Tinglysning af vandledning 30 år efter....~
Fra : Peter SD

Dato : 27-04-08 13:28

Hej NG.

Her er et lille spørgsmål.... (eller 5...)

Vi har købt et hus for 12 år siden, som er opført i 1969.
Da vi købte hustet fik vi at vide af vores advokat at der intet var at
bekymrte sig om, og at der intet lå af servitutter eller tinglysninger
(eller hvad det hedder) omkring vores grund.
Dette kunne vi også selv læse dengang vi købte huset....

Idag søndag kommer ejerne af et hus der er under opførsel, på en nabo-vej,
så med en "dekleration om vandledning", en vandledning der åbenbart og
ifølge tegningerne løber inde på vores grund, ifølge de nye tegninger som de
har med....
Denne vandledning har vi aldrig hørt om før, og vi er ret sikre på, at med
de store træer der stod på vores grund da vi købte huset, så har tidligere
ejere heller ikke kendt til (eller måske set bort fra) en vandledning der på
vores grund....

Vi har en stor hæk, og legehus samt legeredskaber, gynger, indkørsel,
piletræer osv. osv..... der hvor vandledningen går på de nye tegninger......
Ting som ikke nemt flyttes.....

Ifølge de nye papirer vi fik idag må vi ikke have faste ting, eller
beplantning hvor vandledningen går, og ej heller 1 mtr. på hver side af
denne ledning.....

Vi er i tvivl om, pga. formuleringen i papirene, om ledningen allerede
ligger på grunden, elller om den planlægges at ligge på grunden....?!?
Vi er også i tvivl om hvorfor et hus der er nyopført (for 1/2 år siden) lige
op til det nye hus vi snakker om nu, IKKE har haft samme "problemer" med
vandledningen..... de får nemlig vand fra den vej, hvor de høre til, og ikke
fra vores vej..... Hvorfor føres denne vandledning ikke bare videre til det
nye hus, da der jo er vand kun 20 mtr derfra...
(Vi bor ca. 100 mtr væk fra det nye hus der er under opførsel)

Vi har netop talt med vandværket, og ham vi talte med vidste ikke ret meget
om sagen, men sagde at det muligvis var noget der aldrig var tinglyst, og at
de ønskede tinglysning af vandledningen nu.....

Hvad jeg gerne vil vide er:
1. Hvem skal vi snakke med om dette ??
2. Hvad er vores ret og pligt ?? (Vi er selvfølghelig kede af ikke at måtte
benytte 2 mtr på langs af hele den ene side på vores grund og indkørsel, til
de ting vi har lyst til....)
3. Hvis ikke ledningen er tinglyst, hvad sker der så typisk hvis IKKE vi vil
underskrive ??
(Da de åbenbart har brug for vores underskrift, kan tinglysning vel ikke ske
uden, og hvad sker der så ??)
4. Da vi, hvis ellers vi SKAL underskrive, står med, hvad vi vil se som en
værdi-forringelse af vores grund, som vi ikke kendte til på købstidspunktet,
har vi så mulighed for en evt. økonomisk kompensation, og hvorfra ??

Er der evt. andre ting vi skal kende til og tage højde for ang. alt dette
nye rod ??

Vi var glade for at der INTET var lyst om vores grund, dengang vi købte, og
vi havde ret sikkert overvejet købet en gang til, hvis vi havde vidst hvad
vi har fået at vide idag.....

Vi håber meget at høre noget fra jer, der kan hjælpe os lidt på vej.....

--
Helle og Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 14:08

"Peter SD" <pd@uno-mail.dk> skrev :

>Vi håber meget at høre noget fra jer, der kan hjælpe os lidt på vej.....

Der var for nogen tid siden en ret lignende episode, vistnok med kloak
eller el kabler, som myndighederne ønskede ført gennem en anden mands
grund, for at spare penge - den gik vist ikke.

--
Jan_stevns

Fra : Peter SD

Dato : 27-04-08 14:34

Hej igen.....

Lige et par ting mere der undre os lidt....

"nybyggerne" har lige været her igen, for at høre om vi havde skrevet under,
og det kunne vi selvfølgelig kun sige nej til.... og vi forklarede dem at vi
selvfølgelig ikke var ude på at sætte ting i vejen for dem, MEN at vi var
nød til at undersøge hvad vores ansvar/del i forhold til sagen var.....

"Nybyggerne" forklare så at vandledningen er gammel, og i sin tid er
etableret fordi vi på vores vej ikke havde vand nok.....
(Men sjovt nok er det åbenbart dem der nu skal have vand FRA denne
ledning.....)

"Nybyggerne" siger samtidig at de har fået flyttet vandledningen på deres
grund, inden de begyndte at bygge....

Sidst men ikke mindst så kan vi se at det er landmåleren og ikke det lokale
vandværk der har skrevet de papirer vi har fået til underskrift......

