninger det kan købes i.
> Det er ikke drikke sprit, men sprit til brug i en Trangiasæt

Jeg kan ikke græsk, men google translate foreslår:

πνεύμα

Det er måske mere fornuftigt at købe deres gastilbehør. Selvom jeg har
brugt masser af Trangia med sprit, synes jeg det er blevet lidt
langsommeligt i sammenligning. De er i øvrigt lidt følsomme over for ild
efter de omfattende brænde på Peloponnés.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 16-05-08 06:43

On Thu, 15 May 2008 17:44:24 +0200, Søren Friberg wrote:

> De er i øvrigt lidt følsomme over for ild
> efter de omfattende brænde på Peloponnés.

Det brenner stadig i Hellas, så jeg vet ikke helt om jeg ville anbefale
åpen ild utendørs på denne tiden. Er det i det hele tatt tillatt?

--
Marianne
http://home.no.net/mixelite

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 12:50

Marianne Kristiansen skrev:

> Det brenner stadig i Hellas, så jeg vet ikke helt om jeg ville anbefale
> åpen ild utendørs på denne tiden. Er det i det hele tatt tillatt?

Jeg ved det ikke, men tror det ikke. Trangia-konstruktionen er nu nok
ikke helt åben ild, men lidt der hen ad. Brænder nu? Det så jeg ikke for
en måned siden, men ellers har ilden været helt op ad f.eks. Olympien.
Ret vildt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 16-05-08 14:14

On Fri, 16 May 2008 13:49:51 +0200, Søren Friberg wrote:

> Brænder nu?

Nei, beklager. Jeg mente "stadig" som i "titt og ofte". Det er jo nesten
konstant brannfare der nede og iallfall i den delen av året hvor de fleste
turister besøker landet.

--
Marianne
http://home.no.net/mixelite

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 16:27

Marianne Kristiansen skrev:
"stadig" som i "titt og ofte".

Nej, det var vist mig, der ikke var opmærksom. På dansk bruges jo
udtrykket "til stadighed" netop i den sammenhæng du beskriver

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jan_lr

Dato : 15-05-08 18:30

"Id" <ihjc@mail.dk> wrote in

> [...]
> græsk, og hvilken type forretninger det kan købes i.
> Det er ikke drikke sprit, men sprit til brug i en Trangiasæt

Hej
Ligesom på engelsk hedder sprit alkohol. Men prøv at "trylle" h'et væk i
udtalen.
hilsen
Jan

Fra : saugstrup@gmail.com

Dato : 15-05-08 13:55

On 15 Maj, 17:43, "Id" <i...@mail.dk> wrote:
> [...]
> hvilken type forretninger det kan købes i.
> Det er ikke drikke sprit, men sprit til brug i en Trangiasæt

Alkohol, sprit hedder inopveuma (inåwpvævma), og det fås i små flasker
i alle købmændsbutikker. Hvis indholdet er blåt er det den billige som
ikke kan drikkes (men er fin til Trangia) hvis indholdet er klart, er
det rent sprit (hospitalssprit). Det er plastikflasker med gult låg
(ca 250-330 ml som jeg husker det).

God tur!

Anders Saugstrup

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 04:47

saugstrup@gmail.com skrev:

> Alkohol, sprit hedder inopveuma (inåwpvævma),

Så jeg tror næsten min oversættelse er korrekt

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Id

Dato : 16-05-08 12:58

Tak for de gode svar

Mvh.
ID

Fra : Bo

Dato : 16-05-08 10:08

On 15 Maj, 22:55, "saugst...@gmail.com" <saugst...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke kan drikkes (men er fin til Trangia) hvis indholdet er klart, er
> det rent sprit (hospitalssprit). Det er plastikflasker med gult låg

Jeg så idag i INKA idag en lille dreng rode med netop de flasker der
står på NEDERSTE hylde og væltede en, hvortil jeg sagde "wo ist deine
Mutter"
selv bruger jeg den blå til at brænde "stålorme" med, de får et drys
og en lighter på. vh Bo

Fra : Lars 8210

Dato : 18-05-08 21:51

Id wrote:
> [...]
> græsk, og hvilken type forretninger det kan købes i.
> Det er ikke drikke sprit, men sprit til brug i en Trangiasæt

??????????????? ?????

ifølge http://translate.google.com/translate_t?sl=da&tl=el

mvh

Lars

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-05-08 04:53

Lars 8210 skrev:

> ??????????????? ?????
>
> ifølge http://translate.google.com/translate_t?sl=da&tl=el

Det var nu ikke det min viste.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars 8210

Dato : 20-05-08 20:25

Søren Friberg wrote:

> Det var nu ikke det min viste

Næh - man (jeg) kan åbenbart ikke sætte græske bogstaver ind i outlook
express..

Lars