Krav om print af "DSB Print selv billet"?
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-05-08 20:17

Hej NG

Er der egenligt krav om at man rent faktisk printer en print selv billet
købt online?
Jeg spørger fordi jeg forleden tabte min billet på vej til stationen,
jeg opdagede det først i toget.
Jeg havde dog min PC med og viste kontrolløren billetten på PC'en. Det
mente hun ikke var godt nok, som det ses af nedenstående betingelser er
det ikke nævnt nogle steder, og kontrolløren valgte at acceptere
billetten. Men er det et implicit krav eller ?? Udover at kontrolløren
ikke kan klippe i den PDF-fil, så kan jeg personligt ikke finde noget
galt i at billetten ikke er printet.

Har jeg overset noget?

M.v.h.
Thore Jensen

Herunder, betingelserne som de står anført på billetten.

Vigtigt: Print Selv-billetten er kun gyldig ved fremvisning af dit
valgte Print Selv-ID
Du har valgt følgende kort som Print Selv-ID på rejsen: Dankort ****
**** **** 0452, Navn: Thore Jensen

BETINGELSER
- Denne billet, samt det af kunden valgte Print Selv-ID, skal medbringes
på rejsen. Det valgte Print Selv-ID kan ses under billettens
bestillingsoplysninger.
- DSB Orange-billetter er kun gyldig til den rejse, der er påtrykt
billetten. De tilhørende pladsbilletter skal benyttes.
- DSB Orange-billetter kan ikke ændres eller refunderes.
- Denne billet gælder i intet tilfælde til tilslutningsbusser eller metro.
- Det er ikke muligt at købe DSB 1'-tillæg til DSB Orange i DSB Netbutik
- Ændringer i Print Selv-billetten er strafbart og vil blive
retsforfulgt. Billetten bliver inddraget af togpersonalet og passageren
vil blive opkrævet en
kontrolafgift.
- Benyttelse af flere kopier af samme billet er strafbart og vil blive
retsforfulgt.
- Enhver tvist mellem passageren og DSB skal afgøres efter dansk ret ved
Sø- og Handelsretten i København.
- DSBs forretningsbetingelser gælder for rejsen, i det omfang andet ikke
udtrykkeligt følger af aftalen mellem DSB og passageren.
- DSBs forretningsbetingelser kan læses i DSB Netbutik på siden
'Kortbetaling i DSB Netbutik' eller hentes på stationen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-08 20:31

SmaRTrxxv skrev:

> Er der egenligt krav om at man rent faktisk printer en print selv billet
> købt online?

Ja. Dels hedder de "Print selv". Det er sådan set nok. Derudover
står der i deres betingelser:

   De fleste billetter i DSB Netbutik kan købes som Print
   Selv-billetter. Du betale Print Selv-billetterne online og
   skal selv udskrive billetterne.

Det er klar tale.

> - Denne billet, samt det af kunden valgte Print Selv-ID, skal medbringes
> på rejsen.

Du kalder vel ikke en pc for en billet?

--
Bertel

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-05-08 21:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
>    De fleste billetter i DSB Netbutik kan købes som Print
>    Selv-billetter. Du betale Print Selv-billetterne online og

Nej, men jeg opfatter det som en del af en forklaring. De steder hvor
der står opremset betingelser, når man køber billetten og andre steder -
f.eks. på biletten står der ingen steder nævnt at man skal printe den.
Og hvilket formål tjener det

> Du kalder vel ikke en pc for en billet?

Nej, det gør jeg ikke.
Men hvorfor skal jeg have en billet, når jeg har betalt for servicen, de
registrerer det jo elektronisk, og kontrolløren kontrollerer jo netop at
billeten er ægte v.h.a. deres PDA.
Jeg flyver ofte og der skal jeg (på visse flyvninger) ikke vise billet,
alt forgår vha. af mit kreditkort eller bonuskort!
Man får dog alligevel en PDF-fil-"billet" ala den man får med fra DSB,
som man kan printe ud og medbringe, hvis man har det bedre med det, men
det er absolut ikke noget krav.

