Beregning af dagpenge
Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 14:33

Davs

Jeg har ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål på nogen
fagforeningshjemmeside,
så jeg håber at I vil hjælpe.

Hvis man fra at modtage arbejdsløshedsdagpenge begynder i et fast job midt i
en
kalenderuge, skal de arbejdstimer man har, så trækkes fra fuld tid, altså 37
timer,
så man kun får dagpenge for resten?

Det fik jeg til at lyde lidt kringlet, men jeg håber at det er forståeligt.

Ann

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-05-08 15:08

"Ann Nielsen" <ann_nielsen@mail.dk> wrote in message

> Jeg har ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål på nogen
> fagforeningshjemmeside, så jeg håber at I vil hjælpe.

Det er vel også ret beset en A-kasse-hjemmeside du skal kigge på?

Fra : Holst

Dato : 28-05-08 15:12

Ann Nielsen wrote:

> [...]
> så man kun får dagpenge for resten?
>
> Det fik jeg til at lyde lidt kringlet, men jeg håber at det er forståeligt.

Umiddelbart burde du får dagpenge for de dage, hvor de er arbejdsløs.

Men kontakt din A-kasse. De kan sikkert besvare dit spørgsmål. De
arbejder trods alt med det til daglig.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 15:28

"Holst" skrev i en meddelelse

> Umiddelbart burde du får dagpenge for de dage, hvor de er
> arbejdsløs.
>
> Men kontakt din A-kasse. De kan sikkert besvare dit spørgsmål.
> De arbejder trods alt med det til daglig.

Det er en ny kollega som lige har været ude for dette. Hun har
tidligere
prøvet at gå fra dagpenge til job, uden at der er blevet trukket
timer.
Men da har hun været medlem af en anden A-kasse, og undrer sig
derfor
over forskellen.
Så i dette tilfælde hjælper det vel næppe at spørge A-kassen om
de nu
har gjort det rigtigt. Jeg er også blevet nysgerrig og ville
gerne finde
reglerne på skrift.

Ann

Fra : Knut

Dato : 28-05-08 15:50

> [...]
> 37 timer,
> så man kun får dagpenge for resten?
>
> Det fik jeg til at lyde lidt kringlet, men jeg håber at det er

Ja da - havde du forestillet dig både løn og dagpenge for de samme timer?

Knut

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 15:57

"Knut"

> Ja da - havde du forestillet dig både løn og dagpenge for de samme timer?

Der er ikke tale om de samme timer. Mandag til og torsdag har hun været
ledig. Fredag begyndte hun i et nyt job, og arbejdede fredag, lørdag og
søndag i den uge.
Det A-kassen har gjort er at trække arbejdstimerne fra 37, og givet hende
dagpenge for resten.

Ann

Fra : Knut

Dato : 28-05-08 16:09

> [...]
> søndag i den uge.
> Det A-kassen har gjort er at trække arbejdstimerne fra 37, og givet hende

Ja - og ud fra hvilken betragting skulle det dog være forkert?

Knut

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 16:17

"Knut"

> Ja - og ud fra hvilken betragting skulle det dog være forkert?

Jeg har forstået det sådan at man får dagpenge mod at man til gengæld
står til rådighed. Hun har stået til rådighed i 4 dage, men får kun dagpenge
for halvanden.

Hvis det er korrekt, må det jo også gælde omvendt. Hvis man har en
10-timers arbejdsdag, som vi har her, og melder sig ledig på en fredag,
vil man ikke få dagpenge for fredagen, fordi man allerede har arbejdet
over 37 timer i den kalenderuge. Og det på trods af at man står til
rådighed. Kan det være rigtigt?

