En nød
Fra : Broegger

Dato : 07-05-08 09:02

Hej

Hvis en frivillig leder i en børne/ungdomsorganisation, efter gentagne
gange at have bedt om ro fra en dreng, kommer til at give ham et let slag
oven på hovedet for at få opmærksomhed og forældrene så rejser en anklage
for vold mod den pågældende leder. Hvilke paragraffer er vi oppe mod og
ved i om der der sager af lign karakter der har ført til domsfældelse? I
følge politiet har de anbefalet moderen ikke at rejse anklagen men at
lukke denne sag i mindelighed.

Vi taler om et let slag givet i den hensigt at få opmærksomhed fra et
barn der har damp og er specifikt udviklingsforstyrret. Moderen har selv
på et tidspunkt sagt at man skal tage ham i armen for at få kontakten,
men i en oprevet situation blev det til et lille "dap". Resten af tiden
til aktiviteten forløb uden problemer.
Lederen indså at det vedkommende havde gjort var forkert og ringede samme
aften til moderen og beklagede og undskyldte det skete. Dette accepterede
moderen men valgte 2 dage senere at anmelde det alligevel.

Har det betydning at der er lavet et forlig ved et møde hvor moderen
skriver under på at hun frafalder. Hun vil alligevel opretholde anklagen.

Jeg håber i kan give mig lidt oplysning i denne sag.

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Fra : Holst

Dato : 07-05-08 09:08

Broegger wrote:

> Jeg håber i kan give mig lidt oplysning i denne sag.

Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg vil anbefale dig at kontakte den
pågældende børn/ungdomsorganisations hovedkontor. De kan forhåbentlig
give jer den vejledning, I har behov for.

Fra : Broegger

Dato : 07-05-08 09:13

Holst <newsfeb08@shelter.dk> skrev news:48216367$0$56781
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg vil anbefale dig at kontakte den
> pågældende børn/ungdomsorganisations hovedkontor. De kan forhåbentlig
> give jer den vejledning, I har behov for.

Nope! Er prøvet. De støtter os men kan ikke gøre meget andet!

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 09:37

"Broegger" skrev i meddelelsen...
> [...]
> på et tidspunkt sagt at man skal tage ham i armen for at få kontakten,
> men i en oprevet situation blev det til et lille "dap".

[OT]

Uden at prædike vil jeg blot bemærke, at det virker som en ihensigtsmæssig
foranstaltning, at en - tilsyneladende - uuddannet person tager vare om
fritidsaktiviteter for et barn med en diagnosticeret udviklingsforstyrrelse.

Eller sagt på en anden måde: Jeg kan godt forstå, at reaktionen kan ske som
den gjorde, men det burde aldrig have været en frivillig (læs: ikke
specialuddannet) der var leder for et sådant barn. Det kræver specialviden
og også gerne lang erfaring, at håndtere et barn med en sådan
udviklingsforstyrrelse.

[/OT]

Jeg tror jeg ville prøve at holde et møde med moderen igen, og foreslå endnu
engang at sagen trækkes tilbage, idet moderen jo selv - direkte eller
indirekte - har tilladt en frivillig - og dermed sandsynligvis også
uuddannet - person at tage vare på hendes barn i en aktivitets-sammenhæng.
Når hun har gjort det, må hun også være klar over risikoen for en uheldig
reaktion som den skete.

/Nick

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 09:41

"Nick" <som er super-sej> skrev i meddelelsen...
> Uden at prædike vil jeg blot bemærke, at det virker som en ihensigtsmæssig
> foranstaltning,

Hov, der skulle selvfølgelig stå "uhensigtsmæssig"...

/Nick

Fra : Broegger

Dato : 07-05-08 09:43

"Nick" <som er super-sej> skrev

> [...]
> ikke specialuddannet) der var leder for et sådant barn. Det kræver
> specialviden og også gerne lang erfaring, at håndtere et barn med en

Fremover har vi også betinget os at drengen følges af en professionel når
han kommer. Og vores tollerancetærskel er nok også flyttet en del ned.

Er prøvet, men vi prøver igen.

