TDC newsserver - probs?
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-08 03:52

Hejsa

Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?
Jeg har ikke modtaget nye usenet indlæg siden den 24 apr

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 26-04-08 11:00

Peter Lykkegaard wrote:
> Jeg har ikke modtaget nye usenet indlæg siden den 24 apr

Der har været sporadiske problemer den seneste tid, i hvert fald på dtext01,
og den døde helt omkring middag i går.
Jeg er skiftet over på Sunsite af samme årsag, selvom jeg har været tilfreds
indtil nu.

Håber de får den til at køre igen, men det er måske CSC der skal få serveren
op at køre igen, for så er der ikke lyse udsigter.

Mvh Hauge

Fra : Ole C

Dato : 26-04-08 11:03

Peter Lykkegaard skrev blandt andet:

> Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?

Næ - og det er åbenbart heller ikke gået på for TDC selv.
I hvert fald er det ikke noget der bliver skrevet om under
"Driftsinformation":
http://kundeservice.tdc.dk/privat/driftsinformation/category.php?f=2

> Jeg har ikke modtaget nye usenet indlæg siden den 24 apr

Opret en (gratis) konto her i stedet:
http://dotsrc.org/usenet/

--
vh
Ole C

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-04-08 18:49

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev :

>Opret en (gratis) konto her i stedet:
>http://dotsrc.org/usenet/

Det sker da også, at der har været knas med den.

Men så har man jo adgang til den anden, når den ene svigter.
--
Kerim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-08 04:32

"Ole C" wrote:

> Opret en (gratis) konto her i stedet:http://dotsrc.org/usenet/

Jeg har brugt sunsite en kort periode tidligere, det har virket fint
Men jeg abonnerer på et par udenlandske spilgrupper - iirc så har
sunsite kun de danske grupper (dk.*) ?

Tak/Peter

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-04-08 13:44

Hej Peter Lykkegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Men jeg abonnerer på et par udenlandske spilgrupper - iirc så har
> sunsite kun de danske grupper (dk.*) ?

De har masser af udenlandske grupper. Pt. er der ialt små 18.000
grupper på den. (Hvor effektive de så er til at rydde op i døde grupper
ved jeg ikke).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-08 18:31

"Rudi Stegen" skrev

> De har masser af udenlandske grupper.

Ok tak :)

- Peter

--
Postet fra new.sunsite.dk ...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-08 12:16

On Sat, 26 Apr 2008 02:52:11 -0700 (PDT), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?
>Jeg har ikke modtaget nye usenet indlæg siden den 24 apr

Jeg gætter på at TDC er ved at lukke news serveren ned...

De har jo ondt i økonomien: Noget med en kapitalfond der har tømt
selskabet for alt af værdi

<mlr>

Fra : herlufholdt@privat.d~

Dato : 26-04-08 07:31

On 26 Apr., 11:52, Peter Lykkegaard <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Hejsa
>
> Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?
> Jeg har ikke modtaget nye usenet indlæg siden den 24 apr

TDC's newsserver (news.tele.dk) har været nede siden cirka kl. 12.17,
fredag den 25. april. Jeg har talt med TDC/YouSee's support flere
gange, men det lader til at de er faktaresistente. De vil simpelthen
ikke erkende at der kan være noget galt, selvom jeg fortæller dem
det.

Ham der skulle ringe tilbage til mig i dag, kunne ikke en gang finde
ud af at gå på gruppen dk.test. Det er nemmere at tale til en dør.
Han ville ikke erkende at der var noget galt med TDC's server, selvom
jeg skar det ud i pap for ham at den har været død siden fredag kl.
12.17

Det lader ikke til at disse "supportere" skriver nogetsomhelst af det
kunnderne fortæller dem ned i en eller anden form for "log". De
antager
åbenbart at kunderne fylder dem med løgn.

Prøv selv at snakke med TDC/YouSee's supportere.

Mvh. Herluf

.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 26-04-08 23:26

On Sat, 26 Apr 2008 06:30:39 -0700 (PDT), herlufholdt@privat.dk wrote:

> [...]
> gange, men det lader til at de er faktaresistente. De vil simpelthen
> ikke erkende at der kan være noget galt, selvom jeg fortæller dem

Den box, der står for at tildele artiklerne numre, ødelagde et filsystem,
som det efterfølgende ikke lykkedes at redde.

Nogle kolleger fik bygget et nyt filsystem, men der viste sig at være problemer
med artikelnumre mellem spool og frontends.

Jeg opdagede det da jeg kom fra golfbanen lørdag eftermiddag, og fik det fikset.

Omkring 110k artikler var nummereret forkert - efter lokale cancels, fik jeg en
ven til at feede mig de 110k artikler igen, og tingene ser nu rimeligt normale
ud igen.

Ret meget arbejde, når man nu ikke arbejder med news

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-04-08 23:31

Sonny T. Larsen wrote:
> Ret meget arbejde, når man nu ikke arbejder med news

Fornemt arbejde - tak for indsatsen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 26-04-08 23:34

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> --
> /Sonny - #include <std.disclaimer.h>
>
> "I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

UGH - og det var så en indianer der talte dér

ikke en høvding, for så var der aller sket en ski'

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-08 23:40

Sonny T. Larsen skrev:

> [...]
> nu rimeligt normale ud igen.
>
> Ret meget arbejde, når man nu ikke arbejder med news

Tak for et kompetent svar - og for jeres dåd!

Du må have en tilkalde-bipper med når du går på golfbanen
samt et rådighedstillæg i din månedsløn.

--
Herluf :·)

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 26-04-08 23:59

On Sun, 27 Apr 2008 00:39:48 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Du må have en tilkalde-bipper med når du går på golfbanen
> samt et rådighedstillæg i din månedsløn.

Jeg har skam begge dele - jeg arbejder blot ikke med news[1]

Jeg har blot gjort det engang, og ville gerne selv kunne læse fra dtext også

[1] Jeg bruger min tid på netværk.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-04-08 09:54

Sonny T. Larsen wrote:

> Jeg har skam begge dele - jeg arbejder blot ikke med news[1]
>
> Jeg har blot gjort det engang, og ville gerne selv kunne læse fra
> dtext også
>
> [1] Jeg bruger min tid på netværk.

Det tyder jo på en større organisatorisk fejl.

Er det i øvrigt almindeligt at udbydernes supportmedarbejdere intet aner
om news, sådan som nogen fortæller? Jeg har oplevet det samme hos
Arrownet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-05-08 11:35

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Tak for et kompetent svar - og for jeres dåd!

Opfølgning:

Svaret på min fejlmelding af serveren kom fra TDC's "Support"
via mail mandag eftermiddag (28. april 2008 15:25) efter nedbruddet:

Hej Herluf
Tak for din henvendelse
Jeg har i dag tjekket op på det, og der skulle ikke være noget
i vejen med news-serveren.

Det tror da Fanden, at der ikke var noget i vejen med news-serveren
om mandagen. Sonny havde jo klaret ærterne allerede om lørdagen,
(se ovenfor).

--
Herluf :·)

Fra : Jens G

Dato : 27-04-08 07:17

On 26 Apr 2008 22:25:39 GMT, "Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> wrote:

>Ret meget arbejde, når man nu ikke arbejder med news

Dejligt det er fikset igen, og dejligt at læse en forklaring på
problemet. Mange tak.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 26-04-08 23:16

<herlufholdt@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

antager
åbenbart at kunderne fylder dem med løgn.

Prøv selv at snakke med TDC/YouSee's supportere.

-----------

næh tak - har prøvet det - gudfaderbevares da

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-08 07:35

Herluf skrev

> Prøv selv at snakke med TDC/YouSee's supportere.

Livet er for kort til at spille tiden på support folk :)

- Peter

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 26-04-08 23:13

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hejsa

Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?

for mange (udygtige) høvdinge og for få indianere

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 27-04-08 00:00

On Sun, 27 Apr 2008 00:12:38 +0200, Svend Erik Jørgensen wrote:

> Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?

> for mange (udygtige) høvdinge og for få indianere

Fint nok, du føler behov for at markere en holdning - det har blot intet
at gøre med det aktueller problem.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-04-08 11:43

Erik Olsen DK wrote:

> Det tyder jo på en større organisatorisk fejl.

Eller en fornuftig forretningsmæssig prioritering fordi antallet af
Usenet brugere er relativt beskedent. Fokus er på PLAY og lignende.

--
Jesper Lund

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-04-08 13:17

Jesper Lund wrote:

> Eller en fornuftig forretningsmæssig prioritering fordi antallet af
> Usenet brugere er relativt beskedent. Fokus er på PLAY og lignende.

Nej, for så ville en medarbejder der ikke normalt arbejder med
pågældende område, ikke kunne få lov til at rette fejlen.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-04-08 19:49

Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Nej, for så ville en medarbejder der ikke normalt arbejder med
> pågældende område, ikke kunne få lov til at rette fejlen.

Jeg tror ikke Sonny spurgte om lov før han fiksede.

--
-René

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-04-08 19:53

Rene Joergensen wrote:

> Jeg tror ikke Sonny spurgte om lov før han fiksede.

Netop. Det tyder på en organisatorisk brist.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-04-08 20:27

On 2008-04-27, Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Netop. Det tyder på en organisatorisk brist.

Definitionen på en tekniker.

--
Andreas

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 27-04-08 20:59

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i meddelelsen

> Definitionen på en tekniker.
>
> --
> Andreas

eller definitionen på en chef (peterprincippet lever jo i bedste velgående i
offentlig og halvofftentlige organisationer)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-04-08 12:03

Svend Erik Jørgensen wrote:
> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i meddelelsen

> eller definitionen på en chef (peterprincippet lever jo i bedste
> velgående i offentlig og halvofftentlige organisationer)

I er go'e, er I.

Næ, det tyder på enten 1) at der ikke er nogen formelt og praktisk
ansvarlig for pågældende område, eller 2) at pågældende ikke
gider/magter at udføre sit job.

Hvis jeg havde gjort som Sonny på min arbejdsplads, ville jeg kandidere
til en alvorlig advarsel.

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 28-04-08 12:10

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> I er go'e, er I.
>
> Næ, det tyder på enten 1) at der ikke er nogen formelt og praktisk
> ansvarlig for pågældende område,

Formel ansvarlig er chefen og praktisk ansvarlig er ikke chefen, for det har
han ikke forstand på.

eller 2) at pågældende ikke
> gider/magter at udføre sit job.