De ting vi undre os over er følgende:
Hvorfor er det en landmåler der skriver disse papirer, og ikke vandværket ??
(Er det ikke vandværket der er "myndigheden" ??)

Kan det tænkes at "nybyggerne" har flyttet deres vandledning uden tilladelse
inden start af byggeriet, og så her bagefter har et problem med at skulle
have tinglyst hele vandledningen på ny ??
(Så er det selvfølgelig lidt ærgerligt for dem at vi intet har tinglyst om
en vandledning på vores grund, for var der det, så stod det selvfølgeligt
helt anderledes)

Sidst men ikke mindst:
Er der forskel på hvilke rettigheder/pligter der er for os hvis
vandledningen er en (som vi høre det nu) åbenbart "offentlig" ledning, og
ikke en "privat" til et enkelt andet hus ??

Igen, hvor mon man finder svar på alle disse ting ??

Skal vi gå til en advokat, eller hvad gør vi....
- og er det så bedst at gå til den advokat som vi benyttede da vi købte
huset i ´96 ??
(Han husker selvfølgelig helt sikkert ikke sagen længere...)

--
Helle og Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 14:47

"Peter SD" skrev i meddelelsen...
> Skal vi gå til en advokat, eller hvad gør vi....
> - og er det så bedst at gå til den advokat som vi benyttede da vi købte
> huset i ´96 ??
> (Han husker selvfølgelig helt sikkert ikke sagen længere...)

Ja!

Og tal med alle dem I kan komme til; Teknisk Forvaltning, Vandværket,
Landmåleren m.fl.

/Nick

Fra : Peter SD

Dato : 27-04-08 15:15

Hej...

> Ja!

> Og tal med alle dem I kan komme til; Teknisk Forvaltning, Vandværket,
> Landmåleren m.fl.

Seriøst ??
- eller mener du at vi er nogle kværulanter ??

--
Helle og Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 19:59

"Peter SD" skrev i meddelelsen...
Nick skrev...

> Seriøst ??
> - eller mener du at vi er nogle kværulanter ??

Nej, gu' er I da ej nogle kverulanter!

Al tinglysning af den art går ud over jeres grundværdi.
Skriv til ALLE der kan have interesse/indblanding i sagen. Gør det
skriftligt, få kvittering på posthuset eller send det som fax og gem
faxrapporten.
Forlang skriftligt svar fra alle parter inden f.eks. 14 dage.
Skriv ikke under på noget som helst.

Og tal så med en advokat. Helst en anden end ham fjolset I brugte sidst...

/Nick

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 20:26

"Nick" <som er super-sej> skrev :

>Og tal så med en advokat. Helst en anden end ham fjolset I brugte sidst...

Lad nu være med at kalde nogen noget, du ikke har belæg for.

(med mindre du ved mere om sagen, end Helle og Peter)
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-08 13:19

"jan_stevns" skrev i meddelelsen...

> Lad nu være med at kalde nogen noget, du ikke har belæg for.

Sorry, min fortalelse

/Nick

Fra : Peter SD

Dato : 28-04-08 00:37

Hej...

> Nej, gu' er I da ej nogle kverulanter!

Tak for info.... det var bare svært at se om det var ment ironisk...

> Og tal så med en advokat. Helst en anden end ham fjolset I brugte sidst...

Der er jo noget der tyder på at der netop IKKE er en tinglysning på den
vandledning, hvad skal vi ellers underskrive for nu ??
- og hvis den vandledning ikke er tinglyst, så har vores gamle advokat jo
intet gjort galt.....

--
Helle og Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 14:48

"Peter SD" <pd@uno-mail.dk> skrev :

>Lige et par ting mere der undre os lidt....

der kommer nok flere.

> [...]
>selvfølgelig ikke var ude på at sætte ting i vejen for dem, MEN at vi var
>nød til at undersøge hvad vores ansvar/del i forhold til sagen var.....

Lige umiddelbart, ville jeg råde jer til ikke at skrive under på noget
som helst, af nogen som helst art.

*hvis* der ligger en "fremmed" ledning på jeres grund, der skal føde
en grund, der er jer uvedkommende, skal der ligge noget materiale nede
på kommunen - sådan en dokumentation må vel være at finde - et
problem *de* har - ikke jer

>"Nybyggerne" forklare så at vandledningen er gammel, og i sin tid er
>etableret fordi vi på vores vej ikke havde vand nok.....

Hvor har de fået de oplysninger fra ?

>Igen, hvor mon man finder svar på alle disse ting ??

teknisk forvaltning hos jeres kommune.

>Skal vi gå til en advokat, eller hvad gør vi....
>- og er det så bedst at gå til den advokat som vi benyttede da vi købte
>huset i ´96 ??
>(Han husker selvfølgelig helt sikkert ikke sagen længere...)

