Ældre brænder i ny pc ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-05-08 07:10

Hvis man vil sætte en 5-6 år gammel dvd-brænder ind i en nyindkøbt pc, vil
man da kunne få problemer mht. til kompabilitet? Her tænker jeg specielt på
IDE kontra SATA, er det også de forbindelser der gælder for dvd-rom-drev og
brændere?

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-05-08 08:04

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> vil man da kunne få problemer mht. til kompabilitet? Her tænker jeg
> specielt på IDE kontra SATA, er det også de forbindelser der gælder

Du kan få problemet ved at der ikke forefindes PATA stik på bundkortet.
Enkelte bundkort producenter leverer kun SATA stik.

Bedste alternativ er så enten en ny DVD brænder eller USB boks til DVD
drevet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-05-08 16:20

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i
> "Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> crashed Echelon writing

> Du kan få problemet ved at der ikke forefindes PATA stik på
> bundkortet. Enkelte bundkort producenter leverer kun SATA stik.

Er der ikke noget med at man kan få et konverterkabel der har SATA i den
ene ende og IDE/PATA i den anden?

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-05-08 09:35

> Er der ikke noget med at man kan få et konverterkabel der har SATA i den
> ene ende og IDE/PATA i den anden?

Du kan få adaptere som kan lave dit PATA stik om til SATA. Om det virker
med optiske drev ved jeg ikke.

--
Bjarke Andersen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-05-08 18:22

> [...]

> bundkortet. Enkelte bundkort producenter leverer kun SATA stik.

> Bedste alternativ er så enten en ny DVD brænder eller USB boks til DVD

Der står følgende om IDE:

- Ein IDE Controller stellt IDE HDD/CD-ROM mit PIO zur Verfügung, Bus
Master und Ultra DMA133/100/66/33 operation modes.
- Kann bis zu 2 IDE Gräte ansteuern

Mit spørgsmål er nu om det er muligt at anbringe en (IDE) DVD-brænder som
det ene apparat og en (IDE) harddisk som det andet apparat på det samme
IDE-kabel?

Claus

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-05-08 20:39

Claus E Beyer wrote:
> Mit spørgsmål er nu om det er muligt at anbringe en (IDE) DVD-brænder
> som det ene apparat og en (IDE) harddisk som det andet apparat på det
> samme IDE-kabel?

Ja. Den ene jumper du som Master og den anden som Slave, så skulle det køre.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-05-08 09:27

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Den ene jumper du som Master og den anden som Slave, så skulle det
> køre.

Takker!

Er der nogen regel om at masteren hhv. slaven skal være sat i "udtaget på
midten" eller "stikket i enden"?

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-05-08 09:34

> Er der nogen regel om at masteren hhv. slaven skal være sat i "udtaget
> på midten" eller "stikket i enden"?

Nej ikke når du selv definerer master/slave forhold. I Cable Selct forhold
er enden af kablet master og midten slave.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-05-08 12:09

Claus E Beyer wrote:
> Mit spørgsmål er nu om det er muligt at anbringe en (IDE) DVD-brænder som
> det ene apparat og en (IDE) harddisk som det andet apparat på det samme
> IDE-kabel?

Du skal lige være opmærksom på, at begge jo skal deles om den mængde data der kan overføres via kablet.
Hvis vi snakker DVD-brænding fra IDE-harddisken, så vil du muligvis opdage at du ikke kan brænde med over en vis hastighed pga.
den opdeling.
Det bedste vil så absolut være kun at have én enhed på IDE-kablet.