Altså en chef, jvf. peterprincippet.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-04-08 12:12

On 2008-04-28, Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> I er go'e, er I.
>
> Næ, det tyder på enten 1) at der ikke er nogen formelt og praktisk
> ansvarlig for pågældende område, eller 2) at pågældende ikke
> gider/magter at udføre sit job.

Jeg er ikke uenig. På den anden side havde Sonny evnen, tiden og adgang
til systemet (og her tror jeg både vi taler teknisk og på papiret).
Vi kan ikke alle tillade os at bo i et bureakrati-slot klippet og foldet
af formularer og organisationsdiagrammer.

> Hvis jeg havde gjort som Sonny på min arbejdsplads, ville jeg kandidere
> til en alvorlig advarsel.

Men har din arbejdsplads så til gengæld systemer, der er teknisk
komplicerede og ikke bidrager (hverken direkte eller indirekte) til
omsætningen?
Jeg tror vi ville snyde os selv hvis vi påstår at usenet overlever på
andet end teknikeres goodwill, eller i de store news-tjenesters tilfælde
på pirateri.

--
Andreas

Fra : Hauge

Dato : 28-04-08 16:55

Erik Olsen DK wrote:
> Hvis jeg havde gjort som Sonny på min arbejdsplads, ville jeg
> kandidere til en alvorlig advarsel.

Den klarer de sikkert over galfen..

/Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-08 07:56

"Erik Olsen DK" skrev

> Hvis jeg havde gjort som Sonny på min arbejdsplads, ville jeg kandidere
> til en alvorlig advarsel.

Jeg synes at det er lidt svært at udtale sig så bombastisk om en
arbejdsplads/organisation man ikke kender i detaljer
Vi ved heller ikke vvor meget praktisk arbejde der er udført eller om der
blot er "kikket lidt over skulderen"

- Peter

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 27-04-08 20:58

> Netop. Det tyder på en organisatorisk brist.
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen DK
> http://www.modelbaneteknik.dk/

hmmmm - han ku osse være høvding (golf ! ) men høvdinge ka jo ikke praktisk
arbejde,såhe?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-08 07:36

"Erik Olsen DK" skrev

> Netop. Det tyder på en organisatorisk brist.

Kommer det ikke an på hvordan organisationen er skruet sammen og hvor man er
placeret i forholdet til det akutte problem?

- Peter

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-05-08 15:56

> [...]
> Hejsa
>
> Nogen der ved hvad der gået galt hos TDC?
> Jeg har ikke modtaget nye usenet indlæg siden den 24 apr

Alle tiders, at problemerne hos TDC er blevet løst af en 'tilfældig'
tekniker, der selv havde brug for servicen.

Men altså, vi bliver jo nødt til at finde ud af hvad vi stiller op med
de her fjollede selskaber, der selvfølgelig ikke ser den store
forkromede forretning i at drive NNTP-servere, som de omtalte høvdinge
såvel som call center medarbejdere intet kender til?

Jeg er ret sikker på at selv om vi måske ikke er så mange, så er vi en
flok kernebrugere med stor indflydelse hvis vi vil.

Problemerne hos Cybercity, hvor jeg med skam at melde selv er kunde,
og hvor det viste sig at man i en nødsituation bare havde lånt diske
fra NNTP-serveren til mail-serveren, nåede kun lige netop
offentligheden en uge efter at problemet var opstået. Ingen besked om
driftproblemer på deres netsted eller besked herom til kunder tilmeldt
deres service for driftsproblemer. Heller ingen svar på direkte
forespørgsler.

Det er selvfølgelig oplagt at opsige sådan et abonnement, som
misligholdes af udbyderen. Men det store problem er så hvem man skal
vælge? Skal jeg fx gå tilbage til TDC? Det ene selskab er ejet af
norske blodsugere, det andet af amerikanske blodsugere. De øvrige jeg
kender er ejet af svenske blodsugere, eller nogen der er helt
afhængige af de førnævnte.

Jeg har lidt på fornemmelsen at det har gjort lidt indtryk på fx
Cybercity når de er blevet hevet frem i Computerworld i forbindelse
med de store problemer de havde i flere omgange i forbindelse med
påståede 'spambølger', som andre selskaber ikke havde problemer med at
håndtere.

Mange henvendelser fra brugere med kopi til journalister på it-bladene
når der er bøvl er måske vejen frem? Sidst jeg havde vrøvl med
værkstedet hjalp det åbenbart en del at kopiere FDM på sagen.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-05-08 23:14

<npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
>forkromede forretning i at drive NNTP-servere, som de omtalte høvdinge
>såvel som call center medarbejdere intet kender til?

Man skal vel bare konstatere, at udviklingen er løbet en smule fra
USENET, således at det ikke længere er et strategisk produkt.

Der findes news-udbydere - flere endda gratis - som leverer en mere
målrettet news-leverance end udbyderne. Netop fordi de er drevet af
folk, der har interesse for produktet.

De "nye" udbydere har slet ikke nogen news-servere, og de gamle vil
formentlig udfase deres, når den nuværende hardware ikke gider mere.

Der er basalt set fire måder at køre news på:

1. Gøre det "ordentligt" hvilket kræver 1 PB diskplads og 5-10 mand
på fuld tid til at holde kvaliteten oppe.

2. Droppe binaries (god plan!), bruge en pæn slat af den eksisterende
diskplads på tekstgrupper og sætte en enkelt fuldtidsmand til at
holde kvaliteten oppe.

3. Som 1 eller 2 - blot uden folkene. Spam bliver et problem, og det
virker, når det virker.

4. En mellemting. Det virker bedre, og der er spam, når folkene er
på andre projekter.

De fleste udbydere med news-servere er nok i kategori 4 i dag. Men
der er ikke langt til 3'eren, og klager kunderne over det, er det
nok bedst bare at lukke tjenesten. Så forsvinder klagerne nemlig.

Og ryger der samlet 5.000 kunder ud af 1,5 million på den konto -
herregud da. Må de samle støv i deres lejligheder.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hit med var'ne arne

Dato : 03-05-08 23:21

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og ryger der samlet 5.000 kunder ud af 1,5 million på den konto -
> herregud da. Må de samle støv i deres lejligheder.

hehe - ja, nyd det lisså længe det varer

Fra : Carl Drud

Dato : 04-05-08 18:33

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> [...]
> virker, når det virker.
>
> 4. En mellemting. Det virker bedre, og der er spam, når folkene er

En svensk udbyder mener det hjælper at udelukke GG.

http://usenet4all.se/

"No more google groups posts on this server."

"If you want to read postings from google then use google."

--
Carl

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 18:52

Carl Drud wrote:

> En svensk udbyder mener det hjælper at udelukke GG.
>
> http://usenet4all.se/
>
> "No more google groups posts on this server."
>
> "If you want to read postings from google then use google."

Google-brugere kan også være en pestilens for os andre, så det lyder da
positivt.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-05-08 18:54

Det mindede mig lige om http://improve-usenet.org/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 19:16

Carl Drud skrev:

> En svensk udbyder mener det hjælper at udelukke GG.
>
> http://usenet4all.se/
>
> "No more google groups posts on this server."
>
> "If you want to read postings from google then use google."

Efter at være tvunget ud i alternativer imens Cybercity fik monteret nye
diske har jeg fundet ud af at det ikke fungerer så ringe. Lidt svært at
overskue strukturen i en tråd. Men ellers er usenet4all.se da langt ude.
Google er den eneste fornuftige måde at søge på og dermed undgå at
stille åndsvage spørgmål, som stilles hver uge. Det er ikke blevet
mindre vigtigt efter at OSS'er/FAQ'er er mere eller mindre afgået ved døden.

--
Niels

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 19:24

Niels P Sønderskov wrote:

> Men ellers er usenet4all.se da langt ude. Google er den eneste
> fornuftige måde at søge på og
> dermed undgå at stille åndsvage spørgmål, som stilles
> hver uge.

Det ændrer ikke på at Google-brugeres indlæg kan være besværlige for os
andre. Det skyldes ikke kun teknik, men også at mange Google-brugere er
ret ligeglade om de følger konventionerne, f. eks. i citatteknik.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-05-08 19:26

"Erik Olsen DK" skrev

> Det ændrer ikke på at Google-brugeres indlæg kan være besværlige for os
> andre. Det skyldes ikke kun teknik, men også at mange Google-brugere er
> ret ligeglade om de følger konventionerne, f. eks. i citatteknik.

Så OE brugere vel også udelukkes?

- Peter

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 19:36

Peter Lykkegaard wrote:

> Så OE brugere vel også udelukkes?

Det skal jeg ikke kunne sige.

Jeg bruger OE 6.00 og OE-Quotefix 1.19.2, og jeg har ikke problemer med
indlæg fra andre OE-brugere hvis deres opsætning er nogenlunde fornuftig
(ren tekst og tegnsæt).

Har du problemer med mine indlæg?

Fra : Carl Drud

Dato : 04-05-08 19:49

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Jeg bruger OE 6.00 og OE-Quotefix 1.19.2, og jeg har ikke problemer med
> indlæg fra andre OE-brugere hvis deres opsætning er nogenlunde fornuftig
> (ren tekst og tegnsæt).

Nu angiver du ikke selv hvilket tegnsæt du benytter.

> Har du problemer med mine indlæg?

For nogen kan det være et problem når ikke der er angivet tegnsæt.

--
Carl

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 20:02

Carl Drud wrote:

> For nogen kan det være et problem når ikke der er angivet tegnsæt.

Iflg. min opsætning "Vesteuropæisk (ISO)", men jeg kan godt se at der
ikke står tegnsæt i meddelelsens header.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-05-08 20:22

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Iflg. min opsætning "Vesteuropæisk (ISO)", men jeg kan godt se at der
> ikke står tegnsæt i meddelelsens header.

Der er en vejledning her i opsætning af OE tegnsæt samt QF
konfiguration.

http://tgm.dyndns.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/

--
Carl

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 20:40

Carl Drud wrote:

> Der er en vejledning her i opsætning af OE tegnsæt samt QF
> konfiguration.
>
> http://tgm.dyndns.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/

Der var en enkelt ændring, så må vi se om det har haft nogen effekt.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 20:41

Erik Olsen DK wrote:

> Der var en enkelt ændring, så må vi se om det har haft nogen effekt.