Ann

Fra : Knut

Dato : 28-05-08 16:50

> [...]
> vil man ikke få dagpenge for fredagen, fordi man allerede har arbejdet
> over 37 timer i den kalenderuge. Og det på trods af at man står til

Som ledig står du principielt til rådighed 7 dage a' 24 timer pr. uge - og
ugen starter altid mandag nat/morgen. Til gengæld får du kun dagpenge for
max. 37 timer pr. uge (a' 7:24 timer/min = 7,4 timer)
Det betyder at de timer du får optjent inden for den 168 timers periode
fratrækkes de 37 timer inden du får udbetalt dagpenge for resterende timer.
Det er endog så ekstremt, at hvis du f.eks. når op på at have overarbejde
vil overarbejdet blive modregnet eventuelle dagpenge i fremtidige uger.

Knut

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 16:55

"Knut" skrev

> [...]
> når op på at have overarbejde vil overarbejdet blive modregnet eventuelle dagpenge i fremtidige

Så blev vi da så meget klogere.
Jeg siger tak for svar til jer begge.

Ann

Fra : Holst

Dato : 28-05-08 16:20

Ann Nielsen wrote:

> Det A-kassen har gjort er at trække arbejdstimerne fra 37, og givet hende
> dagpenge for resten.

Det lyder jo også meget rimeligt.

Har man for eksempel arbejder på nedsat tid, er det ganske normalt, at
man får supplerende dagpenge svarende til normale dagpenge fratrukket
dagpenge for de timers arbejde, du har haft i den pågældende uge. Jeg
kan ikke forestille mig andet end at samme gør sig gældende for den uge,
hvor man erhverver fast fuldtidsarbejde.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 16:25

"Holst" skrev

> [...]
> den pågældende uge. Jeg kan ikke forestille mig andet end at samme gør sig gældende for den uge,
> hvor man erhverver fast fuldtidsarbejde.

Jeg synes ikkke rigtigt at det kan sammenlignes, for i dit eksempel får man
jo dagpenge for de timer, man står til rådighed. Det er ikke tilfældet for
min nye kollega.

Ann

Fra : Holst

Dato : 28-05-08 16:33

Ann Nielsen wrote:

> Jeg synes ikkke rigtigt at det kan sammenlignes, for i dit eksempel får man
> jo dagpenge for de timer, man står til rådighed. Det er ikke tilfældet for
> min nye kollega.

Det er bare ærgerligt. Hvorfor glæder hun sig ikke bare over at have
fået fuldstidsarbejder. Det er jo så trods alt jo kun en enkelt weekend
hun har "mistet".

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 16:40

"Holst" skrev

> Det er bare ærgerligt. Hvorfor glæder hun sig ikke bare over at have fået fuldstidsarbejder. Det
> er jo så trods alt jo kun en enkelt weekend hun har "mistet".

Der er mere tale om undren over at ikke alle A-kasser bruger de samme
regler, og at man kan stå til rådighed uden at få dagpenge.
Desværre er der ikke tale om fuldtidsarbejde.

Ann

Ann

Fra : Knut

Dato : 28-05-08 16:51

> "Holst" skrev

> Der er mere tale om undren over at ikke alle A-kasser bruger de samme
> regler, og at man kan stå til rådighed uden at få dagpenge.
> Desværre er der ikke tale om fuldtidsarbejde.

Alle a-kasser bruger skam de samme regler - eller skal gøre det.
Der er så enten sket en fejl i det pågældende tilfælde eller du/din veninde
har ikke oplyst om timetallet på arbejdet, som er faldet i den pågældende
'understøttelsesuge'

Knut

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 16:58

"Knut"

> [...]
> timetallet på arbejdet, som er faldet i den pågældende 'understøttelsesuge'

Hun er kun en kollega indtil videre. Veninde kan hun måske blive senere.

Ann

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 28-05-08 18:27

"Ann Nielsen" <ann_nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Knut"

> Hun er kun en kollega indtil videre. Veninde kan hun måske blive senere.
>

> Ann
Egenligt står lidt af svaret på dagpengekortet, og i de foldere man "burde"
have fået da man blev ledig.

