Må man bakke i ensrettet gade?
Fra : Henning

Dato : 05-05-08 14:22

Må jeg, hvis jeg er kommet for langt i en ensrettet gade, bakke i min
bil for at komme tilbage, eller udløser det et klip i kortet for at
køre mod ensretningen?

Fra : K*N

Dato : 05-05-08 14:24

"Henning" < @> wrote in message
> Må jeg, hvis jeg er kommet for langt i en ensrettet gade, bakke i min
> bil for at komme tilbage, eller udløser det et klip i kortet for at
> køre mod ensretningen?

Gaden er lige ensrettet uanset hvad du definerer som frem eller tilbage. Du
må ikke bakke hvis der er ensrettet.

Knud

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-05-08 14:30

Hej!

K*N wrote:
> Gaden er lige ensrettet uanset hvad du definerer som frem eller tilbage. Du
> må ikke bakke hvis der er ensrettet.

Hvordan parallel-parkerer man så i en ensrettet gade?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : K*N

Dato : 05-05-08 14:40

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> Hej!

> Hvordan parallel-parkerer man så i en ensrettet gade?

Det undlader man!

Knud

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-05-08 17:14

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Gaden er lige ensrettet uanset hvad du definerer som frem eller tilbage.
> Du må ikke bakke hvis der er ensrettet.

Heller ikke hvis man bakker i kørselsretningen?

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : Hauge

Dato : 05-05-08 17:16

Preben Andersen wrote:
> Heller ikke hvis man bakker i kørselsretningen?

Så er du vel allerede kommet ind på gaden af "ulovlig" retning, eller du
holder i hvert fald med snuden den forkerte vej.

Mvh Hauge

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-05-08 14:55

Henning < @> writes:

> MÃ¥ jeg, hvis jeg er kommet for langt i en ensrettet gade, bakke i min
> bil for at komme tilbage, eller udløser det et klip i kortet for at
> køre mod ensretningen?

Færdselsloven siger ikke ret meget om bakning:

§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren
kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske
forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

Så det er nok op til en konkret afgørelse af om du påfører andre fare
eller ulempe ved at gøre det. Det er indlysende at du i alle tilfælde
kan slippe afsted med at bakke en billængde i forbindelse med en
baglæns parrallelparkering, men der er nok en øvre grænse for hvor
meget tilløb du må bruge.

Hvad angår sanktioner, så indeholder rigsadvokatens katalog over
sanktionspåstande[1] en bødetakst på 1000,- for overstrædelse af §18,
stk. 1.

1. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2724

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-08 15:32

> [...]
> forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.
>
> Så det er nok op til en konkret afgørelse af om du påfører andre fare

Jeg ville nok tage den antagelse at sålænge bilen peger i færdselsretningen
kan jeg bakke alt det jeg har lyst til sålænge jeg ikke er til ulempe (eller
fare) for andre.

Det gode spørgsmål er så om man må bakke ind ind i ensrettet gade. Svaret
der må som udgangspunkt være nej, da der oftest er skiltet med indkørsel
forbudt ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-08 16:27

Anders Majland skrev:

> Jeg ville nok tage den antagelse at sålænge bilen peger i færdselsretningen
> kan jeg bakke alt det jeg har lyst til sålænge jeg ikke er til ulempe (eller
> fare) for andre.

Også på motorvejen?

> Det gode spørgsmål er så om man må bakke ind ind i ensrettet gade. Svaret
> der må som udgangspunkt være nej, da der oftest er skiltet med indkørsel
> forbudt ...

Så kan man jo slet ikke køre der.

Nå, du mener bakke ind fra den anden ende ...

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-08 16:42

> Også på motorvejen?

For motorvej og motortrafikvej gælder særlige regler:
Fædrselsloven § 46.
Stk. 2. På motorvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan vej
er det ikke tilladt at foretage vending eller bakning.

