Videoovervågning
Fra : NI

Dato : 28-05-08 09:27

Må man som privat person virdeovervåge sin egen ejendom?

Mvh Niels

Fra : NI

Dato : 28-05-08 09:29

"NI" <mail@ni.dk> skrev i en meddelelse
> Må man som privat person virdeovervåge sin egen ejendom?

Undskyld,... der skulle selvfølgelig have stået videoovervåge.

Fra : Jubii

Dato : 28-05-08 10:34

"NI" <mail@ni.dk> skrev i meddelelsen

> "NI" <mail@ni.dk> skrev i en meddelelse
>
> Undskyld,... der skulle selvfølgelig have stået videoovervåge.

Der må ikke overvåges udenfor hvor der er offentlig adgang.

Fra : alexbo

Dato : 28-05-08 11:25

"NI" <mail@ni.dk> skrev

> Må man som privat person virdeovervåge sin egen ejendom?

Ja men med visse begrænsninger, egen ejendom kan jo være mange ting.

Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-08 14:34

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in news:483d3337$0$90265$14726298
@news.sunsite.dk:

> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105112

Der står:

" § 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen
personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-
kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om tv-
overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant apparat
med henblik på overvågning. "

Altså må private ikke foretage vedvarende eller regelmæssigt gentagen tv-
overvågning. Hvad betyder vedvarende og regelmæssigt?

Er det f.eks. lovligt at opstille og foretage tv-overvågning af sin bil på
offentlig tilgængelig p-plads, for én enkelt nat?

Fra : alexbo

Dato : 29-05-08 16:48

<-> skrev

> [...]

> Er det f.eks. lovligt at opstille og foretage tv-overvågning af sin bil på
> offentlig tilgængelig p-plads, for én enkelt nat?

Det kan jeg ikke se noget galt i det er jo heller ikke personovervågning,
men man må ikke kunne se forbipasserende.

Man kunne forestille sig en overvågning af hestene i en hestetrailer.
Om man må efterlade heste i en trailer ved jeg så ikke.

Det var på et tidspunkt et webkamera opsat i en havn, det skulle ned fordi
man kunne se personer på billederne, hvis det kun var skibe eller lign.
ville det havde været lovligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-08 16:58

- skrev:

> [...]
> lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

> Altså må private ikke foretage vedvarende eller regelmæssigt gentagen tv-

Jo, det må de godt f.eks. indendørs. Det er kun de nævnte steder
det er forbudt.

> Hvad betyder vedvarende og regelmæssigt?

Det giver sig selv, men du spørger om hvor grænsen går.

> Er det f.eks. lovligt at opstille og foretage tv-overvågning af sin bil på
> offentlig tilgængelig p-plads, for én enkelt nat?

Nej. Du må godt gå rundt og optage en videofilm af din bil. Det
er ikke gentaget eller regelmæssigt.

--
Bertel

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 31-05-08 23:24

> Det giver sig selv, men du spørger om hvor grænsen går.

Det giver da ikke sig selv.
Vedvarende kan være alt fra 1 splitsekund til 1 års overvågning non-stop
eller længere, og 'regelmæssigt' er lige så gummi-agtigt.
Det interessante må være hvad der, juridisk, anses for at være
vedvarende/regelmæssigt, men jeg antager at det afhænger af
omstændighederne.
Jeg gad egentlig vide om der overhovedet er afsagt domme der antyder
hvordan grænserne defineres.

- cep