Fra : Holst

Dato : 07-05-08 09:48

Nick wrote:

> [...]
> fritidsaktiviteter for et barn med en diagnosticeret udviklingsforstyrrelse.

Det finder sted over hele landet, at frivillige ledere i
idrætsforeninger, spejdergrupper og lignende har børn i gruppen, som har
et eller andet handicap uden at lederne er specielt påklædt til at
håndtere sådanne børn.

Navnlig børn med ADHD ser man mange steder, idet disse er forholdsvis
velintegrerede i de almindelige skoler.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 10:36

"Holst" skrev i meddelelsen...
> Navnlig børn med ADHD ser man mange steder, idet disse er forholdsvis
> velintegrerede i de almindelige skoler.

De vil ofte være i en psykiatrisk behandling (læs: medicinering) for at
kunne indgå i en alm. skolesammenhæng.

Men at de varetages ifbm. fritidsaktiviteter af uuddannet personale gøres
ikke bedre af, at det sker ofte.. Selvfølgelig ville medarbejderen ikke
barnet noget ondt, med en "lussing", men medarbejderen er nok ikke klar over
den psokologiske eftervirkning det kan have på barnet. Vi taler er jo ikke
om et alm. barn - men om et barn med en udviklingsforstyrrelse.

/Nick

Fra : Holst

Dato : 07-05-08 10:45

Nick wrote:

> De vil ofte være i en psykiatrisk behandling (læs: medicinering) for at
> kunne indgå i en alm. skolesammenhæng.

Ja, rigtig mange af dem er på Ritalin eller Concerta, og det gør helt
sikkert samværet med disse mennesker meget nememre, både for dem selv og
andre.

> [...]
> den psokologiske eftervirkning det kan have på barnet. Vi taler er jo ikke
> om et alm. barn - men om et barn med en udviklingsforstyrrelse.

Det er jo ikke bare i forbindelse med fritidsaktiviteter. Det er også de
færreste folkeskolelærer, SFO-pædagoger og -pædagogmedhjælpere og
lignende som har noget nævneværdigt kendskab til disse børns handicap.

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-08 10:47

Broegger skrev:
> [...]
> oven på hovedet for at få opmærksomhed og forældrene så rejser en anklage

Jeg hæfter mig ved, at lederen har slået drengen for at få opmærksomhed.
Det er afgjort ikke nogen acceptabel grund til slag mod drengens hoved.
Hvis drengen f.eks. havde været ved at gøre skade på andre, kunne man
måske i nogen grad have undskyldt slaget med nødværge, men manglende
opmærksomhed berettiger ikke til vold.

I en sådan situation vil lederen naturligvis i egen interesse hævde, at
det var et "let slag", og det er jo muligt, at han har ret, men hvad kan
bevises? hvad siger vidnerne?

Hvis han kun har strejfet drengens hår let, er der næppe nogen, der vil
gøre noget ved det.

Hvis han har slået hårdt til, er det en klar voldssag.

Sagen må ligge et sted derimellem.

Bjarne

Fra : Broegger

Dato : 07-05-08 11:47

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev

> [...]
> andre, kunne man måske i nogen grad have undskyldt slaget med
> nødværge, men manglende opmærksomhed berettiger ikke til vold.

Lige en rettelse. Det er det man kan kalde en "nød" altså samme bevægelse
som når man banker på en dør, bare oven i hovedet. Kunne lige så godt
have været på skulderen. Men enig, det er ikke acceptabelt.

> [...]
> vil gøre noget ved det.
>
> Hvis han har slået hårdt til, er det en klar voldssag.

Enig.

> Sagen må ligge et sted derimellem.

Det tror jeg du har ret i. Men nu kender jeg pågældende, og er der noget
jeg ikke kan koble til vedkommende er det vold. Det her har klart været i
afmagt og for at få hul igennem så man kunne komme videre med mere
konstruktive aktiviteter. Det skal også siges at barnet ikke græd.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 12:23

> [...]
> afmagt og for at få hul igennem så man kunne komme videre med mere
> konstruktive aktiviteter. Det skal også siges at barnet ikke græd.