Han har vel lykkeligt glemt alt - men er da et godt udgangspunkt.

--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 15:01

"Peter SD" <pd@uno-mail.dk> skrev i

> "Nybyggerne" forklare så at vandledningen er gammel, og i sin tid er
> etableret fordi vi på vores vej ikke havde vand nok.....

Så har den ligget der i mange år uden at tage skade, I kan jo ganske
uforpligtende love at I ikke planter store træer eller bygger en svømmepøl
lige hvor vandledningen går.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 14:49

"Peter SD" <pd@uno-mail.dk> skrev

> 4. Da vi, hvis ellers vi SKAL underskrive,

I SKAL ikke underskrive noget som helst, ingen, heller ikke en domstol, kan
tvinge jer til at skrive under.

Men der kan komme en domstolsafgørelse der betyder at denne tinglysning
finder sted imod jeres vilje, og så skal I rette jer efter de klausuler der
så kommer.

Men indtil da, sid på hænderne.
Nu skriver du ikke hvor de nye papirer kommer fra,
men jeg formoder at det er vandværket der forsøger at få jer til at
underskrive en accept af tinglysning.
Skriv tilbage at I under ingen omstændigheder vil acceptere en tinglysning
af noget som helst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter SD

Dato : 27-04-08 15:12

Hej....

> I SKAL ikke underskrive noget som helst, ingen, heller ikke en domstol,
> kan
> tvinge jer til at skrive under.

Ok, tak for det...

> Men der kan komme en domstolsafgørelse der betyder at denne tinglysning
> finder sted imod jeres vilje, og så skal I rette jer efter de klausuler
> der
> så kommer.

Er vi så ikke dårligere stillet end hvis vi bare accepterede fra starten af
??

> Men indtil da, sid på hænderne.
> Nu skriver du ikke hvor de nye papirer kommer fra,
> men jeg formoder at det er vandværket der forsøger at få jer til at
> underskrive en accept af tinglysning.

Papirene kommer fra landmåleren, og altså IKKE fra vandværket....

> Skriv tilbage at I under ingen omstændigheder vil acceptere en tinglysning
> af noget som helst.

Det er bare lidt sværere når det er nybyggerne der selv tropper op her ved
vore hoveddør med papirene, og ønsker en underskrift.....
- man vil jo så nødig være til besvær, og gøre de nye sure eller give dem
problemer.... men samtidig vil vi selvfølgelig heller ikke acceptere en
eller naden form for problemer eller tab med vores eget.....

--
Helle og Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 15:42

"Peter SD" <pd@uno-mail.dk> skrev :

>Det er bare lidt sværere når det er nybyggerne der selv tropper op her ved
>vore hoveddør med papirene, og ønsker en underskrift.....

Send dem hjem !

>- man vil jo så nødig være til besvær, og gøre de nye sure eller give dem
>problemer....

Det er mildest talt ikke jeres problem, hvordan de får vand -

Du skriver i starten noget om en nabovej de bor på - hvordan får
nybyggernes naboer vand ?

>...men samtidig vil vi selvfølgelig heller ikke acceptere en
>eller naden form for problemer eller tab med vores eget.....

soleklart

--
Jan_stevns

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-08 16:35

Peter SD skrev:

> Det er bare lidt sværere når det er nybyggerne der selv tropper op her ved
> vore hoveddør med papirene, og ønsker en underskrift.....

Ja - det er præcis derfor de gør det. Det skal I være kolde over
for.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 16:45

"Peter SD" skrev

> Det er bare lidt sværere når det er nybyggerne der selv tropper op her ved
> vore hoveddør med papirene, og ønsker en underskrift.....

De kan da bruge den vandledning så meget de ønsker, nu ved I den er der og
vil undgå at ødelægge den, det er hvad I kan tilbyde.
I kan da roligt sige at enhver tinglysning med klausuler nedsætter værdien
af jeres ejendom, så det vil I ikke.
Hvis de forsøger at presse jer, er de alligevel ikke værd at holde sig gode
venner med.
Du kan slutte med at sige at du ikke vidste der er en ledning og nu du ved
det vil du have den fjernet.
Så har de lidt at tænke over når de går hjem.

Når de har flyttet vandledningen på deres egen grund skulle de nok have
tænkt lidt videre over hvor den kom fra og hvem der havde ansvaret for
vandforsyningen.
Nybyggerne må have en aftale med vandværket om vandforsyning, hvordan
vandværket får det frem må være vandværkets problem.

mvh
Alex Christensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-04-08 15:35

"Peter SD" <pd@uno-mail.dk> skrev:

> [...]
> her ved vore hoveddør med papirene, og ønsker en underskrift.....
> - man vil jo så nødig være til besvær, og gøre de nye sure eller

Det jo dybest set dem der er til besvær og forsøger at give andre
problemer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter SD

Dato : 27-04-08 16:44

Hej.