Det hjalp, tak til Carl.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-05-08 19:34

> [...]

> andre. Det skyldes ikke kun teknik, men også at mange Google-brugere er
> ret ligeglade om de følger konventionerne, f. eks. i citatteknik.

Her i DK grupperne synes jeg bestemt ikke det er tilfældet. Der er
derimod mange OE/WM brugere der er ret ligeglade.

--
Carl

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 19:37

Carl Drud wrote:

> Her i DK grupperne synes jeg bestemt ikke det er tilfældet. Der er
> derimod mange OE/WM brugere der er ret ligeglade.

Det skyldes måske at der er ret mange OE- og WM-brugere.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-05-08 20:12

Carl Drud wrote:

>http://usenet4all.se/

Den er ikke specielt hurtig, tværtimod har jeg været ved at hente headers
10 gange så lang tid som jeg plejer (når jeg tilføjer en ny server), og så
er den endda kun nået omkring 40 % af de grupper jeg har valgt (de samme
som på TDC's server minus de interne)

På positivsiden er at den havde de samme dk-grupper som jeg plejer at
abonnere på.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 04-05-08 20:25

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> writes:

> Den er ikke specielt hurtig,

Jeg bruger den ikke og det var ej ment som en anbefaling.

--
Carl

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-05-08 16:57

On 4 Maj, 00:14, Klaus Ellegaard <klausellega...@msn.com> wrote:

> Der findes news-udbydere - flere endda gratis - som leverer en mere
> målrettet news-leverance end udbyderne. Netop fordi de er drevet af
> folk, der har interesse for produktet.

Ja, men hvad skal de leve af? (Produkt og produkt, det er sgu bare en
enkelt protokol, som banditterne har udbudt og som vi betaler for).

Jeg er selv ikke vild entusiast, og efter *problemerne* hos Cybercity
prøver jeg nu at se hvordan Googles service virker. Men for mig er der
ingen tvivl om at den gode gamle NNTP med tilsvarende applikation er
ideelt for tænkende mennesker. Det er formentlig dér det begynder at
knibe alvorligt.

For nogle år siden kørte Politikens debatter faktisk på NNTP som så
blev afskaffet og nærmest slået helt ihjel med en elendig HTTP-
erstatning. Af idioter og karl-smarter.

Har ofte hørt om sunsite.dk, og når jeg er færdig med at se på Googles
måde at køre på hopper jeg på http://dotsrc.org/. Det har jo fungeret
fint i mange år og sponsoreres ud over det fattige universitet af en
samling solide open source-støtter.

Men jeg så nu helst om de kommercielle udbydere kunne presses til at
opfylde deres forpligtelser. Og at kernegruppen måske kunne være lidt
mindre defaitistisk.

--
Niels

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-05-08 02:58

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

> [...]
>måde at køre på hopper jeg på http://dotsrc.org/. Det har jo fungeret
>fint i mange år og sponsoreres ud over det fattige universitet af en

Den har også af og til været nede, det gælder vel alle
newsservere.
--
Kerim

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 04-05-08 05:20

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Ja, men hvad skal de leve af? (Produkt og produkt, det er sgu bare en
> enkelt protokol, som banditterne har udbudt og som vi betaler for).

Du vælger at fokusere på 'gratis' - Men der findes faktisk en del rigtig
gode betalingsudbydere.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I will not squeak chalk." - Bart Simpson.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 06:05

Allan Willems Joergensen skrev:

> Du vælger at fokusere på 'gratis' - Men der findes faktisk en del rigtig
> gode betalingsudbydere.

Tjo, i første omgang mener jeg nu nok at jeg faktisk /har/ betalt min
udbyder, som så vælger at sjofle sine kunder. Jeg så engentlig helst at
vi gjorde noget ved det, men den ekstreme indvidualisme der har udviklet
sig hos folk de sidste ti år stiller sig vist hindrende i vejen.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 06:09

Niels P Sønderskov skriver:

> [...]
> vi gjorde noget ved det, men den ekstreme indvidualisme der har udviklet
> sig hos folk de sidste ti år stiller sig vist hindrende i vejen.

96,8 % af forbrugerne er prisludere. De vil ikke betale 20 kr ekstra/md
for en udbyder der tilbyder en ordentlig newsserver.

De 3% køber deres newsfeed et andet sted, så de kan "suge flaf"

De sidste 0,2 % der har en udbyder der ikke driver en newserver, bruger
dotsrc.org eller lignende gratis tjenester.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carl Drud

Dato : 04-05-08 08:22

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> 96,8 % af forbrugerne er prisludere. De vil ikke betale 20 kr ekstra/md
> for en udbyder der tilbyder en ordentlig newsserver.

Det behøver de heller ikke ¤10 om året og man får en adgang til en super

Hvor kommer de tal egentlig fra?

--
Carl

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 18:08

Carl Drud skriver:

> Det behøver de heller ikke ¤10 om året og man får en adgang til en super
> newsserver.

Endnu en god grund.....

> Hvor kommer de tal egentlig fra?

SPT vurdering.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-05-08 08:18

On Sun, 04 May 2008 07:04:57 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> Tjo, i første omgang mener jeg nu nok at jeg faktisk /har/ betalt min
> udbyder, som så vælger at sjofle sine kunder.

Produkter udvikler sig jo over tid, og fjernelse af news kunne sikkert
sagtens blive en del af produktudviklingen hos de 'gamle' udbydere, og
hos de nyere findes det i forvejen slet ikke.

-A

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-08 13:02

<npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
>vi gjorde noget ved det, men den ekstreme indvidualisme der har udviklet
>sig hos folk de sidste ti år stiller sig vist hindrende i vejen.

Ulempen her er, at markedets fokus har flyttet sig, samtidig med at
news er gået hen og blevet en meget tung sag, hvis man skal have et
fuldt feed.

Spørgsmålet er, om kunderne vil acceptere en prisstigning på 100+
kroner om måneden for en ordentlig news-service?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 15:23

Klaus Ellegaard skrev:

> Spørgsmålet er, om kunderne vil acceptere en prisstigning på 100+
> kroner om måneden for en ordentlig news-service?

Hvordan kommer du frem til > 100 kr/kunde? Hvis vi multiplicerer op fra
mit tilfælde er det måske en fjerdedel, gennemsnitligt måske en
tredjedel. Heraf skulle følge at fx TDC's eller Cybercity's
internetdrift skulle fordyres tilsvarende med en adækvat news-drift?

Jeg aner ikke hvor mange bredbåndskunder TDC fx har, men lad os sige
500k. Din påstand er så at en forsvarlig news-drift for dem ville koste
600 mio/kr/år. Eller 500 hvis de skulle tjene lidt på det?

Du må have trådt på noget.

--
Niels

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-05-08 15:47

On Sun, 04 May 2008 16:22:31 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> Hvordan kommer du frem til > 100 kr/kunde?

Giganews tager fx 25$ for en ubegrænset konto, og de har et *meget*
større kundeunderlag end nogen dansk Internet-udbyder vil få til deres
news-indsats.

-A

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-05-08 17:03

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Giganews tager fx 25$ for en ubegrænset konto, og de har et *meget*
> større kundeunderlag end nogen dansk Internet-udbyder vil få til deres
> news-indsats.

Nu kræver det produkt Giganews udbyder vel også en betydeligt større
båndbredde, end den en gennemsnitlig dansk ikke-binær
nyhedsgruppe-junkie kan lægge beslag på. Så inden man sætter pris på,
var det nok en god ide at kvalificere om det er med eller uden
binaries.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 17:07

Asbjorn Hojmark skrev:

> Giganews tager fx 25$ for en ubegrænset konto, og de har et *meget*
> større kundeunderlag end nogen dansk Internet-udbyder vil få til deres
> news-indsats.

$25/md? De må have trådt på noget! Eller for den sags skyld deres
*meget* større kundegrundlag.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-08 17:31

<npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
>tredjedel. Heraf skulle følge at fx TDC's eller Cybercity's
>internetdrift skulle fordyres tilsvarende med en adækvat news-drift?

1 PB rå diskplads, 5-10 fuldtidsansatte til at passe systemet (det
vil sige på teknisk og antispam-niveau), 20-30 frontend-servere,
5-10 backend-servere (feed, cleaning, storage, overview), 1-2 Gbps
transatlantisk trafik dedikeret alene til news, og det løse oveni.

Prøv at spørge Hitachi og EMC, hvad de tager for en løsning med i
omegnen af 1 PB diskplads (der kan RAIDes efter behov), når der er
krav om flere tusind random IOPS... og læg så båndbredden oveni.

>Jeg aner ikke hvor mange bredbåndskunder TDC fx har, men lad os sige
>500k. Din påstand er så at en forsvarlig news-drift for dem ville koste
>600 mio/kr/år. Eller 500 hvis de skulle tjene lidt på det?

Var det ikke en væsentligt mindre udbyder, der var udgangspunktet?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 19:04

Klaus Ellegaard skrev:

> Prøv at spørge Hitachi og EMC, hvad de tager for en løsning med i
> omegnen af 1 PB diskplads (der kan RAIDes efter behov), når der er
> krav om flere tusind random IOPS... og læg så båndbredden oveni.

Du er eksperten, så derfor spørger jeg når du nu slynger + 100 kr/md ud.

> Var det ikke en væsentligt mindre udbyder, der var udgangspunktet?

Det var TDC vi snakkede om her. Mit eget problembarn er Cybercity
(Telenor), som vist er næststørst.

I øvrigt er jeg personligt fuldstændig ligeglad med binære grupper, så
hvis du mener de koster 600 mio. kr. pr år for TDC, så afskaf dem eller
lad disse brugere betale ekstra.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-08 19:09

<npsonder@gmail.com> writes:

>I øvrigt er jeg personligt fuldstændig ligeglad med binære grupper, så
>hvis du mener de koster 600 mio. kr. pr år for TDC, så afskaf dem eller
>lad disse brugere betale ekstra.

