Prossesor vs. watt
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 12-05-08 06:17

Hej Gruppe, jeg skal havde upgraderet min sekundære maskine, pt. er det en
gammel P3 på 866Mhz, den er valgt fordi den er rimelig i strømforbrug og
dermed fint kan stå tændt altid.
Men den har desværre hverken usb2 eller firewire eller sata, har prøvet med
indstikskort men det kan den sgu ikke lide, har derfor tænkt at bygge en ny
med et godt gigabyte bundkort, men hvilken processor skal jeg smide i ??
det skal være sokkel lga775 = en Intel
jeg sætter lavt strømforbrug og lav varmeudvikling højt, derefter pris.
nogen gode indspark ? havde selv enten tænkt en E21XX eller en E4XXX

mvh tp

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 10:16

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
> jeg sætter lavt strømforbrug og lav varmeudvikling højt, derefter pris.
> nogen gode indspark ? havde selv enten tænkt en E21XX eller en E4XXX

Vent til du kan få VIA's nye Isaiah platform. (google it)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-05-08 14:01

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
> Men den har desværre hverken usb2 eller firewire eller sata, har prøvet med
> indstikskort men det kan den sgu ikke lide>

Har pudsigt nok selv lige haft et mindre problem med indstikskort.
Det blev løst ved at resette Bios.

Det kan dog også være du har fået fat i PCI-kort, som er rev. 2.2 og bundkortet kun er 2.1.
PCI 2.2 kort burde mangle et "hak", så de ikke kan sættes i gamle PCI-slot, men jeg har også været ude for at et SATA-kort havde hakker til begge dele, men kun virkede med PCI 2.2

Enten starter PC'en ikke op, eller også er den vildt ustabil og kortet brænder af i løbet af kort tid (uden synlige spor).
Forskellen ligger både i spændingen (5/3,3 Volt) og kommunikationsprotokollen imellem de to revisioner.

> [...]
> det skal være sokkel lga775 = en Intel
> jeg sætter lavt strømforbrug og lav varmeudvikling højt, derefter pris.

Celeron 4xx (Conroe)? - fås i 1,6, 1,8, og 2,0 GHz. Bruger max. 35 Watt.

Jeg er selv i færd med det samme, men det skal helt sikkert være et Abit bundkort igen.
Gigabyte ville måske være mit andet valg hvis Abit ikke fandtes.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 12-05-08 16:26

Tak til jer begge for svarende, løsningen er nu blevet at jeg har fået et
asrock bræt og en E4300 og en pentium D 925 ganske gratis (bruger nok den
der E4300). besparelsen i indkøb burde vist dække lidt af første års strøm
regning.
Så jeg venter lidt med at indvestere
mvh tp