"Henning" < @> skrev i en meddelelse
news
l114tj6fskn81r0rscl9v6g9a2h0c29b@4ax.com...
> On Thu, 24 Apr 2008 10:07:48 -0700 (PDT), Kenneth Ø.
> <kennethoestergaard@gmail.com> wrote:
>
>>Hej
>>
>>Ifølge dette svar (
http://www.forbrug.dk/faq/69/ ) har man som
>>forbruger krav på at få udleveret en ny vare, hvis denne går i stykker
>>og sælger vælger at ombytte. Dette er gældende for privatkunder, men
>>hvordan står man, hvis ens vare er købt til et firma? Må sælger så
>>ombytte til en brugt / refurbished vare?
>
> Ved B2B kan man aftale lige præcis hvad man vil. Så svaret er lige så
> præcis, som man på forhånd har aftalt.
Der er formodentlig ikke ret mange steder (om nogen overhovedet), hvor man
har aftalt at sælger må anvende brugte varer som ombytning for nye. Det
ville være den rene tåbelighed som køber.
I de fleste tilfælde er sikkert slet ikke aftalt noget om vare-kvalitet ved
omlevering. og så er det Købelovens regler, der gælder.
Ved ombytning skal byttevaren træde istedet for den oprindelige leverance,
og derfor skal den leve op til de krav, der er aftalt i forbindelse med
købet.
Der er jo juridisk ikke tale om en ombytning, men om en omlevering. Der kan
derfor ikke ændres på kravene til varen i den forbindelse.
/Per