Thore

Fra : Jan Nielsen

Dato : 02-05-08 07:40

SmaRTrxxv skrev:
> Hej NG
>
> Er der egenligt krav om at man rent faktisk printer en print selv billet
> købt online?

Fra mailen man får efter der er bestilt

"Husk at printe den vedhæftede Print Selv-billet ud og medbringe den på
rejsen!
Din Print Selv-billet er vedhæftet denne e-mail i pdf-format.

Det betyder, at du skal bruge programmet Acrobat Reader for at få vist
billetten. Du kan gratis hente Acrobat Reader her: http://www.adobe.com/dk/

På den vedhæftede billet kan du læse betingelserne for brug af billetten."

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-05-08 08:43

Jan Nielsen skrev:

> [...]
> Din Print Selv-billet er vedhæftet denne e-mail i pdf-format.
>
> Det betyder, at du skal bruge programmet Acrobat Reader for at få vist
Igen, det læser jeg blot som hæjlp til, da de fleste ikke har deres
computer med i toget...

> På den vedhæftede billet kan du læse betingelserne for brug af billetten."
Og der står netop intet om at den skal være printet/i papirform for at
være gyldig.

Thore

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-05-08 09:35

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> wrote in message

> Og der står netop intet om at den skal være printet/i papirform for at
> være gyldig.

Nej, men det fremgår indirekte af flere af betingelserne:

1) - DSB Orange-billetter er kun gyldig til den rejse, der er PÅTRYKT
billetten. De tilhørende pladsbilletter skal benyttes.

2) - Ændringer i Print Selv-billetten er strafbart og vil blive
retsforfulgt. Billetten bliver inddraget af togpersonalet og passageren
vil blive opkrævet en kontrolafgift.

Hvad der derimod er tosset, er denne betingelse, når man sidder på den
unikke og reserverede plads i toget:

"Vigtigt: Print Selv-billetten er kun gyldig ved fremvisning af dit valgte
Print Selv-ID"

Hvordan skulle man kunne snyde, hvis man sidder på den rigtige plads?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-08 09:56

Uffe Kousgaard skrev:

> "Vigtigt: Print Selv-billetten er kun gyldig ved fremvisning af dit valgte
> Print Selv-ID"

> Hvordan skulle man kunne snyde, hvis man sidder på den rigtige plads?

Hvem siger at man har bestilt pladsbillet? Det gør jeg aldrig.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-05-08 10:04

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvem siger at man har bestilt pladsbillet?

Det gjorde jeg i de betingelser jeg havde opremset for situationen. Har man
ikke pladsbillet, er det selvfølgelig rimeligt nok med krav om ID. DSB vil
dog se det under alle omstændigheder og det burde ikke være nødvendigt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-08 15:22

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> dog se det under alle omstændigheder og det burde ikke være nødvendigt.

Hvis jeg sidder ved siden af min mor som garanterer at jeg er
mig, behøver jeg heller ikke legitimation i udlandet?

Det er nemmere at stille et simpelt og forståeligt krav om at man
skal have et bevis på sig, end at opstille flere forskelllige
scenarier med forskellige krav til hvad man skal medbringe - både
for personale og kunde.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-05-08 15:27

> [...]
> skal have et bevis på sig, end at opstille flere forskelllige
> scenarier med forskellige krav til hvad man skal medbringe - både

Én ting er at have dokumentationen på sig, noget andet er, at personalet
også beder om at se det. Det er det sidste, der ikke burde være nødvendigt.
Når der der tale om en pladsreservation og man sidder på pladsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-08 15:39

Uffe Kousgaard skrev:

> Én ting er at have dokumentationen på sig, noget andet er, at personalet
> også beder om at se det. Det er det sidste, der ikke burde være nødvendigt.
> Når der der tale om en pladsreservation og man sidder på pladsen.

