Hvad søren køber man af kamera til pc?
Fra : P. Holm

Dato : 05-05-08 04:43

Til et forsøg er vi ved at samle viden og erfaring med kameraudstyr
for at kunne "se" ud over naturen i stil af dette
http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=19809. Da
det ikke er noget der skal være permanent vil vi ikke ofre de store
penge i det, men spørger eksperterne: Hvad kan man købe af kamera der
kan sidde inde eller ude og der kan kobles på en computer så man kan
gemme billeder taget af kameraet?

Poul

Fra : J

Dato : 05-05-08 13:02

On Mon, 5 May 2008 03:43:26 -0700 (PDT), "P. Holm"
<ratholder7620@gmail.com> wrote:

> [...]
>penge i det, men spørger eksperterne: Hvad kan man købe af kamera der
>kan sidde inde eller ude og der kan kobles på en computer så man kan

Det hedder vel webcam.
Hørt om trådløst netværk ?

Den kan givetvist sættes op sammen med en trådløs router, og hvis man
har fast ip-adresse fra sin internetudbyder tilgås fra internet.

Visse routere har usb udgang, hvortil der kan tilsluttes en webcam.
F.eks. asus w500-wl.

Men de fleste webcams af billigere udgaver kan både optage video og
stillbilleder, se på

www.edbpriser.dk under hardware og webcam.

Nu er trådløst jo så meget forlangt. Men Creative laver noget
billigere til kabel og med ret høj opløsning på 1600x1200 pixels.

Hvis det så skal være vandtæt, - det ved jeg ikke, om man kan få.

Folk er helt tossede med det, og bygger det endda ind i blåmejse
redekasser i haven.

mvh

John

Fra : P. Holm

Dato : 05-05-08 08:42

On 5 Maj, 14:02, J <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:

> Det hedder vel webcam.
> Hørt om trådløst netværk ?http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=432898

Webcam har jeg hørt ikke er så god til vores eksperiment da det
nærmest er beregnet til at filme fjæset af en person der sidder
indenfor 1 meter

> Folk er helt tossede med det, og bygger det endda ind i blåmejse
> redekasser i haven.

Dette kamera skal ca hvert kvarter eller halve time tage et billede af
et vandområde og så uppes til en hjemmeside. Det er til nogle jagtgale
personer der vil vide hvad der foregår i området

Poul.

Fra : Rado

Dato : 07-05-08 12:30

On Mon, 5 May 2008 07:41:47 -0700 (PDT), "P. Holm"
<ratholder7620@gmail.com> wrote:

>Webcam har jeg hørt ikke er så god til vores eksperiment da det
>nærmest er beregnet til at filme fjæset af en person der sidder
>indenfor 1 meter

Et webcam kan nu sagtens bruges til at overvåge et større område.
Bruger selv et gammelt Logitech til 200 kr sammen med programmet Zone
Trigger til at holde øje med postbiler, fragtmænd og lign. der kommer
med varer ude på gårdspladsen.

I Zone Trigger kan man sætte zoner op så der tages et billede eller
et videoklip af hele området så snart der er aktivitet inden for en af
zonerne. Selvom opløsningen på kameraet kun er på 320x240 kan det i
opstillingen her registrere en kat der passerer en zone, på 15 m
afstand. Det kan også sættes til bare at tage billeder med et valgt
interval, eller optage kontinuerlig video.

Jeg vil dog anbefale et webcam med højere opløsning hvis man vil have
et mere detaljeret billede af hvad der foregår, samt undgå falske
alarmer på grund af kamerastøj. Måske også et med infrarødt lys så det
kan registrere natlig aktivitet.

Zone Trigger har også FTP upload og HTTP server så optagelserne kan
sendes ud på nettet, og Pro versionen kan håndtere mange kameraer på
een gang.

http://zonetrigger.com

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : peja

Dato : 05-05-08 16:51

"P. Holm" <ratholder7620@gmail.com> skrev i meddelelsen
Til et forsøg er vi ved at samle viden og erfaring med kameraudstyr
for at kunne "se" ud over naturen i stil af dette
http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=19809.