Hvorfor så ikke lade alle news-brugere betale ekstra? Der har jo
altid været tradition for, at de binære grupper var inkluderet i
abonnementet. At de er forsvundet, er en relativt ny "opfindelse"
og vel også en uacceptabel serviceforringelse overordnet set?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 22:49

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
> abonnementet. At de er forsvundet, er en relativt ny "opfindelse"
> og vel også en uacceptabel serviceforringelse overordnet set?

Fordi det åbenbart er der den store ekstrabelastning iflg. 'eksperterne'
ligger. Og endnu engang, vi skal jo ikke betale mere til blodsugerne
selv om de herværende forretningsgeniere mener det.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-05-08 22:18

On 2008-05-04, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> I øvrigt er jeg personligt fuldstændig ligeglad med binære grupper, så
> hvis du mener de koster 600 mio. kr. pr år for TDC, så afskaf dem eller
> lad disse brugere betale ekstra.

Jeg er åbenbart ikke så kløgtig, men gider du ikke forklare hvordan
ovenstående er i tråd med din missionering imod liberale markedskræfter,
og hvordan den adskiller sig fra andres forslag om at gøre hele
news-abonnementet til en betalingstjeneste?

Med andre ord: Hvorfor må udbyderne forfordele andre, når de ikke må
forfordele dig?

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 23:17

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> [...]
> news-abonnementet til en betalingstjeneste?
>
> Med andre ord: Hvorfor må udbyderne forfordele andre, når de ikke må

Prøv at læse ordet 'hvis' - og måske resten af tråden. Der er ingen
garanti for forståelse, men en muighed.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 09:05

On 2008-05-04, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Prøv at læse ordet 'hvis' - og måske resten af tråden. Der er ingen
> garanti for forståelse, men en muighed.

Det var ret imponerende, du formåede at kravle uden om spørgsmålet og
samtidig levere en stråmand. Jeg behøver slet ikke at acceptere din
forudsætning (og jeg er klar over at det ikke er dig, der er kommet med
beløbet, men det ændrer altså ikke på at det er dit argument) for at mit
spørgsmål er gyldigt.
Du kan ikke på den ene side mene at det ikke er ok at udbyderne ikke
gider tjene dine behov, og så samtidig på den anden side mene at det er
ok at de lader nogle andre i stikken.

Så jeg vil omformulere: Hvor går grænsen, hvad er udbyderne forpligtet
til, og hvorfor?

"Hvorfor" må gerne have mere vægt end "fordi jeg siger det", som indtil
videre har været dit eneste argument.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 10:33

> [...]

> ok at de lader nogle andre i stikken.
>
> Så jeg vil omformulere: Hvor går grænsen, hvad er udbyderne forpligtet

De skal såmænd blot opfylde den aftale vi indgår når jeg tegner et
abonnement. Når det omfatter News vil jeg gerne have adgang, en melding
om driftsforstyrrelser (som jo kan forekommer) og svar på eventuelle
forespørgsler. Det kunne Cybercity ikke. Derfor skifter jeg, og det skal
åbenbart ikke være tilbage til TDC, som heller ikke kan.

Folk der er interesserede i pornografi eller andre billeder må klage
hvis deres binære grupper ikke fungerer.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 10:38

On 2008-05-05, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
> forespørgsler. Det kunne Cybercity ikke. Derfor skifter jeg, og det skal
> åbenbart ikke være tilbage til TDC, som heller ikke kan.

Nu blæser vinden da fra en ganske anden retning. For et øjeblik siden
var det en kamp mod udbydernes evt nedlæggelse af usenet, ikke et
spørgsmål om at opfylde en aftale. Men så er der jo ingen problemer, da
udbyderne blot kan annoncere at tjenesten ændrer form med et passende
varsel.

Det var jo nemt nok.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 10:58

> [...]

> spørgsmål om at opfylde en aftale. Men så er der jo ingen problemer, da
> udbyderne blot kan annoncere at tjenesten ændrer form med et passende

Det er betingelserne, og hvis der, som sædvanlig, er skvadderhoveder
nok, så går det i den retning. Og jeg kan (formentlig) ikke lastes for
dine læsevanskeligheder.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 11:12

Lad mig hjælpe dig med huskeren. Det du skrev var:

> Man skal ikke blot acceptere hvad kommercielle foretagender finder på,
> men gøre hvad man kan for at holde dem i ørerne. Det er jo indlysende
> at services bare bliver nedlagt og afskaffet hvis ingen siger noget.

Så jeg føler ikke at der er nogen problemer med at læse indenad her,
tværtimod. Dit udgangspunkt var at teleselskaberne/blodsugerne partout
*skulle* levere news til dig til solens undergang, fordi det var den
teknisk rigtige løsning. Det er nu blevet til at teleselskaberne blot
skal levere det i har aftalt.

Hvis du skal leve op til den retoriske excellence, som du prøver at
udstråle ved at plukke kirsebær fra ordbogen, tror jeg du skal til at
ensrette dine argumenter, så du i det mindste ikke diskuterer med dig
selv.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 11:40

> [...]

> udstråle ved at plukke kirsebær fra ordbogen, tror jeg du skal til at
> ensrette dine argumenter, så du i det mindste ikke diskuterer med dig

Så må det være noget med forståelsen. Hvad er det for en forskel du ser?
News er en del af den pakke jeg har købt.

--
Niels

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-05-08 16:28

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Så må det være noget med forståelsen. Hvad er det for en forskel du ser?
> News er en del af den pakke jeg har købt.

Pakken kan ændres. Varslingen står i din aftale med udbyderen.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"It is symbolic of our struggle against oppression." -- Ro

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 18:14

Allan Willems Joergensen skrev:

> Pakken kan ændres. Varslingen står i din aftale med udbyderen.

Og jeg kan så skifte udbyder. Efter denne lille meningsudveksling kunne
det så være rart at vide hvor de herrer teknikere huserer med henblik på
at undgå deres virksomhed(er).

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 05-05-08 18:17

Niels P Sønderskov wrote:
> Og jeg kan så skifte udbyder. Efter denne lille meningsudveksling
> kunne det så være rart at vide hvor de herrer teknikere huserer med
> henblik på at undgå deres virksomhed(er).

Det kunne være lige så rart om du kom med samme oplysning, så vi kunne undgå
der hvor du arbejder, hvis du da ikke er arbejdsløs.

/Hauge

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-08 18:21

<npsonder@gmail.com> writes:

>Og jeg kan så skifte udbyder. Efter denne lille meningsudveksling kunne
>det så være rart at vide hvor de herrer teknikere huserer med henblik på
>at undgå deres virksomhed(er).

ISP-branchens teknikere er temmeligt sammenspiste - og alle
er nogenlunde enige med alle andre. Netop fordi der er så
relativt få parametre at skrue på. Selvom jeg ikke har været
i den branche i over fem år, kender jeg stadig driftsfolk hos
alle udbyderne.

Hvis man kigger på de nuværende store udbydere efter opkøb m.v.,
har jeg selv været news-admin hos dem alle - pånær Telia og
Fullrate

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-05-08 19:08

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> ISP-branchens teknikere er temmeligt sammenspiste - og alle er
> nogenlunde enige med alle andre.

Er du ikke bange for at få problemer efter sådan at afsløre kabalens
eksistens :)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-08 19:12

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:

>Er du ikke bange for at få problemer efter sådan at afsløre kabalens
>eksistens :)

"Der findes ingen kabale".

Mvh.
   Klaus.

Fra : John Hinge

Dato : 06-05-08 08:20

On 05 maj 2008 Klaus Ellegaard was heard to say:

> "Der findes ingen kabale".

men vi har noteret navnet.. ellere rettere Vi der ikke er der, har
Ikke noteret noget.. *wooshwoosh* Dette er ikke det indlæg du
leder efter *wooshwoosh*

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 18:41

On 2008-05-05, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Så må det være noget med forståelsen. Hvad er det for en forskel du ser?
> News er en del af den pakke jeg har købt.

Den pakke kan som sagt ændres med passende varsel. Deri ligger
forskellen. Den tidligere del af tråden gik på om en internetudbyder var
moralsk forpligtet til at levere en usenet-tjeneste.

Så for lige at hjælpe dig med at få ensrettet dine argumenter:

1. Udbyderne er moralsk forpligtet til at levere usenet-, mail- og
hjemmesidetjenester. Alle der ikke gør det er nogle møgkapitalistsvin.
2. Udbyderne er aftalemæssigt/juridisk forpligtet til at levere usenet-,
mail- og hjemmesidetjenester.

Ad 1: Udbyderne er kapitalistiske virksomheder, det er der vist ikke
nogen diskussion om. Derfor er jeg ikke i tvivl om at usenet som en
gratistjeneste lever på lånt tid og på de drivende teknikeres gode
vilje. Udbyderne betragter slet ikke nedlæggelsen af disse tre tjenester
som en konkurrenceparameter, da de kan se at forbrugerne blot jager den
laveste fællesnævner. I dag er det klareste eksempel på dette Fullrate,
der har skåret tjenesterne helt ind til kernen (og hvor jeg er kunde,
bl.a. *fordi* de har gjort det).
Det har været sagt om selskaber (specielt børsnoterede) at de er de
ultimative psykopater, der kun fokuserer på fortjeneste. Det kan meget
vel være det er sådan.

Ad 2: Aftalen kan ændres. Mekanismerne hvormed dette kan ske er
beskrevet i aftalen.

Jeg forstår ikke din fokusering på de teknikere, der forklarer dig,
hvordan verden hænger sammen. Det handler ikke om ond vilje, faktisk er
det et fåtal af dem (mig selv inklusive), der har nogen indflydelse på
hvad der sker med de pågældende tjenester i fremtiden, meget få af dem
arbejder stadig i telebranchen. Det de dog har er indsigt i de
processer og betragtninger, der ligger bag udvælgelsen af hvilke
konkurrenceparametre en internetudbyder vælger at fokusere på. Og hvis
der er en ting de har lært, så er det at internetudbyderne er i en så
presset konkurrencesituation at de sandsynligvis vil vælge at skære i
alle tjenester, der ikke skaffer kunder.
Og i den sammenhæng er du uendeligt uinteressant. Med dit brokniveau og
din selvretfærdighed vil jeg faktisk tro at du er en af de kunder, der
kunne ende med at koste på bundlinjen, og dermed er direkte uønsket.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 20:34

Nu har jeg så efterhånden forstået at kunderne er uendeligt
uinteressante for ISP'erne og deres ansatte (som om jeg ikke var klar
over det i forvejen).