Det er som sagt nemmest for kontrolløren kun at have én
fremgangsmåde ved tjek af en print selv-billet, specielt da det
tjek er relativt komplekst.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 02-05-08 15:33

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> man ikke pladsbillet, er det selvfølgelig rimeligt nok med krav om ID. DSB
> vil dog se det under alle omstændigheder og det burde ikke være

ID-kravet er vel den eneste måde DSB kan sikre sig en real-life sammenhæng
mellem den, der indgår aftalen om billetkøb via nettet, og den der faktisk
sidder i toget.
Det er jo ligesom ikke nok at ingen andre gør krav på pladsen.
Det skal jo også sikres, at den der bruger print-selv billetten rent faktisk
har betalt for den.
Metoden er ikke skudsikker, men dog nok det nærmeste man kan komme det.

Der findes selvfølgelig andre metoder* til at sikre en virtuel betaling
validitet i den virkelige verden, men de er ikke rigtig gangbare endnu.

* feks. kreditkort eller mobil betaling, men de kræver nogen tekniske
forudsætninger, der ikke generelt er på plads hos DSB eller
mobilselskaberne.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-08 15:36

per christoffersen skrev:

> ID-kravet er vel den eneste måde DSB kan sikre sig en real-life sammenhæng
> mellem den, der indgår aftalen om billetkøb via nettet, og den der faktisk
> sidder i toget.

Uffes pointe er at et sådant tjek ikke findes ved en almindelig
billet. Det er ihændehaveren der kan benytte den uanset hvem der
har købt den til hvem.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 02-05-08 15:55

> Uffes pointe er at et sådant tjek ikke findes ved en almindelig
> billet. Det er ihændehaveren der kan benytte den uanset hvem der
> har købt den til hvem.

Jo.
Men en 'rigtig' billet er jo et dokument i sig selv (vanskeligt at eftergøre
osv.).
Det er en print-selv billet ikke. Man kan ikke engang sige noget fornuftigt
om, hvordan den præcist ser ud, for det vil afhænge fuldstændig af den
rejsendes valg af udprint.
Derfor er det nødvendigt at indføre en eller anden yderligere form for
ægthedsbevis.

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-05-08 16:15

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> Men en 'rigtig' billet er jo et dokument i sig selv (vanskeligt at
> eftergøre osv.).

Antag, at jeg sidder på en plads, hvor der ovenover sædet står "reserveret
fra Roskilde til Århus" og jeg har en print-selv billet med en reservation
lydende på samme strækning og der ikke er andre, der insisterer på at det er
deres plads. Så kan der vel ikke være noget snyd?

Dette er faktisk den normale situation i intercity togene og her burde det
ikke være nødvendigt at vise ID.

Nå, jeg sendte DSB en e-mail tidligere på dagen, så må vi se om de svarer
andet end "sådan er reglerne....."!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-08 16:30

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> lydende på samme strækning og der ikke er andre, der insisterer på at det er
> deres plads. Så kan der vel ikke være noget snyd?

Sytten vogne længere nede kommer en forpustet ungersvend og siger
at han har tabt sin print selv-billet. Nu forestårder en længere
travetur og opklaring inden det kan godtgøres hvem der har ret.

Hvis der havde været forevist id, ville kontrolløren ikke have
nødig at gå tilbage.

> Nå, jeg sendte DSB en e-mail tidligere på dagen, så må vi se om de svarer
> andet end "sådan er reglerne....."!

Jeg synes du er pedantisk i denne sag.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 02-05-08 17:30

> [...]
> lydende på samme strækning og der ikke er andre, der insisterer på at det
> er deres plads. Så kan der vel ikke være noget snyd?

Det kan der da godt.
Hvis du selv har fusket billetten og pladsbestillingen.
Det ville ikke tage mig specielt lang tid at lave print selv billetter til
alle pladser i et vilkårligt IC-tog.

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-05-08 09:00

> Det kan der da godt.
> Hvis du selv har fusket billetten og pladsbestillingen.
> Det ville ikke tage mig specielt lang tid at lave print selv billetter til
> alle pladser i et vilkårligt IC-tog.

