Flerkoneri / Bigami !
Fra : Per

Dato : 10-05-08 19:24

Hej Ng !

Nu er sagen om den irakiske tolk med 2 koner nævnt igen i radioavisen - han
vil gå til domstolene fordi han ikke vil skilles fra en af konerne....

Men hvornår er der tale om bigami.

Mange muslimer er muslimsk gift, hvilket ikke nødvendigvis er det samme som
at være juridisk gift i dansk forstand. De er således gift efter muslimsk
tradition, men ægteskabet er ikke gyldigt i DK.

Er det så bigami alligevel, hvis de er gift med flere koner, selvom DK ikke
accepterer ægteskabene som værende juridiske bindende.

Findes der forskellige måder at blive muslimsk gift på ?

Altså: er den ene måde gyldig i DK hvorimod den anden ikke er ?

Mvh. Per

Fra : Bjarne

Dato : 10-05-08 20:36

Per skrev:
> [...]
>
> Findes der forskellige måder at blive muslimsk gift på ?
>
> Altså: er den ene måde gyldig i DK hvorimod den anden ikke er ?

Juridisk kan man være gift eller ugift i Danmark - jeg kender ikke til
flere måder.
Man kunne vælge den administrative løsning, helt at lade være med at
anerkende de pågældende som gift, fordi ægteskabet ikke er lovligt. Det
ville betyde, at de blev ligestillet med alle andre ugifte og at deres
religion og andre kulturelle forhold var en privatsag. Og at han ikke
ville kunne søge skilsmisse, da han slet ikke var lovligt gift.
Og at han kunne gifte sig lovligt med den ene i Danmark.

Imidlertid ville dette nok konflikte med ønsket om familiesammenføring
til en mand, der af sine landsmænd betragtes som værnemager i et land,
hvor menneskeliv er i lav kurs. Der er ganske meget politik og mediemagt
i den sag.

Den anden løsning ville være at indlede en straffesag mod den pågældende
for bigami. Det ville dog være det samme som at anerkende, at der
faktisk er tale om ægteskab. Men ikke nødvendigvis det samme som at man
kunne ophæve det?

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-05-08 20:13

Bjarne wrote:
[...]
> [...]
> for bigami. Det ville dog være det samme som at anerkende, at der
> faktisk er tale om ægteskab. Men ikke nødvendigvis det samme som at man

Har europæisk lovgivning mod bigami ikke også oprindeligt handlet om at
beskytte kvinder mod løgnagtige mænd, altså gifte mænd der påstår at
være ugifte og derefter indgår 2. ægteskab?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Broegger

Dato : 13-05-08 20:58

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> skrev

> [...]
> at beskytte kvinder mod løgnagtige mænd, altså gifte mænd der påstår
> at være ugifte og derefter indgår 2. ægteskab?

I bund og grund er den største straf for bigami vel at man får flere
svigermødre!

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-08 12:40

Broegger wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> skrev
>
> I bund og grund er den største straf for bigami vel at man får flere
> svigermødre!

Du kan slet ikke se, at det med tidligere tiders seksual-"moral" har
været et alvorligt problem for kvinder, at mænd har indgået ugyldige med
dem?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org