PC vil ikke starte op efter rengøring...
Fra : Jacob Bjørn

Dato : 16-05-08 16:52

Ja, jeg har haft blæser+køleribbe af min CPU, for at rengøre dem for
støv....Nu kan jeg så tænde computeren, men lige pludselig siger den at CPU
temperaturen er for høj, og så lukker den ned....andre gange kan den starte
op, windows xp startskærmen kommer op, og så slukker den....

Er det fordi at CPU'en bliver for varm, og den lukker ned automatisk? Kan
det være fordi at jeg skal have fat i noget nyt kølepasta til kontaktfladen
mellem køleribbe og CPU? Det der sidder der nu, er noget sejt i det synes
jeg...

Mvh Jacob

Fra : Mads

Dato : 16-05-08 18:06

On Fri, 16 May 2008 17:52:27 +0200, "Jacob Bjørn"
<jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:

> [...]
>op, windows xp startskærmen kommer op, og så slukker den....
>
>Er det fordi at CPU'en bliver for varm, og den lukker ned automatisk?

Ja.

> Kan det være fordi at jeg skal have fat i noget nyt kølepasta til kontaktfladen
>mellem køleribbe og CPU? Det der sidder der nu, er noget sejt i det synes
>jeg...

Hvis du har haft køleren helt af, så er den gamle kølepasta ødelagt.
Køleren slutter ikke længere tæt med CPU som derved bliver for varm.

Rens overfladen af CPU'en og bunden af køleren grundigt, så al
gammel pasta er væk. De fleste vil nok sige du skal bruge
Isopropylalkohol, men jeg plejer nu at bruge lidt rensebenzin på
et stykke køkkenrulle.

Giv så CPU'en en lille klat ny kølepasta og skrab det ud over
CPU'en, f.eks med et gammelt kreditkort. Ikke noget tykt lag.
Det skal kun udfylde mikroskopiske ujævnheder.

Monter så køleren igen og vær omhyggelig med at den vender rigtigt.

mvh Mads

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 16-05-08 19:08

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal kun udfylde mikroskopiske ujævnheder.
>
> Monter så køleren igen og vær omhyggelig med at den vender rigtigt.

Cool, takker. Er der flere forskellige slags kølepasta i handlen, eller er
det bare at købe den første og bedste?

Og køleren skal vende rigtigt siger du, den kan vel kun vende på en måde?
Sådan ser det ud til på min....

Jacob

Fra : Mads

Dato : 16-05-08 21:08

On Fri, 16 May 2008 20:07:43 +0200, "Jacob Bjørn"
<jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:

>Cool, takker. Er der flere forskellige slags kølepasta i handlen, eller er
>det bare at købe den første og bedste?

Der er flere slags, men til almindeligt brug er der ikke den store
forskel. Dyr kølepaste kan måske gøre at CPU'en blir et par grader
køligere end den billige.

>Og køleren skal vende rigtigt siger du, den kan vel kun vende på en måde?
>Sådan ser det ud til på min....

Det er forskelligt alt efter hvilken CPU og køler du har.
På nogen er der en kant i den ene side af køleren og
denne skal så matche en kant på CPU soklen.
Vender man så køleren forkert kan den ikke få kontakt
med CPU'en som så overopheder.

Jeg mente også kun at du burde være obs på dette.

mvh Mads

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 17-05-08 14:22

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message
> [...]
> Vender man så køleren forkert kan den ikke få kontakt
> med CPU'en som så overopheder.
>
> Jeg mente også kun at du burde være obs på dette.

Tak, så virker skidtet igen, cpu temperaturen ligger på 90 grader når man
kigger i bios, det er vel ok? har asus probe installeret, der siger den 65
grader når jeg kører i windows...virker lidt mystisk synes jeg....

Fra : Mads

Dato : 17-05-08 17:06

On Sat, 17 May 2008 15:21:52 +0200, "Jacob Bjørn"
<jacobkosovo@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

>Tak, så virker skidtet igen, cpu temperaturen ligger på 90 grader når man
>kigger i bios, det er vel ok? har asus probe installeret, der siger den 65
>grader når jeg kører i windows...virker lidt mystisk synes jeg....

Nu ved jeg jo ikke hvilken CPU og køler der er tale om, men selv
de 65 virker da lidt højt. Min egen Intel E6600 Core 2 Duo kommer
aldrig over 50 grader, selv når den bliver sat på hårdt arbejde, men
det er så heller ikke med den standard box køler, men en Scythe
Infinity der er noget mere effektiv.

Og så kommer det jo også an på hvordan luftgennemstrømningen
i kabinettet er. Jo varmere luften inde i kassen bliver, jo dårligere
virker køleren jo.

Men OK, så længe din PC kører, så er de 65 grader jo ikke det
helt store problem.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-05-08 19:09

Jacob Bjørn wrote:
> Ja, jeg har haft blæser+køleribbe af min CPU, for at rengøre dem for
> støv....

Du brugte forhåbentligt ikke støvsuger?

> [...]
> op, windows xp startskærmen kommer op, og så slukker den....
> Er det fordi at CPU'en bliver for varm, og den lukker ned automatisk?

Det er afgjort en mulighed.

> Kan det være fordi at jeg skal have fat i noget nyt kølepasta til kontaktfladen
> mellem køleribbe og CPU? Det der sidder der nu, er noget sejt i det synes
> jeg...

Hvis det nærmest føles som en klat indtørret lim, kan det være en "thermal pad", som ikke er beregnet til at man tager køleren af igen.
Sådan en "pad" former sig efter cpu'ens overflade første gang den opvarmes, og hærder derefter i den form.
Når du nu har haft køleren af, er der ikke særlig god kontakt mellem køleren og cpu'en længere.
Der vil være lidt luft mellem cpu'en og den "pad".
Du har helt ret i, at der bør påføres noget kølepasta istedet. Fjern det gamle, hvad enten det var kølepasta eller en "pad".
Lidt rensebenzin og køkkenrulle er godt til det. Hvis det er meget genstridigt, så brug en kniv forsigtigt, uden at ridse køleren.
Ingen knive i nærheden af cpu'en.

Der er 3 typer kølepasta du kan vælge imellem:
1) det gængse hvide silikone-kølepasta. Billigt, men er dårligere til at overføre varme end de to andre typer.
2) aluminiumpulver-baseret kølepasta. Lidt dyrere, men er godt til overføre varme.
3) sølvpulver-baseret kølepasta. Dyrt, men bedst til at overføre varme af de tre. Forskellen fra alu-pastaen er dog minimal.

Der skal kun påføres et lag så tyndt, så man (næsten) stadig kan læse hvad der står på cpu'en.
Man kan smøre det på, på den ene side af cpu'ens overflade, og derefter fordele det i et tyndt lag med et gammelt Video Hollywood kort eller tilsvarende.
Det gælder om at der ikke er nogen luftbobler mellem cpu'en og køleren, når den er sat på.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-05-08 19:12

Jens C. Hansen wrote:

> Du brugte forhåbentligt ikke støvsuger?

glemte: .. i nærheden af cpu'en eller inde i pc'en?

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 17-05-08 13:11

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> glemte: .. i nærheden af cpu'en eller inde i pc'en?

nej slet ikke, tørrede blot støvet af med fingeren...