Ny Vista maskine
Fra : Steen

Dato : 09-05-08 01:34

Jeg har lover at hjælpe en god kammerat med at samle en ny PC.

Krav . Den skal kunne køre Vista,(tænker også at sætte hans gamle disk med
XP i) bruges til lidt video og billedredigering, lidt TV - analog og
digital. Primært ikke til spil siger han, men lad os nu se...
Jeg har foreslået følgende:
Kabinet, Antec SonataDesigner 500 (strømforsyning 500W) , ca.850
Bundkort : Asus P5N-E SLI (kunne jo være han fik brug for lidt mere grafik
en dag) ca. 600
CPU : Intel Core 2 Duo E6750 2.66 Ghz ca. 1100
Harddisk : 500 GB WD Caviar GP WD50000AAcs ( plus gammel disk) ca.550
Ram : 2x2 GB, Corsair XMS2 ca. 600
Grafikkort, MSI NX8800GT-T2D 512E-OC ca. 1350
TV kort : Asus MY Cinema-P7131 Hybrid ca. 270
DVD-Brænder : Samsung Super-WriterMaster SH-S203D ca.225
Kortlæser : Trust EasyConnect CR-3600 ca.160
Styresystem : Vista Home/Premium Opgrad. ca. 800

Jeg ved af erfaring at der er en masse venlige og dygtige personer her i
forummet, så er der nogen der har nogle bemærkninger eller bedre
løsninger....

Fra : Martin

Dato : 09-05-08 08:46

Steen wrote:
> [...]
> grafik en dag) ca. 600
> CPU : Intel Core 2 Duo E6750 2.66 Ghz ca. 1100

Måske en lidt størrere processor, hvis pengene rækker
E8400 3,0 ghz
<http://shg.dk/p/2112564> 1675,-
Kan sikkert findes billigere, men edbpriser var lige nede :)

> [...]
> Kortlæser : Trust EasyConnect CR-3600 ca.160
> Styresystem : Vista Home/Premium Opgrad. ca. 800

Køb hellere Vista Home Premium OEM istedet for en opgraderingsversion,
det er samme pris. (mener OEM er 850,-)

Husk også at det skal være 64bit, for at kunne bruge alle 4gb ram,
ellers vil kun 3gb blive brugt.

Jeg ville nok foreslå at smide 2x1gb highend ram istedet for 2x2gb
lowend ram i.

Fra : Steen

Dato : 10-05-08 00:03

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen
> Måske en lidt størrere processor, hvis pengene rækker
> E8400 3,0 ghz
> <http://shg.dk/p/2112564> 1675,-
> Kan sikkert findes billigere, men edbpriser var lige nede :)

Godt forslag, er bragt videre.

> Køb hellere Vista Home Premium OEM istedet for en opgraderingsversion, det
> er samme pris. (mener OEM er 850,-)

Jeg har forstået det sådan at man med opgraderingsvertionen ikke er bundet
til en bestemt maskine eller bestemt hardvare og kan genbruge den hvis man
skifter PC.
(bare man har en ældre Windows vertion)

> Husk også at det skal være 64bit, for at kunne bruge alle 4gb ram, ellers
> vil kun 3gb blive brugt.

Jeg mener at man for et mindre beløb kan få sendt en 64bit vertion som han
så senere kan benytte hvis han får lyst.

Hilsen Steen

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 10-05-08 08:52

"Steen" <s.nissen@pc.dk> skrev i meddelelsen

> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Godt forslag, er bragt videre.

Det er så en dum idé. Hold dig til upgade.

> [...]
> til en bestemt maskine eller bestemt hardvare og kan genbruge den hvis man

Det er korrekt.

> Jeg mener at man for et mindre beløb kan få sendt en 64bit vertion som han
> så senere kan benytte hvis han får lyst.

Det er også korrekt. Det koster ca. 100,- incl porto.

