Ophavsret til priser
Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 09-05-08 06:46

Desværre blev byggevarepriser.dk ikke til noget
http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/1637.aspx.

Jeg kom til at tænke på, om det er tilladt at oprette en offentligt
tilgængelig prisdatabase. Altså i stil med benzinpriser.dk, hvor
forskellige observatører noterer priser og lægger dem ind i en database.
Kan Silvan, XL etc. forhindre, at man skriver hvad deres priser er på en
given vare på et givet tidspunkt?

Mvh. Kjeld

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-08 08:07

"Kjeld Borch Egevang" <kjeldSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige observatører noterer priser og lægger dem ind i en database.
> Kan Silvan, XL etc. forhindre, at man skriver hvad deres priser er på en

Det tror jeg ikke de kan forhindre, - jeg kan ikke lige se, hvad der skulle
stå i vejen for det.
En pris er ikke et værk i sig selv, og kan derfor feks. ikke opnå ophavsret.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre love, der skulle give en
beskyttelse mod spredning af prisoplysninger.
Det er da også ret almindeligt at den slags sker, - feks. på benzinpriser.dk
som du nævner og i forskellige anmeldelser/markedsoversigter i dagspressen
og andre steder.

/Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-08 10:51

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> som du nævner og i forskellige anmeldelser/markedsoversigter i dagspressen

Hvordan er byggefirmaerne beskyttet mod spredning af ukorrekte
prisoplysninger?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 09-05-08 08:38

"Kjeld Borch Egevang" skrev

> [...]
> forskellige observatører noterer priser og lægger dem ind i en database.
> Kan Silvan, XL etc. forhindre, at man skriver hvad deres priser er på en

Nej, men der er stor forskel på bensin og byggevarepriser.
Der er 3 brændstofpriser angivet på et stort skilt foran
tankstationen, det er nemt for nogle observatører at sms'se dem ind.
Byggemarkederne har flere tusinde varenumre det er stort set håbløst at
holde sig opdateret med dem.
Byggemarkederne kan jo vælge at ændre priser på udvalgte varer lige så snart
de er på siden.
Angiver man forkerte priser i stor stil, er siden dels værdiløs, og er et
nemt offer for byggemarkedets jurister.

Der var en tråd for 3 år siden om det samme.

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/d58cf3fa42476bae/aee007f4cd44d65d?hl=da&lnk=gst&q=offentligg%C3%B8relse+af+priser+p%C3%A5+nettet#aee007f4cd44d65d

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-05-08 10:59

> [...]
> tankstationen, det er nemt for nogle observatører at sms'se dem ind.
> Byggemarkederne har flere tusinde varenumre det er stort set håbløst at

Det er en praktisk problematik og ikke en juridisk.

> Byggemarkederne kan jo vælge at ændre priser på udvalgte varer lige så
> snart de er på siden.

Det samme kan benzinselskaberne. Benzinpriser ændres ovenikøbet meget ofte.

> Angiver man forkerte priser i stor stil, er siden dels værdiløs, og er et
> nemt offer for byggemarkedets jurister.

Det er svært at få problemer, hvis man angiver hvornår prisen er indhentet.
Det er en faktuel oplysning, som der ikke kan indvendes noget imod.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 09-05-08 17:07

Per Christoffersen skrev:

> Det er svært at få problemer, hvis man angiver hvornår prisen er indhentet.
> Det er en faktuel oplysning, som der ikke kan indvendes noget imod.

Hvis fremmede kan indhente priser ukontrolleret og lægge dem på siden,
er oplysningen ikke nødvendigvis altid korrekt.Hvem har så ansvaret,
hvis der står, at Våd & Kåd er dyrere end Byggehus, og det ikke passer?
Kjeld med hjemmesiden eller gæsten Svend Bent med kommunebibliotekets
IP-adresse?

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 10-05-08 14:08

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis fremmede kan indhente priser ukontrolleret og lægge dem på siden, er
> oplysningen ikke nødvendigvis altid korrekt.Hvem har så ansvaret, hvis der
> står, at Våd & Kåd er dyrere end Byggehus, og det ikke passer?

På hvilken måde mener du 'ansvaret'?
Det praktiske organisatoriske ansvar tilfalder selvfølgelig den, som har
lavet fejlen, men i juridisk forstand er det svært at tale om et ansvar,
fordi der ikke er en bestemmelse om, at nogen skal have ansvaret for et
website.

Hvis du mener om nogen kan pådrage sig et erstatningsansvar, så anser jeg
det for meget usandsynligt, at det skulle kunne ske.
Der er tale om videregivelse af en oplysning, at nogen på et bestemt
tidspunkt mener at have set en vare til en bestemt pris. Det er meget svært
at se, hvilken form for erstatningsansvar man skulle kunne pådrage sig, hvis
oplysningen viser sig ikke at være korrekt.

/Per

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 09-05-08 17:36

alexbo wrote:
> Der var en tråd for 3 år siden om det samme.

> [...]

Tak for linken til den gamle tråd. Jeg vil vove at gå videre med at lave
en prissammenligningsdatabase.

Mvh. Kjeld

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-05-08 17:15

Bjarne wrote:

> [...]
> hvis der står, at Våd & Kåd er dyrere end Byggehus, og det ikke passer?
> Kjeld med hjemmesiden eller gæsten Svend Bent med kommunebibliotekets

Ansvaret for hvad? At priserne skulle have ændret sig i mellemtiden,
eller at der er sket en fejl i processen med at indsamle priser, eller
noget helt tredje? Du vælger selv om du vil stole på en sådan side eller
selv rende i de forskellige byggemarkeder for at tjekke prisen.

Hvis en avis skriver at DMI forventer sol i morgen, er der heller ikke
nogen som har et juridisk ansvar hvis der bliver snestorm.

--
Jesper Lund