Udregning af rente/restgæld (ifm. gældsbre~
Fra : Morten

Dato : 28-04-08 21:16

Hej

Jeg har en person som afdrager til mig hver måned ifm. et gældsbrev.
Formuleringen omk. renteforholdet i gældsbrevet er:

"... Hovedstol er.... hertil kommer rente af hovedstolen fra dags dato til
betaling sker med den til enhver tid gældende procesrente i henhold til
renteloven."

derudover

"... ved fremtidige indbetalinger afskrives først renter, dernæst
hovedstolen."

Jeg fik brevet lavet af en advokat, og har derfor ikke tænkt videre over
det, men jeg skal nu til at regne på hvad restgælden er, og her kommer mine
spørgsmål så op:
Hvordan regner jeg på det? - hvis jeg f.eks. tilskriver renter een gang pr.
måned, så bliver renten jo højere end hvis jeg gør det een gang om året - på
den anden side er det jo heller ikke fair at gøre det een gang pr. år, da
det første år jo så i prencippet er rentefrit (hvis det kun er saldo pr.
31-12-xxxx der tages rente af)...
Jeg ved godt at dette skulle have skrevet mere tydeligt fra start, men når
jeg nu står som jeg gør, hvordan kan jeg så tillade mig at regne det ud?

/Morten

Fra : Holst

Dato : 28-04-08 21:31

Morten wrote:

> Hvordan regner jeg på det?

Måske skulle du hellere spørge i news:dk.penge

Fra : K*N

Dato : 28-04-08 21:33

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Måske skulle du hellere spørge i news:dk.penge

Kan det ikke væer fuldstændigt ligegyldigt hvor manden spørger - ellers vil
jeg foreslå dk.matematik!!

Knud

Fra : K*N

Dato : 28-04-08 21:32

Hvis du helt alvorligt mener at renten beregnes af hovedstolen behøver du jo
ikke tænke på restgæld eller andet.

I så fald vil renten være præcis den samme i hele lånets løbetid uanset
restgælden er 100.000 eller 100 kr, da den jo tilsyneladende beregnes af en
hovedstol (her 100.000) altid.

Det er noget vrøvl at du skriver at år 1 vil være rentefri. Du har jo bare
beregnet renten bagudrettet og ikke fremadrettet - altså du venter til året
er gået i modsætning til at tage den forlods.

Knud

Fra : L Samson

Dato : 28-04-08 21:43

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4816342f$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvis du helt alvorligt mener at renten beregnes af hovedstolen behøver du jo ikke tænke på restgæld eller andet.

Man har før set "renter af hovedstolen" uanset hvad der i mellemtiden er betalt. Og nu skriver Morten ikke noget om rentesatsens
størrelse. Men advokaten har vel nok ment, at ved en betaling bedregnes renter af den del af hovedstolen der er tilbage (selvom det
er noget vagt formuleret). Alt andet er bondefangeri. Så det er jo bare at sætte parametrene op i et regneark. Skal du have hjælp
til det, må du skrive igen.
/LS

Fra : Morten

Dato : 28-04-08 21:55

"L Samson" <sla@lotasa.dk> skrev i en meddelelse

> Så det er jo bare at sætte parametrene op i et regneark. Skal du have
> hjælp til det, må du skrive igen.

Det var netop sådan noget jeg meget gerne ville have hjlæp til :)

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-04-08 21:36

Morten wrote:

> "... Hovedstol er.... hertil kommer rente af hovedstolen fra dags dato
> til betaling sker med den til enhver tid gældende procesrente i henhold
> til renteloven."
[klip]
> [...]
> pr. år, da det første år jo så i prencippet er rentefrit (hvis det kun
> er saldo pr. 31-12-xxxx der tages rente af)...

Som udgangspunkt er renter angivet p.a. (pro annum), så hvis der er
aftalt 10% p.a., kan du ikke tilskrive renter 4 gange om året med 2.5%
per kvartal. I stedet skal du bruge 1.10^0.25-1 = 2.4114% per kvartal.

I praksis kan du ikke selv bestemme dine rentetilskrivningsfrekvenser
fordi procesrenten ændrer sig når Nationalbanken synes at det er passende
med renteændringer. Der bør dog ske en omregning, så det er en effektiv
rente per annum.

--
Jesper Lund

Fra : Morten

Dato : 28-04-08 21:56

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Som udgangspunkt er renter angivet p.a. (pro annum), så hvis der er
> aftalt 10% p.a., kan du ikke tilskrive renter 4 gange om året med 2.5%
> per kvartal. I stedet skal du bruge 1.10^0.25-1 = 2.4114% per kvartal.