Mogens

Fra : Henning

Dato : 09-05-08 12:45

On Fri, 9 May 2008 02:34:24 +0200, "Steen" <s.nissen@pc.dk> wrote:

>Jeg har lover at hjælpe en god kammerat med at samle en ny PC.

For et mindre beløb kan du sende ham i Aldi og købe en pc - den kan
det samme, og du hænger ikke på problemerne der måtte komme

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-05-08 16:17

"Henning" < @> wrote in message

> For et mindre beløb kan du sende ham i Aldi og købe en pc - den kan
> det samme, og du hænger ikke på problemerne der måtte komme

Som så lige skal opgraderes med et nyt grafikkort til 1300,- og en ny psu
(måske) for at kunne det samme.
Men ellers har du ret. Jeg samler ikke mere PC til andre. Det giver kun
problemer, også selvom man vælger kvalitets produkter.

Bjarne K.

Fra : Henning

Dato : 09-05-08 16:40

>Som så lige skal opgraderes med et nyt grafikkort til 1300,- og en ny psu
>(måske) for at kunne det samme.

Med hvilken begrundelse? Maskinen skal ikke bruges til spil?

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-05-08 21:27

"Henning" < @> wrote in message

> Med hvilken begrundelse? Maskinen skal ikke bruges til spil?

UPS, du har ret. Havde ikke set det med "Primært ikke til spil". Så bare at
Sten ville putte et 8800GT kort i.

Bjarne K.

Fra : Steen

Dato : 10-05-08 00:28

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> skrev i meddelelsen

> UPS, du har ret. Havde ikke set det med "Primært ikke til spil". Så bare
> [...]

"Primært ikke til spil" korrekt , men jeg mener hvis han skal til at lege
lidt med videoredigering kræver det et rimeligt grafikkort og jeg syntes at
man med et 8800GT
får meget for pengene.

Hilsen Steen

Fra : N_B_DK

Dato : 10-05-08 07:24

"Steen" <s.nissen@pc.dk> wrote in message

> "Primært ikke til spil" korrekt , men jeg mener hvis han skal til at
> lege lidt med videoredigering kræver det et rimeligt grafikkort og
> jeg syntes at man med et 8800GT
> får meget for pengene.

Video redigering kræver intet af grafikkkortet (medmindre der er
indbygget hardware encoding), som f.eks nogle matroxkort, ellers er det
alene cpu og ram der er vigtigt (og selvfølgelig hd plads)

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : _

Dato : 09-05-08 16:37

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men ellers har du ret. Jeg samler ikke mere PC til andre. Det giver kun
> problemer, også selvom man vælger kvalitets produkter.

Bjarne K. er klog.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-08 17:58

>Men ellers har du ret. Jeg samler ikke mere PC til andre. Det giver kun
>problemer, også selvom man vælger kvalitets produkter.

Hmm .. når jeg samler for andre så giver det sjældent problemer..

Mon det har noget med "samleren" at gøre?

Fra : N_B_DK

Dato : 09-05-08 19:28

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Mon det har noget med "samleren" at gøre?

Aner det ikke, men når man samler for andre, har de ofte med at have
nogle sindssyge krav, de skal nærmest have stillet en anden maskine til
rådighed osv, og det er ganske enkelt ikke det værd.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-08 19:51

>Aner det ikke, men når man samler for andre, har de ofte med at have
>nogle sindssyge krav, de skal nærmest have stillet en anden maskine til
>rådighed osv

Så finder de jo bare en anden til at samle.

Hvis _jeg_ skal hjælpe med at samle bliver det på mine præmisser -
ikke deres. Jeg vil sågar godkende delene først da jeg ikke gider
bøvle med noget jeg på forhånd ved kan risikere at drille.

>, og det er ganske enkelt ikke det værd.