Jeg antog at der med "ensrette gade" ikke mentes en motorvej

Fra : Frøken Jensen

Dato : 06-05-08 00:23

On 05/05/08 16:31, in article
481f1a51$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
> der må som udgangspunkt være nej, da der oftest er skiltet med indkørsel

Da jeg tog kørekort, lærte jeg, at man gerne må bakke i en ensrettet gade,
så det gør jeg gladeligt, når jeg har behov for det.

Fra : K*N

Dato : 06-05-08 06:26

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message
> On 05/05/08 16:31, in article
>
> Da jeg tog kørekort, lærte jeg, at man gerne må bakke i en ensrettet gade,
> så det gør jeg gladeligt, når jeg har behov for det.

I så fald har din kørelærer været inkompetent - eller du har ikke hørt
ordentligt efter.
Den eneste 'fremførsel' du må foretage dig imod ensretningen er, hvis du
skal udenom en forhindring eller naturligvis, hvis du skal ud fra en
parkering (f.eks. skråparkering, parallelparkering).
Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 06-05-08 22:28

On 06/05/08 7:25, in article 481febe2$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> wrote:

> [...]
> skal udenom en forhindring eller naturligvis, hvis du skal ud fra en
> parkering (f.eks. skråparkering, parallelparkering).

Det er muligt han var inkompetent, men jeg tror ikke jeg har hørt forkert.
Han var nyuddannet, så man skulle ellers tro han havde alle regler i frisk
erindring.

Fra : K*N

Dato : 07-05-08 06:53

> [...]
> Han var nyuddannet, så man skulle ellers tro han havde alle regler i frisk

Du mener altså, at man kan omgå enhver ensretning ved at vende bilen om og
sætte i bakgear?
Nej min ven - det bliver det naturligvis ikke lovligt af.

KNud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 07-05-08 12:21

On 07/05/08 7:53, in article 482143d5$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
> [...]

> sætte i bakgear?
> Nej min ven - det bliver det naturligvis ikke lovligt af.

Nej, for man skal være inde på vejen først. Man må, i følge min kørelærer
altså, først bakke når man allerede befinder sig i en ensrettet gade.
Det er ikke noget jeg mener, jeg fortæller at min kørelærer i sin sagde
sagde, at det forholdt sig sådan. Jeg har ikke spurgt færdselspolitiet om
han havde ret, så jeg ved det ikke.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-05-08 13:32

"Frøken Jensen" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er ikke noget jeg mener, jeg fortæller at min kørelærer i sin sagde
> sagde, at det forholdt sig sådan. Jeg har ikke spurgt færdselspolitiet om

Det stemmer jo også med, at det er forbudt at køre ind i "den forkerte ende"
af en ensrettet vej, uanset hvilken vej bilen vender, fordi man så passerer
et "indkørsel forbudt" skilt

Leif

Fra : K*N

Dato : 07-05-08 15:16

> [...]
> Det er ikke noget jeg mener, jeg fortæller at min kørelærer i sin sagde
> sagde, at det forholdt sig sådan. Jeg har ikke spurgt færdselspolitiet om

Så prøv da den øvelse, når du er kommet halvvejs gennem Store Kongensgade
eller Bredgade i København og fortryder din kørselsretning! Hvad er mere
naturligt (og lovligt?) end at bakke tilbage til Trianglen eller Kongens
Nytorv?

Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 07-05-08 22:28

On 07/05/08 16:15, in article
4821b986$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"
> [...]

> eller Bredgade i København og fortryder din kørselsretning! Hvad er mere
> naturligt (og lovligt?) end at bakke tilbage til Trianglen eller Kongens

Man må ikke være til gene for andre, hverken forlæns eller baglæns.

Fra : K*N

Dato : 07-05-08 22:49

> On 07/05/08 16:15, in article
> 4821b986$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"

> Man må ikke være til gene for andre, hverken forlæns eller baglæns.

Det er du vel heller ikke, hvis det er fuldt lovligt at bakke den
strækning!!

Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-05-08 06:59

On 07/05/08 23:48, in article
482223b0$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"
> [...]

> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message

> Det er du vel heller ikke, hvis det er fuldt lovligt at bakke den

Det er også fuldt lovligt at køre lige frem - medmindre man derved er til
gene for andre, f.eks. fordi der holder en bil foran. Hvorfor kan du ikke
selv høre, at ovenstående "argument" er latterligt ?
Jeg har vist aldrig påstået, at man må køre hensynsløst, hverken forlæns
eller baglæns...

Fra : K*N

Dato : 08-05-08 11:02

> [...]
> selv høre, at ovenstående "argument" er latterligt ?
> Jeg har vist aldrig påstået, at man må køre hensynsløst, hverken forlæns

Nej det har du ikke påstået - men du påstår det er lovligt at køre begge
veje i en ensretning blot køretøjet vender korrekt i forhold til
kørselsretningen - og det er det jeg anfægter. Naturligvis kan du komme til
at bakke, hvis der er en uoverstigelig forhindring foran dig - eksempelvis
en parkeret flyttebil, som har tænkt sig at bruge de næste par timer på at
læsse af. (det har jeg faktisk oplevet på en mindre ensrettet gade midt i
København)

Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-05-08 18:45

On 08/05/08 12:02, in article
4822cf9d$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"
> [...]

> Nej det har du ikke påstået - men du påstår det er lovligt at køre begge
> veje i en ensretning blot køretøjet vender korrekt i forhold til

Nej. Jeg påstår, at min kørelærer i sin tid påstod det.

Fra : K*N

Dato : 08-05-08 19:05

> On 08/05/08 12:02, in article
> 4822cf9d$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"

> Nej. Jeg påstår, at min kørelærer i sin tid påstod det.

Korrekt - men for mig lyder detr som om du selv har vældig tiltro til den
kørelærer!

KNud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-05-08 23:04

On 08/05/08 20:05, in article
482340df$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"
> [...]

> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message

> Korrekt - men for mig lyder detr som om du selv har vældig tiltro til den

Ja, indtil jeg får grund til at tro andet.

Fra : K*N

Dato : 09-05-08 05:11

> On 08/05/08 20:05, in article
>>

> Ja, indtil jeg får grund til at tro andet.

Jeg synes da du skulle afprøve din teori på Bredgade eller Store
Kongensgade - gerne i myldretiden!!

Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 09-05-08 16:16

On 09/05/08 6:11, in article 4823cedf$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]

> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message

> Jeg synes da du skulle afprøve din teori på Bredgade eller Store

Gad vide hvorfor du gentager dig selv...ovenstående har jeg allerede svaret
på.

Fra : K*N

Dato : 09-05-08 17:11

> [...]
> 4823cedf$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,

> Gad vide hvorfor du gentager dig selv...ovenstående har jeg allerede

Nej - du svarede ikke - du veg udenom

Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 09-05-08 18:18

On 09/05/08 18:11, in article
48247797$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "K*N"
<dnhrrammeringenj@mail.dk> wrote:

> "Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message

> Nej - du svarede ikke - du veg udenom
>
> Knud

Øh nej...jeg svarede, at man selvfølgelig ikke må være til gene (ulempe om
du vil) for andre bilister - uanset om man kører den ene eller anden vej.
Jeg har ikke tænkt mig, at køre ind i andre biler - heller sekvom jeg
bakker.

Fra : K*N

Dato : 09-05-08 18:29

> [...]
> du vil) for andre bilister - uanset om man kører den ene eller anden vej.
> Jeg har ikke tænkt mig, at køre ind i andre biler - heller sekvom jeg

Faktisk må du gerne være til ulempe, så længe den ikke er unødvendig - og da
du jo har behov for at bakkke er det jo (ifølge dig selv) lovligt og så må
ulempen trods alt være minimal. Prøv det - og lad os se hvem der får ret når
de 'blå blink' kommer og rydder gaden.