Derfor også det sidste indlæg rettet til disse små paver, der nu
efterhånden må have udstillet deres partiskhed og inkompetence, ud over
det allermest nørdede og indforståede, tilstrækkeligt.

De egner sig sikkert udmærket til at svare på nørdede petitesser, men er
selvfølgelig inhabile når det kommer til deres subsistensgrundlag. De er
tydeligt hildede i deres mangeårige identifikation med deres
opdragsgivere, og er helt ud af stand til at reflektere rationelt i
forhold til et forbrugerpolitisk spørgsmål.

Derfor slutter de enfoldigt, at udviklingen kun kan gå i en retning.
Ligesom Gopher må News dø en snarlig prædestineret død. Og ikke nok med
det. Med usvigelig fatalisme må vi imødese afskaffelsen af Mail,
Websider og FTP. Ifølge denne højt begavede logik vil vi om føje tid
sidde med en sikkert meget billig netforbindelse, som desværre ikke kan
bruges til noget fordi udbyderne med højlydt støtte fra deres teknikere
har fået afskaffet alle services.

Til slut vil jeg kun bemærke at det har været ubetaleligt grinagtigt at
se disse storforbrugere af uforståeligt it-mumbo-jumbo klage over ord de
ikke før var stødt på. Det vil jeg trøste mig med når de har fået
slagtet den sidste news-server. (Håber ikke de får held med
mail-serverne og web-serverne)

Tak

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 05-05-08 20:38

Niels P Sønderskov wrote:
> Nu har jeg så efterhånden forstået at kunderne er uendeligt
> uinteressante for ISP'erne og deres ansatte (som om jeg ikke var klar
> over det i forvejen).

Og da du stadig ikke har sagt hvad du beskæftiger dig med i det daglige, så
du er ret svær at tage seriøst, for det virker som om du er ansat ved en
lille creamskimmer-isp, der er ved at gå nedenom og hjem. Ellers ville du
ikke opføre dig så tåbeligt. Selvfølgelig, du er arbejdsløs, som omtalt
tidligere i denne tråd.

/Hauge

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 20:53

On 2008-05-05, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Nu har jeg så efterhånden forstået at kunderne er uendeligt
> uinteressante for ISP'erne og deres ansatte (som om jeg ikke var klar
> over det i forvejen).

Det uendeligt sjove i denne tråd er at der mig bekendt kun er en enkelt
ISP-ansat, der har kommenteret dine udfald mod branchen.
Derudover har du kæmpet og vævet dig uden om alle forsøg på at afkræve
dig reel argumentation for dine postulater. Men det er selvfølgelig også
rart at være hævet over den slags, jeg glæder mig til mit gudekompleks
når de højder.

> Derfor også det sidste indlæg rettet til disse små paver, der nu
> efterhånden må have udstillet deres partiskhed og inkompetence, ud over
> det allermest nørdede og indforståede, tilstrækkeligt.

Endnu et nul-udtryk. Så længe du ikke underbygger dine påstande med
argumentation har dine påstande absolut ingen vægt. Eller de bør
ihvertfald ikke have det, historien viser at jeg tager grueligt fejl i
den henseende.

> [...]
> opdragsgivere, og er helt ud af stand til at reflektere rationelt i
> forhold til et forbrugerpolitisk spørgsmål.

Der er ikke diskuteret mange nørdede petitesser. Faktisk er der kun
diskuteret en grundlæggende ting: Kan det betale sig for ISPerne at
fortsætte med at drive en usenet-tjeneste?

> [...]
> sidde med en sikkert meget billig netforbindelse, som desværre ikke kan
> bruges til noget fordi udbyderne med højlydt støtte fra deres teknikere

Jeg tror næsten jeg bliver nødt til at pille den fra hinanden stump for
stump:
Det er ikke ISP-ansatte, der har argumenteret imod dig.
Det er ikke folk, der vil afskaffe usenet-tjenester, der har
argumenteret imod dig, det er folk, der tror at ISPerne vil afskaffe
usenet-tjenesterne.
Enfoldigheden er svær at få øje på, faktisk vil jeg mene at
enfoldigheden skal findes hos de(n) forfatter(e), der ikke er i stand
til eller villig til at underbygge sine budskaber, men blot sviner folk
til gang efter gang.
Det er også den eneste grund til at jeg gider besvare dig, så ingen, der
graver i arkiverne er i tvivl om at du blev afkrævet en forklaring, men
valgte ikke at give den.
Derudover er det dybt uforskammet af dig at skære alle teknikere i
tråden over en kam.

> [...]
> ikke før var stødt på. Det vil jeg trøste mig med når de har fået
> slagtet den sidste news-server. (Håber ikke de får held med

Vi er mig bekendt to, der har brokket os over din lidet flatterende
ordbogsonani, som du alligevel vælger at falde tilbage på. Ingen af os
har nogen indflydelse på slagtningen af usenet-tjenester. Jeg kan ikke
tale for andre end mig selv, men jeg kender godt betydningen af de to
ord, du benyttede. Og jeg er heller ikke i tvivl om at du *kun*
benyttede dem for at kunne sidde klar med toiletrullen når du skulle
hovere over det efterfølgende.

For at ingen skal være i tvivl om mine meninger:

1. Jeg tror ikke på at ISPerne vælger at videreføre usenet-tjenesterne,
netop fordi det er penge der kan bruges bedre andre steder.
og
2. Jeg tror ikke på at ISPerne har en moralsk forpligtelse til at
videreføre usenet-tjenesterne. Jeg synes selv det er en fantastisk
løsning på debatfora, og det vil helt sikkert leve videre i det små,
netop hos de teknikerpaver du har så meget imod.

--
Andreas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 21:42

Niels P Sønderskov skriver:

> Nu har jeg så efterhånden forstået at kunderne er uendeligt
> uinteressante for ISP'erne og deres ansatte

Du tager fuldstændigt fejl. Uden kunder ingen indtjening og dermed ingen
virksomhed og intet arbejde.

> (som om jeg ikke var klar over det i forvejen).

Det eneste du er klar over er vidst din næsetip - længere kan du ikke
se.

Fra : Christian Laursen

Dato : 06-05-08 21:59

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
> desværre ikke kan bruges til noget fordi udbyderne med højlydt støtte
> fra deres teknikere har fået afskaffet alle services.

Hvor mange internet-brugere er det lige, der udelukkende anvender
services tilbudt af deres egen ISP?

Personligt ville jeg fx. nok hurtigt blive træt af kun at kigge på
hjemmesider tilhørende andre kunder hos min udbyder.

Man kan også udvide den til alle hjemmesider der er solgt sammen med
en internetforbindelse. Det er ret sjældent, jeg kommer forbi sådan
en.

--
Christian Laursen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-08 22:00

Christian Laursen skriver:

> Man kan også udvide den til alle hjemmesider der er solgt sammen med
> en internetforbindelse. Det er ret sjældent, jeg kommer forbi sådan
> en.

Du får da lige tilbuddet:

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-05-08 22:51

Christian Laursen skrev:

> [...]
>
> Personligt ville jeg fx. nok hurtigt blive træt af kun at kigge på
> hjemmesider tilhørende andre kunder hos min udbyder.

Et intelligent nyt spørgsmål, som nok må besvares, selv om debatten er
slut fra min side. Forudsætningen for mandens påstand må selvfølgelig
være at /alle/ ISP'er afskaffer denne service med 'negativ indtjening'.
Hvorefter der *ingenting* er at se på.

Tænk globalt min ven! Det er jo folk på vej imod sikre topposter vi har
med at gøre. Ikke almindelige provinsielle bonderøve.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-05-08 22:54

On 2008-05-06, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Et intelligent nyt spørgsmål, som nok må besvares

Hvornår gør du det så?

--
Andreas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-05-08 23:01

<npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
>slut fra min side. Forudsætningen for mandens påstand må selvfølgelig
>være at /alle/ ISP'er afskaffer denne service med 'negativ indtjening'.

Ret beset leverer ISP'erne (i betydningen "dem der leverer
båndbredde til slutkunderne") ikke ret mange af væsentligste
websider. Det gør firmaer, der har specialiseret sig i at
levere indhold, og de fleste større af slagsen bruger ikke
ISP'er i denne betydning til at sprede deres indhold.

Så "impact" ved at ISP'erne nedlagde alt andet end transport
af IP ville over tid være ret minimalt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-08 05:11

Niels P Sønderskov skriver:

> [...]
> slut fra min side. Forudsætningen for mandens påstand må selvfølgelig
> være at /alle/ ISP'er afskaffer denne service med 'negativ indtjening'.

Hvor mange hjemmsider som du bruger er private hjemmesider i forbindelse
med et internetabbonnement og hvor mange ligger på servere der er betalt
for (og dermed er en forretning med positiv indtjening)?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 18:10

Niels P Sønderskov skriver:

> med en adækvat news-drift?

En hvad for en ?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 18:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Niels P Sønderskov skriver:

> En hvad for en ?

Det er vist bare et blære-fremmedord. Jeg tror det betyder 'god nok'
eller noget i den stil, den betydning er sikkert god nok her i debatten.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-08 18:19

>En hvad for en ?

"Tilfredsstillende", "god nok".

Problemet er, at det er et et ret subjektivt udtryk... betyder det
10 dages retention eller 100? Eller måske 1000 i tekstgrupperne?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 18:25

Klaus Ellegaard skriver:

> "Tilfredsstillende", "god nok".

Okay, det var engelsk vi var ude i her.

> Problemet er, at det er et et ret subjektivt udtryk... betyder det
> 10 dages retention eller 100? Eller måske 1000 i tekstgrupperne?

Netop.......tilfredsstillende for mig er 1 måned på gruppen
alt.binaries.pictures rail og ikke andet. For andre vil det være 1 uge
på _alt_ binært flaf.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 19:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Niels P Sønderskov skriver:
>
> En hvad for en ?