Ok - men i det kvartal har restgælden jo så været 3 forskellige tal - så ved
jeg igen ikke af hvilket tal jeg skal beregne ..

Fra : K*N

Dato : 29-04-08 06:11

> Ok - men i det kvartal har restgælden jo så været 3 forskellige tal - så
> ved jeg igen ikke af hvilket tal jeg skal beregne ..

Du starter jo med at skrive at renten beregnes af hovedstolen - så hvad vil
du bruge de 3 forskellige tal til??

Knud

Fra : Morten

Dato : 29-04-08 15:29

> Du starter jo med at skrive at renten beregnes af hovedstolen - så hvad
vil
> du bruge de 3 forskellige tal til??

Det er korrekt som antaget længere op i tråden, at det skal opfattes som at
renten beregnes af restgælden (på trods af formuleringen)

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-04-08 22:10

Morten wrote:

> Ok - men i det kvartal har restgælden jo så været 3 forskellige tal - så
> ved jeg igen ikke af hvilket tal jeg skal beregne ..

Det nemmeste for dig er at tilskrive rente hver gang

a) Nationalbanken ændrer renten, eller
b) Debitor betaler en ydelse

Rentetilskrivningen beregnes i begge situationer som

((1.0+rentesats/100)^(antal_dage/365) - 1.0)*restgæld_før_ydelse

hvor antal_dage er antal dage siden sidste rentetilskrivning. SÃ¥ kommer
pengene til at passe, og ingen bliver snydt uanset hvor tit debitor
betaler ydelse til dig eller Nils Bernstein føler trang til at ændre på
renten.

Den nye restgæld beregnes hver gang som

restgæld_før_ydelse + rentebeløb - ydelse

hvor ydelse = 0, hvis du tilskriver rente alene fordi rentesatsen er
ændret. Denne restgæld bruger du til den næste rentetilskrivning, og hele
møllen fortsætter indtil restgælden er 0.

Det er meget nemt at lave i et regneark.

P.S. Renter er nemmere under Sharia lovgivningen, så hvis du synes at
ovennævnte er besværligt, kan du overveje at konvertere til Islam

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 28-04-08 22:24

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i

> Hvordan regner jeg på det?

Når din sagfører har skrevet at afdrag er først på renter indebærer det at
renter beregnes løbende fra afdrag til afdrag.

Det vil sige at når et afdrag betales, beregner man de renter der er løbet
på fra sidst, bliver der penge tilovers fra afdraget nedsættes restgælden
med dette beløb.

Jeg synes det er en hård måde at regne på, men hvis det er aftalen er det
aftalen

Procesrenten bliver fastsat hvert halve år, det ville jeg bruge som
udgangspunkt.
Så fra dag 1 til første betaling beregner du de påløbne renter med den rente
der gælder i den periode, evt. i to puljer med forskellig rente.
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Morarenteprocesrente!OpenDocument

Vi smækker lige nogle tal på:

Alle måneder 30 dage.
Start 1/1 2008
En gæld på 50.000 kr
11,25% i procesrente
afdrag 25/3 2.000 kr
Rente 1/1 til 25/3, 11,25% af 50.000 kr /360 *85 = 1.328 kr.

Restgæld 50.000 +1.328-2.000= 49.328
o.s.v.

Jeg er sikker på at du i dk.edb.regneark kan få lavet et regneark der kan
regne det ud løbende.

Jeg ville nok vælge en mildere form, beregne renterne løbende, tilskrive
hvert halve år i forbindelse med rentefastsættelsen 1/1 og 1/7.
Derved går afdragene fra restgælden, i eksemplet ville det betyde at
restgælden ville være 48.000 indtil næste afdrag eller 30/6.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 29-04-08 15:49

> Jeg er sikker på at du i dk.edb.regneark kan få lavet et regneark der kan
> regne det ud løbende.,

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Morarenteprocesrente!OpenDocument

Jeg fik mailet et regneark fra Steen Parkel, som ser ud til at indeholde
netop det jeg skulle bruge, så det er perfekt - jeg takker til alle dem der
har hjulpet, og har kun et enkelt spørgsmål i forhold til processrenten -
jeg kan se på linket at den aktuelle rente er 11,25% - hvor finder jeg
historik fra f.eks. 2006 og frem?

Fra : alexbo

Dato : 29-04-08 16:15

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev

> [...]
> har hjulpet, og har kun et enkelt spørgsmål i forhold til processrenten -
> jeg kan se på linket at den aktuelle rente er 11,25% - hvor finder jeg

http://morarente.ingmar.dk/Morasatser.aspx

Siden er som du kan se ikke officiel, men det ser nu rigtigt ud.

mvh
Alex Christensen