Jeg kan godt følge dig - men se ovenstående og se om det ikke er det
værd at hjælpe en god ven der forstår hvad det drejer sig om :)

Sidste maskine jeg samlede kører perfekt og han er ovenud lykkelig -
dels fordi han har sparet en del penge, dels fordi maskinen er lige
som han vil have den (jeg samlede dele ud fra hans "krav" og dels
fordi vi havde nogle hyggelige timer med at samle og sætte op

Fra : N_B_DK

Dato : 09-05-08 23:23

> [...]
> som han vil have den (jeg samlede dele ud fra hans "krav" og dels
> fordi vi havde nogle hyggelige timer med at samle og sætte op

Problemet er som regel ikke selve hardwaren, men problemerne med ad,
spy, og diverse andet snavs, og pludselig er maskinen langsom...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-05-08 02:32

>Problemet er som regel ikke selve hardwaren, men problemerne med ad,
>spy, og diverse andet snavs, og pludselig er maskinen langsom...

Det er jo ikke bundet til en samleselv, men til alle maskiner med
Windows.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-05-08 10:53

> Det er jo ikke bundet til en samleselv, men til alle maskiner med
> Windows.

Nok mere brugeren, jeg har f.eks aldrig de problemer, selv uden firewall
og antivirus på mine maskiner (har dog en hardware firewall/router), men
uden antivirus feature.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-05-08 20:57

>Nok mere brugeren,

Ja, det lå lidt mellem mine linier - om den er samlet af dig eller fx.
Medion gør ingen forskel i risikoen for snavs hvis brugere er et
"fjols".

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-08 02:15

N_B_DK wrote:
> [...]
> nogle sindssyge krav, de skal nærmest have stillet en anden maskine til
> rådighed osv, og det er ganske enkelt ikke det værd.

The man has got a point.

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-05-08 21:32

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Hmm .. når jeg samler for andre så giver det sjældent problemer..
>
> Mon det har noget med "samleren" at gøre?

Sikkert, Synes dog det er lidt umuligt at gardere sig imod, ting som
ukompatibilitet imellem matrox kort og et abit bundkort, som jeg har været
ude for, eller et usb modem, der virker alle andre steder en lige nøjagtig
den pc, jeg har samlet. Og så bliver man tilkaldt, fordi de har fået
spyware, virus og mellemørebetændelse.

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-08 21:43

>den pc, jeg har samlet. Og så bliver man tilkaldt, fordi de har fået
>spyware, virus og mellemørebetændelse.

Sidstnævnte kommer vel også til udtryk selvom de køber en færdigvare?

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-05-08 22:28

> Sidstnævnte kommer vel også til udtryk selvom de køber en færdigvare?

Tja, du har ret, men så føler man sig ikke så skyldig, og så plejer der jo
også at falde en flaske vin eller andet af, når man har renset en pc, der
har været udsat for børn.

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-05-08 02:34

>Tja, du har ret, men så føler man sig ikke så skyldig, og så plejer der jo
>også at falde en flaske vin eller andet af, når man har renset en pc, der
>har været udsat for børn.

Jeg vil under alle omstændigheder ikke føle mig skyldig - jeg er nu
heller ikke bleg for at fortælle folk om deres mangel på færdigheder
udi betjening af en computer og færden på nettet. Jeg gider ikke lægge
fingre imellem hvis de har dummet sig.

En ting er ihvertfald helt sikkert.. hvis jeg får skylden for at en
computer jeg har samlet får virus så knækker filmen sq for mig og så
får de en historie fra det virkelige liv. Det er iorden folk ikke
magter at betjene en computer - men de skal ikke skyde aben over på
mig eller en anden fordi de er analfabeter udi computerbrug.

Fra : Steen

Dato : 10-05-08 00:18

"Henning" < @> skrev i meddelelsen

> For et mindre beløb kan du sende ham i Aldi og købe en pc - den kan
> det samme, og du hænger ikke på problemerne der måtte komme

Har såmænd foreslået ham det.

Jeg har intet imod Aldi maskinerne og har også fulgt med her i forskellige
indlæg om for og imod at samle selv.
Personligt syntes jeg stadigt at det er bedst selv at bestemme hvad der skal
i maskinen.

Hilsen Steen