Er det lovligt at downloade tv serier fra ~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 07-05-08 13:47

Hejsa

Jeg kom lige til at snakke med en kollega, om det er lovligt at hente f.eks
"According To Jim" afsnit i HD kvalitet fra nettet?

Det er jo en serie der vises på dansk tv, og som jeg frit kan optage som jeg
har lyst.

Hvad siger i, er der forskel fordi den hentes i HD kvali fra nettet, og ikke
sendes i HD i Danmark ?

Mvh
Jacob

Fra : Per

Dato : 07-05-08 15:38

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> som jeg har lyst.
>
> Hvad siger i, er der forskel fordi den hentes i HD kvali fra nettet,

Læs tråden fra 04-05-08 ikke ulovligt at se nye biograffilm fra nettet.
Du skal bare sørge for at filmen strames og ikke downloades så er det fuldt
lovligt - ellers ikke !?

Ikke at jeg fatter at der skulle være forskel - og jeg tvivler på at det
holder i en retssag, men indtil da er det fuldt lovligt med stream jf. en
åbenbart anerkendt advokat.

mvh. Per

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 07-05-08 15:58

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Læs tråden fra 04-05-08 ikke ulovligt at se nye biograffilm fra nettet.
> Du skal bare sørge for at filmen strames og ikke downloades så er det
> fuldt lovligt - ellers ikke !?

Heller ikke selvom det er serier man ikke skal betale (ud over
licens/kabeltv) penge for ? Jeg kan ikke se at det skulle gøre den store
forskel om jeg selv optager serien på min optager, eller om jeg henter den
fra en anden der har optaget den med hans optager ?

Film forstår jeg, for dem skal man enten købe/leje/eller betale biffen for
at se, eller vente med at se dem til de er tilpads gamle til at de kommer på
tv som man betaler et abb for.

Mvh
Jacob

Fra : Per

Dato : 07-05-08 16:09

Jacob Rungwald wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
>
> Heller ikke selvom det er serier man ikke skal betale (ud over
> licens/kabeltv) penge for ?

Nej - det er samme regler.

Jeg kan ikke se at det skulle gøre den
> store forskel om jeg selv optager serien på min optager, eller om jeg
> henter den fra en anden der har optaget den med hans optager ?

Der er ikke forskel i produktet, men måden det er gjort på.

Du kan se på købe dvd´er i starten, at de ikke må kopieres, distribueres
eller vises i offentlige forsamlinger, selvom det er serier, der har gået
("gratis") i fjernsynet. Fx. Klovn, Anni Pihl mv., hvor alle og enhver kan
og må optage dem til eget brug.

Ja - det er mærkelige regler.

mvh. Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-05-08 18:55

Per skrev:
> [...]
>
> Ikke at jeg fatter at der skulle være forskel - og jeg tvivler på at det
> holder i en retssag, men indtil da er det fuldt lovligt med stream jf.

Jeg stiller mig foreløbig MEGET tvivlende overfor udlægningen i
computerworld - advokat eller ej, jeg mener hans tolkning er forkert.

Streamingen sker fra et ulovligt forlæg (en ulovlig kopi på en server),
det er vi alle sammen enige om.

Selv *hvis* der var tale om en "lovlig kopi", fremstillet med hjemmel i
ophavsretslovens §12, så lyder §12, stk. 1 sådan her:

"§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke
sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde."

Altså - værket må ikke udnyttes på anden måde, ejheller til streaming -
men bemærk at §12 ikke kun taler om, at *fremstilleren af kopien* ikke
må udnytte den.
Næh, *kopien* må ikke udnyttes - af *nogen* - heller ikke dem, der
streamer den ned.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Morten

Dato : 07-05-08 16:39

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger i, er der forskel fordi den hentes i HD kvali fra nettet, og
ikke
> sendes i HD i Danmark ?

Jeg vil også sige no-go, for ellers skulle du jo i princippet måtte hente
alle film i DVD kvalitet, hvis de blot et eller andet sted på kloden har
været sendt på TV ... da du jo bare kunne have haft optaget den der ..

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-05-08 22:34

Jesper Brock wrote:

> [...]
> fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke
> sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden

Vi taler om lovligheden for den person som *ser* eksempelvis YouTube
videoen med Rambo IV. Denne person fremstiller ikke en kopi, aller højst
en temporær kopi (i RAM eller fordi YouTube bruger progressiv download i
stedet for streaming) som efter min mening vil falde ind under §11a (i
bemærkningerne til OHL §11a nævnes webbrowsing som en aktivitet der altid
vil være lovlig incl temporære kopier, uanset om du ser på ophavsretsligt
krænkende sider eller ej). Se eventuelt mit indlæg i tråden "ikke
ulovligt at se nye biograffilm fra nettet", hvor de relevante dele af
bemærkningerne er citeret.

> [...]
> må udnytte den.
> Næh, *kopien* må ikke udnyttes - af *nogen* - heller ikke dem, der

§12 regulerer den som fremstiller kopien. Du må eksempelvis ikke optage
en TV udsendelse på din DVD opgaver (digital kopi) og give kopi til mig.
Men jeg overtræder ikke OHL ved at modtage kopien og afspille den i mit
private hjem, da disse handlinger falder uden for OHL. Det er først når
jeg fremstiller kopier (af den ulovlige kopi) af fælden klapper.

--
Jesper Lund