Det har sikkert været af en god mening, men det ændrer ikke på at det er
totalt uacceptabelt og helt hen i vejret i forhold til et barn med den type
problematikker som er beskrevet. Det gør faktisk langt mere skade end gavn.

Alligevel vil jeg mene, at moderen bør trække sig.

/Nick

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-08 12:36

Broegger skrev:

> [...]
> afmagt og for at få hul igennem så man kunne komme videre med mere
> konstruktive aktiviteter. Det skal også siges at barnet ikke græd.

Jeg taler ikke om grov vold, men det er mere end en acceptabel berøring
og mindre end grov vold. Det er over grænsen for det
acceptable/tilladte, men spørgsmålet er, om retten efter at have hørt
vidner ville taksere det som vold.

Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-05-08 20:19

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in

> [...]
> berøring og mindre end grov vold. Det er over grænsen for det
> acceptable/tilladte, men spørgsmålet er, om retten efter at have hørt

Jeg aner intet om emnet, men fik blot den tanke at det måske er en
skærpende omstændighed at barnet har været i lederens varetægt?

Fra : Kim2000

Dato : 07-05-08 14:27

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> aften til moderen og beklagede og undskyldte det skete. Dette accepterede
> moderen men valgte 2 dage senere at anmelde det alligevel.

Det er det typiske, lederen ringer, moderen tænker, "hva' fan det har vi
sguda gjort hundrede gange" og tænker ikke mere over det, for hun fortæller
det til en eller anden pædagogstuderende, der fortæller hende at det er en
_overgreb_ og så ruller lavinen. Tossehumanismen længe leve. Familien må
opdrage sit barn, så var situationen ikke opstået.

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-08 14:36

Kim2000 skrev:
> [...]
> _overgreb_ og så ruller lavinen. Tossehumanismen længe leve. Familien må
> opdrage sit barn, så var situationen ikke opstået.

Det eneste typiske er din måde at lufte fordomme om ting du ikke ved
noget om.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-08 15:32

Kim2000 skrev:

> _overgreb_ og så ruller lavinen. Tossehumanismen længe leve. Familien må
> opdrage sit barn, så var situationen ikke opstået.

Og hvis du var blevet ordentligt opdraget, ville du ikke skrive
så meget sludder i juragruppen.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 17:52

"Kim2000" skrev i meddelelsen...
> Familien må opdrage sit barn, så var situationen ikke opstået.

Jeg venter nu i spænding på, at høre din opskrift på "opdragelse" af et
udviklingsfortyrret barn, således at det ikke udviser de diagnosticerede
ADHD-symptomer.

Der er nok mange der gerne vil høre din revolutionerende metode.

Faktisk kan du risikere at få en pris. Blive berømt. Få dit billede i en
avis.

/Nick

Fra : Newt Bridges

Dato : 01-06-08 22:49

On 2008-05-07 10:02:17 +0200, Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> said:
> Har det betydning at der er lavet et forlig ved et møde hvor moderen
> skriver under på at hun frafalder. Hun vil alligevel opretholde anklagen.

Jeg hæfter mig lidt ved denne sætning. Det virker somom
lederen/foreningen selv har eskaleret sagen ret markant, ved at bede
moderen skrive ud på noget sådant.

Lederens handling har måske været en konsekvens af "naturlig
frustration", og burde nok kunne være blevet løst i mindelighed. Men
jeg kan godt forstå at moderen bliver bekymret over hvor voldsomt det
egentligt har været, hvis hun er blevet kaldt til et møde og har fået
forelagt et sådant papir.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Broegger

Dato : 04-06-08 10:52

Newt Bridges <nospam@invalid.invalid> skrev

> [...]
> jeg kan godt forstå at moderen bliver bekymret over hvor voldsomt det
> egentligt har været, hvis hun er blevet kaldt til et møde og har fået

Det var moderen der bad om mødet. På mødet sagde moderen at hun ville
frafalde. Lederen bad om at få det på skrift. Moderen formulerede helt
selv papiret og skrev det under. Efterfølgende har moderen så ombestemt
sig.

Men der er lige faldet en afgørelse i en lignende sag.
http://jp.dk/indland/krimi/article1356940.ece