Dækkende / svarende til behovet / tilstrækkelig (ordbogen er opfundet)

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 04-05-08 19:11

Niels P Sønderskov wrote:
> (ordbogen er opfundet)

Det er det danske sprog også..Hvorfor fanden ikke bare skrive et sprog, så
de fleste kan følge med, frem for at forsøge at bevise at man er en idiot
med hang til fine ord?

/Hauge

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 22:52

Hauge skrev:

> Det er det danske sprog også..Hvorfor fanden ikke bare skrive et sprog, så
> de fleste kan følge med, frem for at forsøge at bevise at man er en idiot
> med hang til fine ord?

Enhver fugl synger med sit næb, Hauge. Nogen skræpper fælt. Hvis du
synes det er for svært kan du jo læse noget andet?

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 04-05-08 22:59

Niels P Sønderskov wrote:
> Nogen skræpper fælt.

Ja du er tydeligvis ret dum at høre på, det ses ret tydeligt i denne tråd.
"Jeg vil ha', alle i andre er tåbelige".

/Hauge

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 23:20

Hauge skrev i uudgrundelig visdom:

> Ja du er tydeligvis ret dum at høre på, det ses ret tydeligt i denne tråd.
> "Jeg vil ha', alle i andre er tåbelige".

Det er sgu godt at alle ikke længere går i Hauge sko

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-08 19:58

Niels P Sønderskov skriver:

> Dækkende / svarende til behovet / tilstrækkelig (ordbogen er opfundet)

Hvis behov ?

Du vil ikke have binære grupper det vil jeg.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-05-08 08:46

> Hvor kommer de tal egentlig fra?

Uden jeg kan sige så meget om hvor Klaus får sine tal fra, så lyder
det meget rigtigt, hvor jeg kommer fra. Bortset fra at man så også
kunne erstatte news med en vilkårlig anden service.

Thomas
--
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-05-08 15:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> Giganews tager fx 25$ for en ubegrænset konto, og de har et *meget*
> større kundeunderlag end nogen dansk Internet-udbyder vil få til deres
> news-indsats.

Det produkt kan af juridiske årsager ikke udbydes i Danmark med vores
internet censur. Danske usenet feeds omfatter generelt kun tekstgrupper,
og det vil ikke koste 25$ per måned.

--
Jesper Lund

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 16:11

Jesper Lund wrote:

> Det produkt kan af juridiske årsager ikke udbydes i Danmark med vores
> internet censur.

Hvorfor mener du det?

> Danske usenet feeds omfatter generelt kun
> tekstgrupper, og det vil ikke koste 25$ per måned.

Det passer ikke. Nogle udbydere har valgt binære grupper fra, men f.
eks. min udbyder fører binære grupper.

Jeg ville dog ikke have noget imod at betale 100 kr mere om måneden hvis
jeg dermed kunne stille krav til min udbyder om tilgængelighed og
kvalitet.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 17:16

Erik Olsen DK skrev:

> Jeg ville dog ikke have noget imod at betale 100 kr mere om måneden hvis
> jeg dermed kunne stille krav til min udbyder om tilgængelighed og
> kvalitet.

Vi taler kun om prisen for en eventuel bedre news-service. Du kan i
forvejen let komme til at betale 100 kr. mere om måneden. Om du får
bedre tilgængelighed og kvalitet er dog et spørgsmål. Som tidligere
bemærket er det en flok blodsugere uden interesse for kunderne. Det
eneste der tæller er deres aktionærer i US, Norge og Sverige.

Man kan formentlig også aflæse nogle af deres ansattes holdning blandt
nogle af 'eksperterne' her, som kan finde på at hævde at de samme kunder
skulle betale 100 kr. mere pr. måned for en forbedring. De må være
stærkt indspiste med deres foresatte.

--
Niels

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 04-05-08 19:00

> [...]

> nogle af 'eksperterne' her, som kan finde på at hævde at de samme kunder
> skulle betale 100 kr. mere pr. måned for en forbedring. De må være

Man ser jo konspirationer hvor man vil. News er, hvis det skal gøres
ordenligt, en service med negativ indtjening. Det er derfor eksperterne
(bemærk, ingen anførselstegn, en del af dem som udtaler sig i denne
tråd - mig selv inklusiv - har erfaring med drift af Usenet-service hos
større udbydere) mener at den gennemsnittelige ISP-kunde ikke vil betale
ekstra for at få en ordenlig newsservice.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Proceed carefully into the chase..." -- Mike Nelson

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 19:10

Allan Willems Joergensen wrote:

> ... mener at den gennemsnittelige
> ISP-kunde ikke vil betale ekstra for at få en ordenlig newsservice.

Det skyldes formentlig at kun en ret lille del af kunderne hos en typisk
udbyder overhovedet benytter sig af nyhedsgrupper.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 04-05-08 19:12

> Det skyldes formentlig at kun en ret lille del af kunderne hos en typisk
> udbyder overhovedet benytter sig af nyhedsgrupper.

Bingo. Derfor går trenden mod at dem som vil binære grupper må betale
for dette nicheprodukt.

Med mindre tingene har ændret sig radikalt er dem som tager Usenet
(samlet set) mest seriøst i Danmark nok stadig Telia.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"What lonely people did before sci-fi conventions." -- Crow

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-08 14:47

Allan Willems Joergensen skrev:

> Med mindre tingene har ændret sig radikalt er dem som tager Usenet
> (samlet set) mest seriøst i Danmark nok stadig Telia.

Det kan jeg bekræfte. Siden Stofanet for nogle år tilbage fik
luget ud i nogle fejl ved newsserveren, har den bare kør
*hammerstabilt* og hurtigt. Det gør den stadig.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 22:30

> [...]

> større udbydere) mener at den gennemsnittelige ISP-kunde ikke vil betale
> ekstra for at få en ordenlig newsservice.

Det er tydeligt at eksperterne (så lad dem da stå uden anførselstegn) er
teknikere uden forretningsmæssig indsigt. Og de skulle så holde sig til
det de har forstand på.

'En service med negativ indtjening' lyder jo besnærende, men sikke da
noget vrøvl. Det samme gælder så også for min netadgang, min mail, det
lille website der hører til osv. Alle dele af en pakke 'med negativ
indtjening'.

Til glæde for vores liberalist (der selv anser sig for realist) vil jeg
så hævde at vi betaler rigeligt, og hvis kunderne kunne tage sig lidt
sammen og klage i stedet for at høre for meget på 'eksperter', så skulle
konkurrencen imellem blodsugerne fra US, Norge og Sverige nok klare
resten. Så flet næbet med de latterlige 'forklaringer' om at der skal
100 kr. ekstra til om måneden. Og hold jer til det i har forstand på.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-05-08 22:45

On 2008-05-04, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
> noget vrøvl. Det samme gælder så også for min netadgang, min mail, det
> lille website der hører til osv. Alle dele af en pakke 'med negativ

Og alle dele, som eksempelvis Fullrate har udeladt af sin
produktportefølje med stor succes.

Jeg ved godt at det ikke er nemt at acceptere, men kundekredsen, der
stiller samme krav som du, er uendelig lille i det store billede, og
dermed uendeligt uinteressant som målgruppe.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 23:12

> [...]
> stiller samme krav som du, er uendelig lille i det store billede, og
> dermed uendeligt uinteressant som målgruppe.

Og det er efter min mening ingen grund til yderligere fordummelse eller
defaitisme (oh, skal vi nu til ordbøgerne igen, hverken blandt
'eksperterne' eller kunderne.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 05:22

Niels P Sønderskov skriver:

> Til glæde for vores liberalist (der selv anser sig for realist) vil jeg
> så hævde at vi betaler rigeligt, og hvis kunderne kunne tage sig lidt
> sammen og klage

Forstår du ikke at de fleste kunder er fuldstændigt lige glade med
eksempelvis news?
Hvad skal de så klage for?

For at _du_ kan få det bedre (altså skal de klage for _din_ skyld) og
dermed fordyre abbonnementet for alle?

Du minder mig om et par linjer fra en sang (Micki Freddi P. rap):
"Er jeg den enste der kan se det, den sag er jo banal. Alle er
psykopater, jeg er den eneste der er normal"

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 10:15

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Forstår du ikke at de fleste kunder er fuldstændigt lige glade med
> eksempelvis news?
> Hvad skal de så klage for?

Næh, hvis de ikke fatter noget skal de da ikke klage. Jeg er som
sædvanlig optimist og tror de fleste er lige så opvakte som jeg selv.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 13:33

Niels P Sønderskov skriver:

> Næh, hvis de ikke fatter noget skal de da ikke klage. Jeg er som
> sædvanlig optimist og tror de fleste er lige så opvakte som jeg selv.

Det har da intet med fatteevne at gøre.

Det har noget at gøre med, hvad de skal bruge deres internetabbonnement
til. News er sjældent en del af det og hvorfor skulel de så betale til

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-05-08 06:39

> [...]

> Det er tydeligt at eksperterne (så lad dem da stå uden anførselstegn) er
> teknikere uden forretningsmæssig indsigt. Og de skulle så holde sig til

Hvem siger at teknikere ikke har forstand på forretning? Mange af os har
haft tilknytning til branchen i mange år.

> [...]
> noget vrøvl. Det samme gælder så også for min netadgang, min mail, det
> lille website der hører til osv. Alle dele af en pakke 'med negativ

Hvis du gad at læse hvad Klaus Ellegaard skrev omkring udgifterne til
hardware, mandskab og båndbredde (et fuldt newsfeed er i omegnen af 4 TB
pr. døgn) ville du måske kunne forstå at Usenet er den dyreste service
med mindst tilslutning. Du ævler om at du gerne vil uddanne alle dem som
er ligeglade med Usenet. Godt fornøjelse, størstedelen af kunderne er
tilfredse bare de har deres Facebook, Youtube, P2P og World of Warcraft.

Mail og websider er også services med negativ indtjening - og jeg bliver
ikke forbavset når det en dag bliver nedprioriteret ligesom news.

> Til glæde for vores liberalist (der selv anser sig for realist) vil jeg
> så hævde at vi betaler rigeligt, og hvis kunderne kunne tage sig lidt
> sammen og klage i stedet for at høre for meget på 'eksperter', så skulle

Prøv at kigge dig lidt omkring ude i verden, dit internetforbindelse er
billig.