Knud

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-05-08 18:38

K*N wrote:

> Faktisk må du gerne være til ulempe, så længe den ikke er unødvendig
> - og da du jo har behov for at bakkke er det jo (ifølge dig selv)
> lovligt og så må ulempen trods alt være minimal.

Netop ved bakning gælder ovenstående ikke!

Fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105162

Ved vending og bakning må man ikke være til fare eller ulempe:

"§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan
udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til
venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette."

hvorimod ved igangsætning fra kanten af vejen og når en tilkørselsbane
forlades, må man ikke være til fare eller unødig ulempe:
"Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved
vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden
sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for
andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt
nedsætter hastigheden.

Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin
hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den
fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare
eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i
tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen."

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-05-08 08:57

Fr ø ken Jensen wrote:

> Man må ikke være til gene for andre, hverken forlæns eller baglæns.

Det er nu ikke helt korrekt. Færdselsloven taler om 'ulempe', 'unødig
ulempe' og 'fare' afhængigt af hvilke manøvrer der er tale om.

Når man i nogle tilfælde ikke må være til 'unødig ulempe', er det fordi
visse manøvrer ofte vil være til ulempe for andre trafikanter, og det er
i så fald tilladt hvis den er nødvendig.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-08 13:11

I er vist begge langt ude af en tangent ?

I færdselsloven er bakning nævnt to steder (og en 3- vedr brug af
sikkerhedssele)

[...]

K*N kan du ikke finde en reference der støtter dit synspunkt ?

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-05-08 18:43

On 08/05/08 9:57, in article ee42$4822b256$55187ca0$31393@news.arrownet.dk,
"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> visse manøvrer ofte vil være til ulempe for andre trafikanter, og det er
> i så fald tilladt hvis den er nødvendig.

Der er ikke den store forskel på gene og ulempe...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-05-08 15:23

Frøken Jensen <ask@me.com> writes:

> Nej, for man skal være inde på vejen først. Man må, i følge min
> kørelærer altså, først bakke når man allerede befinder sig i en
> ensrettet gade.

Opgiv det. Knud er en pestillens, der er umulig at tale til fornuft.

Fra : K*N

Dato : 07-05-08 15:41

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message

> Opgiv det. Knud er en pestillens, der er umulig at tale til fornuft.

Bare fordi jeg har ret?

Knud

Fra : Frøken Jensen

Dato : 07-05-08 22:30

On 07/05/08 16:23, in article m3prry6vnc.fsf@obelix.wegge.dk, "Anders Wegge
Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Opgiv det. Knud er en pestillens, der er umulig at tale til fornuft.

Jeg var også begyndt at undre mig over, hvorfor ikke flere har input til
emnet, som da er relevant nok...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-08 16:22

Henning < @> skrev:

> Må jeg, hvis jeg er kommet for langt i en ensrettet gade, bakke i min
> bil for at komme tilbage, eller udløser det et klip i kortet for at
> køre mod ensretningen?

Det eneste argument for at bakke er at du vil spare en lille
omvej. Jeg tror det bliver svært at få en dommer til at undskylde
den opførsel hvis du forårsager sammenstød ved din handling.

Jeg går ud fra at den ensrettede gade ikke er blind ...

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-08 16:23

> Det eneste argument for at bakke er at du vil spare en lille
> omvej. Jeg tror det bliver svært at få en dommer til at undskylde
> den opførsel hvis du forårsager sammenstød ved din handling.

Som bakkende har man jo som udgangspunkt skylden for uheld - uanset om gaden
er ensrettet eller ej.

Fra : Hauge

Dato : 05-05-08 17:06

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg går ud fra at den ensrettede gade ikke er blind ...

Har du nogensinde oplevet en ensrettet gade der er blind? Hvis du har, så må
der stå ret mange biler parkeret derinde..