Umuligt at lave for små penge - opgiv det. For at være i stil med med dit
expempel - koster en mast der modsvarer kravet flere hundrede millioner - så
det er ikke for fedthase - så lad hellere krybskytterne nive et dyr i ny og
næ - meget billigere herr Holm.

peja

PS. Et vagthold på treskift og ballonudstyr - har jeg ingen viden op hvad
koster - det må andre her i gruppen meldee ind på - evt. andre modeller.

Fra : P. Holm

Dato : 05-05-08 10:29

On 5 Maj, 17:51, "peja" <xx...@xxxxx.xx> wrote:

> [...]
> koster - det må andre her i gruppen meldee ind på - evt. andre modeller.

Nu er det ikke krybskytter men trafikken af dyr der skal lures. Huset
hvor kameraet skal plaseres ligger højt hævet over vådområdet, så mast
skal der ikke til. Med mit Canon Powershot A430 kan jeg sagtens tage
et fint billede af området så man kan se hvad der bevæger sig, det
skal så bare automatiseres da jeg ikke har tid til at sidde og kigge
ud af vinduet hele døgnet

Poul

Fra : Knud Iversen

Dato : 05-05-08 21:08

"P. Holm" skrev
..

> [...]
>et fint billede af området så man kan se hvad der bevæger sig, det
>skal så bare automatiseres da jeg ikke har tid til at sidde og kigge

Er det ikke timelapse recording du søger, mener det er noget med at sætte
kamera til pc og tage fort med faste tidsintervaller, prøv evt at søge her
http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp Nikon s6, Ixus 950 is, evt en
tur på brugtmarkedet tror nok canon g3 kan
Mvh Knud

Fra : P. Holm

Dato : 06-05-08 00:40

On 5 Maj, 22:07, "Knud Iversen" <nos...@kfo2.dk> wrote:

> [...]
> tur på brugtmarkedet tror nok canon g3 kan

Det er faktisk ligemeget hvad det er, bare det kan automatisk overføre
billeder til en pc og derfra til nettet.

Poul

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-05-08 14:35

P. Holm wrote:
> [...]
> penge i det, men spørger eksperterne: Hvad kan man købe af kamera der
> kan sidde inde eller ude og der kan kobles på en computer så man kan

Jeg kan forstå det skal kobles til en computer, der hvor det skal stå?

Der findes en gratis software, Cam2Com, der kan lige præcis hvad du ønsker:
http://www.sabsik.com/Cam2Com/
Det styrer et almindeligt kamera stort set som et webcam.

Dernæst er det bare at finde et af de understøttede kameraer
http://www.sabsik.com/Cam2Com/inwp_supported_cameras.htm
brugt, til en billig penge, så skulle du være kørende.

Held og lykke

(Og meld gerne resultatet tilbage )

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-05-08 14:42

Henrik Stavnshøj wrote:

> [...]
> http://www.sabsik.com/Cam2Com/inwp_supported_cameras.htm
> brugt, til en billig penge, så skulle du være kørende.

Rettelse: Cam2Com er desværre ikke gratis længere, det koster 45$ efter en
måneds prøvepeeriode.
En udvidet "Remote control"-feature koster så evt. 50$ oveni.

Håber det kan bruges alligevel.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-05-08 17:27

P. Holm wrote:
> [...]
> penge i det, men spørger eksperterne: Hvad kan man købe af kamera der
> kan sidde inde eller ude og der kan kobles på en computer så man kan

Husk lige, at overveje hvilken vej kameraet skal vende.
Hvis et kamera bare kortvarigt vender så solen lyser ind i linsen, så er det kamera dødt.
Den lysfølsomme chip som sidder i vil være brændt af, ligesom hvis man futter en myre af med et forstørrelsesglas/lup.