Trådløs harddisk
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-08 06:24

Jeg har søgt lidt via Google, men er usikker på de produkter som jeg finder.
Her er min situation. Mine rimeligt gamle forældre (+75 år) har to computere
(en bærbar og en stationær). De vil gerne gemme fx Wordfiler og fotos på et
altid tilgængeligt sted og kunne tænde computerne uafhængigt af hinanden,
dvs. den ene computers harddisk kan ikke bruges som "server".

Jeg har ledt efter en trådløs harddisk (for at den bærbare kan bruges
trådløst) som kan sættes direkte til deres trådløse netværk (de har en
trådløs router 54 Mbit installeret). Jeg er dog noget i tvivl om en sådan
løsning er god, fx mht. dataoverførselshastighed. Kan nogen guide mig her og
gerne til et specifikt produkt. Alternativt vil jeg gerne høre om jeg kan
gøre det smart på en helt anden måde.

mvh

Lars

Fra : Peter T.

Dato : 28-05-08 07:20

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in

> [...]
> guide mig her og gerne til et specifikt produkt. Alternativt vil jeg
> gerne høre om jeg kan gøre det smart på en helt anden måde.

Køb en NAS (netværksharddisk) og tilslut den til routeren. De er kommet
langt ned i pris på det seneste og en NAS-box + en 200 GB harddisk vil
højest koste 1000 kr. Fordelen er for også, at de så har adgang til deres
data fra andre steder end fra hjemmet.

Du kan finde et pænt udvalg her, med priser fra 400 til over 100.000 kr;

<http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?Parent=1&ID=305>

Mht. til det trådløse. Uanset hvad, så vil en god forbindelse til en
54mbit trådløs router oftest altid ende på omkring de 22-25 mbit.

--
Peter T.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-08 14:51

> [...]
> langt ned i pris på det seneste og en NAS-box + en 200 GB harddisk vil
> højest koste 1000 kr. Fordelen er for også, at de så har adgang til deres

Tak for hintet. Jeg er faldet over denne netværksting fra Linksys (er det en
NAS-boks?):

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=240389&lokation=

Hvis jeg køber denne og en ekstern USB-harddisk burde jeg vel være i mål?
Har nogen erfaringer med dette linksysprodukt?

Den indeholder to USB2.0 porte. Kan nogen fortælle mig om jeg kan bruge den
ene til en harddisk og den anden til en printer? Det sidste skriver de ikke
noget om så det kan den nok ikke, men det kunne jo være at nogle af jer
kloge hoveder kan svare på det?

Lars

Fra : Fjollefrans

Dato : 28-05-08 18:03

> [...]
> ikke noget om så det kan den nok ikke, men det kunne jo være at nogle af

det kan sagtens være en løsning, men du kan få det hele i een kasse. kig
f.eks. på synology.com

/FF

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-05-08 19:27

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in

[NSLU2]

> Tak for hintet. Jeg er faldet over denne netværksting fra Linksys (er
> det en NAS-boks?):

Den er genial til formålet. Fysisk på størrelse med 2 pakker cigaretter
der er stillet oven på hinanden på den lange led. Og den larmer heller
ikke mere end cigaretpakkerne. Strømforbruget er minimalt.

> Hvis jeg køber denne og en ekstern USB-harddisk burde jeg vel være i
> mål? Har nogen erfaringer med dette linksysprodukt?

Hvis behovet reelt kun er deling af nogle wordfiler og lignende, så kan
du faktisk nøjes med ovenstående og en USB Flashdisk.

Jeg har selv brugt en NSLU2 i en lang periode, og har den faktisk stadig
liggende. Man imponeres over hvad den lille dims kan. Det er ingen
Ferrari (nærmere en piftet 2CV i modvind), men hvis man ikke har
problemer med at det kan tage nogle sekunder at få adgang til ens Word
dokument, så leverer den varen billigt, pladsbesparende og støjsvagt.

Nærmeste konkurrent er nok en af de billige Synology DS, og da de alle
kræver en harddisk så er de dels mere støjende og 2-3 gange dyrere i
anskaffelse. Til gengæld er de så MEGET nemmere at have med at gøre og
kan det du ønsker som standard.

> Den indeholder to USB2.0 porte. Kan nogen fortælle mig om jeg kan
> bruge den ene til en harddisk og den anden til en printer?

NSLU2 blev hurtigt en rigtig darling blandt nørder, så der er næsten
ingen grænser for hvad den kan, hvis man selv gider/kan rode lidt med
det.

http://www.nslu2-linux.org/

Printserver er en af mulighederne.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-08 21:14

> Jeg har selv brugt en NSLU2 i en lang periode, og har den faktisk stadig
> liggende. Man imponeres over hvad den lille dims kan. Det er ingen
> Ferrari (nærmere en piftet 2CV i modvind)

Den lyder da ganske fristende og den koster 517 kr hos shg, men jeg blev
lidt afskrækket af dit link til Linux-siden. Jeg er primært Windows bruger
og vil helst ikke rodes ind i noget med installation af firmware, så jeg er
ikke helt sikker på at den er relevant for mig.

> [...]
> kræver en harddisk så er de dels mere støjende og 2-3 gange dyrere i
> anskaffelse. Til gengæld er de så MEGET nemmere at have med at gøre og

Jeg har kigget lidt på Synology of undet frem til model DS-108J, som hos shg
koster 895 kr.
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2113180&lokation=
Den ser for mig ud til at være tæt på det samme produkt som Linksys'en,
måske bare lidt mere brugervenlig og fx indbygget printserver Skulle
andre have kendskab til en andet god model fra Synology, så hører jeg gerne
om det.

Mht DS-108J så står der noget omkring at den kan fungere som webserver. Jeg
kan dog ikke tro at den i så fald kan anvende fx ASP, som jo netop er aktiv
kode, der normalt afvikles på serveren, men på dette produkt er regnekraften
vel ret begrænset. Kan nogen bekræfte mit argument? Der står også at der
kræves en "External IP". Mine forældre har en dynamisk IP-adresse - betyder
det at de ikke kan anvende det eller er det slet ikke det samme?

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-05-08 22:07

> [...]
> Windows bruger og vil helst ikke rodes ind i noget med installation af
> firmware, så jeg er ikke helt sikker på at den er relevant for mig.

Jeg tror du har ret.

> [...]
> Linksys'en, måske bare lidt mere brugervenlig og fx indbygget
> printserver Skulle andre have kendskab til en andet god model fra

Jeg tror den er perfekt til formålet. Har faktisk forgængeren DS106J
stående. Der er 3 minusser i forhold til Linksys NSLU2:

Den er volumenmæssigt ca. 4 gange så stor, men når udgangspunktet er 2
pakker cigaretter så er den stadig ikke "stor".

Den kræver en harddisk, og der vil derfor være støj. Linksys'en kan køres
100% støjfrit med en USB stick.

Prisen. Den er i sig selv 400 kr dyrere og hertil skal ligges udgiften
til en harddisk.

> [...]
> som jo netop er aktiv kode, der normalt afvikles på serveren, men på
> dette produkt er regnekraften vel ret begrænset. Kan nogen bekræfte

Jeps. Den er faktisk istand til at afvikle PHP og MySQL, men jeg vil ikke
anbefale den til andet en statiske HTML sider med få brugere. Jeg har
brugt den til en fælles webstartside for mit eget netværk.

> Der står også at der kræves en "External IP". Mine
> forældre har en dynamisk IP-adresse - betyder det at de ikke kan
> anvende det eller er det slet ikke det samme?

Synology understøtter en dynamisk DNS service, så du kan fint benytte
funktionaliteten på en dynamisk IP.

Synology'en er RIGTIG lækker i daglig brug. Hastigheden er begrænset på
108J'eren, men den kan fint trække fildeling, en downloadservice, en
webserver med simpel HTML og en FTP server samtidig, hvis det blot er til
eget brug.

Synology'en skal have monteret en harddisk, der skal installeres NAS
software på den og det hele skal konfigureres. Hvis det virker
afskrækkende, så er du måske interesseret i at overtage min DS106j'er med
320 Gb harddisk, fuld monteret og konfigureret, på lempelige vilkår?

Som jeg lige kan se så er forskellen på de 2 at min har det forældede
PATA interface, mens 108j'eren har SATA interface. I praksis er det uden
betydning da den lille fætter alligevel ikke kan trække fuld hastighed på
disken. Til gengæld har 106'eren ingen blæser. Det har 108'eren (mere
støj).

Du kan jo smide en mail hvis det har interesse.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-05-08 06:55

> Du kan jo smide en mail hvis det har interesse.

Interesseret, privat mail er afsendt.

Lars

Fra : Peter T.

Dato : 28-05-08 21:14

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> [...]
> kræver en harddisk så er de dels mere støjende og 2-3 gange dyrere i
> anskaffelse. Til gengæld er de så MEGET nemmere at have med at gøre og

Jeg overvejer faktisk, at forkæle mig selv med en synology 207 og to stk.
2½" diske i den, da der er ved at være at være økonomisk højvande i
finansministeriet herhjemme (woohoo!). Det vil både være strømbesparende
og praktisk talt lydløs. Det er en pæn sjat dyrere end med 3½" diske, men
de er nok tjent ind på sparet elregning på et par år eller tre. :)

--
Peter T.

Fra : skibber

Dato : 29-05-08 10:40

On 28-05-2008 22:14:26, "Peter T." wrote:
> [...]

> og praktisk talt lydløs. Det er en pæn sjat dyrere end med 3½" diske, men
> de er nok tjent ind på sparet elregning på et par år eller tre. :)

Så snup lige 207+ den giver lige prikken over i'et
bruger den selv da der er lidt mere cpu power i.

Eneste minus er at hvis du vil bruge web cam
er det ikke alle den kan køre med og der er kun en
licens med.

Læs på deres hjemmeside.

/skibber

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 28-05-08 08:22

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in message
> [...]
> og gerne til et specifikt produkt. Alternativt vil jeg gerne høre om jeg
> kan gøre det smart på en helt anden måde.

Hey Lars.

Hvad med, om de gemte de ting på en backupserver, der findes mange gratis,
så er det der jo altid + backup er (nogenlunde) sikret.

/Ole

Fra : Martin

Dato : 30-05-08 01:15

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> gerne til et specifikt produkt. Alternativt vil jeg gerne høre om jeg kan

Nu nævner du ikke noget om internet, men internettet er nok den
billigste løsning, for den kan man få helt gratis.

1 stk. google konto, og de har næsten ubegrænset plads (picasa, gmail,
docs osv)

Picasa, så får de også den dejlige feature at de også kan vise
billederne til resten af familien - helt uden problem.

Så er der så bare lige det med "overvågning/indexering", der er svjv
ikke rigtig nogen der præcis ved hvad der bliver overvåget/indexeret af
privatlivets fred, men er det ikke top-hemmelige-stats-hemmeligheder, så
ville jeg personligt ikke have noget imod at ligge mine billeder på en
google server.

Dokumenter er så måske lidt mere hemmelige, men så kan man jo købe sig
et billigt hotel, og ligge dem i en mappe.

Husk at man kan mappe et FTP-sted så det fungerer præcis som et drev i
stifinder systemet.

PS
Selv min mor kunne finde ud af at ligge alle hendes billeder op ved brug
af Picasa programmet (og faktisk også styre lidt farve/kontrast) - super
brugervenligt program, og 2 klik og lidt ventetid, så ligger billederne
pænt sorteret og med thumbnails og hele dynen på både computer og
internettet (hvis dette ønskes)