Mvh Hauge

Fra : alexbo

Dato : 05-05-08 17:43

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev

> Har du nogensinde oplevet en ensrettet gade der er blind? Hvis du har, så
> må der stå ret mange biler parkeret derinde..

Det må komme an på hvad vej den er ensrettet.
Jeg kunne forestille mig en ensrettet udkørsel fra en bilfabrik..

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 05-05-08 17:49

alexbo wrote:
> Det må komme an på hvad vej den er ensrettet.

Nå..

> Jeg kunne forestille mig en ensrettet udkørsel fra en bilfabrik..

Så er den vel ikke blind, man må forvente at fabrikken ikke stiller deres
nyproducerede biler på en stor blind vej, hvor de skal stå og rådne.

Mvh Hauge

Fra : alexbo

Dato : 05-05-08 18:30

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev

> Så er den vel ikke blind,

Nej du har ret, den kan ikke være blind mod kørselsretningen, og er den
blind den anden vej ender bilerne som du skriver nede for enden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frøken Jensen

Dato : 06-05-08 00:25

On 05/05/08 18:06, in article
481f307c$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Hauge"
<hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Har du nogensinde oplevet en ensrettet gade der er blind? Hvis du har, så må
> der stå ret mange biler parkeret derinde..

Sludder - de bakker bare ud ;D)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-05-08 08:21

> Har du nogensinde oplevet en ensrettet gade der er blind? Hvis du har, så
> må der stå ret mange biler parkeret derinde..

Jeg har (næsten).
St. Kannikestræde i København er ensrettet (eller har været) i retning mod
Købmagergade. Købmagergade er en gågade, så der må amn det meste af dagen
ikke køre i bil.
Det giver ganske rigtigt nogen meget ejendommelige situationer for bilister,
hvor St. Kannikestræde løber ud i Købmagergade.
Bortset fra de, der pga. situationens ejendommelighed slet ikke opdager
problemet, skifter reaktionerne fra overraskelse, til fornægtelse over
desperation til vrede.
Men bilerne bliver nu ikke holdende der...

/Per

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-05-08 23:39

Isang tao pinangalanan, Bertel Lund Hansen nagsulat:

klip
>Jeg går ud fra at den ensrettede gade ikke er blind ...

catch 22?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-08 17:38

Henning < @> wrote in news:4e2u14pel7ck6e25dcgg2bl2gog6ocn9er@4ax.com:

> Må jeg, hvis jeg er kommet for langt i en ensrettet gade, bakke i min
> bil for at komme tilbage, eller udløser det et klip i kortet for at
> køre mod ensretningen?

Hvilken side af vejen kører du i når du bakker? (altså, på en ikke-
ensrettet vej)

Fra : Henning

Dato : 05-05-08 19:06

On 05 May 2008 16:37:35 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Hvilken side af vejen kører du i når du bakker? (altså, på en ikke-
>ensrettet vej)

De steder jeg kommer med ensrettede gade er der kun et spor

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-08 19:35

Henning < @> wrote in news:l2ju14514a9bkednfgbrkbbqn44jugrpb8@4ax.com:

> De steder jeg kommer med ensrettede gade er der kun et spor

Ja men nu var det altså dem der ikke var ensrettet jeg spurgte om ;)

Fra : alexbo

Dato : 05-05-08 17:44

"Henning" < @> skrev

> Må jeg, hvis jeg er kommet for langt i en ensrettet gade, bakke i min
> bil for at komme tilbage, eller udløser det et klip i kortet for at
> køre mod ensretningen?

En ensrettet gade er en gade, hvor den modgående halvdel mangler, ellers er
den som alle andre gader.
Det samme med boulevarder hvor der er grønne områder og legepladser mellem
de modsatrettede vognbaner.
Der er ikke noget særligt forbud mod at bakke, eller andre manøvrer som er
tilladt på i en almindeligt gade, bortset fra en uvending.

Der en nogle særlige forhold ved parkering, man kan ofte parkere i begge
sider.

mvh
Alex Christensen