copyright på bog ?
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 13-05-08 01:38

Et medlem af min familie har fået udgivet en bog ( dag bog ) med nogen
ilustrasioner han selv har lavet - der kommer reglmæsigt bøger og kataloger
om ham og det har ikke været et problem ind til vider at jeg ligger ting og
sager fra disse udgivelser på hans hjemme side ... men nu har jeg siddet og
kæmpet med at lave det i 2 dag så jeg vil være ked af at skulle pille det
ned igen ...

reelt er det well statens museum for kunst der ejer selve bogen - men jeg
kan well gengive hvad jeg vil fra hans private dagbøger ?

ja jeg beklager hvis det er lidt rodet det her

Bedste hilsner
Bo M Mogensen

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-05-08 04:56

Bo Mørch Mogensen skrev:

> reelt er det well statens museum for kunst der ejer selve bogen - men jeg
> kan well gengive hvad jeg vil fra hans private dagbøger ?

Ved udgivelsen af dagbogen har han ganske givet underskrevet
en forlagsaftale, der overdrager distributionsretten til
forlaget. Er distributionsretten overdraget, må han ikke
selv offentliggøre noget fra dagbogen på en hjemmeside uden
tilladelse fra forlaget.

Han/du har selvfølgelig samme citatret som alle andre i
henhold til Ophavsretslovens §§ 22 og 23.
Ophavsretsloven:

Det vil sikkert være en god ide at tjekke forlagsaftalen, og
hvis distributionsretten er overdraget (hvilken den ganske
givet er), så kontakte forlaget for at høre, hvad de siger.
Hvis de betragter hjemmesiden som reklame, er der måske
ingen problemer med offentliggørelsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 13-05-08 12:20

> Bo Mørch Mogensen skrev:

Hej Kim :)

> [...]
> distributionsretten overdraget, må han ikke selv offentliggøre noget fra
> dagbogen på en hjemmeside uden tilladelse fra forlaget.

Det må han næsten have ...

> Han/du har selvfølgelig samme citatret som alle andre i henhold til
> Ophavsretslovens §§ 22 og 23.

jeg har googlet den men kan ikke lige finde ud af hvor meget man må citere
http://www.google.dk/search?hl=da&lr=lang_da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Ophavsretslovens+%C2%A7%C2%A7+22+og+23+citatret&spell=1

men jeg vil tro der er i mellem 5 og 8 % - ved du hvad den er ?

> Ophavsretsloven:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12014

ok

> [...]
> kontakte forlaget for at høre, hvad de siger. Hvis de betragter
> hjemmesiden som reklame, er der måske ingen problemer med

Problemet er at jeg ikke kan se hvem forlaget er men der står
C statens museum for kunst så , mon ikke det er dem ?

jeg har skrevet sammen med Erwin Neutzsky Wulff om det sammen problem for et
par år siden
mht. bøgerne okkultisme og magi , som jeg forslog at jeg ville ligge på www
som pdf filer efter som de er udsolgt og ikke bliver genoptrykt
Erwin synes det var en go ide men forlaget skulle give sin velsignelse så
jeg skrev til forlaget der dog aldrig lod høre fra sig også fik jeg ikke
gjort mere ved det ...Eva Graungaard har en bog om akupunktur som hun gerne
vil have på som heller ikke længer er i handlen osv.

Hun har så skrevet en bog mere der endnu ikke er sendt til forlaget som jeg
har manuskriptet til , men den kan jeg well bare ligge på som jeg vil !

Det hele er lidt kringlet Erwin vil være på det rene med sit forlag - hvor
Eva og Jørgen reelt vil skide dem en hat fuld fordi de har penge og succes
nok , mig kan de sagsøge fra nu af og til kingdom come alle mine værdier
står i andres navne så det sker der ikke noget ved - men det er nu en gang
mest praktisk at der er styr på sagerne både juridisk og etisk ...

Mv.
Bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-05-08 13:01

Bo Mørch Mogensen skrev:

> [...]
> men jeg vil tro der er i mellem 5 og 8 % - ved du hvad den er ?

Der er ikke nogen faste grænser. Men jeg vil tro, at det, du
har lavet, er langt over grænsen. Bemærk, at billederne er
et særskilt problem, fordi et billede ikke er et citat, og
fordi fotografen har minimum 50 års beskyttelse på billederne.

> Problemet er at jeg ikke kan se hvem forlaget er men der står
> C statens museum for kunst så , mon ikke det er dem ?

Det kan være. Men din onkel må vide det helt sikkert.

> [...]
> mht. bøgerne okkultisme og magi , som jeg forslog at jeg ville ligge på www
> som pdf filer efter som de er udsolgt og ikke bliver genoptrykt

I min forlagsaftale udløber overdragelsen af
distributionsretten, hvis et værk ikke genoptrykkes inden
for en vis tidsperiode. Jeg kan forestille mig, at det er en
normal klausul, men det fremgår selvfølgelig af Wulffs
forlagsaftale.

> Eva Graungaard har en bog om akupunktur som hun gerne
> vil have på som heller ikke længer er i handlen osv.

Ditto.

> Hun har så skrevet en bog mere der endnu ikke er sendt til forlaget som jeg
> har manuskriptet til , men den kan jeg well bare ligge på som jeg vil !

Medmindre hun har indgået en aftale, der dækker alle hendes
værker, så kan hun sikkert selv bestemme over den den
ikke-udsendte bog. Men /du/ kan ikke bare lægge den på, som
du vil. Det er hende, der bestemmer, ikke dig. Og i skal
begge være opmærksomme på, at hvis hun senere laver en
forlagsaftale, så kan der komme problemer, medmindre
udgivelsen på nettet inkluderes i aftalen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-05-08 19:33

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> et værk ikke genoptrykkes inden for en vis tidsperiode. Jeg kan
> forestille mig, at det er en normal klausul, men det fremgår

Et andet relevant aspekt er vel om forlagets (aftalte) publiceringsret
omfatter digitale udgaver af bogen?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-08 18:11

per christoffersen wrote:

> Der er jo så også lige denne paragraf i OHL (Om overdragele af
> rettigheder): § 54. Erhververen har pligt til at udnytte værket.
> Ophavsmanden kan hæve aftalen, hvis erhververen ikke har udnyttet værket
> inden en rimelig tid eller senest inden 5 år efter det tidspunkt, hvor
> aftalen er opfyldt fra ophavsmandens side.
>
> Den kan dog fraviges i aftalen.

I dette tilfælde er det en bog som er udgivet men nu er out-of-print. Så
har erhververen vel udnyttet værket i OHLs forstand?

--
Jesper Lund