Vi er som sagt ikke ude på at få en kæmpe erstatning, og der står heller
ikke €€ i øjnene på os.....
- men vi tænker at vores grund er mindre værd som følge af dette, hvis det
på en eller anden måde bliver gennemført/tinglyst enten med eller uden vores
accept.....
Hvem skal i givet fald kompencere os for det evt. værditab vi måtte have,
ved et evt. salg i fremtiden ??
- eller hvad sker der med dette ??

Hvad kan grunden egentlig være til at det er "nybyggerne" der kommer med
dette brev til underskrift, da de jo reelt vel kan være lidt ligeglade med
hvad der er og sker på vores grund ??

Nå, men imorgen vil vi gå til tinglysningen og høre hvad de har stående og
til vandværket for at høre om der reelt er en vandledning på vores grund, og
hvad de mener om det hele....
Derefter vil vi gå til landmåleren og bede om en forklaring på skrivelsen,
og til sidst måske til vores købs-advokat, for at se hvad vi kan gøre....
Det må vel være den rigtige fremgangsmåde, for ikke at besvære vores advokat
unødigt, og have alle ting klar til ham.....

Da vi ikke ligefrem smider om os med penge, kunne det også være rart at høre
hvem der skal betale for vores advokat, samt for evt. andre dokumenter vi
måtte skulle betale for at få fra eks. tinglysningen el.lign.......

--
Helle og Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 20:00

> [...]
> høre hvem der skal betale for vores advokat, samt for evt. andre
> dokumenter vi måtte skulle betale for at få fra eks. tinglysningen

Jer selv.

/Nick

Fra : alexbo

Dato : 27-04-08 20:28

"Peter SD" skrev

> Nå, men imorgen vil vi gå til tinglysningen og høre hvad de har stående og
> til vandværket for at høre om der reelt er en vandledning på vores grund,
> og hvad de mener om det hele....

Jeg ville ikke spørge nogen om noget.
Der er ingen tinglysning, det er derfor nybyggerne så opsat på at I
underskriver en deklaration, så kan der komme en tinglysning, som helt
sikkert forringer jeres ejendomsværdi.

Sæt jer på hænderne og lad modparten se at I tager tingene helt roligt, så
kan det være der kommer et tilbud I ikke kan sige nej til.

Sagen er den at et vandværk, sandsynligvis et privat vandværk har lagt en
vandledning uden at sørge for at tilladelserne var i orden, og nu forsøger
nogen at tørre den af på jer.

Sandsynligvis har landmåleren skulle deklarere vandledningen på
nybyggergrunden, og opdager at der mangler deklaration hos jer og måske hos
andre også.

Hvad med jeres naboer, ledningen må jo komme et sted fra og gå et sted hen,
er det tinglyst, det kan måske alligevel give anledning til et besøg på
tinglysningskontoret.

Men generelt ville jeg lade modparten kæmpe med sagen, at give f.eks.
Teknisk forvaltning 14 dage til at svare på hvad de mener om at nogle
nybyggere vil have en underskrift synes jeg virker meningsløst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter SD

Dato : 28-04-08 00:29

Hej.

> Hvad med jeres naboer, ledningen må jo komme et sted fra og gå et sted
> hen, er det tinglyst, det kan måske alligevel give anledning til et besøg
> på tinglysningskontoret.

Der er kun én anden som dette berører, og det er den landmand som har solgt
nybyggerne deres jord....
- og han har selvfølgelig underskrevet....
Derudover er der så nybyggerne selv som selvfølgelig også har underskreevet,
og så os, og selv om vi står øverst på papiret, er vi sjovt nok de sidste
der får det...
- men den måde at presse folk på kender man jo alt for godt, den er nærmest
latterlig den der "se alle andre HAR underskrevet, det er kun jer der
mangler"

Der er iøvrigt flere ting der er "fiflet med" i forbindelse med opførelsen
af denne nye bolig....
- eks. er byskiltet flyttet svjh. 3 mtr. så nybyggernes indkørsel er inden
for byskiltet...

Nå, men tak for svar....

--
Helle og Peter

Fra : Peder Porse

Dato : 04-05-08 17:38

Peter SD skrev:
> [...]
> opførelsen af denne nye bolig....
> - eks. er byskiltet flyttet svjh. 3 mtr. så nybyggernes indkørsel er

Og hvilken betydning skulle det have?
pp

Fra : Peter SD

Dato : 28-04-08 00:30

Hej....

Tak til jer alle for jeres interesse i "sagen"....

Vi vil selvfølgelig vende tilbage med hvad udfaldet på det hele bliver....

--
Helle og Peter