> konkurrencen imellem blodsugerne fra US, Norge og Sverige nok klare
> resten. Så flet næbet med de latterlige 'forklaringer' om at der skal
> 100 kr. ekstra til om måneden. Og hold jer til det i har forstand på.

Hverken Klaus Ellegaard, Andreas Plesner eller jeg har nogen direkte
forbindelse til de ISP'ere som du henviser til her. Vi har nok bare et
mere realistisk forhold til verden end du har.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"The alien ship has dropped out of warp.' Chakotay

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 10:20

Allan Willems Joergensen skrev:

> Hvem siger at teknikere ikke har forstand på forretning? Mange af os har
> haft tilknytning til branchen i mange år.

Og det ser ikke ud til at have hjulpet meget.

> [...]
> er ligeglade med Usenet. Godt fornøjelse, størstedelen af kunderne er
> tilfredse bare de har deres Facebook, Youtube, P2P og World of Warcraft.

Du har da i hvert fald tilegnet dig en passende nedladende holdning til
kunderne som din arbejdsgiver virkelig må være stolt af. Tillykke med det.

> Mail og websider er også services med negativ indtjening - og jeg bliver
> ikke forbavset når det en dag bliver nedprioriteret ligesom news.

Ha, jeg kunne nok se vi har med et rigtigt geni at gøre.

--
Niels

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-05-08 16:35

> Og det ser ikke ud til at have hjulpet meget.

Siger hvem?

> Du har da i hvert fald tilegnet dig en passende nedladende holdning til
> kunderne som din arbejdsgiver virkelig må være stolt af. Tillykke med det.

Min arbejdsgiver bekymrer sig ikke om vist ikke synderligt om min
holdning til verdens internetbrugere. Men du undlod at tage stilling til
det jeg skrev.

> Ha, jeg kunne nok se vi har med et rigtigt geni at gøre.

Da jeg arbejdede for en større dansk ISP for over fem år siden blev der
udviklet et billigt ADSL produkt som, for at holde omkostningerne nede,
ikke indeholdt hverken mail, news eller websider.

Som flere har pointeret så leverer Fullrate i dag nøjagtig samme type
produkt.

(I øvrigt er det normalt kun dårlige fodboldspillere som går efter
manden i stedet for bolden).

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother," said Pooh as the Shadows decimated his homeworld.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 18:08

> [...]

> ikke indeholdt hverken mail, news eller websider.
>
> Som flere har pointeret så leverer Fullrate i dag nøjagtig samme type

Du mener tydeligvis at Fullrate og andre der tager røven på kunderne er
fine forretninger. Den slags har jeg kun foragt tilovers for.

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 05-05-08 18:13

Niels P Sønderskov wrote:
> Du mener tydeligvis at Fullrate og andre der tager røven på kunderne
> er fine forretninger. Den slags har jeg kun foragt tilovers for.

Du kan da ikke være andet end arbejdsløs, for alle virksomheder gør alt for
at tjene penge.. Incl. det sted du måtte være, hvis du ikke gik og nassede
på samfundet.
Hvis du har et arbejde, så var det måske på sin plads om du fortalte hvad du
eventuelt laver, så vi kan se om du er dobbeltmoralsk, eller om du
vitterligt sidder i Røde Kors eller lign. sted, hvor det ikke er et spørsmål
om at score kassen på "kunderne"..

/Hauge

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-05-08 22:11

On Sun, 04 May 2008 18:15:56 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
> nogle af 'eksperterne' her, som kan finde på at hævde at de samme kunder
> skulle betale 100 kr. mere pr. måned for en forbedring. De må være

Ja, enten det, eller også ved de bare, hvad de taler om, og det er
dig, der ikke fatter en skid. Det er da også en mulighed.

-A

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 22:43

Asbjorn Hojmark skrev:

> Ja, enten det, eller også ved de bare, hvad de taler om, og det er
> dig, der ikke fatter en skid. Det er da også en mulighed.

Det er tydeligt at alle nørderne tillige er forretningsgenier. En ægte
pryd for hvert sin US, norske eller svenske blodsuger.

Måske har sådan et geni et godt bud på anvendelsen af de 500 mio kr. til
genoprettelse af TDC's news-service?

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-05-08 22:46

On 2008-05-04, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Det er tydeligt at alle nørderne tillige er forretningsgenier. En ægte
> pryd for hvert sin US, norske eller svenske blodsuger.

Hvis dit eneste argument for at teknikerne ikke skulle have
forretningsforståelse er, at de er uenige med dig, så har du jo ikke et
ben at stå på.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 23:13

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Hvis dit eneste argument for at teknikerne ikke skulle have
> forretningsforståelse er, at de er uenige med dig, så har du jo ikke et
> ben at stå på.

Hvad med at læse tråden?

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 08:42

On 2008-05-04, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Hvad med at læse tråden?

Det har jeg gjort, og jeg har ikke set dig underbygge din påstand om at
teknikere ikke har forretningsforståelse. Det eneste jeg har set er
basken med armene når folk ikke slutter trop i dit korstog.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 10:23

> [...]

> teknikere ikke har forretningsforståelse. Det eneste jeg har set er
> basken med armene når folk ikke slutter trop i dit korstog.

Nah, jeg tror da bestemt I ender som topledere med de holdninger til
kunderne.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-05-08 10:31

On 2008-05-05, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Nah, jeg tror da bestemt I ender som topledere med de holdninger til
> kunderne.

Hvis du ikke tror på liberale markedskræfter, og internetudbyderne
vælger at drive deres forretninger efter disse er der vel egentlig ikke
mere at diskutere?

Men jeg vil godt benytte lejligheden til at ønske dig tillykke med din
enestående evne til ikke at debattere, men blot at levere ikke-svar, og
forsøg på at afspore debatten med smarte ord fra fremmedordbogen. Det
kræver virkelig sin mand.

--
Andreas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 13:34

Andreas Plesner Jacobsen skriver:

> [...]
> enestående evne til ikke at debattere, men blot at levere ikke-svar, og
> forsøg på at afspore debatten med smarte ord fra fremmedordbogen. Det

ROFL....

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-05-08 19:25

> Med mindre tingene har ændret sig radikalt er dem som tager Usenet
> (samlet set) mest seriøst i Danmark nok stadig Telia.

Det har ikke ændret sig radikalt, men at få penge til at drive en god
news service er ikke just nemt.

Thomas, del af unix gruppen hos Telia.
--
A man is like a fine wine. He starts out raw as grapes and it's a
woman's job to stomp on him and keep him in the dark until he matures

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 22:36

Thomas S. Iversen skrev:

> Det har ikke ændret sig radikalt, men at få penge til at drive en god
> news service er ikke just nemt.
>
> Thomas, del af unix gruppen hos Telia.

Jamen, så slut jer da til kunderne i stedet for at ævle om 30 - 50%
forhøjelse af abonnementspriserne for at bringe en enkelt service på ret
køl.

--
Niels

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-05-08 22:50

> Jamen, så slut jer da til kunderne i stedet for at ævle om 30 - 50%
> forhøjelse af abonnementspriserne for at bringe en enkelt service på ret
> køl.

Vores news kører nu fint nok. Omend vi ("nørderne") gerne ville have
større retention.... og nej, 2 IDE diske fra hardwarepusheren på hjørnet
er ikke nok.

Thomas
--
Help stamp out and eradicate superfluous redundancy

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 23:08

Thomas S. Iversen skrev:

> Vores news kører nu fint nok. Omend vi ("nørderne") gerne ville have
> større retention.... og nej, 2 IDE diske fra hardwarepusheren på hjørnet
> er ikke nok.

Så der skal 500 mio til ekstra om året hvis det skal køre helt fint?

--
Niels

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-05-08 23:18

> Så der skal 500 mio til ekstra om året hvis det skal køre helt fint?

Hvis du nu var lidt seriøst og lidt mindre forurettet, så kunne det
her føre til noget. Jeg slutter med at sige:

1. Nej der skal ikke 500mio til.
2. Du tilhører de 0.02% der bekymrer sig om news.
3. News, mail og webhosting tilhører alle den kategori af services som
koster penge, men som folk til stadighed forventer at få gratis på
trods af at prisen på inet rasler ned.
4. Hvis du mener ISP'erne i .dk er grådige, så kan du jo enten starte
dit eget lille 0-profit ISP selskab, _eller_ starte dit eget
kommercielle ISP selskab, leve med 50% af det overskud de andre har,
og så stjæle markedsandele i stor stil. Jeg ønsker dig held og lykke!

Thomas

--
Perl: The only language that looks the same before and after RSA encryption.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-05-08 23:36

Thomas S. Iversen skrev:

> Hvis du nu var lidt seriøst og lidt mindre forurettet, så kunne det
> her føre til noget. Jeg slutter med at sige:
>
> 1. Nej der skal ikke 500mio til.

Tak. Hvis du læste tråden ville du se at dette - helt enig - useriøse
bud ikke var mit, og at jeg kun har forsøgt at få en indrømmelse fra
vedkommende og hans klakkører. Godt at få det på plads.

> 2. Du tilhører de 0.02% der bekymrer sig om news.

Og jeg har ikke noget imod at oplyse de resterende 99,98% i stedet for
at bidrage til fortsat fordummelse.

> 3. News, mail og webhosting tilhører alle den kategori af services som
> koster penge, men som folk til stadighed forventer at få gratis på
> trods af at prisen på inet rasler ned.

Nej, det er services som er vigtige dele af vores abonnement. Mener du
også at jeg forlanger gratis mail?

> [...]
> kommercielle ISP selskab, leve med 50% af det overskud de andre har,
> og så stjæle markedsandele i stor stil. Jeg ønsker dig held og lykke!

Ellers tak. Men jeg fastholder min ret til at klage når produkterne ikke
er i orden, og jeg foreslår at nørder og kunder går sammen i stedet for
at skændes.

Jeg starter altså heller ikke en brødfabrik fordi jeg får noget dårligt
brød i brugsforeningen.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-08 08:42

<npsonder@gmail.com> writes:

>Ellers tak. Men jeg fastholder min ret til at klage når produkterne ikke
>er i orden, og jeg foreslår at nørder og kunder går sammen i stedet for
>at skændes.

Jeg tror, du blot skal acceptere, at dine krav er uinteressante ud
fra et kommercielt synspunkt. ISP'erne vil hellere undvære dig (og
de 5.000 andre news-interesserede) som kunde end kaste penge efter
en ny, forkromet news-løsning.

