Spørgsmål om speget huskøb/salg
Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-05-08 21:56

Min svigormor er oppe i årene og ejer et gældfrit sommerhus (ejer også selv
grunden). Men nu er hun blevet for svagelig til at kunne bebo det og ønsker
at sælge.

Selve huset er et gammelt, hjemmeflikket træhus, som eferhånden lader rigtig
meget tilbage at ønske (meget skæve gulve, ulovlige elinstallationer,
råddent træ o.m.a.) - de fleste almindelige købere ville straks lade det
rive ned og opføre et nyt i på grunden i stedet (grunden ligger meget
attraktivt). Svigermor har ejet huset, siden det blev bygget (af svigerfar,
som forlængst er død).

Svigermor vil meget gerne sælge huset til sit barnebarn, som er meget
interesseret i at købe og beholde huset (i hvert fald i en årrække).
Barnebarnet (på ca. 30 år) ved alt om husets stand og er helt på det rene
med det.

Svigermor har haft to uafhængige ejendomsmælgere til at lave
salgsopstilling, og de mener begge, at hus og grund tilsammen kan sælges til
kontantværdi på 800.000 - 900.000 kr. Af hensyn husets dårlige stand og
ulovlige elinstallationer mm. anbefaler de dog, at det i salgskontrakten
anføres, at huset købes til nedrivning, så svigermor ikke efterfølgende kan
drages til ansvar for installationer og andre mangler. Også dette er
barnebarnet helt på det rene med.

Barnebarnet kan (og vil) økonomisk strække sig til at give 800.000 kr. for
herligheden, hvilket svigermor er absolut indforstået med.

Problem: Den seneste offentlige ejendomsvurdering er opgjort til 1.1 mio.
kroner (steget fra 700.000 på et år) - men denne vurdering står slet ikke i
forhold til husets dårlige stand. Vurderingen er administrativ, og
formodentlig blevet til på baggrund af gennemsnitskvadratmeterpris i
pågældende område, den generelle prisudvekling osv. Der har aldrig været
vurderingsmænd ude at se på ejendommen.

Spørgsmål:

1) Er der risiko for, at barnebarnet kommer til at betale skat af det han
'sparer' i forhold til den offentlige vurdering?

2) Hvis ja til 1, *hvor* meget under offentlig vurdering må svigermor sælge
huset til, uden det får negative økonomiske følger for barnebarnet?

3) Har hun mulighed for at få huset nedvurderet, så den offentlige vurdering
i højere grad står mål med ejendommens reelle handelsværdi (f.eks. med
baggrund i de to mægleres salgsvurderinger)?

4) Hvordan bør svigermor i øvrigt forholde sig?

-Martin.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-05-08 00:49

Martin Christiansen skrev:
> [...]
> baggrund i de to mægleres salgsvurderinger)?
>
> 4) Hvordan bør svigermor i øvrigt forholde sig?

Ad 1. Ja

Ad 2. Som en tommelfingerregel accepteres familiehandler til 15 % under
offentlig vurdering.

Ad 3. Det lyder som om det ville være en god idé at klage over vurderingen.

Ad 4. Svigermødre bør altid forholde sig roligt

--
Niels