Køb af andelsbolig til barnebarn
Fra : Kert Rats

Dato : 07-05-08 11:45

Hej alle

Et barnebarn i min familie skal købe en andelslejlighed, men har ikke helt
penge nok til købet. Derfor har vi i familien besluttet at hjælpe med
stakaterne. Os gamle har villaer med en betragtelig friværdi, som vi agter
at frigive til køb af andelsbolig til barnebarnet.

Men kan vi bare optage et realkreditlån og finansiere købet af andelsboligen
for pengene fra realkreditlånet?

Er det bedst, at vi gamle køber andelsboligen, som så kan bebos af
barnebarnet?

Er der skattetekniske spørgsmål ved at lade barnebarnet bo i en af os gamle
købt andelsbolig?

Kan vi gamle overføre pengene fra lånet til barnebarnet, som så for de penge
selv kan købe andelsboligen?

Spørgsmålene er mange - og måske lidt ukvalificerede, for jeg og den øvrige
folk af metusalemmer har ikke ret godt fod på køb af andelsboliger.

Vi har kikket forskellige steder på nettet, bl.a. på
http://www.familieadvokaten.dk/forside.asp. Men informationerne her er
sparsomme - medmindre man køber de juridiske dokumenter. Og hvilke skal vi
købe/fravælge? Hvis vi skal have syn for sagen, så kommer vi nok til at købe
en masse dokumenter samt at bruge en hulens masse tid på at gennemlæse dem -
og ikke mindst at forstå dem!

Derfor: Kan nogen her i den gode jura-gruppe hjælpe os med at finde hoved og
hale i sagen?

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer - og på forhånd mange tak.

Venligst

Kert Rats

-----------------
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-05-08 12:42

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> writes:

> Kan vi gamle overføre pengene fra lånet til barnebarnet, som så for de penge
> selv kan købe andelsboligen?

Umiddelbart nej. I hvert fald ikke nok til at barnebarnet kan købe en
andelsbolig, med mindre altså den er meget, meget billig. :)

Men hver bedsteforælder må skattefrit give barnebarnet 56.800 kroner
om året, altså 113.600 kroner i alt. Hvis I giver barnebarnet det
beløb nu og så låner ham resten som et rentefrit familielån uden
afdrag kan I over en periode på nogle år give ham andelsboligen ved at
nedskrive lånet med en skattefri gave hvert år. Kriteriet for at
oprettet et rentefrit familielån uden at skulle betale skat osv. af
det, er at der skal stå i låneaftalen, at restbeløbet kan kræves
indfries øjeblikkeligt.

Jeg håber det gav mening. Ellers prøv at søg på rentefrit familielån
på Google.

Mvh Trine

Fra : Henning

Dato : 07-05-08 14:49

>Er det bedst, at vi gamle køber andelsboligen, som så kan bebos af
>barnebarnet?

Det tillades formodentlig ikke af foreningens vedtæger, idet I reelt
er ude i fremleje af lejligheden.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-05-08 15:04

> Et barnebarn i min familie skal købe en andelslejlighed, men har ikke helt
> penge nok til købet.

Den absolut nemmeste metode - der også holder skattemæssigt og i forhold til
vedtægterne i en typisk andelsboligforening er ganske enkel. Barnebarnet
køber selv boligen og har han ikke pengene må han låne.

Det er ikke meget dyrere at låne med sikkerhed i en andelsbolig end med
sikkerhed i et hus. Skulle barnebarnet slet ikke kunne optage et lån på
fornuftige vilkår kan i evt kautinere for ham. Der er heller ikke noget i
vejen med at han låner pengene af jer. Der skal laves et gældsbrev der skal
leve op til nogle krav for at skat kan akceptere det. Primært at hvis renten
er under markedsrenten (f.eks 0) skal lånet kunne opsiges med kort varsel

Så kan i jo hvert år forære ham en "passende" gave under skattegrænsen. I
må endelig ikke forpligtige jer til at gøre det hvert år ... Pengene kan han
vælge at bruge til at nedbringe gælden - enten til jer eller hvem han nu har
lånt pengene af

/A

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 07-05-08 16:43

Efter mange tanker skrev Kert Rats:
> [...]
> hale i sagen?
>

> Jeg glæder mig meget til at høre fra jer - og på forhånd mange tak.

Lån barnebarnet pengene.
Opret et pantebrev ( nu kan man tage pant i andele)
Man kan så vælge at lade pantet være afdrags og rentefrit, og lægge det
tilside, med en vedhæftet seddel til brug for en senere behandling i
skifteretten
Dette råd har jeg fået både ved bankrådgiver, revisor, samt advokat, så
regner med at den holder i længden.
Mvh
Niels

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-05-08 22:40

Kert Rats wrote:

> [...]
>
> Men kan vi bare optage et realkreditlån og finansiere købet af
> andelsboligen for pengene fra realkreditlånet?

Du kan frit disponere over låneprovenuet fra realkreditlån i dit eget
hus, herunder udlåne pengene rentefrit og afdragsfrit til dit barnebarn
(af skattemæssige årsager bør der indføjes en passus om at kreditor kan
opsige lånet med 14 dages varsel).

--
Jesper Lund