Samtidig er du meget fokuseret på DINE behov: hvis man skal lave en
ny løsning, skal man lave den specielt til dig - og ikke til de andre,
der bruger news (dvs. du har ikke noget imod at man dropper binaries).
Men det er jo netop ikke status quo i forhold til tidligere, hvor der
var binaries og adskillige måneders retention i alle grupper - og ingen
spam.

Skal man lave det i dag, snakker vi meget store beløb. Alene diskene
vil koste et to-cifret millionbeløb, hvis det skal skalere... og så
er vi ikke begyndt at snakke båndbredde endnu.

Selvfølgelig kan det gøres for godt under 100.000 kr, hvis man kan
droppe binaries. Men så er det jo netp ikke en news-løsning som i
gamle dage, der efterlyses. Så er det en "løsning lige præcis til
mig, og jeg er ligeglad med alle anders behov".

Der var i øvrigt det samme tuderi, da man nedlagde Gopher. Detder
latterlige web ville aldrig blive til noget, det var stort og tungt,
fyldt med ligegyldig grafik, og det fjernede fokus fra indholdet af
siderne. ISP'erne burde glemme alt om det og fortsætte med Gopher.

Udviklingen løber stærkt; og den er stort set løbet fra news som
andet end diskussionsfora for nogle få - og distribution af porno
for en hel del flere. Hvor mange begræder manglen på Gopher i dag?

>Jeg starter altså heller ikke en brødfabrik fordi jeg får noget dårligt
>brød i brugsforeningen.

Men du kunne begynde at bage selv. Der er efterhånden ganske mange,
der driver deres egne news-servere. Især dem der er til text-only.
Produkter som leafnode er forholdsvis nemme at sætte op, de suger
news fra flere kilder, så én servers nedetid ikke rammer én, og man
opbygger sit eget lokale arkiv at søge rundt i.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 10:12

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]

> Men det er jo netop ikke status quo i forhold til tidligere, hvor der
> var binaries og adskillige måneders retention i alle grupper - og ingen

Dels er binære grupper jo noget der er kommet til sent, og dels en
fejludvikling. De der er afhængige af at kigge på billeder må kunne
finde på noget andet.

> [...]
> fyldt med ligegyldig grafik, og det fjernede fokus fra indholdet af
> siderne. ISP'erne burde glemme alt om det og fortsætte med Gopher.

Advarslerne var jo også stort set korrekte, og først nu efter ti år er
tumberne så småt ved at finde ud af, at det er det solide indhold og at
kunderne faktisk kan udføre det de vil på et netsted, der tæller.

> Udviklingen løber stærkt; og den er stort set løbet fra news som
> andet end diskussionsfora for nogle få - og distribution af porno
> for en hel del flere.

God begrundelse for at afvikle binære grupper.

> [...]
> news fra flere kilder, så én servers nedetid ikke rammer én, og man
> opbygger sit eget lokale arkiv at søge rundt i.

På det punkt er jeg så tilhænger af massemedierne (og andre moderne
frembringelser af teknologisk tilsnit). Det er ikke nogen god idé at
'privatisere' på den måde.

--
Niels

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-05-08 16:26

> [...]

> men gøre hvad man kan for at holde dem i ørerne. Det er jo indlysende at
> services bare bliver nedlagt og afskaffet hvis ingen siger noget.

Du har vist misforstået hvad kommercielle firmaer lever af. De lever af
at levere den vare flest muligt vil have for den lavest mulige
omkostning med den højest mulige indtjening. Det står vist i "Direktør
101".

> Dels er binære grupper jo noget der er kommet til sent, og dels en
> fejludvikling. De der er afhængige af at kigge på billeder må kunne
> finde på noget andet.

Allerede her er du jo ude i at ISP'en skal tilgodese DINE behov og skide
på dem som bruger binære nyhedsgrupper (hvor sent er sent i øvrigt?).
Hvorfor skal ISP'en så ikke skide på dine behov og bare helt droppe
Usenet når nu du er kun tilhører de 0.1% som bruger det?

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"It's MIME TIME"

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 18:03

> [...]
> Hvorfor skal ISP'en så ikke skide på dine behov og bare helt droppe
> Usenet når nu du er kun tilhører de 0.1% som bruger det?

Som tidligere fremhævet en strålende repræsentant for sin virksomhed.

--
Niels

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-05-08 18:14

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Som tidligere fremhævet en strålende repræsentant for sin virksomhed.

Hvor mener du jeg arbejder henne da?

(I øvrigt er jeg sikker på at min arbejdsgiver er enig i at kunderne får
hvad de betaler for)

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Worship God. It's easier than thinking."

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-08 10:22

> Ha, jeg kunne nok se vi har med et rigtigt geni at gøre.

Telia har lige lukket wanadoo.dk
Det kostede ikke 500 mio at holde det kørende, men Allan har ret. Det
var kun en udgift at holde kørende. Så hvorfor skulle man?

Thomas
--
"Den anden dag kodede jeg en simple USB driver til min lommeregner",
AC/Rebels, (geek)friend of mine.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-08 12:38

> Så må det være noget med forståelsen. Hvad er det for en forskel du ser?
> News er en del af den pakke jeg har købt.

Taget i betragtning af, at du får nntp med følgende klamamse i
paragrafferne (cybercity): "Nyhedsgrupper: Abonnementet giver
automatisk adgang til Cybercitys newsserver med over 40.000 globale
diskussionsgrupper.", så kan man dårligt stille krav (udover at der
skal være over 40k grupper).

Thomas
--
In order to proceed, Vista needs to increment the instruction pointer.
[Allow] or [Cancel]

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 16:14

Thomas S. Iversen skrev:

> [...]
> automatisk adgang til Cybercitys newsserver med over 40.000 globale
> diskussionsgrupper.", så kan man dårligt stille krav (udover at der

Kan du se at der også står "adgang"?

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 17:21

=?ISO-8859-15?Q?Niels_P_S=F8nderskov?= skriver:

> Kan du se at der også står "adgang"?

Ja, men ikke noget om det er 1 eller 365 dage om året.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-05-08 18:10

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ja, men ikke noget om det er 1 eller 365 dage om året.

Mon ikke du skulle holde dig til dine billeder?

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-08 21:38

Niels P Sønderskov skriver:

> Mon ikke du skulle holde dig til dine billeder?

Kom nu ind i kampen.........

Du kan sku da ike blive ved med at skrive alt dit lort uden at finde ud
af at det vitterligt er dig der er til grin, når du mener at alle er
100% tilfreds, når lige netop _dit_ behov er opfyldt.

Vågn dog op !!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-08 17:55

<npsonder@gmail.com> writes:

>Kan du se at der også står "adgang"?

Faktisk står der bare, at du skal have adgang til 40.000 grupper.
De kunne altså godt nedlægge alle de danske og stadig til fulde
opfylde aftalen.

Der er ikke nogen særlige forbehold omkring andet end selve ADSL-
forbindelsen, men der står dog: "Cybercity forbeholder sig ret
til i særlige tilfælde midlertidigt at begrænse mulighederne for
anvendelse af internettjenesten på grund af drifts- og sikkerheds-
mæssige forhold."

At man mangler diske til noget (meget mere) kritisk, må siges
at være et driftsmæssigt forhold.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-05-08 20:55

Niels P Sønderskov wrote:

> Derfor slutter de enfoldigt, at udviklingen kun kan gå i en retning.
> Ligesom Gopher må News dø en snarlig prædestineret død.

MÃ¥ske ikke den bedste sammenligning. Fullrate kunderne kan stadig se
Gopher sider, hvis de har en klient til det

--
Jesper Lund

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-05-08 21:08

> Nu har jeg så efterhånden forstået at kunderne er uendeligt
> uinteressante for ISP'erne og deres ansatte (som om jeg ikke var klar
> over det i forvejen).

Det er altså meget lidt du har forstået. Kunderne _er_ i centrum i en
televirksomhed. Men når 99.8% af kunderne ikke vil betale for
yderlserne (smtp, http og nntp), så vil markedskræfterne i sidste ende
vinde.

At du tilhører de restende 0.02% der synes verden derved er ond og
grum er ærgeligt, men derfor er der ingen grund til at svine de folk
til som driver den service der nu en gang bliver drevet. Det virker
umodent og uintelligent i en grad der er sørgeligt.

Thomas
--
"Unix is very simple, but it takes a genius to understand the simplicity."
-- Dennis Ritchie

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-05-08 23:07

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> deres indhold.
>
> SÃ¥ "impact" ved at ISP'erne nedlagde alt andet end transport af IP ville

Problemet med usenet adgang er selvfølgelig at man ikke kan inficere
servicen med DRM, og true kunderne med at de ikke får adgang til deres
gamle indlæg, hvis de vover at skifte ISP

--
Jesper Lund

Fra : --

Dato : 17-05-08 16:13

Hej!

I debatten her er det udelukkende news.tele.dk, som er blevet
diskuteret. Men efter at de binære grupper er fjernet, er der ikke
rigtig nogen grund til at bruge den længere. I stedet kan TDC's
tekstserver dtext.news.tele.dk stærkt anbefales. I udgangspunktet blev
den som navnet antyder oprettet med det formål at levere
tekstmeddelelserne, og den er derfor både hurtig og stabil. Jeg har
brugt den et par år nu efter et tip jeg fandt på tdconline.dk, og jeg
har ikke oplevet et eneste udfald endnu.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-05-08 16:24

-- <-@-.dk> writes:

> [...]
>rigtig nogen grund til at bruge den længere. I stedet kan TDC's
>tekstserver dtext.news.tele.dk stærkt anbefales.

TDC ser ud til simpelthen at have nedlagt den gamle news.tele.dk,
så man nu får fat i dtext, selvom man skriver "news.tele.dk".

Mvh.
   Klaus.

Fra : --

Dato : 25-05-08 21:35

On Sat, 17 May 2008 15:23:53 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>TDC ser ud til simpelthen at have nedlagt den gamle news.tele.dk,
>så man nu får fat i dtext, selvom man skriver "news.tele.dk".
>
>Mvh.
>   Klaus.

Interessant, det var jeg faktisk ikke klar over!