Fotografering i kirken - lovgivning.
Fra : Snakee

Dato : 21-04-08 01:15

Hej Gruppe.

Ok jeg er ellers rimelig inde i lovgivningen for fotografering rundt
omkring men kom i tvivl om noget da jeg var til konfirmation i
Adventskirken i København her i går søndag.

I deres program står der (ikke ordret ) skrevet

"fotografering skal ske uden blitz bla bla bla vi henstiller til at man
lader en enkel person fra familien fotografere"

og det kan jeg såmænd godt gå med til. Det skal jo ikke udvikle sig til
papparazzitilstande. Men jeg læste lidt videre og der stod (Stadig ikke
ordret)

"i øvrig gælder loven om copyright således at billeder kun må bruges til
privat brug og ikke må udgives"

og her er det at kæden hopper af. Jeg ved at man må filme som man lyster
hvis stedet man filmer er offentligt tilgængeligt og ikke er privat
område samt hvis enkelpersoner ikke indgår som det egentlige motiv.
Folkekirken som er ejet af staten må da vidst gå under offentligt
tilgængelige steder i særdeleshed. Den er i særdeleshed ikke privat
område sådan som jeg ser det. Alle har adgang og kan komme brasende hvor
når det vil, selv midt i en begravelse. At det så ikke er velset at gøre
noget sådan er så en anden sludder.

Mit spørgsmål er: Kan kirken på denne måde tillade sig at tage min
ophavsret fra mig og forlange at jeg ikke publicere det billede jeg selv
har taget med mit eget kamera, og hvis ja, hvordan kan jeg bryde
copyrightloven ved at tage et billede af et offentlig tilgængeligt sted
med mit eget udstyr.

Som jeg ser det så forsøger kirken at nappe ophavsretten til mine
billeder men kan de det på lovlig vis ved blot at skrive det?

Har jeg misforstået / overset noget, eller er Adventskirken ude på dybt
vand?

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Codexx

Dato : 21-04-08 05:02

On 21 Apr., 02:14, Snakee <blingbl...@trashmail.net> wrote:
> Har jeg misforstået / overset noget, eller er Adventskirken ude på dybt
> vand?

Mon ikke bare det er et småkikset forsøg på at forklare at billeder
taget af kirkegængere inde i kirken ikke bør ende på forsiden af en
avis eller lign., uden samtykke fra de fotograferede?

/Bacher

Fra : Snakee

Dato : 25-04-08 02:36

Codexx skrev:

> Mon ikke bare det er et småkikset forsøg på at forklare at billeder
> taget af kirkegængere inde i kirken ikke bør ende på forsiden af en
> avis eller lign., uden samtykke fra de fotograferede?

Det ved jeg ikke men sådan opfattede jeg det nu ikke. Mere lidt i
retning af at de mente at de havde copyright på de billeder jeg havde
taget hvilket jeg finder MEGET underligt eftersom det vel kun kan være
mig der har copyright på mine egne billeder hvis jeg da ikke har taget
billeder af noget som andre i forvejen har copyright på.

Snakee

Fra : alexbo

Dato : 21-04-08 15:18

"Snakee" skrev
> [...]
> område samt hvis enkelpersoner ikke indgår som det egentlige motiv.
> Folkekirken som er ejet af staten må da vidst gå under offentligt

De samme regler finder du på de fleste museer.
Når du er inde i en bygning er det ejeren der bestemmer hvad du må
fotografere, og hvad billederne må bruges til.

http://www.natmus.dk/sw31288.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-04-08 16:26

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Snakee" skrev
>
> De samme regler finder du på de fleste museer.
> Når du er inde i en bygning er det ejeren der bestemmer hvad du må
> fotografere, og hvad billederne må bruges til.

Ja og nej.

Enhver ejer af et område kan fastsætte nogle ordensregler, men den
ret går ikke så videre end til at bortvise folk der ikke overholder
dem.

Så uanset hvad Nationalmuseet måtte skrive, kan de ikke gøre andet
end at stritte en fotograf ud, hvis han stiller et stativ op. De kan
ikke gøre indsigelser overfor en efterfølgende brug af de billeder der
er taget inden da.

--
// Wegge
<http://blog.wege.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Snakee

Dato : 25-04-08 02:34

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> [...]
> end at stritte en fotograf ud, hvis han stiller et stativ op. De kan
> ikke gøre indsigelser overfor en efterfølgende brug af de billeder der

Det lyder ret interessant det her. Betyder det så også at man så ikke
kan blive sagsøgt p.g.a. brud på ophavsretten til billedet?

Snakee