I så fald kan du sikkert også lave en billet, der viser netop dit print-selv
ID (f.eks. sidste 4 cifre på dankortet, svjh) og så har kontrollen jo ikke
forhindret snyd. Hvis man vil sikre sig at billetten er ægte, så skal DSB
checke dens ID i deres egne systemer. Så kan de se, om den er ægte eller ej.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-08 10:18

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> checke dens ID i deres egne systemer. Så kan de se, om den er ægte eller ej.

Det aparatur kontrolløren står med, ser relativt avanceret ud.
Har det ikke adgang til de nødvendige oplysninger (evt. via
kommunikation med en server)?

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 03-05-08 12:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det aparatur kontrolløren står med, ser relativt avanceret ud.
> Har det ikke adgang til de nødvendige oplysninger (evt. via
> kommunikation med en server)?

Det ville forudsætte GPRS/UMTS, som er ustabilt på mange strækninger.
Jeg tvivler på det.

Bjarne

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 04-05-08 19:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det aparatur kontrolløren står med, ser relativt avanceret ud.
> Har det ikke adgang til de nødvendige oplysninger (evt. via
> kommunikation med en server)?

Hvad der er af oplysninger/forbindelser i den PDA kontrolløren er jeg
ikke klar over, men jeg har kun oplevet at mine printselvbilletter
bliver kontrolleret vha. den PDA.

Thore Jensen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-05-08 09:57

Uffe Kousgaard skrev:

> "Vigtigt: Print Selv-billetten er kun gyldig ved fremvisning af dit valgte
> Print Selv-ID"
>
> Hvordan skulle man kunne snyde, hvis man sidder på den rigtige plads?

Hvis, man har fundet en billet og ellers kan læse eller snuppet den på
andens computer eller mailboks..

Thore

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-05-08 10:02

> Hvis, man har fundet en billet og ellers kan læse eller snuppet den på
> andens computer eller mailboks..

I så fald ville der være 2 personer, som begge gør krav på pladsen og så er
det selvfølgelig aktuelt at vide dokumentation. Men hvis der er kun er én
person til stede, så er der jo ikke noget problem?

Selve billetten er ikke personlig på samme måde som en flybillet. Mig
bekendt.

Hilsen
Uffe

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-05-08 10:03

Uffe Kousgaard skrev:

> Nej, men det fremgår indirekte af flere af betingelserne:
>
> 1) - DSB Orange-billetter er kun gyldig til den rejse, der er PÅTRYKT
> billetten. De tilhørende pladsbilletter skal benyttes.
Skrevet i filen, same same..

> 2) - Ændringer i Print Selv-billetten er strafbart og vil blive
> retsforfulgt. Billetten bliver inddraget af togpersonalet og passageren
> vil blive opkrævet en kontrolafgift.

Den har jeg undret mig lidt over, man kan jo printe lige så mange man
har lyst til, så hvad skulle det nytte at inddrage et udskrevet eksemplar.
Altså må det være brugsretten/gyldigheden af rejsehjemlen som inddrages,
og ikke det eksemplar af billetten som en evt. svindler sidder med..

Generelt så synes jeg at det virker som om, at DSB har overført reglerne
for almindelige gammeldags billetter til "print selv billetter" uden at
tænke det igennem.

Thore

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-08 11:17

SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> skrev:

> Den har jeg undret mig lidt over, man kan jo printe lige så mange
> man har lyst til, så hvad skulle det nytte at inddrage et
> udskrevet eksemplar.

Ja det er rimeligt tåbeligt.

Jeg har prøvet print-selv billetterne en enkelt gang. På udturen
kiggede kontrolløren bare på billetten og stemplede den ikke og
tjekkede heller ikke på en PDA.
På hjemturen blev billetten stemplet men heller ikke her tjekket på en
PDA.

> Generelt så synes jeg at det virker som om, at DSB har overført
> reglerne for almindelige gammeldags billetter til "print selv
> billetter" uden at tænke det igennem.

Ja helt gennemtænkt er det ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk