Meget underligt problem med mikrofon
Fra : Mads

Dato : 18-05-08 00:25

Hejsa

Jeg har fået et virkeligt underligt problem med min mikrofon og jeg
kan simpelthen ikke hitte ud af om det er mikrofonen, computeren,
Windows XP eller noget helt fjerde der er årsagen.

For knap et halvt år siden købte jeg en USB mikrofon, en SE USB1000A
og den har fungeret upåklageligt indtil for nogen uger siden hvor jeg
fik en ny computer.

Normalt bruges mikrofonen til at optage sange med via Cool Edit Pro
som er en multitrack editor, men af og til leger familien også med at
indspille karaoke sange på websitet "Sims on stage"
http://thesimsonstage.ea.com/index.html

Det underlige er så at i "Sims on stage" virker mikrofonen perfekt,
men i Cool Edit er lyden pludselig meget lav og ligemeget hvor
mange indstillinger jeg tjekker, så kan jeg ikke finde årsagen.
Jeg har tjekket samtlige indstillinger i Windows XP's mixerpaneler
og inde i Cool Edit, men alt står som det skal. Hvis der var skruet
ned for mikrofonen burde den jo også optage med lav styrke hele
tiden.
Jeg har endda prøvet at afinstallere Cool Edit og lægge det ind igen,
men stadig uden held.

Har I nogen ideer til hvad jeg kan prøve ? Jeg er sgu ved at
blive både gråhåret og skaldet på samme tid her.

mvh Mads

Fra : Ole C

Dato : 18-05-08 00:48

Mads skrev blandt andet:

> Jeg har fået et virkeligt underligt problem med min mikrofon og jeg
> kan simpelthen ikke hitte ud af om det er mikrofonen, computeren,
> Windows XP eller noget helt fjerde der er årsagen.

Prøv at se under Kontrolpanel>Lyde og lydenheder>fanebladet
Lydstyrke>knappen Avanceret>knappen Avanceret under Mikrofon - og se om
der er et flueben ud for Mic boost.

--
vh
Ole C

Fra : Mads

Dato : 18-05-08 09:49

On Sun, 18 May 2008 01:48:16 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Prøv at se under Kontrolpanel>Lyde og lydenheder>fanebladet
>Lydstyrke>knappen Avanceret>knappen Avanceret under Mikrofon - og se om
>der er et flueben ud for Mic boost.

Hej

Godt forslag, men USB mikrofoner har slet ikke den mulighed.

Forskellen er jo at hvor en almindelig mikrofon sender et analogt
signal til lydkortets indgang og hvor lydkortet kan "booste" dette
signal, så laver en USB mikrofon et digitalt signal som via USB porten
overføres til maskinen, altså helt uden om det almindelige lydkort.

Bare for en sikkerheds skyld har jeg endda prøvet at ændre på
indstillingerne for den almindelige mikrofon indgang, selvom jeg
jo ikke har en mikrofon af den type tilsluttet. Det hjalp selvf.
heller ikke.

mvh Mads

Fra : Ole C

Dato : 18-05-08 10:32

Mads skrev blandt andet:

> [...]
> signal, så laver en USB mikrofon et digitalt signal som via USB porten
> overføres til maskinen, altså helt uden om det almindelige lydkort.

Hm.
Kender ikke til USB-mikrofoner, men på et eller andet punkt må lydkortet
jo blive indblandet i processen. Ellers har jeg svært ved at se hvordan
der skal komme lyd ud af det....

> [...]
> indstillingerne for den almindelige mikrofon indgang, selvom jeg
> jo ikke har en mikrofon af den type tilsluttet. Det hjalp selvf.

Men hvad så med andre indgange?
Du er vel opmærksom på, at ikke alle er umiddelbart "synlige" i panelet
"Lydstyrke"?

--
vh
Ole C

Fra : Mads

Dato : 18-05-08 10:59

On Sun, 18 May 2008 11:31:33 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Hm.
>Kender ikke til USB-mikrofoner, men på et eller andet punkt må lydkortet
>jo blive indblandet i processen. Ellers har jeg svært ved at se hvordan
>der skal komme lyd ud af det....

Lydkortet er jo kun udgangen fra maskinen. Optagelse og editering
kommer slet ikke omkring lydkortet. Det er først når man skal afspille
optagelsen at lydkortet har en funktion i dette tilfælde.

>Men hvad så med andre indgange?

Også dem.

>Du er vel opmærksom på, at ikke alle er umiddelbart "synlige" i panelet
>"Lydstyrke"?

Ja, det er jeg helt med på. Jeg har haft vist samtlige ind og udgange
i begge mixer paneler, både Play Control og Recording Control.

Fordi USB mikrofonen af Windows nærmest opfattes som et ekstra
lydkort, så har jeg faktisk 4 mixer paneler at vælge imellem, 2 af
hver. Den eneste "skyder" som har nogen effekt er den for optage
lydstyke for USB mikrofonen, men den er kørt helt i top. ( og der er
ingen boost feature )

Det er sgu underligt at lyden optages fint når det foregår via nævnte
"Sims on stage" website, men ikke når jeg optager på PC'en.
Jeg har også prøvet Windows egen lydoptager samt det gratis Audacity
som begge optager med samme styrke som Cool Edit.
Både i Cool E og i Audacity kan jeg også se at lydstyrken er meget
lavere end på gamle optagelser. Så det er altså ikke bare outputtet
fra maskinen. Det er det optagne der er lavere end før.

Jeg fatter det simpelthen ikke.

mvh Mads

Fra : JBJ

Dato : 18-05-08 11:22

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> men stadig uden held.
>
> Har I nogen ideer til hvad jeg kan prøve ? Jeg er sgu ved at
> blive både gråhåret og skaldet på samme tid her.

Hejsa, jeg har læst tråden og din korrespondance med Ole, mine spørgsmål er
disse:

Virker din Mikrofon stadig på den gamle pc?

Kan du evt. prøve mikrofonen i en usb hub?

På den nye pc, er det USB 2.0 eller 1.1 og hvilken controller er det?

Hvad er det for en pc, selvbyg, bambus eller mærkevare?

Er fuldstændigt samme XP version som den gamle pc - samme opdateringer?

Har du checket om der skulle være en driver opdatering til : usb mikrofonen,
bundkort, lydkort?

Er det er opdatering til Cool Edit?

Dette er et spørgsmål: I sims on stage er der, der da en funktion med
indstillinger til lyd? - og er der i den funktion noget lign. dette
"Tilsidesæt windows indstillinger vedr. lydkortet" som er hakket af? Hvis
der er så kan det forklare hvorfor den virker i Sims on stage!

I Enhedshåndteringen, oppe i menuen er der mulighed for at vise alle
enheder, der vil så komme dem frem som ikke er plug & play(pray) prøv og se
om der er noget der vedr. din mikrofon.

JBJ

Fra : Mads

Dato : 18-05-08 11:53

On Sun, 18 May 2008 12:22:05 +0200, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>Virker din Mikrofon stadig på den gamle pc?

Kan desværre ikke tjekkes, da den er "hugget op"
Grafikkort og optiske drev blev genbrugt i den nye.

>Kan du evt. prøve mikrofonen i en usb hub?

Ikke umiddelbart da jeg ikke har en USB hub eller kender nogen
der har en.

>På den nye pc, er det USB 2.0 eller 1.1 og hvilken controller er det?

USB 2.0 ifølge manualen til bundkortet, et Asus A8N-E
Controlleren kan jeg ikke finde noget om. Sorry.

>Hvad er det for en pc, selvbyg, bambus eller mærkevare?

Selvbyg.

>Er fuldstændigt samme XP version som den gamle pc - samme opdateringer?

Ja, fra samme CD. Har dog lige opdateret med SP3, men problemet var
der både før og efter, så det er ikke det.

>Har du checket om der skulle være en driver opdatering til : usb mikrofonen,
>bundkort, lydkort?

Bundkort driver og lydkort (onboard) driver er de nyeste.

Mikrofonen kræver ikke driver.
http://www.zzounds.com/item--SEEUSB1000

>Er det er opdatering til Cool Edit?

Det er samme Cool Edit Pro 2.1 som jeg har brugt i adskillige år.

> [...]
>"Tilsidesæt windows indstillinger vedr. lydkortet" som er hakket af? Hvis
>der er så kan det forklare hvorfor den virker i Sims on stage!

Nej, der er ikke en sådan funktion. Man kan justere optage styrken via
et lille Flash program, men om det ligefrem virker som en mic-boost
ved jeg ikke. Der blev nu heller ikke ændret på indstillingerne her
efter PC skiftet.

>I Enhedshåndteringen, oppe i menuen er der mulighed for at vise alle
>enheder, der vil så komme dem frem som ikke er plug & play(pray) prøv og se
>om der er noget der vedr. din mikrofon.

Det er der ikke. Alt hvad der kan vises er allerede fremme og der er
skruet helt op. Der er heller ikke flueben ved "Slå fra" nogen steder.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-05-08 11:22

Mads wrote:
> [...]
>
> For knap et halvt år siden købte jeg en USB mikrofon, en SE USB1000A
> og den har fungeret upåklageligt indtil for nogen uger siden hvor jeg

Da du fik ny computer, flyttede du så harddisken med XP over i den nye, eller er det en ny/frisk installation af XP?

Fra : Mads

Dato : 18-05-08 11:35

On Sun, 18 May 2008 12:22:13 +0200, "Jens C. Hansen"
<adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Da du fik ny computer, flyttede du så harddisken med XP over i den nye, eller er det en ny/frisk installation af XP?

Ny installation på ny harddisk

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-05-08 12:03

Mads wrote:

> Ny installation på ny harddisk

Har du sat default device under Sound Recording til at være den USB-mikrofon?
Var det driveren til den mikrofon der blev installeret sidst?

Fra : Mads

Dato : 18-05-08 12:31

On Sun, 18 May 2008 13:02:41 +0200, "Jens C. Hansen"
<adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Har du sat default device under Sound Recording til at være den USB-mikrofon?

Jeps.

>Var det driveren til den mikrofon der blev installeret sidst?

Mikrofonen er 100% PnP og kræver ikke driver. Man sætter bare stikket
i og så virker den.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-05-08 13:03

Mads wrote:
> Mikrofonen er 100% PnP og kræver ikke driver. Man sætter bare stikket
> i og så virker den.

Det betyder blot at windows bruger en generel (USB-)driver til den.
Du siger at den mikrofon optræder som et ekstra lydkort - så du har i princippet to lydkort der skal indstilles lydstyrker for.
Jeg fandt en tråd om det:

http://forums.techgage.com/showthread.php?t=1596

Jeg vil foreslå dig at deaktivere dit egentlig lydkort og så se efter om du får andre muligheder for at indstille lydstyrker, og aktivere det igen, og så tager vi det derfra.

Fra : Mads

Dato : 19-05-08 20:31

On Sun, 18 May 2008 14:03:14 +0200, "Jens C. Hansen"
<adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:
Hej

Beklager det tog lidt tid at svare, men der var lige et job der også
skulle passes.

>Du siger at den mikrofon optræder som et ekstra lydkort - så du har i princippet to lydkort der skal indstilles lydstyrker for.

Korrekt, dog ikke med så mange indstillinger for mikrofonen.

>Jeg fandt en tråd om det:
>http://forums.techgage.com/showthread.php?t=1596

Har læst den og ja, som vist i trådens tredie indlæg er lydkortet vist
som Playback device og USB mikrofonen som Recording device

>Jeg vil foreslå dig at deaktivere dit egentlig lydkort og så se efter om du får andre muligheder for at indstille lydstyrker, og aktivere det igen, og så tager vi det derfra.

Er lige prøvet. Det gav ikke noget ekstra at slå lydkortet fra i BIOS.
Beklager.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-05-08 21:53

Mads wrote:

> Er lige prøvet. Det gav ikke noget ekstra at slå lydkortet fra i BIOS.
> Beklager.

Nå, men som de også nævner i tråden, så er windows ikke god til at håndtere mere end ét lydkort, så det er egentlig ikke et hardware-problem.

Du kan måske få bedre hjælp i news:dk.edb.system.ms-windows