Når dapengekortet udfyldes med de timer man er beskæftiget får man udbetalt
de timer op til 37 timer man ikke har været beskæftiget, dog med den
undtagelse har man haft mere end 29,6 timer i ugen får man ingenting, og
evt. overarbejde "afspadseres" i ugerne efter, dog med den detalje at man
stadig er til rådighed.

Og du må ikke tænke en arbejdsuge mandag til fredag den er mandag til
søndag.

Hilsen

Johnny

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-05-08 18:48

"Johnny Kjeldsen" skrev
> [...]
> man stadig er til rådighed.
>
> Og du må ikke tænke en arbejdsuge mandag til fredag den er mandag til søndag.

Aha. Jeg er ikke klar over hvordan et dagpengekort ser ud, og jeg ved
heller ikke hvad hun ellers har fået udleveret. Men jeg forstod på hende
at en hel ledighedsuge bliver beregnet som 5 dage, så jeg gik ud fra at
man så kun stod til rådighed i 5 dage.

Det jeg i dag har googlet mig frem til, er ikke særligt beskrivende.
Men jeg lovede at finde et svar til hende, og det har jeg så gjort.

Det har formodentlig økonomisk betydning for hende, da hendes arbejds-
tid kun er 40 timer fordelt over 2 uger, med en lav startløn og tillæg der
først bliver udbetalt med den næste måneds løn.

Tak for svaret.

Ann

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-05-08 23:25

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> wrote in

> Alle a-kasser bruger skam de samme regler - eller skal gøre det.

Uden at jeg skal gøre mig klog på dagens regler, så har der tidligere været
individuelle beregningsmetoder for forskellige kassers dækningsområde, hvor
man f.eks. tager højde for skiftehold, weekendarbejde, vejrligs regler o.a.

Det kan være noget lignende der gør sig gældende her.

Fra : Knut

Dato : 29-05-08 06:03

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message
> [...]
> hvor
> man f.eks. tager højde for skiftehold, weekendarbejde, vejrligs regler

Det ændrer jo ikke ved at samme regler gælder for alle a-kasser. Man kan
ikke behandle eksempelvis vejrlig på en måde i kasse a og en anden i kasse
b. Den eneste forskel kan være at situationen bare ikke opstår for
medlemmerne i den ene kasse.

Knut

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-08 15:49

> Det ændrer jo ikke ved at samme regler gælder for alle a-kasser.

Faktisk jo. Det er ikke (var, jeg er ikke bekendt med dagens regler) alle
kasser der kan udbetale efter vejrligsreglerne f.eks.

> Man
> kan ikke behandle eksempelvis vejrlig på en måde i kasse a og en anden
> i kasse b.

Helt enig. Men man kunne kun behandle vejrlig i kasser vis
overenskomstområde har vejrligsregler. Igen: reglerne kan være anderledes
idag.

> Den eneste forskel kan være at situationen bare ikke opstår
> for medlemmerne i den ene kasse.

Og hvis man så eksempelvis har været fejlplaceret i en a-kasse, kan
situationen med forskelligt beregningsgrundlag opstå.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-05-08 16:50

> Helt enig. Men man kunne kun behandle vejrlig i kasser vis
> overenskomstområde har vejrligsregler.

Og her gik jeg og troede, at det var fagforeninger der tegnede
overenskomster, men det gør a-kasser måske også?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-08 20:17

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in news:483ed0a3$0$90274$14726298
@news.sunsite.dk:

> Og her gik jeg og troede, at det var fagforeninger der tegnede
> overenskomster, men det gør a-kasser måske også?

Skrev jeg det? Næh det gjorde jeg sørme ikke.

En overenskomst tegnes af en fagforening og dækker som regel et nøje
defineret område f.eks. en arbejdsplads eller et fag.

Den tilknyttede a-kasse dækker så dette eller flere overenskomstområder.